Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Dat doet de Giro ook.EarthNvstr1 schreef: ↑5 april 2024, 21:45Wat bedoel je juist met een "virtuele" vestiging" ?
Ze handelen wel alle Belgische specifics (zoals TOB en RV) automatisch af begrijp ik.
Is dat dan niet gelijkaardig aan bv. Medirect in België ?
Ik denk dat ze hun leven hebben gebeterd, ik zie mijn orders altijd direct op Frankfurt verschijnen, bij Bolero duurt het een stuk langer.huisjetuintjefiets schreef: ↑31 maart 2024, 08:32Saxo en DB treden zelf op als broker.
Ze zijn hier transparant over. Ze moeten ook transparant zijn. De wet vereist dat ze duidelijk communiceren over hoe orders worden uitgevoerd.
Hier mijn eerdere opmerkingen hierover.
huisjetuintjefiets schreef: ↑24 maart 2024, 10:13
Ik beperk me tot obligaties die op de beurs van Frankfurt noteren. Overheidsobligaties zijn daar zeer liquide, met een zeer kleine spread (behalve degene die nog heel lang lopen).
Wanneer de beurzen open zijn, zou je de spread van die obligatie eens kunnen vergelijken met de spread van de Nederlandse obligaties die wel op Frankfurt noteren:
https://www.boerse-frankfurt.de/anleihe ... CTION=DESC
Ik weet niet hoe bij Lynx de transacties worden uitgevoerd: gaan ze naar de beurs, of gaan ze naar brokers. In het laatste geval ga je meestal een minder goede prijs krijgen (grotere spread).
Als ik op Saxo obligaties koop, dan gaan mijn orders ook niet naar de beurs. Maar ik vergelijk altijd hun spread met de spread op Frankfurt. Als de spread bij Saxo te groot is, koop ik ze niet bij Saxo.
Bij DB gaan ze ook niet naar de beurs. Maar ik heb daar steeds een goede prijs gekregen, soms zelf aan een lagere aankoopkoers dan mijn limiet. DB is wel duur qua kosten. Ik koop er enkel obligaties die nog lang lopen, en in grotere volumes want er is ook een jaarlijkse kost per positie.
De giro is een ander verhaal. Je kunt het best als bedrieglijke praktijken omschrijven.
Ze misleiden de klant en blijven daarover doorliegen als de klant uitleg vraagt.
Hiermee overtreden ze uiteraard de wet, waarvoor ze beboet zijn, en minstens in 1 geval schadevergoeding hebben moeten betalen.
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 maart 2024, 15:47
De giro stuurt in elk geval een deel van de orders naar 1 specifieke broker waardoor de kans reëel is dat je een minder goede koers krijgt.
De giro wordt hiervoor betaald door die broker.
Toen ze nog Nederlands waren zijn ze hiervoor veroordeeld. Eén bepaalde Nederlander heeft hiervoor klacht neergelegd, en heeft een schadevergoeding gekregen van 31.500 euro. Deels voor het financiële verlies, deels omdat de giro maar bleef volhouden dat ze dit niet deden.
Net zoals je een hypothecaire lening niet enkel op basis van de rentevoet moet beoordelen (bij lage rentevoet hoort een dure SSV), kun je een broker niet alleen op basis van de kost voor een order beoordelen.
Dat begrijp ik. Echter de Giro rekent slechts 3 euro, los van hoe groot de order is. Maar inderdaad minder keus bij obligaties.
-
- Verbannen Gebruiker
Het ging in elk geval niet over alle orders. Ze gebruiken voor een deel van de orders Morgan Stanley in plaats van euronext (misschien andere beurzen ook, maar de klacht ging specifiek over orders die bij euronext hadden moeten uitgevoerd zijn).
Dat was nergens gecommuniceerd. Ze deden het zonder dat de klanten het wisten.
Ze hebben nu wel hun documentatie aangepast: dat ze met Morgan Stanley kunnen werken, en dat Morgan Stanley het uitvoeringsbeleid van de giro moet respecteren.
Als ik een order via Bolero ingeef, en ik switch naar de beurspagina, dan staat het er op. Het duurt misschien een sekonde of zo, hoogstens 2. Dat is OK voor mij., bij Bolero duurt het een stuk langer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht dat Degiro geen RV afhoudt. En Degiro heeft ook geen Belgische entiteit.JOKER247 schreef: ↑5 april 2024, 23:49Dat doet de Giro ook.EarthNvstr1 schreef: ↑5 april 2024, 21:45 Wat bedoel je juist met een "virtuele" vestiging" ?
Ze handelen wel alle Belgische specifics (zoals TOB en RV) automatisch af begrijp ik.
Is dat dan niet gelijkaardig aan bv. Medirect in België ?
Inderdaad, maar ze regelen alles zoals een Belgische broker, in tegenstelling tot Degiro.JOKER247 schreef: ↑5 april 2024, 11:48Saxo is overigens Deens en heeft alleen een virtuele vestiging in België.guest0306 schreef: ↑5 april 2024, 10:54 Het begint bij mij stilaan over aanzienlijke bedragen te gaan en ik wil op lange termijn goed zitten.
Hierdoor voelt het met mijn huidige broker Degiro niet meer goed. Dat ze ooit op het matje geroepen zijn en dat het toch een buitenlandse broker is bv.
Ik twijfel nu om over te zetten naar Bolero. Ik koop vooral ETF's, aandelen zou ik bv wel bij Degiro laten.
Iemand hetzelfde gedacht of overdrijf ik?
Ik overweeg ook Saxo omdat dit wel "Belgisch" is.
Als je een lijn overdraagt, weet iemand of je dan nog kan zien hoeveel winst/verlies je gemaakt hebt bij je nieuwe broker?
In principe is Saxo voor 51(?) procent in Chinese handen, ook iets dat ik (gevoelsmatig) liever niet heb;-)
Degiro houdt bij mijn aandelen RV af. Ik denk alleen geen Reynderstaks, maar ik doe niet in obligaties waardoor dat voor mij geen invloed heeft.EarthNvstr1 schreef: ↑6 april 2024, 10:01Ik dacht dat Degiro geen RV afhoudt. En Degiro heeft ook geen Belgische entiteit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mijn weten wordt enkel bronbelasting ingehouden (technisch gezien doet Degiro dat niet, maar doet de bron dat).
Voor Belgische bedrijven noemt dat dan RV en als Belg moet je niet nog eens RV betalen op het netto bedrag.
Voor niet-Belgische aandelen moet je wel nog Belgische RV betalen op het netto bedrag en dat houdt Degiro volgens mij niet in.
Saxo rekening moet je volgens mij ook niet aangeven bij NBB/CAP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vanaf 8 april aangepaste tarieven trouwens. https://www.home.saxo/nl-be/campaigns/invest-for-less
Wordt eventueel terug interessant voor sommige dingen ...
Wordt eventueel terug interessant voor sommige dingen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 31952.htmlSaxo start prijzenoorlog bij Belgische brokers
En ik vind geen addertje onder 't gras ...
Ze lenen je effecten eventueel uit, het staat er niet duidelijk, maar volgens mij kan je dit ook gewoon niet activeren.EarthNvstr1 schreef: ↑6 april 2024, 11:49https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 31952.htmlSaxo start prijzenoorlog bij Belgische brokers
EarthNvstr1 schreef: ↑6 april 2024, 11:23Bij mijn weten wordt enkel bronbelasting ingehouden (technisch gezien doet Degiro dat niet, maar doet de bron dat).
Voor Belgische bedrijven noemt dat dan RV en als Belg moet je niet nog eens RV betalen op het netto bedrag.
Voor niet-Belgische aandelen moet je wel nog Belgische RV betalen op het netto bedrag en dat houdt Degiro volgens mij niet in.
Saxo rekening moet je volgens mij ook niet aangeven bij NBB/CAP.
Ik koop enkel Belgische aandelen (en trackers) bij Degiro. Dus ik heb op de dividenden bronbelasting afgehouden gekregen.
Met de trackers moet ik volgens mij fiscaal niets doen.
Uitlenen kan je gewoon uitvinken.guest0306 schreef: ↑6 april 2024, 12:37Ze lenen je effecten eventueel uit, het staat er niet duidelijk, maar volgens mij kan je dit ook gewoon niet activeren.EarthNvstr1 schreef: ↑6 april 2024, 11:49 https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 31952.html
Wel heel interessante tarieven voor wie bv maandelijks wil gaan beleggen.
Moet je TOB betalen bij het overbrengen van lijnen naar andere brokers?