Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
Ik vind van niet. Iedereen wint erbij.Gwendoline1 schreef: ↑5 april 2024, 13:14 Geen enkele meerwaarde, ze zullen juist minder pensioenen moeten uitbetalen bij wie 3 jaar langer werkt, 1 deel zal die 3 jaar niet halen.
- Voor de persoon in kwestie: wie blijft werken, heeft een hoger inkomen. Want het loon is hoger dan het pensioen
- Voor de bedrijven: vacatures worden ingevuld. Extra groei.
- Voor de staat: meer inkomsten door groeiende bedrijven.
- Voor iedereen: wat goed is voor de staat, is goed voor iedereen.
Qua betaling pensioen: niets verandert. Het blijft wat het was. De extra kost is echt minimaal.
"Zogenaamde gelijkgestelde periodes tellen deels mee voor de berekening van de bonus. Concreet gaat het om alle gelijkgestelde dagen met uitzondering van loopbaanonderbreking, tijdskrediet en Vlaams Zorgkrediet met een maximum van 30 dagen per jaar op voorwaarde dat u in het kalenderjaar minstens 1 dag gewerkt hebt."Abatoetnie schreef: ↑5 april 2024, 12:59(Zouden ziektedagen trouwens meetellen voor het bepalen van die drie jaar langer werken ?)
Bron: De Morgen
Vlaams belang gaat het allemaal oplossen.Trivium schreef: ↑11 juli 2023, 11:51 Blinden, doven, mensen die een arm of been missen, enz. Er zijn er veel die zo werken maar snotneuzen van 25 jaar hebben een burn-out en zitten meer dan een jaar thuis, alcoholiekers en drugsverslaafden krijgen geld om niets te doen. Dat gaat er bij mij moeilijk in.
Estate Guru believer.
Op rechts stemmen en alle zorgen zijn voorbij.spaarfreakje schreef: ↑10 juli 2023, 22:40 Weet iemand of ziekte- en invaliditeit gelijkgestelde perioden zijn voor de vwde van 20j effectief gewerkt om een min pensioen te bekomen?
Of zijn de énige gelijkgestelde perioden:
zwangerschap, vaderschapsverlof, palliatieve zorgen en tijdelijke werkloosheid?
Allez vooruit, alle invaliden in de toekomst naar het OCMW...
Estate Guru believer.
Tot daar de “grote pensioenhervorming” van de Vivaldi-regering die de oplopende kosten van de vergrijzing binnen de perken liet houdenYaris schreef: ↑5 april 2024, 04:33 De Kamer heeft het licht op groen gezet voor de langverwachte pensioenhervorming van minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS). Het gaat onder meer om de herinvoering van de pensioenbonus.
De nieuwe hervorming voert opnieuw een pensioenbonus in. In tegenstelling tot de eerdere plannen wordt die netto en niet bruto uitbetaald. De eenmalige uitkering kan oplopen tot ruim 22.000 euro voor wie drie jaar langer werkt. (De Morgen)
Ze mogen hun bonus steken waar de zon niet schijnt. Ik werk geen dag langer dan absoluut noodzakelijk.
Als 18-jarige had ik het plan om te werken tot mijn 45ste. Dus langer werken als de pensioenleeftijd, jamais!
Uiteindelijk ben ik onbezoldigd sinds mijn 42ste. Heb dus niet het maximale uit de kan kunnen halen, maar daar wordt niet over getreurd. De beste tijden liggen achter mij, wat er rest zijn bonussen. Liever een pensioen van 42 tot 60, dan één van 67 tot 85 ...
Dat alle vacatures niet ingevuld geraken:
- slechte keuzes bij de studierichting ( een stiel leren was tietallen jaren minderwaardig voor de ouders)
- teveel mogelijkheden om thuis te zitten met behoud van loon
- mentaliteit van werken voor geld is veranderd in zo min mogelijk doen voor zo veel mogelijk geld
- opkomst van het internet: vergelijken, fake informatie, influencers, gras groener aan overzijde, ...
- productie ligt lager dan vroeger: meer papierwerk, meer regels, meer files, minder engagement, ...
Blij dat ik de keuze gemaakt heb en geen personeel meer in dienst heb. Ja, vroeger was het beter ( herhaling nummer elfendertig ).
Uiteindelijk ben ik onbezoldigd sinds mijn 42ste. Heb dus niet het maximale uit de kan kunnen halen, maar daar wordt niet over getreurd. De beste tijden liggen achter mij, wat er rest zijn bonussen. Liever een pensioen van 42 tot 60, dan één van 67 tot 85 ...
Dat alle vacatures niet ingevuld geraken:
- slechte keuzes bij de studierichting ( een stiel leren was tietallen jaren minderwaardig voor de ouders)
- teveel mogelijkheden om thuis te zitten met behoud van loon
- mentaliteit van werken voor geld is veranderd in zo min mogelijk doen voor zo veel mogelijk geld
- opkomst van het internet: vergelijken, fake informatie, influencers, gras groener aan overzijde, ...
- productie ligt lager dan vroeger: meer papierwerk, meer regels, meer files, minder engagement, ...
Blij dat ik de keuze gemaakt heb en geen personeel meer in dienst heb. Ja, vroeger was het beter ( herhaling nummer elfendertig ).
België moet tegen 2031 27 miljard euro besparen. Ik wil wel eens zien dat de overheid dan pensioenbonussen gaat uitdelen. Die wet zal rap in de vuilbak liggen. Ik denk dat ze eerder de mogelijkheid tot vervroegde pensionering zullen afschaffen, zonder compensatie.
Het was dan ook een pensioenhervorming van een PS-minister. Die hebben een andere mening over wat een “grote pensioenhervorming” inhoudt. Terwijl De Croo en co dachten dat er een plan ging komen waarbij geld zou bespaard worden kwam Lalieux met een plan waarbij nog meer uitgegeven zou worden …Yaris schreef: ↑5 april 2024, 21:59 België moet tegen 2031 27 miljard euro besparen. Ik wil wel eens zien dat de overheid dan pensioenbonussen gaat uitdelen. Die wet zal rap in de vuilbak liggen. Ik denk dat ze eerder de mogelijkheid tot vervroegde pensionering zullen afschaffen, zonder compensatie.
60 is een mooie leeftijd om te stoppen , ik hoef echt geen bonusje waarvan je nauwelijks een Tesla kan kopen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Het langdurig ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest en we zitten nog steeds met een hoge ( landelijk dan toch ) werkloosheidsgraad.huisjetuintjefiets schreef: ↑5 april 2024, 13:09De bedrijven krijgen hun vacatures niet ingevuld, op alle niveaus van opleiding.Abatoetnie schreef: ↑5 april 2024, 12:59 Wat is, voor de maatschappij, eigenlijk de meerwaarde dat iemand van in de zestig drie jaar langer werkt ?
Langer werken is goed voor de economie; zorgt voor groei. En is dus goed voor de maatschappij. En de staatsfinanciën. En voor de welvaart.
Het moment dat ze die punten hebben opgelost kunnen ze zien hoe ze langer werken WERKBAAR maken en dat doe je alvast niet door er gewoon wat geld tegen aan te gooien ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Dat hebben ze ondertussen ook al stapgewijs gedaan, net als de "zware" beroepen zijn verdwenen die vroeger met pensioen konden gaan ...Yaris schreef: ↑5 april 2024, 21:59 België moet tegen 2031 27 miljard euro besparen. Ik wil wel eens zien dat de overheid dan pensioenbonussen gaat uitdelen. Die wet zal rap in de vuilbak liggen. Ik denk dat ze eerder de mogelijkheid tot vervroegde pensionering zullen afschaffen, zonder compensatie.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Full Member
- Contacteer:
En van waar zou al dat langdurig ziekteverzuim komen denk je ?voorheenCP1234 schreef: ↑5 april 2024, 23:11Dat hebben ze ondertussen ook al stapgewijs gedaan, net als de "zware" beroepen zijn verdwenen die vroeger met pensioen konden gaan ...Yaris schreef: ↑5 april 2024, 21:59 België moet tegen 2031 27 miljard euro besparen. Ik wil wel eens zien dat de overheid dan pensioenbonussen gaat uitdelen. Die wet zal rap in de vuilbak liggen. Ik denk dat ze eerder de mogelijkheid tot vervroegde pensionering zullen afschaffen, zonder compensatie.
Stel je eens voor dat je "in den bouw" werkt ? Als 20-jarige : no problem, als 40-jarige : het begint al een beetje te kraken, als 50-jarige : je geraakt 's morgens nog nauwelijks uit je bed ... en men zou dan verwachten dat zo iemand tot zijn 67e hetzelfde werk (men spreekt van werkbaar werk maar ik zou wel eens willen zien wat ze dan zouden voorstellen aan die man) zou blijven doen. Het afschaffen van vervroegde pensionering of stelsels waarin minder kan gewerkt worden zal het probleem enkel verschuiven naar de ziekteverzekering.
Anekdotisch : hoeveel % van diegenen die vervroegd pensioen gaan zijn bouwvakkers?Abatoetnie schreef: ↑6 april 2024, 11:47En van waar zou al dat langdurig ziekteverzuim komen denk je ?voorheenCP1234 schreef: ↑5 april 2024, 23:11
Dat hebben ze ondertussen ook al stapgewijs gedaan, net als de "zware" beroepen zijn verdwenen die vroeger met pensioen konden gaan ...
Stel je eens voor dat je "in den bouw" werkt ? Als 20-jarige : no problem, als 40-jarige : het begint al een beetje te kraken, als 50-jarige : je geraakt 's morgens nog nauwelijks uit je bed ... en men zou dan verwachten dat zo iemand tot zijn 67e hetzelfde werk (men spreekt van werkbaar werk maar ik zou wel eens willen zien wat ze dan zouden voorstellen aan die man) zou blijven doen. Het afschaffen van vervroegde pensionering of stelsels waarin minder kan gewerkt worden zal het probleem enkel verschuiven naar de ziekteverzekering.
Juist, een kleine minderheid.
Van bouwvakkers zou ik het nog kunnen begrijpen want dat is een zwaar maar vaak zijn het net mensen met een niet zo zwaar beroep. Op de lijst van zware beroepen bij de overheid - want enkel in de overheidssector bestaat zo’n lijst niet in de privé-sector - staan onder meer leerkrachten in het kleuter, lager, secundair, bijzonder en beroepsonderwijs. Met alle respect maar dat is toch van een andere categorie dan bouwvakkers.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 7 april 2024, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou je wel eens graag op je 60e voor een klas van "hun nog in hun broek doende" kleuters van 3 jaar willen zien staan.m-peeters schreef: ↑6 april 2024, 12:10Anekdotisch : hoeveel % van diegenen die vervroegd pensioen gaan zijn bouwvakkers?Abatoetnie schreef: ↑6 april 2024, 11:47
En van waar zou al dat langdurig ziekteverzuim komen denk je ?
Juist, een kleine minderheid.
Van bouwvakkers zou ik het nog kunnen begrijpen want dat is een zwaar maar vaak zijn het net mensen met een niet zo zwaar beroep. Op de lijst van zware beroepen bij de overheid - want enkel in de overheidssector bestaat zo’n lijst niet in de privé-sector - staan onder meer leerkrachten in het kleuter, lager, secundair, bijzonder en beroepsonderwijs. Me5 alle respect maar dat is toch van een andere categorie dan bouwvakkers.
Anekdotisch, het was louter als voorbeeld bedoeld en dit kan van vele beroepen gezegd worden.
Ik zou wel eens - met alle respect - willen weten in welke leeftijdscategorie je zit ? Binnen hier en zoveel jaar ga je wel anders reageren.
Empathie en je in de situatie van een andere stellen is niet direct een van je sterkte kanten vrees ik. Ik ben ook geen kleuterleider maar kan me voorstellen dat dit wel degelijk een zwaar beroep is, niet voor die 22-jarige starter in het beroep, wel voor die 60-jarige vrouw. Dit kan trouwens van veel beroepen gezegd worden, de zwaarte van een beroep is ook afhankelijk van de persoonlijke situatie van een mens ... maar dat is wellicht totaal niet van belang voor jou