Startadvies ETF beleggen
TIP
Startadvies ETF beleggen
Hallo allemaal
Wellicht ben ik de zoveelste in rij. Maar goed, hier gaan we: ik ben al een tijdje aan het kijken om maandelijks te gaan beleggen. Ik ben een vader van 42 jaar met een gezin die het vooral op de iets langere termijn (25 jaar) wil bekijken. Omdat ik te weinig beurskennis heb, geen overschot aan tijd heb maar toch 'iets' wil sparen, lijkt het beleggen in ETF's me momenteel de beste optie.
Ik twijfel nog tussen instappen bij robot-belegger Curvo of toch maar zelf alles te doen. Curvo neemt echter al maanden geen nieuwe klanten aan en er is geen duidelijke horizon wanneer ze dat wél terug gaan doen. Daarnaast is de jaarlijkse 1% kost misschien toch iets om ook rekening mee te houden. Toch? Dat lijkt me op (lange) termijn ook flink aan te dikken qua kosten. Wel weer handig is dat partiële belegging mogelijk is. Dus twijfel en wachten en twijfel en ...
Bij het DIY verhaal lijkt DeGiro me de beste optie momenteel (lage kosten). Daarom ben ik nu aan het kijken welke ETF's ik zou kunnen kopen. Ik wil vooral spreiden (zowel geografisch als in aantal bedrijven), voor accumulerende ETF's gaan, naar de duurzaamheid kijken. En eigenlijk een aantal gespreide ETF's kopen en die dan jaren laten staan (illusie?). Tips voor specifieke ETFs zijn altijd welkom
Ik zit echter nog met een aantal vragen waar ik niet direct een helder antwoord op vind.
- ik heb momenteel geen enorm 'startbedrag' om van start te gaan. Ik zou maandelijks een klein bedrag (200 euro) willen beleggen. Aangezien je bij ETF voor een volledig aandeel moet gaan (partieel niet mogelijk), is dit wellicht soms knap vervelend om te doen. Iemand tips hiervoor?
- sommige ETF's vind ik niet op bv Euronext Amsterdam, enkel op Duitse of Italiaanse beurs. Is het verstandig om voor 1 bepaalde ETF bij die specifieke beurs iets te kopen (ik dacht dat kosten DeGiro afhangen van op hoeveel beurzen je iets koopt?)
- ik zou ook obligaties (+/- 25 à 30%) willen kopen voor iets meer veiligheid. Maar ik vraag me af of dit binnen ETF's en voor lange termijn nut heeft? Koop ik dan niet beter 'echte' obligaties? Of is dit (Reynderstaks) niet interessant?
- Of komt Reyndertaks pas piepen als ik diezelfde obligatie terug verkoop?
Wellicht komen er in de toekomst nog veel meer vragen, maar hier zit ik nu even mee.
Alvast dikke merci aan iedereen die de moeite wil nemen om mij vooruit te helpen met advies!
Wellicht ben ik de zoveelste in rij. Maar goed, hier gaan we: ik ben al een tijdje aan het kijken om maandelijks te gaan beleggen. Ik ben een vader van 42 jaar met een gezin die het vooral op de iets langere termijn (25 jaar) wil bekijken. Omdat ik te weinig beurskennis heb, geen overschot aan tijd heb maar toch 'iets' wil sparen, lijkt het beleggen in ETF's me momenteel de beste optie.
Ik twijfel nog tussen instappen bij robot-belegger Curvo of toch maar zelf alles te doen. Curvo neemt echter al maanden geen nieuwe klanten aan en er is geen duidelijke horizon wanneer ze dat wél terug gaan doen. Daarnaast is de jaarlijkse 1% kost misschien toch iets om ook rekening mee te houden. Toch? Dat lijkt me op (lange) termijn ook flink aan te dikken qua kosten. Wel weer handig is dat partiële belegging mogelijk is. Dus twijfel en wachten en twijfel en ...
Bij het DIY verhaal lijkt DeGiro me de beste optie momenteel (lage kosten). Daarom ben ik nu aan het kijken welke ETF's ik zou kunnen kopen. Ik wil vooral spreiden (zowel geografisch als in aantal bedrijven), voor accumulerende ETF's gaan, naar de duurzaamheid kijken. En eigenlijk een aantal gespreide ETF's kopen en die dan jaren laten staan (illusie?). Tips voor specifieke ETFs zijn altijd welkom
Ik zit echter nog met een aantal vragen waar ik niet direct een helder antwoord op vind.
- ik heb momenteel geen enorm 'startbedrag' om van start te gaan. Ik zou maandelijks een klein bedrag (200 euro) willen beleggen. Aangezien je bij ETF voor een volledig aandeel moet gaan (partieel niet mogelijk), is dit wellicht soms knap vervelend om te doen. Iemand tips hiervoor?
- sommige ETF's vind ik niet op bv Euronext Amsterdam, enkel op Duitse of Italiaanse beurs. Is het verstandig om voor 1 bepaalde ETF bij die specifieke beurs iets te kopen (ik dacht dat kosten DeGiro afhangen van op hoeveel beurzen je iets koopt?)
- ik zou ook obligaties (+/- 25 à 30%) willen kopen voor iets meer veiligheid. Maar ik vraag me af of dit binnen ETF's en voor lange termijn nut heeft? Koop ik dan niet beter 'echte' obligaties? Of is dit (Reynderstaks) niet interessant?
- Of komt Reyndertaks pas piepen als ik diezelfde obligatie terug verkoop?
Wellicht komen er in de toekomst nog veel meer vragen, maar hier zit ik nu even mee.
Alvast dikke merci aan iedereen die de moeite wil nemen om mij vooruit te helpen met advies!
Re: Startadvies ETF beleggen
Hi,
Fijn dat je gaat starten met beleggen!
In jouw situatie zou ik opsparen en per 1000€ (?) een aankoop doen bij Bolero (Belgische rekening dus geen admin) van IWDA. Gezien het beperkte spaarbedrag zou ik dit systeem een tijd aanhouden en dan binnen enkele jaren eens bekijken of obli's een zinvolle toevoeging kunnen zijn. Een goed boek lezen is zeker ook een goede investering, "de hangmatbelegger" al eens gelezen??
Succes!
Gunther
Fijn dat je gaat starten met beleggen!
In jouw situatie zou ik opsparen en per 1000€ (?) een aankoop doen bij Bolero (Belgische rekening dus geen admin) van IWDA. Gezien het beperkte spaarbedrag zou ik dit systeem een tijd aanhouden en dan binnen enkele jaren eens bekijken of obli's een zinvolle toevoeging kunnen zijn. Een goed boek lezen is zeker ook een goede investering, "de hangmatbelegger" al eens gelezen??
Succes!
Gunther
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zou zeker ook opsparen en in jouw geval halfjaarlijks een aankoop doen en zeker niet maandelijks in één tracker, IWDA is populair maar je zal hier op het forum nog genoeg andere goede ETF's vinden.
Zelf koop ik alles via Keytrade en MeDirect en ben van beide zeer tevreden.
Zelf koop ik alles via Keytrade en MeDirect en ben van beide zeer tevreden.
Make Spaargids " Great Again ! "
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C met isin IE00BZ02LR44 vind ik ook goed. Houdt ook rekening met duurzaamheid zoals je wou.
Ik zou enkel in trackers gaan en niet in obligaties voor een dergelijke looptijd.
Zou om de drie maanden pas aankopen zodat het toch minstens 600Euro per keer is ongeveer.
Ik vind degiro een goede broker, al zijn de meningen verdeeld en lees je beter het topic van degiro zelf. Hebt wel administratief een klein beetje meer werk: buitenlandse rekening. Ik vind het zeer handig dat je bij de trackers, aandelen zelf vanalles kunt bijschrijven ( hoeveel holdings, tob tarief, ter tarief Total expense ratio,...)
Saxo heeft sinds vandaag ook lage kosten en geeft een Belgische rekening en houdt alle taksen af. Is een gemakkelijkere keuze van administratie.
Bolero als platform vind ik persoonlijk veel minder fijn werken dan vorige twee.
Ik zou enkel in trackers gaan en niet in obligaties voor een dergelijke looptijd.
Zou om de drie maanden pas aankopen zodat het toch minstens 600Euro per keer is ongeveer.
Ik vind degiro een goede broker, al zijn de meningen verdeeld en lees je beter het topic van degiro zelf. Hebt wel administratief een klein beetje meer werk: buitenlandse rekening. Ik vind het zeer handig dat je bij de trackers, aandelen zelf vanalles kunt bijschrijven ( hoeveel holdings, tob tarief, ter tarief Total expense ratio,...)
Saxo heeft sinds vandaag ook lage kosten en geeft een Belgische rekening en houdt alle taksen af. Is een gemakkelijkere keuze van administratie.
Bolero als platform vind ik persoonlijk veel minder fijn werken dan vorige twee.
Bedankt voor jouw reactie!
Ik ben in de bib als eens langs de beleggingsboeken gegaan. Weinig te vinden voor concreet mijn situatie.
Dit boek ken ik, het is geschreven door een van twee oprichters van Curvo. Misschien wel eens naar op zoek gaan ja.
Bedankt voor jullie advies alvast! Welke broker het wordt, moet ik nog bekijken. Meningen zijn, zoals steeds en met veel dingen, verdeeld. Administratie is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar kosten ook. Keytrade en Bolero, die transactie/makelaars-kosten liegen er niet om. Maar misschien focus ik hier te hard op en is dit echt verwaarloosbaar als ik niet maandelijks zit te kopen/verkopen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Overweeg ook eens IMIE (IE00B3YLTY66). Daarmee heb je quasi "de hele wereld" qua aandelen met 1 ETF.Deftone82 schreef: ↑9 april 2024, 09:02 Bedankt voor jullie advies alvast! Welke broker het wordt, moet ik nog bekijken. Meningen zijn, zoals steeds en met veel dingen, verdeeld. Administratie is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar kosten ook. Keytrade en Bolero, die transactie/makelaars-kosten liegen er niet om. Maar misschien focus ik hier te hard op en is dit echt verwaarloosbaar als ik niet maandelijks zit te kopen/verkopen?
Broker kosten zijn wat ze zijn. Als je voor lange termijn gaat beleggen dan maken transactiekosten minder uit, maar dan wil je geen bewaarkosten bv.
Uiteindelijk moet je zelf uitvlooien waar je je goed bij voelt zodat je nog rustig kan slapen.
Ik beleg met hetzelfde maandelijkse bedrag als jij
Bij Degiro beleg ik in iShares MSCI World SRI en iShares MSCI EM ESG enhanced.
Opsparen tot 1000 euro en dan bij Bolero gaan is een optie, maar ik kan zolang niet wachten. Bovendien vindt ik hun tarieven niet meer van deze tijd.
Ze hebben gelukkig wel wat inzicht gekregen en hebben ook een soort playlist gemaakt waardoor je de transactiekosten tot €5 kan terugbrengen.
Ik probeer zelf tweemaandelijks te beleggen. Dan hou ik ook m'n transactiekosten laag.
De globale SRI etf zit in de kernselectie en heeft dus maar €1 transactiekost. De Emerging Markets ETF zit helaas niet in de kernselectie en heeft een transactiekost van €3.
Ik probeer een verhouding van 90/10 aan te houden maar in de praktijk schommelt het wat tussen dat en 85/15.
Bovenal: doe je eigen research. Het boek Hangmatbelegger is wel een aanrader
Bij Degiro beleg ik in iShares MSCI World SRI en iShares MSCI EM ESG enhanced.
Opsparen tot 1000 euro en dan bij Bolero gaan is een optie, maar ik kan zolang niet wachten. Bovendien vindt ik hun tarieven niet meer van deze tijd.
Ze hebben gelukkig wel wat inzicht gekregen en hebben ook een soort playlist gemaakt waardoor je de transactiekosten tot €5 kan terugbrengen.
Ik probeer zelf tweemaandelijks te beleggen. Dan hou ik ook m'n transactiekosten laag.
De globale SRI etf zit in de kernselectie en heeft dus maar €1 transactiekost. De Emerging Markets ETF zit helaas niet in de kernselectie en heeft een transactiekost van €3.
Ik probeer een verhouding van 90/10 aan te houden maar in de praktijk schommelt het wat tussen dat en 85/15.
Bovenal: doe je eigen research. Het boek Hangmatbelegger is wel een aanrader
Wat vind je minder aan die van Bolero? Ik vind het net een verademing in tegenstelling tot het saaie van Degiro. De Degiro-app doet wat het moet, maar ook écht niets meer. Hoe is de app van Saxo qua advies?simonvb schreef: ↑8 april 2024, 22:49 Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C met isin IE00BZ02LR44 vind ik ook goed. Houdt ook rekening met duurzaamheid zoals je wou.
Ik zit bij Degiro, maar ga overstappen naar Bolero of Saxo. Degiro geeft me op lange termijn (en te hoge bedragen) geen goed gevoel.
Zoals nog al is aangehaald, het valt nog wel mee. Zeker als je Degiro vergelijkt met Saxo en vooral ETF's koopt bij Bolero.Deftone82 schreef: ↑9 april 2024, 09:02 Bedankt voor jullie advies alvast! Welke broker het wordt, moet ik nog bekijken. Meningen zijn, zoals steeds en met veel dingen, verdeeld. Administratie is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar kosten ook. Keytrade en Bolero, die transactie/makelaars-kosten liegen er niet om. Maar misschien focus ik hier te hard op en is dit echt verwaarloosbaar als ik niet maandelijks zit te kopen/verkopen?
Ik gebruik het advies van de brokers/banken zelf eigenlijk niet, wat ze jou als headlines geven is bedoeld zodat je meer zou gaan handelen of waar ze zelf voordeel bij hebben. Volgens mij zit daar veel meer psychologische sturing van klanten in dan dat de meeste mensen denken. Ik vind een forum dan duidelijker daar is het meestal zeer duidelijk of iemand de aandelen heeft of niet en is het veel gemakkelijker om het kaf van het koren te scheiden.
Bij Degiro schrijf ik heel veel in de notities bij zowel aandelen als etf's. Super handig dat ik niet steeds opnieuw alles moet zitten opzoeken of ergens apart moet bijhouden.
Ik vind zowel Degiro als Saxo handiger, intuïtiever werken dan bolero. Ik haat het ook dat het bedrag beschikbaar voor orders dat je steeds ziet bij bolero er altijd die tradingmarge bij zit (dat staat ook bovenaan steeds zichtbaar), achter jouw effectieve cash bedrag moet je dan zoeken. Vind dat echt pushen om te gaan handelen met geleend geld.
Bolero gebruik ik enkel via de website en voor enkele etf's (zijn de beleggingen voor de zoon). Moest ik nu moeten kiezen, zou ik voor Saxo kiezen voor de zoon. De kosten zijn gewoon lager voor dezelfde service en veiligheid.
Aanpassing bericht: Aangezien anderen het hier ook posten op het forum: 100 Euro transactie tegoed bij Saxo voor elk van ons indien je via deze link opent:https://www.home.saxo/nl-be/accounts/op ... 280551bbe4
Bij Degiro schrijf ik heel veel in de notities bij zowel aandelen als etf's. Super handig dat ik niet steeds opnieuw alles moet zitten opzoeken of ergens apart moet bijhouden.
Ik vind zowel Degiro als Saxo handiger, intuïtiever werken dan bolero. Ik haat het ook dat het bedrag beschikbaar voor orders dat je steeds ziet bij bolero er altijd die tradingmarge bij zit (dat staat ook bovenaan steeds zichtbaar), achter jouw effectieve cash bedrag moet je dan zoeken. Vind dat echt pushen om te gaan handelen met geleend geld.
Bolero gebruik ik enkel via de website en voor enkele etf's (zijn de beleggingen voor de zoon). Moest ik nu moeten kiezen, zou ik voor Saxo kiezen voor de zoon. De kosten zijn gewoon lager voor dezelfde service en veiligheid.
Aanpassing bericht: Aangezien anderen het hier ook posten op het forum: 100 Euro transactie tegoed bij Saxo voor elk van ons indien je via deze link opent:https://www.home.saxo/nl-be/accounts/op ... 280551bbe4
Ik wil nog even terugkomen op mijn startpost. Daarin vermeld ik dat ik twijfel om in zee te gaan met een robot-belegger a-là Curvo.
Er is niemand die hierop heeft ingepikt. Ik vroeg me af waarom?
Is het te duur, te onveilig, te on-transparant, te...? Voor een leek lijkt het mij een te overwegen optie. Ze lijken ook in de lift te zitten bij 30-40 jarigen die iets anders met hun geld willen doen dan het op een (waardeloos) spaarboekje te zetten.
Er is niemand die hierop heeft ingepikt. Ik vroeg me af waarom?
Is het te duur, te onveilig, te on-transparant, te...? Voor een leek lijkt het mij een te overwegen optie. Ze lijken ook in de lift te zitten bij 30-40 jarigen die iets anders met hun geld willen doen dan het op een (waardeloos) spaarboekje te zetten.
Artikel in de Tijd van 11 april 2024 over het einde van Matti:
De Tijd schreef:Of ze nu Matti of Lucy heten: banken begraven ooit veelbelovende beleggingsrobots.
Nadat het concept niet aansloeg bij de concurrentie, trekt ook KBC nu de stekker uit zijn beleggingsrobot. 'Matti' bood weinig meerwaarde, en klanten snapten zijn keuzes niet altijd.
Vier jaar na de lancering haalt KBC zijn online beleggingsrobot Matti uit roulatie. Met die 'robotadviseur' richtte KBC zich vooral op onervaren beleggers die het handelen op de beurs te complex of tijdrovend vinden, maar hun spaargeld toch enigszins wilden laten renderen.
Dat handelen deed de beleggingsrobot Matti in hun plaats. Na het invullen van een vragenlijst die naar het risicoprofiel en de voorkeuren van de klant peilt, stelde Matti automatisch een selectie van minstens zeven aandelen- of obligatietrackers (ETF's) samen, zonder dat de klant daarvoor zelf nog actie moest ondernemen. De bedoeling was om op die manier ook nieuwe beleggers een gespreide en op maat gemaakte portefeuille aan te bieden. Matti was gekoppeld aan Bolero, het beleggingsplatform van KBC. In individuele aandelen of obligaties handelde de robot niet.
In realiteit boden die robotadviseurs vaak weinig meerwaarde. De beleggingskeuzes van Matti waren soms ondoorgrondelijk en de robot realiseerde doorgaans matige rendementen, merken voormalige gebruikers op. Dan zijn de extra kosten in vergelijking met een rechtstreekse investering in een ETF of indextracker moeilijk te verantwoorden.
Het is misschien net omdat deze aan een bank vasthing, dat er minder tijd/geld/energie aan besteed werd?
Birdee en Curvo zijn (semi-) zelfstandige projecten...misschien zit daar meer drive achter?
Birdee en Curvo zijn (semi-) zelfstandige projecten...misschien zit daar meer drive achter?
-
- Newbie
- Contacteer:
Per €1000 of hoger beleggen om kosten laag te houden.
Idealiter op zelfde tijdstip. maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks,...
En de truuk is om daar niet mee te stoppen (check compound interest)
Idealiter op zelfde tijdstip. maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks,...
En de truuk is om daar niet mee te stoppen (check compound interest)
- ISHAR.III PLC CORE MSCI WORLD KAP : IE00B4L5Y983 (80%)
- ISH.III-CO.MSCI E.UC.ETF EUR(ACC)-K : IE00B4K48X80 (15%)
- ISHARES PLC CORE MSC E.M.IM UC ET K : IE00BKM4GZ66 (5%)