Hoe beleggen bij Argenta?
TIP
Re: Hoe beleggen bij Argenta?
Ik vermoed dat de uitleg eerder was "er wordt maandelijks automatisch een bedrag geïnvesteerd"? Dat klopt effectief, en lijkt mij eigenlijk voldoende. De ene keer verlies je zo mogelijks wat rendement, de andere keer valt het gunstig uit. Het levert alleszins minder stress op voor de klant dan wanneer die zelf de precieze timing moet kiezen.
Dus de enige meerwaarde dat ik van een bank kreeg om minder "stress" te hebben, de markt niet moest timen, is dat mijn geld via domicilie naar een fonds ging die "zogezegd" actief beheerd werd en je af en toe eens een verslagje kreeg waarbij de zogezegde actieve beheerder (alweer) moest toegeven, het onderspit delven, dat zijn fonds opnieuw minder goed had gepresteerd dan een wereldwijde indexfonds?pmu schreef: ↑18 januari 2024, 23:59Ik vermoed dat de uitleg eerder was "er wordt maandelijks automatisch een bedrag geïnvesteerd"? Dat klopt effectief, en lijkt mij eigenlijk voldoende. De ene keer verlies je zo mogelijks wat rendement, de andere keer valt het gunstig uit. Het levert alleszins minder stress op voor de klant dan wanneer die zelf de precieze timing moet kiezen.
Het rendementsverschil tussen een wereldwijde tracker en een bancairfonds is meer dan enkel de jaarlijkse beheerskosten trouwens, dus ze presteren sowieso al slechter, én ze worden actief beheerd.
Dat actief beheer streeft naar zoveel mogelijk winst voor de bank
Ik ben het ermee eens dat het product niet goed is qua prestaties, maar dat heeft niets te maken met de wekelijkse frequentie van koersvorming.bryanv schreef: ↑19 januari 2024, 09:09Dus de enige meerwaarde dat ik van een bank kreeg om minder "stress" te hebben, de markt niet moest timen, is dat mijn geld via domicilie naar een fonds ging die "zogezegd" actief beheerd werd en je af en toe eens een verslagje kreeg waarbij de zogezegde actieve beheerder (alweer) moest toegeven, het onderspit delven, dat zijn fonds opnieuw minder goed had gepresteerd dan een wereldwijde indexfonds?pmu schreef: ↑18 januari 2024, 23:59
Ik vermoed dat de uitleg eerder was "er wordt maandelijks automatisch een bedrag geïnvesteerd"? Dat klopt effectief, en lijkt mij eigenlijk voldoende. De ene keer verlies je zo mogelijks wat rendement, de andere keer valt het gunstig uit. Het levert alleszins minder stress op voor de klant dan wanneer die zelf de precieze timing moet kiezen.
Het rendementsverschil tussen een wereldwijde tracker en een bancairfonds is meer dan enkel de jaarlijkse beheerskosten trouwens, dus ze presteren sowieso al slechter, én ze worden actief beheerd.
Wees gerust,op lange termijn zijn alle banken op gebied van "spaarproducten" hun eigen graf aan het delven !
Nog 2 factoren,nl. hypotheken en verzekeringen stellen hun in staat deze shit (spaarproducten) te pushen aan onwetende jongere klanten.
En natuurlijk de oudere generatie,ook een makkelijke niet onderlegde prooi.
Gelukkig merk ik bij de jongere mensen,een steeds grotere "wakkere groep". Die wel weten wat een ETF is. Die niet bang zijn om losse aandelen te kopen.Die bitcoin omarmen,enz..
Daar zitten de eerste al grote scheuren in hun lucratief grootbanken verdienmodel. Heb de indruk dat bij de "gewone bankbediende" dit besef al goed doorgedrongen is. Trouwens (ik ken er toch enkele persoonlijk) er zijn er veel die via een internetbroker zelf thuis aan de slag gaan,en die de bagger van hun werkgever zoveel als mogelijk links laten liggen.
Wait and see...
Nog 2 factoren,nl. hypotheken en verzekeringen stellen hun in staat deze shit (spaarproducten) te pushen aan onwetende jongere klanten.
En natuurlijk de oudere generatie,ook een makkelijke niet onderlegde prooi.
Gelukkig merk ik bij de jongere mensen,een steeds grotere "wakkere groep". Die wel weten wat een ETF is. Die niet bang zijn om losse aandelen te kopen.Die bitcoin omarmen,enz..
Daar zitten de eerste al grote scheuren in hun lucratief grootbanken verdienmodel. Heb de indruk dat bij de "gewone bankbediende" dit besef al goed doorgedrongen is. Trouwens (ik ken er toch enkele persoonlijk) er zijn er veel die via een internetbroker zelf thuis aan de slag gaan,en die de bagger van hun werkgever zoveel als mogelijk links laten liggen.
Wait and see...
Ze zouden beter hun verdienmodel wijzigen, d.w.z. jonge mensen eerder begeleiden om zelf maandelijks hun tracker te kopen (via hun eigen broker platform dan waar ze nog enkele kruimels op kunnen verdienen?) ipv hun eigen fondsen te verkopen. Ze gooien hun eigen ruiten in.
Mensen worden misschien "het rad voor de ogen gedraaid" bij het ondertekenen, maar ze zijn niet achterlijk en onthouden het wel, alzeker als ze hun eerste trackers aankopen. Als je op het hoogste punt bv IWDA hebt aangekocht, dan moet je mij eens uitleggen hoe een actief beheerd bancair fonds nu nog steeds tussen de -5 en -10% blijft hangen.
Mensen worden misschien "het rad voor de ogen gedraaid" bij het ondertekenen, maar ze zijn niet achterlijk en onthouden het wel, alzeker als ze hun eerste trackers aankopen. Als je op het hoogste punt bv IWDA hebt aangekocht, dan moet je mij eens uitleggen hoe een actief beheerd bancair fonds nu nog steeds tussen de -5 en -10% blijft hangen.
Daar zijn verschillende redenen voor, de een al beter dan de ander. Enkele potentieel goede redenen:
- De basisfondsen van Argenta zijn veelal gemengde fondsen (aandelen + obligaties), behalve de dynamic growth. De inclusie van obligaties maakt een vergelijking met IWDA wat oneerlijk.
- Fondsen als IWDA zijn behoorlijk sterk geïnvesteerd in aandelen als Apple, Microsoft, en Amazon, en het zijn net deze aandelen die vorig jaar een sterke remonte gekend hebben. Ik kan mij echter inbeelden dat fondsbeheerders van actief beheerde fondsen liever kiezen voor ondergewaardeerde aandelen dan "dure", gehypete aandelen.
- De basisfondsen van Argenta zijn veelal gemengde fondsen (aandelen + obligaties), behalve de dynamic growth. De inclusie van obligaties maakt een vergelijking met IWDA wat oneerlijk.
- Fondsen als IWDA zijn behoorlijk sterk geïnvesteerd in aandelen als Apple, Microsoft, en Amazon, en het zijn net deze aandelen die vorig jaar een sterke remonte gekend hebben. Ik kan mij echter inbeelden dat fondsbeheerders van actief beheerde fondsen liever kiezen voor ondergewaardeerde aandelen dan "dure", gehypete aandelen.
-
- Verbannen Gebruiker
Het beste is dan appels met appels vergelijken.pmu schreef: ↑19 januari 2024, 11:51 Daar zijn verschillende redenen voor, de een al beter dan de ander. Enkele potentieel goede redenen:
Argenta heeft een fonds dat ze actief beheren, en dat in Nasdaq bedrijven belegt: Argenta-Fund - Next-Gen Technology.
10 jaar return Nasdaq: 20,2 %
10 jaar return Argenta fonds: 11,55%
1000 euro bij Nasdaq is in 10 jaar 6.296 euro geworden.
Bij Argenta is dat 2.983 euro geworden.
Het actief beheer loopt hier dramatisch verkeerd.
Het soortgelijke fonds van BNP doet stukken beter,
BNP Paribas Funds Disruptive Technology Privilege Capitalisation met 10% return van 19,59%.
Dat is iets minder dan de Nasdaq, maar de kosten zijn 1,07%. Ze beleggen dus inderdaad beter dan de Nasdaq volgen, maar voor de belegger gaat (meer dan) de winst verloren aan kosten.
≈≈=========
Obligatiefonds Argenta Portfolio Very Defensive R
Bijna volledig in obligaties.
5 jaar return 0,29%
Niet te verwonderen als je 1,2% jaarlijkse kosten betaalt.
Het fonds heeft een netto rendement voor kosten van ongeveer 1,5%. 80% daarvan verdwijnt in de zakken van Argenta.
Het argument van Argenta zal zijn: actief beheer is duur. Of de resultaten nu goed zijn of archislecht: het kost Argenta evenveel. Het standpunt van de klant (jullie pikken 80% van de winst in), is niet relevant.
===================
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 19 januari 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb 20j geleden mijn lesje geleerd met bankfondsen. Met wat ik toen verloren heb, kon ik toen bijna een (bescheiden) huis kopen...
Nooit neem ik nog advies van een bankbediende aan!
>>>
"Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway."
Warren Buffett
Nooit neem ik nog advies van een bankbediende aan!
>>>
"Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway."
Warren Buffett
Ik heb voor een klein dag belegd bij dit portfolio bij Argenta.
https://www.argenta.be/nl/beleggen/bele ... namic.html
Ik was de kosten eens aan het bekijken die ik ontvang en die vallen best mee, zeker in vergelijking met het pensioenspaarfonds dat ik bij hun heb. Het is geweten dat ze, qua kosten, bij de goedkoopste pensioenfondsen zitten.
Nu zie ik, of begrijp ik, dat de beheerskosten niet in de kosten worden opgenomen en in het rendement verrekend wordt? Klopt dit? Dat ze soms niet open zijn over kosten, kan ik nog wel verstaan, maar hierbij zijn er gewoon 2 procent kosten die halveling doodgezwegen worden.
Mis ik iets? Of klopt mijn redenering?
Ik was de kosten eens aan het bekijken die ik ontvang en die vallen best mee, zeker in vergelijking met het pensioenspaarfonds dat ik bij hun heb. Het is geweten dat ze, qua kosten, bij de goedkoopste pensioenfondsen zitten.
Nu zie ik, of begrijp ik, dat de beheerskosten niet in de kosten worden opgenomen en in het rendement verrekend wordt? Klopt dit? Dat ze soms niet open zijn over kosten, kan ik nog wel verstaan, maar hierbij zijn er gewoon 2 procent kosten die halveling doodgezwegen worden.
Het heeft weinig zin dit hier te vragen, als je het al gedaan hebt.guest0306 schreef: ↑10 april 2024, 11:00 Ik heb voor een klein dag belegd bij dit portfolio bij Argenta.
Had je het vooraf gevraagd, dan was mijn antwoord geweest: als je van je geld af wil, beleg dan in fondsen van de bank zelf, in pensioenfondsen van de bank, in vermogensbeheer van de bank, of volg hun adviezen op.
Wat bedoel je hiermee? Hun pensioenfonds is toch een stuk goedkoper, zowel qua instapkosten als lopende kosten?
Pensioen moet je gewoon in eigen beheer opbouwen. Bij een bank of pensioenfonds hou je nooit de inflatie bij. Je betaalt alleen maar mee aan hun grote gebouwen, personeel, auto's, andere kosten en winst.
Goede en goedkope bestaan gewoon niet. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.