Nieuwe auto: lening of spaargeld?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Nieuwe auto: lening of spaargeld?
Wij staan op het punt om een nieuwe auto te kopen.
Vraag is: gaan we deze met spaargeld financieren of (deels) met een autolening?
Als ik op KBC een simulatie maak, zou dit voor een bedrag van 15k aan een JKP van 3,99%, een totale interest van 1230 euro op 4 jaar betekenen.
Als ik datzelfde bedrag bv aan 2,8% in een staatsobligatie steek, dan zou mij dit op 4 jaar 1680 euro opleveren.
Dus lenen zou in dit geval de betere keuze zijn, of klopt mijn redenering niet?
Als ik op KBC een simulatie maak, zou dit voor een bedrag van 15k aan een JKP van 3,99%, een totale interest van 1230 euro op 4 jaar betekenen.
Als ik datzelfde bedrag bv aan 2,8% in een staatsobligatie steek, dan zou mij dit op 4 jaar 1680 euro opleveren.
Re: Nieuwe auto: lening of spaargeld?
Als je dit in detail bekijkt, dan zit het complexer in elkaar.
Optie 1: je leent het bedrag om hetzelfde bedrag te beleggen in een staatsobligatie.
Optie 2: je legt het bedrag gewoon cash neer en hebt geen schuld.
Beide ga je eigenlijk oneerlijk vergelijken met elkaar. In optie 1 ga je het geld vastzetten voor 4 jaar en verwacht je hier een rente van. Maar hoe betaal je die lening af? Met nieuwe inkomsten die je dus niet kan investeren.
Bij optie 2 zou je eigenlijk nog moeten meerekenen dat je geen schuld meer hebt en dat al je nieuwe inkomsten vrij te besteden (en de investeren) zijn. In optie 2 moet je dus eigenlijk rekening houden dat je de maandlast van je lening kan sparen en hierop rente zal krijgen (uiteraard minder want dat is dan iedere maand het bedrag dat je normaal aan de lening zou betalen om pas over 4 jaar het volledig bedrag te hebben).
Optie 1: je leent het bedrag om hetzelfde bedrag te beleggen in een staatsobligatie.
Optie 2: je legt het bedrag gewoon cash neer en hebt geen schuld.
Beide ga je eigenlijk oneerlijk vergelijken met elkaar. In optie 1 ga je het geld vastzetten voor 4 jaar en verwacht je hier een rente van. Maar hoe betaal je die lening af? Met nieuwe inkomsten die je dus niet kan investeren.
Bij optie 2 zou je eigenlijk nog moeten meerekenen dat je geen schuld meer hebt en dat al je nieuwe inkomsten vrij te besteden (en de investeren) zijn. In optie 2 moet je dus eigenlijk rekening houden dat je de maandlast van je lening kan sparen en hierop rente zal krijgen (uiteraard minder want dat is dan iedere maand het bedrag dat je normaal aan de lening zou betalen om pas over 4 jaar het volledig bedrag te hebben).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kunt met je gezonde verstand toch bedenken dat lenen altijd duurder is.
Ook de genoemde percentages kloppen niet.
Trouwens waarom geen 2e hands auto i.p.v. een nieuwe????
Ik weet uiteraard niet hoeveel km je per jaar rijd, maar voor 90% van de mensen is een nieuwe auto een stuk duurder per km. Een afschrijving van 20% à 30% in het eerste jaar....
Ik weet uiteraard niet hoeveel km je per jaar rijd, maar voor 90% van de mensen is een nieuwe auto een stuk duurder per km. Een afschrijving van 20% à 30% in het eerste jaar....
Je kunt met je gezonde verstand toch bedenken dat lenen altijd duurder is.
Ik heb mijn huidige auto nieuw gekocht en rij er al 18 jaar mee. Kost van de aankoop: gemiddeld nog geen 1.000 euro per jaar.
Ik heb de auto die ik ondertussen aan mijn dochter heb gegeven tweedehands gekocht. Was 4 jaar oud, had 40.000 km en ik heb er 15k voor betaald. De nieuwprijs van 32k (Alfa). Ondertussen is ie 18 jaar oud en heeft 240000 km.
Maar om op de vraag van TS te antwoorden. Lenen is altijd duurder.
Maar om op de vraag van TS te antwoorden. Lenen is altijd duurder.
Nochtans geeft TS duidelijk aan dat lenen dus niet duurder is, integendeel.
Enige is dat je de afbetaling met geld uit een ander potje moet doen. Die opportunity loss oet je dan meetellen.
maar eindelijk eens iemand die in euros rekent ipv procenten en zo tot een correcte conclusie komt, zelfs met een lagere rentevoet dan de lening kan je winst maken. Compounding wint tgo decreasing intrest.
Enige is dat je de afbetaling met geld uit een ander potje moet doen. Die opportunity loss oet je dan meetellen.
maar eindelijk eens iemand die in euros rekent ipv procenten en zo tot een correcte conclusie komt, zelfs met een lagere rentevoet dan de lening kan je winst maken. Compounding wint tgo decreasing intrest.
Maar de staatsobligatie van 15000€ aan 2,8% op 4j aar brengt netto, na afhouding 30%rv, maar 1160€ op tegen 1230,89€ kosten voor de autolening. Met andere woorden de belegging brengt 70,89€ teweinig op. Met een staatsobligatie aan 3% maak je in totaal 29,11€ nettowinst. Je doet in deze optie wel aan voorfinanciering van de autolening. De lening wordt maandelijks afgelost, de interest op de staatsbon wordt jaarlijks uitbetaald en het kapitaal pas op vervaldag.
Zie simulatie autolening KBC van 15000€ aan 3,99% op 4jaar: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... ragen.html#
Zie simulatie autolening KBC van 15000€ aan 3,99% op 4jaar: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... ragen.html#
Laatst gewijzigd door Tycoon op 10 april 2024, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar een staatsobligatie is NON Compounding! De interest wordt jaarlijks uitbetaald. Het effect zit in het afnemend uitstaande kapitaal van de autolening vs constant kapitaal van de staatsobligatie.zao schreef: ↑10 april 2024, 12:51 Nochtans geeft TS duidelijk aan dat lenen dus niet duurder is, integendeel.
heeft geen belang, is maar voorbeeld.
ik wil gewoon confirmeren dat met een procentueel lagere intrest op kapitaal je de hogere % op lenen kan kloppen in euros uitgedrukt.
Compoundig of niet.
Uw kapitaal + intrest na 1 jaar gewoon herbeleggen is ook compounden e.
Legio mogelijkheden, 1 product, mix van producten, herbeleggen,... maakt niet uit.
Bijkomend blijft je geld beschikbaar in case you need it.
ik wil gewoon confirmeren dat met een procentueel lagere intrest op kapitaal je de hogere % op lenen kan kloppen in euros uitgedrukt.
Compoundig of niet.
Uw kapitaal + intrest na 1 jaar gewoon herbeleggen is ook compounden e.
Legio mogelijkheden, 1 product, mix van producten, herbeleggen,... maakt niet uit.
Bijkomend blijft je geld beschikbaar in case you need it.
Een lening moet je maandelijks afbetalen, je kan het geleend bedrag dus niet 4 jaar vast zetten aan een vaste rente, plus het bedrag waarop je rente krijgt neemt af met de tijd. Om winst te maken in de vergelijking die jij maakt moet de intrest op de lening lager zijn dan die op de belegging, bij gelijke intrest zijn beiden break even.Vespa81 schreef: ↑10 april 2024, 09:02 Wij staan op het punt om een nieuwe auto te kopen.
als je de huidige waarde berekent van de mensualiteiten van de lening kom je aan 15.439 euro (tegen een actualisatievoet van 2,5%).
Als je de huidige waarde berekent van de obligatie tegen 2,5% kom je aan 15.111 euro.
Lening is dus duurder, beter geen lening aangaan
Als je de huidige waarde berekent van de obligatie tegen 2,5% kom je aan 15.111 euro.
Lening is dus duurder, beter geen lening aangaan
Lenen is duurder!
Je zou beter het geld van je staatsobligatie gebruiken voor je nieuwe wagen.
Je zou beter het geld van je staatsobligatie gebruiken voor je nieuwe wagen.
Koop gewoon een 2e hands auto die je wel kunt betalen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Je plaat blijft hangen ...
Dat hij koopt wat hij wilt, de vraag is wat de beste optie is.
Ik zou NOOIT lenen voor een auto, ofwel op voorhand sparen voor eentje ( wat ik telkens doe wanneer ik een nieuwe/ of tweedehandse koop ) of het gewoon van mijn spaargeld nemen.
Lenen doe je maar voor één ding, vroeger kon je nog anders, nu moeilijk en dat is voor de aankoop van je huis; al de rest is er om de banken te verrijken en jou te verarmen !
Make Spaargids " Great Again ! "