Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
Nou, daar heb ik eindelijk wat aan. Dank je, VTEC.
Ga je de Waalse bossen inruilen voor de stranden van de Algarve, of toch maar meer naar het binnenland toe?
Alle succes gewenst.
Ga je de Waalse bossen inruilen voor de stranden van de Algarve, of toch maar meer naar het binnenland toe?
Alle succes gewenst.
Ik woon in Vlaanderen niet in de Waalse bossen… al heb ik wel een (Vlaams gelegen) bos als hobby @hout en heraanplanten (en belegging…) gekocht 10 jaar geleden.
Sowieso aan / in de buurt van de kust in Portugal, op max. 30 km van de luchthaven van Faro. Tavira bvb. Enig nadeel, buiten het seizoen is het een dikke halve dag “door to door” reizen via Frankfurt, München, Genève, Zürich etc (en als je pech hebt nog een extra stop in Lissabon).
Sowieso aan / in de buurt van de kust in Portugal, op max. 30 km van de luchthaven van Faro. Tavira bvb. Enig nadeel, buiten het seizoen is het een dikke halve dag “door to door” reizen via Frankfurt, München, Genève, Zürich etc (en als je pech hebt nog een extra stop in Lissabon).
Brussels Airlines toch 2x per dag rechtstreeks? Transavia 3x per dag rechtstreeks vanaf A'dam. Easyjet vanaf Brussel.VTEC schreef: ↑10 april 2024, 21:32 Ik woon in Vlaanderen niet in de Waalse bossen… al heb ik wel een (Vlaams gelegen) bos als hobby @hout en heraanplanten (en belegging…) gekocht 10 jaar geleden.
Nee, reis al 15 jaar naar daar, maar goed, ik wou gewoon meegeven dat TS goed moet opletten. Een gratuite loopbaanonderbreking nemen EN een vervangingsinkomen opstrijken zal niet lukken.
Ik krijg gewoon om de 2 maanden een (beleefdheids)telefoontje van de VDAB en elke dag een mailtje met op zijn zachtst gezegd onnozele jobvoorstellen. Bottom line: als je het financieel niet kan overbruggen voor 1 jaar of meer, vergeet het maar en spaar door.
Ik krijg gewoon om de 2 maanden een (beleefdheids)telefoontje van de VDAB en elke dag een mailtje met op zijn zachtst gezegd onnozele jobvoorstellen. Bottom line: als je het financieel niet kan overbruggen voor 1 jaar of meer, vergeet het maar en spaar door.
Geheel mee eens.VTEC schreef: ↑10 april 2024, 21:53 Nee, reis al 15 jaar naar daar, maar goed, ik wou gewoon meegeven dat TS goed moet opletten. Een gratuite loopbaanonderbreking nemen EN een vervangingsinkomen opstrijken zal niet lukken.
Wel, eenmaal je de smaak te pakken hebt wil je alsmaar meer thuisblijven. Ik was begonnen met een keer 3 maand halftijds te werken. Met wat rekenen en strategisch verlof nemen kon ik zo met 14 dagen verlof 40 dagen thuis blijven. Ik ben dan een maand naar Noorwegen geweest.pukkie007 schreef: ↑10 april 2024, 16:55 Ik vraag me steeds af: als je een jaar loopbaanonderbreking neemt, hoelang het dan duurt vooraleer je het nog eens wil doen? Het zou straf zijn dat je tijdens je actieve loopbaan er gewoon 1 jaartje tussen uit wil.
Is tevens een vraag voor TS eigenlijk. 1 jaar moet financieel haalbaar zijn. Als het meerdere jaren worden, dan slinkt je buffer ( voor je oude dag) toch deftig, me thinks.
Ik vind het zodanig leuk dat ik het nu elk jaar doe.
Deze keer ga ik een maand naar Denemarken.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een jaar volledig thuis blijven en een paar maand halftijds werken maar ik zou het ook wel zien zitten om in de nabije toekomst eens een langere periode volledig thuis te blijven.
Van mijn oude dag lig ik niet echt wakker. Wie zegt dat je lang genoeg leeft om je oude dag mee te maken. En in welke fysieke en mentale staat zal je zijn wanneer je pakweg 70 bent?
Laatst gewijzigd door Trivium op 11 april 2024, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Zal er van af hangen hoe die 69 j ervoor geleefd.
Estate Guru believer.
@Trivium: Lijkt me een logische evolutie. Het zal niet bij elk beroep kunnen, maar je leeft aan het tempo dat je jezelf oplegt.
@Platin: Dit heeft niks met groener gras te maken. Gewoon afwijken van het stramien 9 to 5, 42 jaar werken en op pensioen. Zekerheden zijn er niet in het leven, en enkel werken om een pensioen te krijgen is redelijk dom en naïef. Excuus voor mijn harde woorden. Verder kun je 69 jaar als een monnik geleefd hebben en op je 70ste in een auto-ongeluk sterven.
@Platin: Dit heeft niks met groener gras te maken. Gewoon afwijken van het stramien 9 to 5, 42 jaar werken en op pensioen. Zekerheden zijn er niet in het leven, en enkel werken om een pensioen te krijgen is redelijk dom en naïef. Excuus voor mijn harde woorden. Verder kun je 69 jaar als een monnik geleefd hebben en op je 70ste in een auto-ongeluk sterven.
Uit interesse: krijg je dan automatisch bericht van de ziekenkas betreffende de verplichte verzekering gezondheidszorg? En hoeveel moet je dan betalen als je geen statuut hebt als werkende/werkloze/gepensioneerde?VTEC schreef: ↑10 april 2024, 20:54 2 jaar geleden gestopt met werken, bedoeling was 1 jaar, maar smaakte naar meer.
Geen uitkering, want dan zit de VDAB achter je met de meest onzinnige jobvoorstellen eerst. Dus zomaar terugvallen op de RVA, vergeet dat maar.
Tof, lekker met de cabrio tuffen bij mooi weer, huurders die mijn huis NR 2 meer dan afbetalen want goedkoop voor kunnen lenen @vast en intussen stevig geïndexeerd,veel tijd om te lezen / leren / wandelen / koken / gewoon kunnen morsen met tijd.
Ik denk niet dat ik ooit nog wil of ga werken tenzij als vrijwilliger, financieel kan het uit. 28 jaar gewerkt en zeer veel SZ betaald, enough is enough.
Als de jongste het huis uit is, op naar de Algarve.
Dat is weer eens een heel simpel gebeuren.Yaris schreef: ↑11 april 2024, 14:10 Persoonlijke bijdrage om verzekerd te zijn indien u géén sociale bijdragen betaalt
Je moet kijken onder welke categorie je valt. Een normaal persoon die geen beperkt inkomen heeft betaalt 884,58 EUR per kwartaal.