Matti van Bolero
TIP
Re: Matti van Bolero
Sowieso moet je met dat soort van marketing-projecties opletten. Meestal hanteert men een gemiddelde, en voor het negatieve en optimistische scenario telt men daar 1 of meer standaarddeviaties bij (of trekt af). Zoiets is nonsens. Het gemiddelde zegt niets over de waarschijnlijkheid van een uitkomst.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat is inderdaad wat ik bedoelde (startbedrag is €10.000). Dit is voor de portefeuille met enkel obligaties, en ik vermoed dat ze enkel resultaten uit het recente verleden extrapoleren, wat de simulatie kan verklaren. Maar als men klanten wil aantrekken, kijkt men best eens even na of dit een goede simulatiemethode is.
Ik heb matti 1,5j lang geprobeerd omdat ik het een interessant concept vindt omdat het met AI modellen werkt.
Accenten die ik gekozen had waren aandelen duurzaamheid en technologie. Op deze termijn iets meer dan 2% winst heb tussendoor hoger gestaan maar prestaties bleven eigenlijk altijd onder de prestaties van de markt.
Bovendien zijn er nog steeds kinderziektes aan hun platform (connectie met itsme die niet altijd werkt, s avonds altijd ‘onderhoudswerken’), komen er weinig nieuwe features bij en is er bij mijn weten geen mobiele app.
Kortom heb zonet alles verkocht en in een MSCI world etf gestoken.
Accenten die ik gekozen had waren aandelen duurzaamheid en technologie. Op deze termijn iets meer dan 2% winst heb tussendoor hoger gestaan maar prestaties bleven eigenlijk altijd onder de prestaties van de markt.
Bovendien zijn er nog steeds kinderziektes aan hun platform (connectie met itsme die niet altijd werkt, s avonds altijd ‘onderhoudswerken’), komen er weinig nieuwe features bij en is er bij mijn weten geen mobiele app.
Kortom heb zonet alles verkocht en in een MSCI world etf gestoken.
Bij Kbc beleggen is het enige dat telt wat kan Kbc er aan verdienen.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb nu matti.
Zou met een onafhankelijke adviseur die in pensioen is praten.
Maar zou ik eventueel ipv matti een verdeling kunnen maken met iwda of de bredere versie ervan in combinatie met een obligatie etf?
Bedoel qua kosten heb ik dan max 0,4% en zou graag dit eventueel doen met bolero.
Wat denken jullie?
Zou ik bv iwda 70% nemen en dan 30% obligatie etf? Kan ik dit jaarlijks doen?
Zou met een onafhankelijke adviseur die in pensioen is praten.
Maar zou ik eventueel ipv matti een verdeling kunnen maken met iwda of de bredere versie ervan in combinatie met een obligatie etf?
Bedoel qua kosten heb ik dan max 0,4% en zou graag dit eventueel doen met bolero.
Wat denken jullie?
Zou ik bv iwda 70% nemen en dan 30% obligatie etf? Kan ik dit jaarlijks doen?
De beoordelingen van Matti in dit draadje zijn in het algemeen negatief. Ik denk dat je inderdaad beter zelf IWDA aankoopt.
Matti is niet "slecht", maar doet niets meer dan enkele courante ETF's aankopen aan 1,21% jaarlijkse kosten. Men is transparant over welke ETF's dat zijn, dus kun je eenvoudig dezelfde portefeuille aanhouden zonder 1,21% jaarlijkse kosten (of inderdaad iets als IWDA+obligaties). Voordeel zal je vooral halen uit het vermijden van de jaarlijkse kosten. 0,40% aankoopkosten zijn eenmalig.
Het einde van Matti.
De Tijd:
De Tijd:
Of ze nu Matti of Lucy heten: banken begraven ooit veelbelovende beleggingsrobots.
Nadat het concept niet aansloeg bij de concurrentie, trekt ook KBC nu de stekker uit zijn beleggingsrobot. 'Matti' bood weinig meerwaarde, en klanten snapten zijn keuzes niet altijd.
Vier jaar na de lancering haalt KBC zijn online beleggingsrobot Matti uit roulatie. Met die 'robotadviseur' richtte KBC zich vooral op onervaren beleggers die het handelen op de beurs te complex of tijdrovend vinden, maar hun spaargeld toch enigszins wilden laten renderen.
Dat handelen deed de beleggingsrobot Matti in hun plaats. Na het invullen van een vragenlijst die naar het risicoprofiel en de voorkeuren van de klant peilt, stelde Matti automatisch een selectie van minstens zeven aandelen- of obligatietrackers (ETF's) samen, zonder dat de klant daarvoor zelf nog actie moest ondernemen. De bedoeling was om op die manier ook nieuwe beleggers een gespreide en op maat gemaakte portefeuille aan te bieden. Matti was gekoppeld aan Bolero, het beleggingsplatform van KBC. In individuele aandelen of obligaties handelde de robot niet.
In realiteit boden die robotadviseurs vaak weinig meerwaarde. De beleggingskeuzes van Matti waren soms ondoorgrondelijk en de robot realiseerde doorgaans matige rendementen, merken voormalige gebruikers op. Dan zijn de extra kosten in vergelijking met een rechtstreekse investering in een ETF of indextracker moeilijk te verantwoorden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: