Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
Om even terug te komen op die hospitalisatieverzekering. Ik weet dat een hospitalisatieverzekering maar tussenkomt nadat de SZ reeds is tussen gekomen, dus als je bij de SZ niet in orde bent en ze komen niet tussen zal je volgens mij ook niets van je hospitalisatieverzekering trekken of zie ik dat verkeerd ?lop schreef: ↑12 april 2024, 00:12Je sociale bijdragen zijn verplicht te betalen ook al kost je niks .
Een hospitalisatie verzekering veranderd daar niks aan want telt alleen maar voor de extra opleg wat je niet terug krijgt van de ziekenkas .
Na dat je hebt stopt met werken heb je 1 jaar de tijd om je in orde te stellen .
Dus volgens mij zuig je hier van alles uit je duim
Make Spaargids " Great Again ! "
Je hebt meer terug via de belastingvrije som dan wat je betaald aan sociale bijdragen .
En zeker als je getrouwd bent met kinderen kan dit zelfs een veelvoud zijn .
Dus de prijs voor vrijheid is 0,00
Integendeel je kunt nog genieten van andere zaken waar ze niet naar het kapitaal kijken .
Toch wel maar alleen zal dit maar de opleg zijn de normale tussenkomst van de ziekenkas betaal je dan ook zelf .voorheenCP1234 schreef: ↑12 april 2024, 00:19Om even terug te komen op die hospitalisatieverzekering. Ik weet dat een hospitalisatieverzekering maar tussenkomt nadat de SZ reeds is tussen gekomen, dus als je bij de SZ niet in orde bent en ze komen niet tussen zal je volgens mij ook niets van je hospitalisatieverzekering trekken of zie ik dat verkeerd ?lop schreef: ↑12 april 2024, 00:12
Je sociale bijdragen zijn verplicht te betalen ook al kost je niks .
Een hospitalisatie verzekering veranderd daar niks aan want telt alleen maar voor de extra opleg wat je niet terug krijgt van de ziekenkas .
Na dat je hebt stopt met werken heb je 1 jaar de tijd om je in orde te stellen .
Dus volgens mij zuig je hier van alles uit je duim
Maar het is onmogelijk om niet in orde te zijn tenzij je een illegaal bent in Belgie .
Sociale zekerheid is verplicht voor iedereen .
VTEC zuigt dit gewoonweg uit zijn duim want wat hij zegt kan niet .
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt voor je info Lop.lop schreef: ↑12 april 2024, 00:32Toch wel maar alleen zal dit maar de opleg zijn de normale tussenkomst van de ziekenkas betaal je dan ook zelf .voorheenCP1234 schreef: ↑12 april 2024, 00:19
Om even terug te komen op die hospitalisatieverzekering. Ik weet dat een hospitalisatieverzekering maar tussenkomt nadat de SZ reeds is tussen gekomen, dus als je bij de SZ niet in orde bent en ze komen niet tussen zal je volgens mij ook niets van je hospitalisatieverzekering trekken of zie ik dat verkeerd ?
Maar het is onmogelijk om niet in orde te zijn tenzij je een illegaal bent in Belgie .
Sociale zekerheid is verplicht voor iedereen .
VTEC zuigt dit gewoonweg uit zijn duim want wat hij zegt kan niet .
Er zijn nu dus 3 opties: VTEC liegt over zijn verhaal, hij is een werkloze die er alles aan doet om niet te werken of hij is illegaal ...
Make Spaargids " Great Again ! "
In het bedrag dat je betaalt als sociale zekerheid zit er ook wel veel meer dan enkel de kost voor gezondheidszorg.
Je hebt ook nog de uitkering bij ziekte, werkloosheidsuitkering, stukje pensioenopbouw,...
In Nederland betaal je zelf iedere maand een bedrag enkel voor de zorgverzekering, ik dacht iets van een 150€/maand.
Dat is wel iets transparanter.
Als je stopt met werken dan betaal je die zorgverzekering gewoon verder.
(Je krijgt minder snel de stempel van profiteur, illegaal, fraudeur,...)
Je hebt ook nog de uitkering bij ziekte, werkloosheidsuitkering, stukje pensioenopbouw,...
In Nederland betaal je zelf iedere maand een bedrag enkel voor de zorgverzekering, ik dacht iets van een 150€/maand.
Dat is wel iets transparanter.
Als je stopt met werken dan betaal je die zorgverzekering gewoon verder.
(Je krijgt minder snel de stempel van profiteur, illegaal, fraudeur,...)
Of heeft zich nog niet in orde gesteld uit onwetendheid, of heeft in het eerste jaar toch nog een uitkering gekregen, of was ingeschreven bij de VDAB (wachttijd op uitkering), of zat met nog een andere gelijk gestelde manier in het RSZ systeem (bv aanvraag leefloon). Pas na een jaar buiten het systeem ben je niet meer in orde en moet je er zelf voor gaan betalen. Voor wie stop met werken zijn er nog wel een aantal mogelijkheden om nog een tijd in orde te blijven met de RSZ.
Of heeft een partner of samenwonende die wel werkt of op een of andere manier in orde is.
De mutualiteiten hebben vermoed ik geen enkele manier om te weten of je al dan niet in orde bent. Uit ervaring weet ik wel dat ze een vragenformulier bij aansluiten habben waar je verklaart wat je wil.
Hoe kan de verplichte ziekteverzekering (de kas die de mutualiteiten hopen geld geeft) zeker kan zijn dat je niet op een of andere manier in orde bent?
Ik denk dat ze er gewoon van uitgaat dat je in orde bent, tenzij je het hun zelf meedeeld (wat je waarschijnlijk verplicht bent).
Precies nogal wat jaloerse mensen hier.
De mutualiteiten hebben vermoed ik geen enkele manier om te weten of je al dan niet in orde bent. Uit ervaring weet ik wel dat ze een vragenformulier bij aansluiten habben waar je verklaart wat je wil.
Hoe kan de verplichte ziekteverzekering (de kas die de mutualiteiten hopen geld geeft) zeker kan zijn dat je niet op een of andere manier in orde bent?
Ik denk dat ze er gewoon van uitgaat dat je in orde bent, tenzij je het hun zelf meedeeld (wat je waarschijnlijk verplicht bent).
Precies nogal wat jaloerse mensen hier.
De mutualiteit krijgt gegevens van het bedrijf waar je werkt, de pensioendienst of de RVA. Als ze van niemand gegevens krijgt, weet ze dat je niet in orde bent.
Je kunt je natuurlijk laten inschrijven als persoon ten laste van je partner, maar is het niet stom dat je officieel persoon ten laste bent terwijl je misschien over meer kapitaal beschikt dan je partner?
Je kunt je natuurlijk laten inschrijven als persoon ten laste van je partner, maar is het niet stom dat je officieel persoon ten laste bent terwijl je misschien over meer kapitaal beschikt dan je partner?
Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.Yaris schreef: ↑12 april 2024, 10:02 De mutualiteit krijgt gegevens van het bedrijf waar je werkt, de pensioendienst of de RVA. Als ze van niemand gegevens krijgt, weet ze dat je niet in orde bent.
Gewoon een brievenbus adres of ingeschreven staan bij familie. En geen enkel probleem.
Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.Yaris schreef: ↑12 april 2024, 10:02 De mutualiteit krijgt gegevens van het bedrijf waar je werkt, de pensioendienst of de RVA. Als ze van niemand gegevens krijgt, weet ze dat je niet in orde bent.
Gewoon een brievenbus adres of ingeschreven staan bij familie. En geen enkel probleem.
Dat soort dingen ontstaat als je te veel en ingewikkelde regeltjes maakt zoals België, dan vallen er altijd gaten in en bedenk men simpel een mogelijkheid om er aan te ontsnappen.
De vraag is dan wel als je op een dag bijvoorbeeld langdurig ziek wordt en je moet veel medische kosten betalen of je er dan geen moeilijke vragen zullen gesteld worden.
Nee, ook dat gebeurt niet. Al gezien dat iemand met een privéjet incl. arts en verpleegster aan boord op kosten van de mutualiteit een 5 uur durende vlucht kreeg naar Antwerpen.
Dat is dan domiciliefraude; waarschijnlijk verbonden met nog een reeks andere onwettigheden.JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:10 Er zijn zelfs een redelijk aantal mensen die al jaren in het buitenland wonen, maar hier nog steeds in de mutualiteit zitten.
Dat soort dingen ontstaat als je te veel en ingewikkelde regeltjes maakt zoals België, dan vallen er altijd gaten in en bedenk men simpel een mogelijkheid om er aan te ontsnappen.
De regels zijn simpel genoeg.
Bijkomend beseffen sommige dan niet dat ze in het land waar ze wonen enkel "nood" behandelingen kunnen krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik weet niet of de regels simpel genoeg zijn.
Als iemand van zichzelf denkt dat ie geld genoeg heeft om niet meer te moeten werken maar wel wil verzekerd zijn voor wat betreft gezondheidszorg (dus niet voor een uitkering bij ziekte, pensioenopbouw,...)
Dan weet niemand hoeveel er daarvoor moet betaald worden.
En niets moeten betalen en toch verzekerd zijn omdat je zogezegd geen inkomen hebt is iets wat niet klopt en wat dus op een dag zal aangepakt worden.
Als iemand van zichzelf denkt dat ie geld genoeg heeft om niet meer te moeten werken maar wel wil verzekerd zijn voor wat betreft gezondheidszorg (dus niet voor een uitkering bij ziekte, pensioenopbouw,...)
Dan weet niemand hoeveel er daarvoor moet betaald worden.
En niets moeten betalen en toch verzekerd zijn omdat je zogezegd geen inkomen hebt is iets wat niet klopt en wat dus op een dag zal aangepakt worden.
Je schrijft dit met grote zekerheid, maar ik geloof niet dat je dit weet, daarmee bedoel ik dat het gewoon een logiusche en goed bedoelde veronderstelling is.
Wat is je bron dat een werkgever contact heeft met een ziekenfonds, behalve dan in het kader van arbeidsongeschiktheid (een totaal ander onderwerp dan terugbetaling ziektekosten waar het hier over gaat)?
Mijn ervaring is dat ik vele jaren niet gedekt geweest ben door de verplichte ziekteverzekering, het ziekenfonds heeft jaren gedacht van wel.
Toen ze te lastig begonnen doen (niet betaalde bijdragen) heb ik hun zelf ingelicht.
Vele jaren later niet erg lang geleden terug aangesloten, formulier ziekenfonds ingevuld, verklaring op eer als ik mij goed herinner, en was snel terug in orde.