Umicore
TIP
Re: Aankoop Umicore
Bedankt
Die hebben toch een enorm aanbod transport in koper en edele metalen en zilver of maak ik men denkwijze verkeerd
Die hebben toch een enorm aanbod transport in koper en edele metalen en zilver of maak ik men denkwijze verkeerd
Ik heb een tijdje geleden Umicore aangekocht toen het op 22.85€ stond. Ik dacht dat de bodem bereikt was, helaas... Het is wel stilletjesaan terug aan het stijgen. Ik geloof er wel in, de toekomst zal het wel uitwijzen.
Ik had deze gekocht rond 21,70.
Als koper zo schaars wordt dacht ik is goed Umicore.
Als koper zo schaars wordt dacht ik is goed Umicore.
Voor 'Koper' kijk je best naar Aurubis (hebben destijds Cumerio overgenomen, Ex-Umicore). Zitten oa in Olen op de site van Umicore.
Umicore is vooral blootgesteld aan PGM's (Pt,Pd,Rh,..) momenteel & die lijken nu uitgebodemd te zijn. Dat de goudprijs & koperprijs stijgt is uiteraard ook positief, maar dat zal op KT weinig verschil maken. Koper is wel niet gehedged dacht ik.
In battery recycling lijkt koper mij een grotere bijdrage te leveren. (maar voorlopig slechts op kleine schaal)
Het kan natuurlijk dat Umicore z'n inputmix in Hoboken wat aanpast aan de huidige materiaalprijzen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Umicore
Analyse hierboven wilde ik ook net posten.
Umicore deed in het verleden inderdaad goeie zaakjes met de recyclage witte edelmetalen; vnl rodium.
Komt dit terug ?
2de kanteling; mogelijks hebben ze verkeerd ingezet op de batterij van de toekomst; ook al hebben ze al eens een bijsturing gemaakt de evolutie gaat daar zeer snel de richting op van solid state....of nog ander types?
Ze blijven historisch gezien kobalt gerichter?
Aurubis is ondertussen al aan het stijgen; als je denkt dat koper het gaat doen en je je wil een recyclage mijn wacht dan niet te lang om in te stappen.
Umicore deed in het verleden inderdaad goeie zaakjes met de recyclage witte edelmetalen; vnl rodium.
Komt dit terug ?
2de kanteling; mogelijks hebben ze verkeerd ingezet op de batterij van de toekomst; ook al hebben ze al eens een bijsturing gemaakt de evolutie gaat daar zeer snel de richting op van solid state....of nog ander types?
Aurubis is ondertussen al aan het stijgen; als je denkt dat koper het gaat doen en je je wil een recyclage mijn wacht dan niet te lang om in te stappen.
Ze hebben de volgende 3,5 jaar PGM's gehedged (voor 50à80% van de exposure afhankelijk van het materiaal), zodat de cijfers vrij voorspellbaar zijn, gezien hun investeringen in RBM.JulusCesar schreef: ↑13 april 2024, 18:44 Analyse hierboven wilde ik ook net posten.
Komt dit terug ?
Er is niet 1 type batterij van de toekomst.
Verschillende batterijen afhankelijk van de toepassingen.
Belangrijke parameters zijn prijs, beschikbaarheid materialen, power, veiligheid, recycleerbaarheid, volume/energiedichtheid, C-rate, temperatuurgevoeligheid, C02-uitstoot, ....
Short term roadmap
https://www.umicore.com/storage/td_webs ... trends.pdf
LT roadmap
https://www.umicore.com/storage/td_webs ... logies.pdf
1 soort batterijchemie kan overigens enorm verschillen... bvb NCM (bevat dus Kobalt)
Zo maken ze high nickel NMC (811 tot zelfs 9 0,5 0,5) die heeft een zeer hoge energiedichtheid. Voor deze technologie hebben ze een LT contract met AESC/BMW in Noord-Amerika (in Europa/China heeft BMW een contract met CATL & EVE energy. Umicore levert aan 1 Chinese OEM, maar niet gekend dewelke).
NCM 712 (minder kobalt & nickel, dus goedkoper; zie link), wordt oa gebruikt in het MEB platform van VW. Materiaal wordt ondertussen verder ontwikkeld door voltage te verhogen kunnen ze de energy density verhogen tot die van high nickel (811 gok ik) met een lagere kostprijs. In 2027 op de markt.
HLM (high lithium manganese); NCM 217 à 307 schat ik (zéér laag tot geen kobaltgehalte); laag nickel & geen kobalt = goedkoop. Energiedichtheid is hier lager, maar een stuk hoger dan bvb die van LFP. Zou in 2026 op de markt moeten komen.
Verder onderzoek is er naar oa NMX (dus Kobalt uitfaseren en vervangen door X), solid state (= mid tot high nickel NCM), Na-ion, DRX,...
Het voordeel is dat die technologieën compatibel zijn met hun huidige (modulaire) productielijnen (in Polen & Canada) mits enkele tweaks/extra of minder processtappen.
Het grote voordeel dat de chinezen met hun LFP hebben is dat ze alle grondstoffen goedkoop voor handen hebben & dat ze deze zo efficiënt in een batterypack kunnen steken zodat ze de véél lagere energiedichtheid per cell kunnen compenseren. Bij NMC zal de ratio cell to pack ook wel stijgen. Maar China gaat zo snel vooruit. Het is een kwestie van proberen bij te benen.
Batterijmaterialen zullen voortdurend getweakt worden.
ps Eind 2023 ontving BMW SolidState batteries van 'Solid power'. Met oa die laatste werkt Umicore samen.
Umicore sprak ook al eerder dat er hun materiaal in 2024 in demo cars getest ging worden. 1+1=2?
Benzine en diesel auto's nemen een groot deel van de katalysator metalen af (paladium, platina, rodium, ) en ook in de raffinaderijen en petrochemie worden katalysatoren gebruikt. Gezien de evolutie naar fossiel vrij is er een dalende vraag te verwachten terwijl het recyclage aanbod nog jaren hoog blijft. Voor een recycler komt het er op aan om de inkoopprijs van het katalysator schroot snel genoeg aan te passen aan de metaal prijzen zodat zijn marge OK blijft. Maar op de langere termijn wordt dit wel een kleinere markt. Langs de andere kant biedt al die fossiel vrije tech ook weer nieuwe recyclage opportuniteiten en vraag naar zeldzame metalen.JulusCesar schreef: ↑13 april 2024, 18:44 Analyse hierboven wilde ik ook net posten.
Komt dit terug ?
Dividend komt er ook weer aan, misschien ook wel iets te maken met de stijgende koers van de laatste week.(+- 7%)
Umicore (UMI.VI) has announced a dividend of €0.55 with an ex date of May 02, 2024 and a payment date of May 04, 2024.
Umicore (UMI.VI) has announced a dividend of €0.55 with an ex date of May 02, 2024 and a payment date of May 04, 2024.
Ik denk door stijgende PGM + goud/zilver/koper-prijzen + goede autoverkopen in maart + beter dan verwachte economische cijfers in China/Duitsland.
Ik heb een vraag over het dividend. Deze zou in principe uitbetaald zijn, maar ik heb nog niks ontvangen (3 mei). Wegens de 1e mei mss niet zo abnormaal. Zijn er hier mensen met Umicore aandelen die het dividend al ontvangen hebben?
Ik heb het vandaag ontvangen.
Vorig jaar was MeDirect ook laat met het uitbetalen van dividend van KBC Ancora (12 juni ipv 8 juni). Ik zal nog wachten tot eind volgende week, dan pols ik eens bij hen.
Ik zit bij Keytrade ter info
Het is vandaag gestort. Ik heb wel al eens gepolst bij hen waar het bleef (maar nog geen reactie gehad). Ik denk dat ze altijd trager zijn bij het storten van dividenden. Valutadatum staat wel op 2 mei, verrichting op 7 mei. Ik ga zien wat het volgende dividend gaat geven, hoe snel het dan gebeurt.
De ene bank is al wat sneller dan de andere zeker...
De ene bank is al wat sneller dan de andere zeker...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: