Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Beste Haelewyn,haelewyn schreef: ↑12 april 2024, 10:07Het zou ook zowaar kunnen dat de lonen gedaald zijn voor de grootste hoeveelheid 'goedkope werknemers'.
Het is zoals met huishuur. Ik kan mijn huurder niet meer laten betalen dan wat de index toelaat. Maar als ik een nieuwe huurder in mijn huis laat, reken ik aan wat ik wil of wat de markt toelaat / wat één huurder nog net wil betalen.
Voor alle duidelijkheid : dat is niet hoe ik te werk ga.
Voor de lonen : iedere nieuwe werknemer 'uitpersen' om er één te vinden die voor het laagste loon komt werken doet na enkele jaren de uitgaven dalen.
Het zijn misschien de lonen van de gewone werknemer die te laag zijn en niet de uitkeringen te hoog.
Ik verwacht als antwoord nu al een pleidooi voor lagere lonen want die zijn te hoog in BE etc. Wel ... Als ervaringsdeskundige in de werkloosheid kan ik zeggen dat de meerderheid van bedrijven waar je gaat solliciteren probeert om je aan een belachelijk laag loon aan te nemen (daar nog eens de kortingen van de staat op te verzilveren) en ze wachten dan wel tot er één zot toestemt.
Meerdere keren die dialoog gehad van : 'het loon is xxxxx , is dat een probleem ?". Waarmee ze zelf al te kennen geven te weten dat het gek laag is.
Waarop het antwoord dan is : 'Ja, dat is een probleem'.
Het zijn dat soort werkgevers die mensen aan de slag willen aan een loon dat net hoger is dan een uitkering.
Net zoals het dat soort werkgevers is die mee staat te janken met sommigen van rechts over dat de mensen niet meer willen werken. Betaal ze dan een verantwoord loon. Ze gaan ineens meer mensen kunnen vinden die wel willen werken.
ik begrijp je redenatie, maar je vergeet 1 factor.
Dat is n.l. het grote verschil tussen de loonkost voor het bedrijf en het nettoloon dat de werknemer ontvangt. Daarnaast komt nog het feit dat België een duur land is geworden. Een van de meerdere redenen is de automatische loonindexering, naast de hoge belastingen en sociale lasten.
Dus bekijk het ook eens van de andere kant.
België is een klein landje in de EU en prijst zich steeds meer uit de markt.
Omdat het zich uit de markt prijst, kunnen bedrijven niet meer exporteren en verdwijnen er steeds meer uit België.
Vroeger (zo'n 30 jaar geleden) was België de grootste auto exporteur ter wereld! En nu?
Scheepsbouw? Ook weg. etc. etc.
E-commerce? Ook allemaal naar het buitenland.
Alleen zonder bedrijven krijgt België niet genoeg belasting binnen. Dus gewoon de kip en het ei verhaal.
Helaas willen de politici deze neergaande spiraal niet doorbreken omdat ze bang zijn dat hen dat stemmen kost.
Zolang we geen realistische regering krijgen, die de waanzinnige hoeveelheid ministers, staatssecretarissen en al hun medewerkers ontslaat. Zolang er niet gehakt wordt in het oerwoud van onzinnige regeltjes en de daarbij betrokken ambtenaren en controleurs.
Zo lang de regering niet bezuinigt, maar steeds meer uitgeeft. Ja zolang zal de werknemer steeds minder netto verdienen t.o.v. het prijspeil in België en zullen de bedrijven steeds meer België ontvluchten omdat hum brutoloonkosten hier te hoog worden.
Kortom op deze manier moet België eerst Griekenland achterna en de afgrond in voor er iets verandert. Iedere dag dat forse maatregels worden uitgesteld, maakt het alleen maar moeilijker om de situatie ooit weer terug te draaien.
-
- Hero Member
- Contacteer:
stemtest van hln gedaan
ik kom uit op allemaal rond de 60 %: Groen, open vld, vooruit en dan 55% voor CD&V (50% PVDA en N-VA)
Op wie moet ik dan stemmen
ik kom uit op allemaal rond de 60 %: Groen, open vld, vooruit en dan 55% voor CD&V (50% PVDA en N-VA)
Op wie moet ik dan stemmen
Ik discussieerde gewoon eventjes alsof maar één visie, de ingewikkelde zaak langs maar één kant bekeken, de juiste informatie zou opleveren. Stijl : de zevende dag. Dat heb je correct opgemerkt.JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:50
Beste Haelewyn,
Dat is n.l. het grote verschil tussen de loonkost voor het bedrijf en het nettoloon dat de werknemer ontvangt. Daarnaast komt nog het feit dat België een duur land is geworden. Een van de meerdere redenen is de automatische loonindexering, naast de hoge belastingen en sociale lasten.
Op een andere manier bekeken maar dan een beetje in de richting van wat jij hier vertelde :
Sociale uitkeringen worden zo goed als niet belast. Een laag loon wel, op 101 manieren.
Uiteraard heb je dan van dat laag loon ook betrekkelijk weinig over. En van die uitkering meer.
Weer een analogie :
Van die habbekrats die een uitkering eigenlijk is blijft wel nog het meeste over.
Van wat een burgemeester aan belastingen moet betalen blijft nog altijd heel veel over.
Je 'profiteurs' zitten niet bij de lage uitkeringen.
Het zit bij de gasten die niet met de zeis maaien maar met de pikdorser.
Griekse vergelijking : zoals het er hier nu aan toe gaat, komt dat er wel nog. Dat is inderdaad de evolutie : het gaat eerst nog wat slechter moeten zijn eer het weer beter kan worden. Alleen ga je dan op dit forum evenveel protest lezen tegen Europese maatregelen dan ooit (eerst pro en daarna contra) de mondmaskers.
De lonen zijn niet gedaald, ook niet de minimum lonen, ze zijn wel minder snel gestegen dan de uitkeringen waardoor het verschil tussen de twee belachelijk klein is geworden. Verder zijn een hele reeks sociale toelagen enkel gereserveerd voor uitkeringen, wie werkt valt vaak net boven de grens om er recht op te hebben, een paar euro verschil heeft tot gevolg dat men honderden euro's aan sociaal tarief, huur toelage, studie toelage, enz... niet krijgt en ook dat maakt dat het koopkracht verschil tussen wel en niet werken te klein is.
Ja mee eens, vroeger kwam er dan een revolutie. Nu alleen gemopper en mooipraters in gecensureerde en voorgekookte interviews op TVhaelewyn schreef: ↑12 april 2024, 11:10Ik discussieerde gewoon eventjes alsof maar één visie, de ingewikkelde zaak langs maar één kant bekeken, de juiste informatie zou opleveren. Stijl : de zevende dag. Dat heb je correct opgemerkt.JOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 10:50
Beste Haelewyn,
Op een andere manier bekeken maar dan een beetje in de richting van wat jij hier vertelde :
Sociale uitkeringen worden zo goed als niet belast. Een laag loon wel, op 101 manieren.
Uiteraard heb je dan van dat laag loon ook betrekkelijk weinig over. En van die uitkering meer.
Weer een analogie :
Van die habbekrats die een uitkering eigenlijk is blijft wel nog het meeste over.
Van wat een burgemeester aan belastingen moet betalen blijft nog altijd heel veel over.
Je 'profiteurs' zitten niet bij de lage uitkeringen.
Het zit bij de gasten die niet met de zeis maaien maar met de pikdorser.
Griekse vergelijking : zoals het er hier nu aan toe gaat, komt dat er wel nog. Dat is inderdaad de evolutie : het gaat eerst nog wat slechter moeten zijn eer het weer beter kan worden. Alleen ga je dan op dit forum evenveel protest lezen tegen Europese maatregelen dan ooit (eerst pro en daarna contra) de mondmaskers.
Ieder politicus wil namelijk zijn eigen regeltje(wetje) maken. En we hebben er veel.vortex schreef: ↑12 april 2024, 11:12De lonen zijn niet gedaald, ook niet de minimum lonen, ze zijn wel minder snel gestegen dan de uitkeringen waardoor het verschil tussen de twee belachelijk klein is geworden. Verder zijn een hele reeks sociale toelagen enkel gereserveerd voor uitkeringen, wie werkt valt vaak net boven de grens om er recht op te hebben, een paar euro verschil heeft tot gevolg dat men honderden euro's aan sociaal tarief, huur toelage, studie toelage, enz... niet krijgt en ook dat maakt dat het koopkracht verschil tussen wel en niet werken te klein is.
Hoeveel ministers en vicepremiers hebben we niet!
Nederland heeft ruim 50% meer inwoners.
België heeft 6x zoveel ministers, staatssecretarissen, parlementsleden en waarschijnlijk ook ambtenaren.
Ook niet per se mee oneens maar wat ik wil zeggen :vortex schreef: ↑12 april 2024, 11:12De lonen zijn niet gedaald, ook niet de minimum lonen, ze zijn wel minder snel gestegen dan de uitkeringen waardoor het verschil tussen de twee belachelijk klein is geworden. Verder zijn een hele reeks sociale toelagen enkel gereserveerd voor uitkeringen, wie werkt valt vaak net boven de grens om er recht op te hebben, een paar euro verschil heeft tot gevolg dat men honderden euro's aan sociaal tarief, huur toelage, studie toelage, enz... niet krijgt en ook dat maakt dat het koopkracht verschil tussen wel en niet werken te klein is.
Als je oudere werknemers zo veel mogelijk naar de uitgang begeleidt en in plaats daarvan jongeren aanneemt aan het minimumloon daalt de loonKOST wel degelijk voor een bedrijf. Het mediane loon gaat dalen.
Als je dan na een tijd oudere werknemers voornamelijk in de werkloosheid hebt gezet en de jeugdwerkloosheid heldhaftig oplost aan lage lonen... Je ziet waar we naartoe gaan. De uitkeringen kennen dat effect niet.
Als bedrijven dan eens uit pure goodwill een oudere werknemer zouden aannemen gaan ze die ook zo veel mogelijk 'persen' naar een laag loon. Goed voor hen .. en het vertekent weer meer dat beeld van die lonen.
Uiteraard hebben we in BE veel oude werknemers maar ondertussen staan er nogal wat aan de dop. Misschien houdt het bovenstaande dan toch wel steek.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat mensen die werken ook daadwerkelijk daar iets moeten aan verdienen tov een uitkering. Voor mijn part moeten de uitkeringen niet omlaag want zo'n vetpot is dat niet. Misschien moeten we het aan de andere kant gaan opkrikken.
Net zo vind ik dat er eens een realistisch beeld moet komen van de arbeidsmarkt. Niet het beeld dat Dhr Burgemeester DW altijd vertekend weergeeft.
De arbeidsmarkt is voor een doorsnee werknemer een pak minder vragend dan wat er gezegd wordt. Haal de valse vacatures eruit.. en als doorsnee bediende zit je steeds met 30 concurrenten te vissen naar één job. Weer >> leeftijd, gebreken, loonsverwachting maken dat de jongeren makkelijker aan bod komen.
De arbeidsmarkt geeft geen kansen meer aan grote groepen. Waarom altijd dat gezeik over hun uitkering lager maken of afschaffen. Die groep heeft ook 30 jaar betaald voor die uitkering. Dat de politiekers het geld verbrast hebben ligt ook niet aan hen.
Klopt, ik begrijp je. Maar de oorzaak waarom die bedrijven wel goedkopere werkkrachten moeten aannemen zit weer in het Belgische kostenplaatje t.o.v. andere landen.haelewyn schreef: ↑12 april 2024, 11:35Ook niet per se mee oneens maar wat ik wil zeggen :vortex schreef: ↑12 april 2024, 11:12
De lonen zijn niet gedaald, ook niet de minimum lonen, ze zijn wel minder snel gestegen dan de uitkeringen waardoor het verschil tussen de twee belachelijk klein is geworden. Verder zijn een hele reeks sociale toelagen enkel gereserveerd voor uitkeringen, wie werkt valt vaak net boven de grens om er recht op te hebben, een paar euro verschil heeft tot gevolg dat men honderden euro's aan sociaal tarief, huur toelage, studie toelage, enz... niet krijgt en ook dat maakt dat het koopkracht verschil tussen wel en niet werken te klein is.
Als je oudere werknemers zo veel mogelijk naar de uitgang begeleidt en in plaats daarvan jongeren aanneemt aan het minimumloon daalt de loonKOST wel degelijk voor een bedrijf. Het mediane loon gaat dalen.
Als je dan na een tijd oudere werknemers voornamelijk in de werkloosheid hebt gezet en de jeugdwerkloosheid heldhaftig oplost aan lage lonen... Je ziet waar we naartoe gaan. De uitkeringen kennen dat effect niet.
Als bedrijven dan eens uit pure goodwill een oudere werknemer zouden aannemen gaan ze die ook zo veel mogelijk 'persen' naar een laag loon. Goed voor hen .. en het vertekent weer meer dat beeld van die lonen.
Uiteraard hebben we in BE veel oude werknemers maar ondertussen staan er nogal wat aan de dop. Misschien houdt het bovenstaande dan toch wel steek.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat mensen die werken ook daadwerkelijk daar iets moeten aan verdienen tov een uitkering. Voor mijn part moeten de uitkeringen niet omlaag want zo'n vetpot is dat niet. Misschien moeten we het aan de andere kant gaan opkrikken.
Kijk maar eens naar het hoge aantal faillissementen in België. Vooral in bedrijven die relatief veel personeelskosten hebben zoals b.v. de horeca.
Een soort Javier Milei zou hier wel eens kuis ruim mogen houden jaJOKER247 schreef: ↑12 april 2024, 11:32 Ieder politicus wil namelijk zijn eigen regeltje(wetje) maken. En we hebben er veel.
Hoeveel ministers en vicepremiers hebben we niet!
Nederland heeft ruim 50% meer inwoners.
België heeft 6x zoveel ministers, staatssecretarissen, parlementsleden en waarschijnlijk ook ambtenaren.
Is het jullie ook al opgevallen hoeveel artikelen en foto's er in alle media verschijnen de afgelopen dagen van ADC en CR?
Je kan geen mediasite openen of krantenpagina omslaan of die beide namen worden gemeld.
Zou er iets op til zijn? Wie sponsort wie?
Je kan geen mediasite openen of krantenpagina omslaan of die beide namen worden gemeld.
Zou er iets op til zijn? Wie sponsort wie?
Het is toch te gek dat de horeca in dit land voor een product als een simpele steak met frites en wat groente van zeg 9 euro inkoop 60,50 euro moet vragen, of voor een koffie (inkoop 0,10 euro) 3,30 euro?
En dan nog is het geen vetpot voor ze en gaan er veel failliet.
En dan nog is het geen vetpot voor ze en gaan er veel failliet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"niet akkoord" danCarpeNoctem schreef: ↑12 april 2024, 10:31 Hoe moet een rechtse zak als ik daar in godsnaam op antwoorden?
Beide belastingen moeten omlaag.
Edit: van hetzelfde alooi:
"Een kilometerheffing invoeren zodat autobestuurders die meer rijden meer betalen"
=> "niet akkoord", maar ik ben wel voor de invoering van "rekeningrijden" (of "kilometerheffing" als je wil)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"Belastingen gelijktrekken voor gehuwden en alleenstaanden"
Hier snap ik gewoon echt niet wat ze bedoelen ...
Bedoelen ze dat "burgerlijke status" niets meer zou mogen uitmaken ?
Dus die 2 termen kunnen de vuilbak in en we spreken voortaan alleen nog over "personen" ?
Hier snap ik gewoon echt niet wat ze bedoelen ...
Bedoelen ze dat "burgerlijke status" niets meer zou mogen uitmaken ?
Dus die 2 termen kunnen de vuilbak in en we spreken voortaan alleen nog over "personen" ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 april 2024, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voila zie:CarpeNoctem schreef: ↑12 april 2024, 10:31 Ook HLN komt met zijn stemtest aandraven:
De Stem van Vlaanderen
Je moet maar eens zien ook welke vragen je omgekeerd beantwoord had dan die politicus. En hoe belangrijk je dat thema vindt.