Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
Re: Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
Ik twijfel niet aan het feit dat er langdurig zieken zijn. Ik twijfel aan het feit dat het er zoveel zijn. In heel deze discussie lijken mensen ervan uit te gaan dat iedereen die langdurig ziek is, effectief ziek is. Het gaat hier ook niet over de langdurig zieken waarbij zowel de controle arts als de behandelende arts dezelfde mening hebben. Het gaat hier over een heleboel zieken waarbij beide artsen een andere mening hebben. Je zou eens moeten weten hoeveel procedures er lopen tegen mensen om ze van de ziekenkas te krijgen. In België is dat bijna onmogelijk, je moet iemand al medisch ongeschikt verklaren in zijn huidige job om die dan in opzeg te kunnen zetten en die persoon dan van de ziekenkas te krijgen. De situatie die je dan krijgt is dat die persoon een week komt werken om daarna terug ziek te vallen en dit elke keer opnieuw doet om zijn opzeg zo lang mogelijk te schorsen. Zo'n mensen zijn niet ziek, ze zijn gewoon werkmoe en profiteren van het systeem. Veel werkgevers laten die dan ook gewoon op de ziekenkas staan omdat het voor hun niet veel kost en de procedure om deze personen van de ziekenkas te krijgen, tijdrovend en duur is.Abatoetnie schreef: ↑9 april 2024, 00:38 Met je eerste twee zinnen ga ik volledig akkoord. Bij je laatste deel heb ik het echter moeilijk.
Je zet het woord "zieken" tussen haakjes waaruit ik afleid dat je twijfelt aan hun gezondheidstoestand. Als een arts en een controle-arts onafhankelijk van elkaar beslissen dat iemand ziek is (niet tussen haakjes), wie ben jij dan om daar aan te twijfelen.
Van het woord "activeren" krijg ik trouwens ook de kriebels, dat roept bij mij negativiteit op. Welke voorstellen heb je dan bijvoorbeeld om die "zieken" te activeren. Ik geef maar een voorbeeld, stel iemand die de diagnose CVS heeft gekregen, dit door de controle-arts bevestigd is ... met welke taken ga je die persoon "activeren" en daar bovenop welke werkgever zal je vinden om die persoon te "activeren" ?
En wat met die langdurig "zieken" die er zelf al een mooie carrière hebben op zitten maar door "ziekte" uitvallen, ga je die ook nog weer "activeren" ? Theoretische benaderingen klinken altijd goed maar daarnaast heb je ook de praktijk.
En de échte vraag is trouwens "Waarom zijn er zoveel langdurig zieken" ? Ik zie in mijn omgeving (meerdere) mensen uitvallen die een lange carrière achter de rug hebben, zich altijd "gegeven" hebben, professioneel, correct, stipt, enzovoorts ... en van wie het bobijntje plots volledig af is, hoe komt dit ? Ik vraag geen antwoord, ik stel vast.
Dus ik neem inderdaad die statistieken met een korreltje zout. Het is compleet onlogisch dat wij in België procentueel veel meer langdurig zieken hebben dan in de rest van West- Europa. Bovendien gaat het hier, naar mijn mening, om asociale mensen die met middelen gaan lopen van mensen die effectief ziek zijn en deze middelen broodnodig hebben.
Mijn vrouw is professioneel alle dagen bezig met het re-integreren van langdurig zieke werknemers. Vanaf iemand langer dan 1 jaar afwezig is, is de slaagkans om die persoon ooit nog aan het werk te krijgen zeer laag. Ook al verklaart zo wat elke arts, op de behandelende arts na dan, dat die persoon perfect capabel is om te gaan werken. Het gaat hier dan heus niet over iemand die kanker gehad heeft en die men dan zo snel mogelijk weer aan het werk wil hebben. Integendeel zelfs, vaak gaan zo'n mensen zelf nog snel aan het werk. Het gaat vaak over mensen met psychische aandoeningen, rugklachten, fibromyalgie, cvs,... De mutualiteiten schakelen de laatste jaren dan ook steeds meer privédetectives in om mensen te betrappen die aandoeningen veinzen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Probleem is vooral @Joker
Dat 80 procent van de supermarkt is gemaakt om meer van te eten. Ultrabewerkt voedsel die goedkoop is en waar ze eigenlijk echt je brein foppen.
Vaak is de 20 procent de duurde verse producten klasse waar dit niet gebeurd.
Er is 1 perfect voorbeeld van iets waar je niks aan hebt maar waar je kan van blijven eten en dat zijn chips.
En pas op dit praat het niet goed maar vaak is het goedkoopste in de supermarkt ook het slechtste voor de gezondheid.
Dat 80 procent van de supermarkt is gemaakt om meer van te eten. Ultrabewerkt voedsel die goedkoop is en waar ze eigenlijk echt je brein foppen.
Er is 1 perfect voorbeeld van iets waar je niks aan hebt maar waar je kan van blijven eten en dat zijn chips.
En pas op dit praat het niet goed maar vaak is het goedkoopste in de supermarkt ook het slechtste voor de gezondheid.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het is je recht om dat te denken, ik denk er anders over.NS2SN schreef: ↑9 april 2024, 11:13 Dus ik neem inderdaad die statistieken met een korreltje zout. Het is compleet onlogisch dat wij in België procentueel veel meer langdurig zieken hebben dan in de rest van West- Europa. Bovendien gaat het hier, naar mijn mening, om asociale mensen die met middelen gaan lopen van mensen die effectief ziek zijn en deze middelen broodnodig hebben.
Mijn vrouw is professioneel alle dagen bezig met het re-integreren van langdurig zieke werknemers. Vanaf iemand langer dan 1 jaar afwezig is, is de slaagkans om die persoon ooit nog aan het werk te krijgen zeer laag. Ook al verklaart zo wat elke arts, op de behandelende arts na dan, dat die persoon perfect capabel is om te gaan werken. Het gaat hier dan heus niet over iemand die kanker gehad heeft en die men dan zo snel mogelijk weer aan het werk wil hebben. Integendeel zelfs, vaak gaan zo'n mensen zelf nog snel aan het werk. Het gaat vaak over mensen met psychische aandoeningen, rugklachten, fibromyalgie, cvs,... De mutualiteiten schakelen de laatste jaren dan ook steeds meer privédetectives in om mensen te betrappen die aandoeningen veinzen.
Zou het ook kunnen zijn dat het in België (en vooral dan Vlaanderen) nooit genoeg is ? Ik meen me te herinneren dat België (en dan weeral vooral Vlaanderen) bij de top staat van meest productieve landen ter wereld. Stress, the ratrace, nooit genoeg, meer, meer, meer is voor veel werkgevers (en werknemers) blijkbaar het enige doel. Kan de combinatie van dit alles niet de reden zijn waarom we zoveel meer uitval hebben dan elders. Valt het je niet op dat - als je terugkomt van een reis bv. - de "gejaagdheid" bij ons zoveel hoger ligt dan elders, het zogenaamde "Bourgondische" leven en de verwijzing van Het Goede Doel naar "België" als land waar ze eventueel zouden willen leven ligt naar mijn gevoel toch al een tijd in het verleden).
Is het ook niet zo dat de behandelende arts diegene is die de patiënt het best kent ? Die controleartsen moeten toch superdokters zijn dat die in geen 5 min. kunnen bepalen of iemand al of niet capabel is ? Is het niet zo dat die controleartsen bepaalde "cijfers" moeten halen en dan maar mensen goedkeuren om hun cijfers te halen ? Is het niet zo dat controleartsen vaak gefrustreerde dokters zijn die door hun gedrag nauwelijks patiënten hadden en dan maar dat als aanvulling van hun wedde erbij nemen ?
En ja, er zullen "veinzers" zijn maar moet je daarvoor iedereen over dezelfde kam scheren ? Is iedere Waal lui ? Is iedere politieker een zakkenvuller ? Is iedere zelfstandige een belastingsontduiker ?
De ziektes die je aanhaalt zijn net ziektes (en ja, ik noem ze ziektes) waaraan mensen lijden die het net heel goed menen met hun werk(gever) en schaamte voelen omdat hun batterij volledig leeg is. Vreemd dat mensen die long-covid hebben of gehad hebben wel alle begrip krijgen terwijl de aangehaalde ziektes identiek dezelfde symptomen hebben of denk je dat die long-covid'ers het ook veinzen ?
Ik begrijp dat je vanuit de verhalen die je hoort van je vrouw een vertekend beeld hebt maar die zien dan ook vaak maar de extremen. Net zoals iemand die bij het ocmw werkt waarschijnlijk ook een vertekend beeld heeft van de "luie ocmw'er", enz.
Het is niet omdat iemand - terecht - schrijft dat sommigen misbruik maken van de gaten in het net dat die persoon daarom ook meent dat alle zieken, werklozen ... "veinzers" zijn. Ik vind niet dat NS2SN "iedereen over dezelfde kam scheert". Integendeel, hij doet een zeer genuanceerde uitspraak en vervalt niet in zwart/wit denken.
Dan zouden de Walen eens wat minder chips moeten eten.Timoootjex schreef: ↑9 april 2024, 11:14 Probleem is vooral @Joker
Wie ken ik die langdurig thuis zit en echt arbeidsongeschikt is? Niemand.
Wie ken ik die al jaren thuis zit en openlijk ( maar niet tegen de controlearts en ook niet tegen de werkgever) toegeeft dat hij/zij van het systeem profiteert en gerust nog ( aangepast) werk kan verrichten? Een tiental personen.
Wie ken ik die, jaar in jaar uit, het meest afwezig is met steeds dezelfde dubieuze klachten? Een tiental personen.
Hoeveel mensen ken ik die geregeld hun ziektedagen zelf kiezen ( de dag voor een lang weekend, een dag na 3 weken congé, een extra drukke werkdag, eens een shift moeten draaien die ze niet leuk vinden) ? Zeker 35 mensen.
Dit geeft geen concrete nationale of regionale cijfers weer, het is enkel een vaststelling. De mazen van het net zijn echt belachelijk groot, zowel iedereen 'kan' er doorzwemmen.
Wie ken ik die al jaren thuis zit en openlijk ( maar niet tegen de controlearts en ook niet tegen de werkgever) toegeeft dat hij/zij van het systeem profiteert en gerust nog ( aangepast) werk kan verrichten? Een tiental personen.
Wie ken ik die, jaar in jaar uit, het meest afwezig is met steeds dezelfde dubieuze klachten? Een tiental personen.
Hoeveel mensen ken ik die geregeld hun ziektedagen zelf kiezen ( de dag voor een lang weekend, een dag na 3 weken congé, een extra drukke werkdag, eens een shift moeten draaien die ze niet leuk vinden) ? Zeker 35 mensen.
Dit geeft geen concrete nationale of regionale cijfers weer, het is enkel een vaststelling. De mazen van het net zijn echt belachelijk groot, zowel iedereen 'kan' er doorzwemmen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan he je een rare (vrienden)kring.pukkie007 schreef: ↑9 april 2024, 18:13 Wie ken ik die langdurig thuis zit en echt arbeidsongeschikt is? Niemand.
Ik ken persoonlijk niemand die openlijk zegt dat hij van het systeem profiteert, letterlijk niemand. Daar gaan je statistieken.
Als je aan mensen zou vragen hoeveel ze verdienen dan gaat 95% daar niet op antwoorden, alsof dat er mensen zullen zijn die openlijk zouden toegeven dat ze van het systeem profiteren.
En mag ik vragen wat je dan zegt tegen dergelijke mensen die zeggen dat ze van het systeem profiteren ? Ik zou graag die gesprekken eens horen ... of gaat het gesprek over het voetbal en de koers ?
Eigenlijk kun je het de mensen niet kwalijk nemen dat ze van het systeem profiteren. Ze moeten er maar voor zorgen dat het systeem profiteurs proof is en voldoende controlemechanismen inbouwen met strenge boetes en desnoods volledige terugbetaling van de ontvangen gelden maar dat durven de politici niet. De meeste politici profiteren trouwens ook op een of andere manier van het systeem dus waarom zou de simpele burger het dan ook niet doen.
Pukkie zei niet dat het in zijn vriendenkring was.Abatoetnie schreef: ↑10 april 2024, 10:34Dan he je een rare (vrienden)kring.pukkie007 schreef: ↑9 april 2024, 18:13 Wie ken ik die langdurig thuis zit en echt arbeidsongeschikt is? Niemand.
Ik ken persoonlijk niemand die openlijk zegt dat hij van het systeem profiteert, letterlijk niemand. Daar gaan je statistieken.
Als je aan mensen zou vragen hoeveel ze verdienen dan gaat 95% daar niet op antwoorden, alsof dat er mensen zullen zijn die openlijk zouden toegeven dat ze van het systeem profiteren.
En mag ik vragen wat je dan zegt tegen dergelijke mensen die zeggen dat ze van het systeem profiteren ? Ik zou graag die gesprekken eens horen ... of gaat het gesprek over het voetbal en de koers ?
Maar ik ken inderdaad ook wel wat mensen die niet willen werken ondanks dat ze helemaal gezond zijn en ook een paar die inderdaad zich ziek melden om de vakantie wat te verlengen of naar een festival te gaan.
Abatoetnie schreef: ↑10 april 2024, 10:34Dan he je een rare (vrienden)kring.Zij behoren ook niet tot mijn vriendenkring. Ik ken hen van naam, adres, werkgever en de andere nodige info.pukkie007 schreef: ↑9 april 2024, 18:13 Wie ken ik die langdurig thuis zit en echt arbeidsongeschikt is? Niemand.
Ik ken persoonlijk niemand die openlijk zegt dat hij van het systeem profiteert, letterlijk niemand. Daar gaan je statistieken.Waar staan mijn statistieken? Die aantallen zijn concrete cijfers, heeft 0,0 met statistiek te maken.
Als je aan mensen zou vragen hoeveel ze verdienen dan gaat 95% daar niet op antwoorden, alsof dat er mensen zullen zijn die openlijk zouden toegeven dat ze van het systeem profiteren. Wie zijn 'ze'? Ik ken van zeker 60 personen hun netto en bruto inkomen.
En mag ik vragen wat je dan zegt tegen dergelijke mensen die zeggen dat ze van het systeem profiteren ? Ik zou graag die gesprekken eens horen ... of gaat het gesprek over het voetbal en de koers ? Buiten een 'hey' besteed ik geen woord aan die grote profiteurs. Mensen die al eens een dagje hun collega's in de steek laten, die durf ik wel eens aanspreken. Zij weten dan ook goed genoeg hoe ik erover denk. Ook zij behoren niet tot mijn vriendenkring./color]
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb dan ook (vrienden) tussen haakjes gezet maar daar let je waarschijnlijk niet op.
Ik ken de wedde van mijn dochter, die van mijn vrouw en die van mezelf, van anderen kan ik het afleiden uit openbare barema's, net zoals van politiekers ... maar ik weet het zelfs niet van mijn zoon, mijn broer, ... nu ja, in adellijke kringen zijn we daar net iets discreter in
Met statistiek wou ik zeggen dat als jij er een groot aantal kent en ik juist niet dat het "gemiddelde" dus wel ergens tussenin zal liggen ... en neem niet eens alles zo letterlijk, tussen de regels lezen is iets dat blijkbaar niet meer wordt onderwezen.
Ik ken de wedde van mijn dochter, die van mijn vrouw en die van mezelf, van anderen kan ik het afleiden uit openbare barema's, net zoals van politiekers ... maar ik weet het zelfs niet van mijn zoon, mijn broer, ... nu ja, in adellijke kringen zijn we daar net iets discreter in
Met statistiek wou ik zeggen dat als jij er een groot aantal kent en ik juist niet dat het "gemiddelde" dus wel ergens tussenin zal liggen ... en neem niet eens alles zo letterlijk, tussen de regels lezen is iets dat blijkbaar niet meer wordt onderwezen.
Abatoetnie schreef: ↑10 april 2024, 14:16 Ik heb dan ook (vrienden) tussen haakjes gezet maar daar let je waarschijnlijk niet op. Toch wel. Maar dan rest er enkel nog 'kring'. Wat moet ik daarmee?
Ik ken de wedde van mijn dochter, die van mijn vrouw en die van mezelf, van anderen kan ik het afleiden uit openbare barema's, net zoals van politiekers ... maar ik weet het zelfs niet van mijn zoon, mijn broer, ... nu ja, in adellijke kringen zijn we daar net iets discreter in 40 jaar gelden was het vrijgeven van nettolonen een taboe. Hier is er evolutie, maar idd mss nog niet overal ten lande.
Met statistiek wou ik zeggen dat als jij er een groot aantal kent en ik juist niet dat het "gemiddelde" dus wel ergens tussenin zal liggen ... en neem niet eens alles zo letterlijk, tussen de regels lezen is iets dat blijkbaar niet meer wordt onderwezen. Je stelt me vragen, hoe moet ik daar tss regels lezen? Ik ben al lang van de schoolbanken af, dus geen idee of 'tussen regels leren lezen' ooit een vak of een les geweest is.
Vanaf 2025
De wettelijke pensioenleeftijd bedraagt momenteel 65 jaar en wordt opgetrokken naar 66 jaar vanaf 2025 en naar 67 jaar vanaf 2030.
Vervroegd pensioen is mogelijk vanaf uw 63ste na een carrière van 42 jaar, vanaf 61 jaar na een loopbaan van 43 jaar of op 60 jaar na een loopbaan van 44 jaar.
Ikzelf ben 51 en kan momenteel op vervroegd pensioen in 2035 en volledig pensioen in 2040.
Ik ben beginnen werken in 1992.
Dus in mijn geval veranderd er toch niets en kan ik op vervroegd pensioen in 2035 of mis ik iets ?
De wettelijke pensioenleeftijd bedraagt momenteel 65 jaar en wordt opgetrokken naar 66 jaar vanaf 2025 en naar 67 jaar vanaf 2030.
Vervroegd pensioen is mogelijk vanaf uw 63ste na een carrière van 42 jaar, vanaf 61 jaar na een loopbaan van 43 jaar of op 60 jaar na een loopbaan van 44 jaar.
Ikzelf ben 51 en kan momenteel op vervroegd pensioen in 2035 en volledig pensioen in 2040.
Dus in mijn geval veranderd er toch niets en kan ik op vervroegd pensioen in 2035 of mis ik iets ?
Als dat zo in je "my-pension" staat en de volgende regeringen niks aan die termijnen doen, kun je na een loopbaan van 43 jaar op wel verdiende rust. Ik zit 5 jaar verder in de race en werk sinds mijn 55 en +35 jaar loopbaan deeltijds via de eindeloopbaan regeling.karine schreef: ↑13 april 2024, 17:35 Vanaf 2025