Peiling federale verkiezingen 2024
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Dan moet je mij eens uitleggen wat je dan wel bedoelde met 'het geld halen waar het zit'?KV schreef: ↑14 april 2024, 11:42Nergens staat "nog meer" , dat maak je er zelf van.CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 11:39Euh, hier iets hoger. Je pleitte voor nog meer belastingen voor miljonairs en bedrijven:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 11:43Ha neen? Door wie komen die hoge loonkosten dan wel? De tooth fairy?
We gaan er geraken ...
Check... :
KV schreef: ↑14 april 2024, 11:12CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 10:56
Maar de manier waarop inkomstenzijde onrechtmatig gegeneerd wordt ook : ref. inkomsten uit arbeid aan 50% t.o.v. andere vormen van inkomsten.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Veel duidelijker kan je het echt niet meer maken. Jij wil minder belastingen voor jezelf maar (nog) meer voor de anderen.
Als dat geen jaloezie is...
Ik pleit daarentegen voor lagere belastingen voor iedereen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Je trekt het opnieuw 'krom' (of je slaagt er niet in de juiste interpretatie te maken)CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 11:49Veel duidelijker kan je het echt niet meer maken. Jij wil minder belastingen voor jezelf maar (nog) meer voor de anderen.
Ik pleit :
daling taxatie op arbeid
Is dat enkel voor mezelf misschien ? Misschien leven we niet in hetzelfde land, maar volgens mij is dat dan voor het merendeel van werkenden in België die daar net vruchten van zouden plukken.
Gelieve mij dus aan te tonen dat ik enkel voor "mezelf" aan het pleiten / lobbyen ben ?
Laatst gewijzigd door KV op 14 april 2024, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Een nobel streven. Maar waarom enkel op arbeid?KV schreef: ↑14 april 2024, 11:57Ik pleit :CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 11:49 Veel duidelijker kan je het echt niet meer maken. Jij wil minder belastingen voor jezelf maar (nog) meer voor de anderen.
daling taxatie op arbeid
Ad nauseam:
En dat :CarpeNoctem schreef: ↑14 april 2024, 12:08Een nobel streven. Maar waarom enkel op arbeid?Ad nauseam:
Is enkel voor "mezelf" zoals je suggereert ?
Niet te veel werken zodat je niet boven de belastingsvrije som komt en verder aanvullen met inkomsten uit kapitaal lijkt mij de beste manier om weinig belastingen te betalen.
Dat betekent dus dat je ook de CEO die 1 miljoen verdient minder belasting wil laten betalen op zijn inkomen
Allemaal heel leuk die minder belastingen betalen voorstellen, bedenk wel dat daar toch niks van in huis komt, zolang er geen deugdelijk bestuur is zal er nooit genoeg belastinggeld zijn, de rijkentaks die links voorstelt wordt gewoon weer een extra taks om sinterklaas te spelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt niet helemaal. Je vergeet bv. ook de werkgeversbijdrage.NS2SN schreef: ↑12 april 2024, 23:21 De laagste lonen betalen nu verhoudingsgewijs al bijna geen belastingen (2.200 euro bruto is bv. 1940 euro netto). Veel lager kun je die personen al niet belasten en je kan ook niet verwachten dat de werkgevers hogere lonen gaan uit betalen. Het zijn vooral de gemiddelde en hogere lonen die te zwaar belast worden. Maar wat de lagere lonen betreft is dit niet het geval.
We hebben die oefening in het verleden al eens gedaan trouwens.
Op de laagste lonen zit je al direct boven 40% beslag. Op de hogere lonen gaat het beslag niet hoger dan 60%.
wat-is-jouw-brutoloon-t31425-75.html?#p558442
De exacte getallen zijn outdated uiteraard, maar als je de oefening opnieuw zou doen, kom je wellicht tot dezelfde vaststelling.
Extra uitkeringen en voordelen verzinnen is bv. een andere manier. Zoals jobbonus bv.
Maar het probleem is altijd hetzelfde: hoe te financieren ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 april 2024, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
60% is volgens mij nog steeds hoger dan 40%, dus worden hogere lonen wel zwaarder belastEarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2024, 14:55 We hebben die oefening in het verleden al eens gedaan trouwens.
Op de laagste lonen zit je al direct boven 40% beslag. Op de hogere lonen gaat het beslag niet hoger dan 60%.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard.VincentVega schreef: ↑14 april 2024, 15:43 60% is volgens mij nog steeds hoger dan 40%, dus worden hogere lonen wel zwaarder belast
Echter:
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Op de eerste 10.000 euro betaal je niks (wegens belastingvrije som, kan nog hoger indien kinderen ten laatste).EarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2024, 16:02Uiteraard.VincentVega schreef: ↑14 april 2024, 15:43 60% is volgens mij nog steeds hoger dan 40%, dus worden hogere lonen wel zwaarder belast
Echter:
Zoals NS2SN aangeeft zorgt dat er voor dat iemand die pakweg 2.200 euro bruto verdient bijna niets betaalt aan belastingen en nog 1.940 euro netto overhoudt. Maar dat deel van NS2SN zijn commentaar ben je vergeten quoten.
Maar je hebt wel gelijk dat je al vrij snel in de schaal van 40% of meer (marginaal tarief) terecht komt.NS2SN schreef: ↑ De laagste lonen betalen nu verhoudingsgewijs al bijna geen belastingen (2.200 euro bruto is bv. 1940 euro netto). Veel lager kun je die personen al niet belasten ….
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Maar we hadden het hier over de belastingen die maandelijks van je loon gaan. Als het verschil tussen bruto en netto bij de laagste lonen nu al beperkt is, kun je ze moeilijk nog minder gaan belasten.EarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2024, 14:55
Dat klopt niet helemaal. Je vergeet bv. ook de werkgeversbijdrage.
De exacte getallen zijn outdated uiteraard, maar als je de oefening opnieuw zou doen, kom je wellicht tot dezelfde vaststelling.
Ik zie niet goed in wat de RSZ bijdrage van de werkgever hiermee te maken heeft. .
Omdat die de totale loonkost mede bepalen.NS2SN schreef: ↑14 april 2024, 22:44Maar we hadden het hier over de belastingen die maandelijks van je loon gaan. Als het verschil tussen bruto en netto bij de laagste lonen nu al beperkt is, kun je ze moeilijk nog minder gaan belasten.EarthNvstr1 schreef: ↑14 april 2024, 14:55
Dat klopt niet helemaal. Je vergeet bv. ook de werkgeversbijdrage.
Ik zie niet goed in wat de RSZ bijdrage van de werkgever hiermee te maken heeft. .
De RSZ bijdrage voor de werkgever is een vlaktaks van 25%, jouw bruto loon plus 25% is dus de loonkost voor de werkgever. Men zou ipv een vlaktaks een geschaalde taks kunnen invoeren waarbij er bv maar 15% RSZ voor een minimum loon geldt en trapsgewijs laat toenemen. Hierdoor kunnen de laagste lonen omhoog zonder stijgende loonkost voor de werkgever. Zorg er daarnaast voor dat de cumul van al die bijkomende sociale voordelen waarvan iemand met een uitkering kan genieten ook als inkomen worden gezien en belast ze als dusdanig, maak met andere woorden de fiscale druk voor een werkende en niet werkende gelijk.NS2SN schreef: ↑14 april 2024, 22:44 Maar we hadden het hier over de belastingen die maandelijks van je loon gaan. Als het verschil tussen bruto en netto bij de laagste lonen nu al beperkt is, kun je ze moeilijk nog minder gaan belasten.