Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
De Batopin bankautomaten rijzen als paddenstoelen uit de grond.
Daar waar ik er aanvankelijk vooral in de winkelstraten van naburige stadjes zag opduiken heb ik er nu ook eentje in eigen woonbuurt gespot.
Waarom op deze locatie snap ik niet: in een straat zonder winkels of horeca, waar nauwelijks voetgangers iets te zoeken hebben en waar geen parkings in de directe omgeving zijn. Tegelijkertijd worden de automaten in de bankkantoren van het goed bereikbare gemeentecentrum één voor één afgebouwd.
Daar waar ik er aanvankelijk vooral in de winkelstraten van naburige stadjes zag opduiken heb ik er nu ook eentje in eigen woonbuurt gespot.
Waarom op deze locatie snap ik niet: in een straat zonder winkels of horeca, waar nauwelijks voetgangers iets te zoeken hebben en waar geen parkings in de directe omgeving zijn. Tegelijkertijd worden de automaten in de bankkantoren van het goed bereikbare gemeentecentrum één voor één afgebouwd.
Deze maand zijn er drie Batopin-locaties bijgekomen, dit vind ik erg weinig als Batopin eind volgend jaar naar 983 locaties wilt (momenteel zijn er 408 actieve locaties).
Eerder deze maand verschenen deze artikels:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... topin.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/08 ... automaten/
Eerder deze maand verschenen deze artikels:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... topin.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/08 ... automaten/
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Waar ik veel hoor over klagen is dat er bij de Batopin geldautomaten alleen maar briefjes van minstens 20 of 50 euro kunnen worden opgenomen.
Of dit bij al hun automaten het geval is weet ik niet maar alleszins toch bij deze die er in mijn woonbuurt bijkwam.
Bij de intussen in het gemeentecentrum verdwenen automaten van Belfius en KBC kon ook voor biljetten van 5 en 10 euro gekozen worden.
Rekening houdend met het feit dat een aantal kleine handelaars en caféuitbaters liever geen bancontact betalingen aanvaarden voor kleine bedragen, was het meegenomen dat er bij de ontmantelde automaten in de bankkantoren ook kleine coupures beschikbaar waren.
Is het mogelijk dat daar bij Batopin rekening mee wordt gehouden voor later?
Of bestaat dit al op bepaalde locaties?
Of dit bij al hun automaten het geval is weet ik niet maar alleszins toch bij deze die er in mijn woonbuurt bijkwam.
Bij de intussen in het gemeentecentrum verdwenen automaten van Belfius en KBC kon ook voor biljetten van 5 en 10 euro gekozen worden.
Rekening houdend met het feit dat een aantal kleine handelaars en caféuitbaters liever geen bancontact betalingen aanvaarden voor kleine bedragen, was het meegenomen dat er bij de ontmantelde automaten in de bankkantoren ook kleine coupures beschikbaar waren.
https://cash.be/PaperbackWriter schreef: ↑14 april 2024, 13:46 ...
...
Enkel jammer dat er buiten "in opbouw" niet meer concrete info bij staat wanneer deze uiteindelijk in dienst zal zijn.J Lawieck schreef: ↑14 april 2024, 14:06https://cash.be/PaperbackWriter schreef: ↑14 april 2024, 13:46 ...
...
Ja, in de automaat van Gent-Zuid zijn briefjes van 5€, 20€ en 50€ beschikbaar. Maar in Ledeberg, Ledebergplein enkel briefjes van 50€ (vroeger 20€ en 50€). Het is dus een mixte situatie, dus niet echt een verbetering. Bovendien op verschillende pagina's van cash.be, is de info niet correct (verouderd), men moet echt doorklikken met "Meer Info" tot de detailinfo van de betrokken automaat.
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Klopt, ben er nog geen enkele tegen gekomen waar je nog biljetten van 5 of 10 kan kiezen.PaperbackWriter schreef: ↑14 april 2024, 13:46 Waar ik veel hoor over klagen is dat er bij de Batopin geldautomaten alleen maar briefjes van minstens 20 of 50 euro kunnen worden opgenomen.
Ik moet soms in winkels zitten smeken om aan kleinere coupures te raken.
Make Spaargids " Great Again ! "
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor deze link.J Lawieck schreef: ↑14 april 2024, 14:06https://cash.be/PaperbackWriter schreef: ↑14 april 2024, 13:46 ...
...
Het ging moeilijk om de website te openen maar na enkele keren proberen is het mij gelukt om info te vinden over Batopin in mijn buurt.
Volgens die gegevens zou het wél mogelijk zijn voor briefjes van 5 euro bovenop die van 20 en 50 euro. Het verwondert me bijgevolg dat veel gemeentebewoners klagen dat er geen kleine briefjes uitkomen zoals ze vroeger gewend waren bij hun bankkantoor.
Daar ik zoveel mogelijk met de kaart betaal heb ik die nieuwe geldautomaten nog niet nodig gehad.
Zou het kunnen dat niet alle automaten binnen hetzelfde Batopinpunt dezelfde mogelijkheden aanbieden? Ik zal dat eens eigenhandig moeten gaan uitzoeken.
Wat ik niet begrijp dat in dorpen/kleine gemeenten waar de 4 grootbanken aanwezig zijn er zo nodig een nieuwe locatie wordt gekocht/gehuurd ipv even te overleggen en de automaten te behouden in één van die vier banken.
Of "verdorie" 1 automaat per kantoor behouden voor mijn part.
Wat je daar schrijft, nl. al vier kantoren hebben en toch een extra pand huren / kopen is iets waaraan ik ook al gedacht heb en dat kan er bij mij niet in. Tenzij ze allemaal (per bank) zinnens zijn om nog 2 kantoren open te houden per provincie..
Ik vraag me ook af wat die andere vereniging van kleinere banken gaat doen, waar onder andere Argenta in zit.
Daarover lees ik tot nu toe niets..
Wat je daar schrijft, nl. al vier kantoren hebben en toch een extra pand huren / kopen is iets waaraan ik ook al gedacht heb en dat kan er bij mij niet in. Tenzij ze allemaal (per bank) zinnens zijn om nog 2 kantoren open te houden per provincie..
Ik vraag me ook af wat die andere vereniging van kleinere banken gaat doen, waar onder andere Argenta in zit.
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Als ik het goed had gelezen naar aanleiding van de integratie van Axa bank in Crelan moesten zij ook X-aantal automaten hebben op bepaalde locaties of betalen aan Batopin als die ervoor zorgen, neem aan dat dit voor Argenta ook zo zal zijn ?haelewyn schreef: ↑15 april 2024, 16:27 Of "verdorie" 1 automaat per kantoor behouden voor mijn part.
Vorig jaar was ik winkelen in Hasselt, wilde in een kleinere winkel iets kopen, hun terminal was kapot en ik had niet genoeg cash mee; geen probleem, even geld afhalen. Ik naar de KBC, was daar klant en het gigantische kantoor was vlakbij. Eénmaal binnen, één grote leegte ...; uittreksels kun je er niet meer printen dus die printers allemaal weg, de automaten waar je geld kon afhalen werkten niet meer enkel nog 2 automaten voor "overschrijvingen" en hoewel ik er niet voor wilde betalen, aan het loket kon je ook geen geld afhalen want die waren allemaal toe, enkel op afspraak ...
Dan maar naar de Belfius iets verderop waar ik ook klant ben, ook daar de automaten verdwenen en een groot leeg kantoor, ook enkel op afspraak ...
De Fortis een beetje verder nog opgezocht want ik wist dat die een automaat aan hun gevel hadden maar daar hing nu een houten plank voor ...
Uiteindelijk het Batopin kantoor gevonden. De logica snap ik alvast niet. Dat ze dit doen waar er geen kantoren meer zijn, dan snap ik het, maar nu huren ze gigantische kantoren op zeer dure plaatsen ( tenzij ze allemaal in eigendom zijn maar dan kunnen ze er toch winstgevendere dingen mee doen lijkt me ) waar je enkel nog na afspraak terecht kunt en huren ze nog extra panden voor die Batopin; ze hebben duidelijk weer geld teveel en klantvriendelijkheid te weinig ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ja maar...
Er was nog een andere vereniging van banken die automaten gingen organiseren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191112_04711576
Daar zit argenta in, axa en crelan, vdk en bpost bank.
De laatste is gestopt als merk en is nu volledig opgenomen in bnp Fortis dat mede-oprichter is van batopin.
Geen idee of die constructie met de kleinere banken nog iets te betekenen heeft.
Er was nog een andere vereniging van banken die automaten gingen organiseren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191112_04711576
Daar zit argenta in, axa en crelan, vdk en bpost bank.
De laatste is gestopt als merk en is nu volledig opgenomen in bnp Fortis dat mede-oprichter is van batopin.
Geen idee of die constructie met de kleinere banken nog iets te betekenen heeft.
Daar heb ik mij ook al over verwonderd, maar op de een of andere manier moet het financieel toch 'kloppen'. Mogelijk zijn er binnen Batopin afspraken over hoe 'aantrekkelijk' zo'n automatenlocatie mag zijn, en mogen partners slechts een beperkt marktvoordeel uit een bestaande kantoorlocatie halen? Of is het veeleer een verzekerings- en aansprakelijkheidskwestie? Dat zullen we vermoedelijk nog niet zo snel te weten komen.voorheenCP1234 schreef: ↑15 april 2024, 19:15 Dat ze dit doen waar er geen kantoren meer zijn, dan snap ik het, maar nu huren ze gigantische kantoren op zeer dure plaatsen
Een klassieker... Een flitsbetaling werkt ook hoor; er is geen reden waarom een klant de halve stad moet aflopen om cash te vinden. Belgische handelaren krijgen bij mij de keuze: ofwel een elektronische betaling op de een of andere manier, ofwel mogen ze hun zaakjes houden.voorheenCP1234 schreef: ↑15 april 2024, 19:15 hun terminal was kapot en ik had niet genoeg cash mee;
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Dat begrijp ik dus ook niet. Binnen een halve km van "onze" nieuwe Batopin zijn er 3 banken: KBC, Belfius en BNP Paribas Fortis en een dikke km verderop is er ook een ING. Van die laatste weet ik niet of de automaten er nog zijn, maar bij die eerste 3 werd alles al weggehaald.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Het ging hier over "een kleinere winkel" toch? Ik geloof nooit dat ze bij alle kleine(re) winkels al mee zouden zijn met "flitsbetalingen" of dergelijke.johann schreef: ↑15 april 2024, 20:52Een klassieker... Een flitsbetaling werkt ook hoor; er is geen reden waarom een klant de halve stad moet aflopen om cash te vinden. Belgische handelaren krijgen bij mij de keuze: ofwel een elektronische betaling op de een of andere manier, ofwel mogen ze hun zaakjes houden.voorheenCP1234 schreef: ↑15 april 2024, 19:15 hun terminal was kapot en ik had niet genoeg cash mee;
Idem dito bij kleine horecazaken.