Overschakeling pensioensparen van Dexia naar Argenta
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Overschakeling pensioensparen van Dexia naar Argenta
Ik ben van plan mijn Starfund van bij Dexia over te brengen naar het pensioenfonds van Argenta. Dexia heeft mij bevestigd dat dit gratis is. Ik veronderstel dat dat bij Argenta ook wel het geval zal zijn. Nu is mijn vraag of je de jaren die je in het pensioenfonds reeds hebt gestort meeneemt naar Argenta (we staan op minder dan 10 jaar van ons pensioen)? Toch nog even checken of jullie het beter vinden om over te stappen naar Argenta ipv naar het defensieve pensioenfonds van Dexia?
Re: Overschakeling pensioensparen van Dexia naar Argenta
Wat bedoel je, dat je de jaren meeneemt die je gestort hebt ?eddyl schreef: Ik ben van plan mijn Starfund van bij Dexia over te brengen naar het pensioenfonds van Argenta. Dexia heeft mij bevestigd dat dit gratis is. Ik veronderstel dat dat bij Argenta ook wel het geval zal zijn. Nu is mijn vraag of je de jaren die je in het pensioenfonds reeds hebt gestort meeneemt naar Argenta (we staan op minder dan 10 jaar van ons pensioen)? Toch nog even checken of jullie het beter vinden om over te stappen naar Argenta ipv naar het defensieve pensioenfonds van Dexia?
Bij overstap kijkt men naar de waarde bij dexia, die waarde wordt dan omgezet in deelbewijzen van het arpe fonds van argenta.
Zou het je alvast 100% durven aanraden.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat één van de fiscale voorwaarden is dat je 10 jaar bij een maatschappij een fonds of een verzekering moet hebben.cp1234 schreef:Wat bedoel je, dat je de jaren meeneemt die je gestort hebt ?eddyl schreef: Ik ben van plan mijn Starfund van bij Dexia over te brengen naar het pensioenfonds van Argenta. Dexia heeft mij bevestigd dat dit gratis is. Ik veronderstel dat dat bij Argenta ook wel het geval zal zijn. Nu is mijn vraag of je de jaren die je in het pensioenfonds reeds hebt gestort meeneemt naar Argenta (we staan op minder dan 10 jaar van ons pensioen)? Toch nog even checken of jullie het beter vinden om over te stappen naar Argenta ipv naar het defensieve pensioenfonds van Dexia?
Bij overstap kijkt men naar de waarde bij dexia, die waarde wordt dan omgezet in deelbewijzen van het arpe fonds van argenta.
Zou het je alvast 100% durven aanraden.
Ik vrees dat het antwoord : NEEN is en dat je op je 60 tegen 33% gaat getaxeerd worden.
Best het heel goed navragen, desnoods op de website van de FO(D)(P)-financien, kan je dat ook opzoeken
Laatst gewijzigd door paul op 27 december 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is effectief wat ik bedoel, het feit dat je 10 jaar in het fonds moet zitten als een van de voorwaarde voor de verlinderde belastingsvoet.
Ok, ook weer iets bijgeleerd.
Geld verdienen doe je door te werken.
Ben ervan overtuigd dan je 10 jaar per maatschappij moet aangesloten blijven, maar ik zal nog wel eens dat opzoeken.eddyl schreef: Dat is effectief wat ik bedoel, het feit dat je 10 jaar in het fonds moet zitten als een van de voorwaarde voor de verlinderde belastingsvoet.
Mogelijk heb je dan 33% plus gemeentetaks aan je been
Het Starfund is in feite een product van ING, en doet het qua prestaties een stuk beter dan het pensioenspaarfonds van Dexia zelf.eddyl schreef: Ik ben van plan mijn Starfund van bij Dexia over te brengen naar het pensioenfonds van Argenta.
Je kan dus opteren om gewoon niet meer te storten in dit fonds en het kapitaal gewoon te laten waar het is en daarnaast de nieuwe stortingen bij Argenta te doen. Beschouw het als een vorm van diversificatie.
Wat de fiscaliteit betreft: je moet in een nieuw contract minimaal 5 stortingen doen over 5 jaar gespreid. Die moeten elk minimaal 5 jaar belegd blijven. D.w.z. dat je mogelijk (een deel van) het kapitaal nog een aantal jaar onaangeraakt moet laten staan indien je met pensioen gaat en die periodes zijn nog niet verlopen. Meestal kan je dus wel al delen opnemen.
Indien je geen 10 jaar meer te gaan hebt voor je pensioen, wordt wel in het algemeen aangeraden om niet meer in een dynamisch fonds te stappen, maar in een pensioenspaarverzekering. Maar de fiscaliteit blijft dezelfde.
Het hangt er van af hoeveel risico je nog wenst te lopen.
Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt van dexia naar fintro met mijn pensioenspaarplan. Wel heb ik maar een goed jaar gestort in pensioenfonds van Dexia. Die is overgegeveld naar Fintro dan. Wat staat er mij dan te wachten?
Die hebben mij niets verteld over die 5 jaar en 5 stortingen...
Van pensioenspaarfonds kan je toch wisselen gelijk wanneer, achter dat je geld 10 jaar in een pensioenfonds belegd is en min. 5 stortingen erin gedaan hebt.
Van die 5 stortingen weet ik niet of dat die jaarlijks zijn of 5 stortingen in een jaar mogen zijn.
Graag antwoord met link met bewijs aub!
Die hebben mij niets verteld over die 5 jaar en 5 stortingen...
Van pensioenspaarfonds kan je toch wisselen gelijk wanneer, achter dat je geld 10 jaar in een pensioenfonds belegd is en min. 5 stortingen erin gedaan hebt.
Van die 5 stortingen weet ik niet of dat die jaarlijks zijn of 5 stortingen in een jaar mogen zijn.
Graag antwoord met link met bewijs aub!
Laatst gewijzigd door Toone op 28 december 2009, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Op volgende link vind je heel wat info over pensioensparen.
http://www.standaard.be/Info.aspx?topic ... ioensparen
Bij het onderdeel 'voorwaarden' en 'overdracht is toegelaten' vinden we de info die we zoeken.
Als ik het correct begrijp zit het als volgt in elkaar:
Een NIEUW contract moet minstens 10 jaar duren en er moet in totaal minstens 5 jaar in gestort worden.
Je kan echter een BESTAAND contract transfereren van het ene pensioenspaarfonds naar het andere pensioenspaarfonds (niet van pensioenspaarfonds naar pensioenspaarverzekering en omgekeerd). Deze transfer kan je doen ook al ben je nog geen 10 jaabij hetzelfde fonds en heb je nog geen 5 keer gestort in het eerste fonds.
Verder ga ik akkoord met Robokat ivm de prestaties van het Star Fund. Deze zijn lang niet slecht. Een overschakeling lijkt me niet nodig. Je kan wel een nieuw contract starten bij Argenta of bij een andere instelling, maar dat kan alleen als je nog geen 55 jaar bent geloof ik, omdat het contract 10 jaar moet duren en het moet stoppen op 65 jaar (denk ik, maar ik ben niet zeker).
http://www.standaard.be/Info.aspx?topic ... ioensparen
Bij het onderdeel 'voorwaarden' en 'overdracht is toegelaten' vinden we de info die we zoeken.
Als ik het correct begrijp zit het als volgt in elkaar:
Een NIEUW contract moet minstens 10 jaar duren en er moet in totaal minstens 5 jaar in gestort worden.
Je kan echter een BESTAAND contract transfereren van het ene pensioenspaarfonds naar het andere pensioenspaarfonds (niet van pensioenspaarfonds naar pensioenspaarverzekering en omgekeerd). Deze transfer kan je doen ook al ben je nog geen 10 jaabij hetzelfde fonds en heb je nog geen 5 keer gestort in het eerste fonds.
Verder ga ik akkoord met Robokat ivm de prestaties van het Star Fund. Deze zijn lang niet slecht. Een overschakeling lijkt me niet nodig. Je kan wel een nieuw contract starten bij Argenta of bij een andere instelling, maar dat kan alleen als je nog geen 55 jaar bent geloof ik, omdat het contract 10 jaar moet duren en het moet stoppen op 65 jaar (denk ik, maar ik ben niet zeker).
neen, je kan nog later starten dan 55, alleen kan je dan niet aan het geld tot de minimum voorwaarden voldaan zijn:lotty schreef: maar dat kan alleen als je nog geen 55 jaar bent geloof ik, omdat het contract 10 jaar moet duren en het moet stoppen op 65 jaar (denk ik, maar ik ben niet zeker).
1) minimumduur van 10 jaar;
2) ten minste 5 stortingen verricht over 5 verschillende aanslagjaren;
3) iedere storting moet gedurende minstens 5 jaar belegd blijven.
(een contract kan dus doorlopen na je pensioen, maar je kan slechts bijstorten tot je 65e)
Wat betreft die 55 jaar moeten wij wel opletten dat er 2 soorsten pensioenrverzekeringen zijn ( eentje met max van 870 euro en ééntje met max van
ongveer 1950 euro. Voor beiden kan de verzekering gevolgen hebben voor iemand die na zijn/ haar 55 e aansluit. Onderaan vind je een tekst van Budget en Recht.
Wat betreft dat minimum van 10 jaar en 5 stortingen per contract ( ?? ).
Ik kan het niet met zekerheid uit de tekst afleiden waar Lotty naar verwezen heeft.
Waarschijnlijk heeft Lotty gelijk maar ben niet 100% zeker.
"55-plussers: knipperlicht
Wie vóór zijn 55e was begonnen aaneen belegging met belastingvoordeel,
wordt er al op zijn 60e op belast. Detroef is dat men daarna nog verder
belastingvoordeel kan genieten metpremies die men na zijn 60e stort en
dat men niet meer wordt belast op hetkapitaal dat met die bewuste premies
wordt gevormd.Dat is niet zo wanneer pas na de55e verjaardag met de formule werdgestart: dan blijven de stortingen na60 jaar meetellen voor de eindbelasting,
want die is in dat geval pasgepland op de 10e verjaardag van de
eerste storting.
Alleen hanteert de fiscus die regelsoms ook wanneer een consument die
vóór zijn 55e met een belegging met belastingvoordeel was begonnen, na
zijn 55e een hoger bedrag gaat stortendan vroeger. Met een "gewone levensverzekeringrijst dat probleemsowieso niet voor wie de einddatum
van het contract zeer ver heeft gelegd(bv. op 99 jaar), maar met een pensioenspaarverzekeringin elk gevalwel. De precieze details zouden ons
te ver leiden. Maar we willen wel dezetip kwijt:
– Zolang dat optrekken zich beperkttot gebruik maken van het nieuwe
maximumbedrag dat elk jaar door de indexering van het basisbedrag van
toepassing is, is er geen probleem. Alsu dus in 2005 voor het pensioensparen
het maximumbedrag hebt gestort(€ 780), mag u ook als 55-plusser gerust
voor 2006 het maximum beleggen(€ 800): voor u blijft de eindbelasting
hoe dan ook op de 60e verjaardagplaatsvinden.
Wanneer u daarentegen na uw 55e plots aanzienlijk meer stort dan vroeger
(u stortte in 2005 bv. € 400 en uwilt nu € 800 beleggen), riskeert u niet
te zullen worden belast op uw 60e maar pas 10 jaar na de laatste verhoging
van de premie, met de implicatiesdie we net hebben uitgelegd. "
ongveer 1950 euro. Voor beiden kan de verzekering gevolgen hebben voor iemand die na zijn/ haar 55 e aansluit. Onderaan vind je een tekst van Budget en Recht.
Wat betreft dat minimum van 10 jaar en 5 stortingen per contract ( ?? ).
Ik kan het niet met zekerheid uit de tekst afleiden waar Lotty naar verwezen heeft.
Waarschijnlijk heeft Lotty gelijk maar ben niet 100% zeker.
"55-plussers: knipperlicht
Wie vóór zijn 55e was begonnen aaneen belegging met belastingvoordeel,
wordt er al op zijn 60e op belast. Detroef is dat men daarna nog verder
belastingvoordeel kan genieten metpremies die men na zijn 60e stort en
dat men niet meer wordt belast op hetkapitaal dat met die bewuste premies
wordt gevormd.Dat is niet zo wanneer pas na de55e verjaardag met de formule werdgestart: dan blijven de stortingen na60 jaar meetellen voor de eindbelasting,
want die is in dat geval pasgepland op de 10e verjaardag van de
eerste storting.
Alleen hanteert de fiscus die regelsoms ook wanneer een consument die
vóór zijn 55e met een belegging met belastingvoordeel was begonnen, na
zijn 55e een hoger bedrag gaat stortendan vroeger. Met een "gewone levensverzekeringrijst dat probleemsowieso niet voor wie de einddatum
van het contract zeer ver heeft gelegd(bv. op 99 jaar), maar met een pensioenspaarverzekeringin elk gevalwel. De precieze details zouden ons
te ver leiden. Maar we willen wel dezetip kwijt:
– Zolang dat optrekken zich beperkttot gebruik maken van het nieuwe
maximumbedrag dat elk jaar door de indexering van het basisbedrag van
toepassing is, is er geen probleem. Alsu dus in 2005 voor het pensioensparen
het maximumbedrag hebt gestort(€ 780), mag u ook als 55-plusser gerust
voor 2006 het maximum beleggen(€ 800): voor u blijft de eindbelasting
hoe dan ook op de 60e verjaardagplaatsvinden.
Wanneer u daarentegen na uw 55e plots aanzienlijk meer stort dan vroeger
(u stortte in 2005 bv. € 400 en uwilt nu € 800 beleggen), riskeert u niet
te zullen worden belast op uw 60e maar pas 10 jaar na de laatste verhoging
van de premie, met de implicatiesdie we net hebben uitgelegd. "
Laatst gewijzigd door paul op 28 december 2009, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.