Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Uiteraard, alle enquêtes hebben een zodanige vraagstelling dat je standpunt altijd overeenkomt met de overheid of een linkse partij.haelewyn schreef: ↑18 april 2024, 13:10 De simulatie gaat uit voor mijn eigen (benzine)auto van een verbruik van 7,1 liter terwijl ik realistisch en zelf gemeten over meer dan 1 jaar slechts 4,9 liter verbruik.
Ik heb voor gemiddeld verbruik gekozen wat het minst mogelijke is.
De vuilbak in dus, die vergelijking.
Het komt weer van Vlaanderen. Die gasten van "wat we zelf doen, doen we beter."
Re: Rijden met EV vs ICE
De waarheden van rechts zijn anders ook altijd ongenuanceerd en kompleet verkracht om toch maar hun punt te kunnen maken.
Dus... 'm.i. geen kenmerk van links. Pas du tout.
Wel een kenmerk van politiek en marketing.
Dus... 'm.i. geen kenmerk van links. Pas du tout.
Wel een kenmerk van politiek en marketing.
Re: Rijden met EV vs ICE
Nee, je kunt ook volgens fabrieksopgave kiezen. Het is uiteraard een simulatie. Doe je minder fileverkeer dan daalt je verbruik zienderogen. Maar in zo'n simulatie moet je altijd een simplificatie maken. Er wordt ook abstractie gemaakt van onderhoudskosten, die hoger zijn voor een benzinewagen. En anderzijds kun je een simulatie maken van 15 jaar. Maar of de batterij van een kleine EV ook na 15 jaar nog altijd voldoende capaciteit zal hebben is nog maar de vraag.haelewyn schreef: ↑18 april 2024, 13:10 De simulatie gaat uit voor mijn eigen (benzine)auto van een verbruik van 7,1 liter terwijl ik realistisch en zelf gemeten over meer dan 1 jaar slechts 4,9 liter verbruik.
Ik heb voor gemiddeld verbruik gekozen wat het minst mogelijke is.
De vuilbak in dus, die vergelijking.
Het komt weer van Vlaanderen. Die gasten van "wat we zelf doen, doen we beter."
Het is slechts een simulatie, het geeft een idee. Voor mij is de conslusie duidelijk: nog lang blijven rijden met mijn ICE.
Re: Rijden met EV vs ICE
Binnenkort zal een autoverzekering voor een EV een stuk stijgen. Nu wordt er nog korting gegeven aan ecologische wagens maar uit de schadedata blijkt dat dit onterecht is. Een EV kost namelijk een pak meer om te herstellen dan een ICE. Zeker bij bepaalde merken zoals Tesla zijn de stukprijzen en uurlonen buitensporig hoog. Daarnaast zit je nog met het gegeven dat zelfs bij lichte aanrijdingen een EV vaak per totale is. Het is opvallend hoeveel Tesla's van 1-2 jaar oud per totale zijn.
Het is niet voor niets dat Tesla met zijn eigen verzekeringen op de markt gekomen is. Sommige verzekeraars in de US willen ze immers niet meer verzekeren.
Het is niet voor niets dat Tesla met zijn eigen verzekeringen op de markt gekomen is. Sommige verzekeraars in de US willen ze immers niet meer verzekeren.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is "perte totale", van het werkwoord "perdre". Je kunt ook de nederlandse vertaling gebruiken: totaal verlies.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
https://www.hln.be/autobedrijven/autopr ... ~acbb7cae/
Je zal maar een "nieuwe" EV krijgen die eigenlijk al een jaar buiten staat te verkommeren. Erg goed voor de batterijen.
Je zal maar een "nieuwe" EV krijgen die eigenlijk al een jaar buiten staat te verkommeren. Erg goed voor de batterijen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ziet er inderdaad naar uit dat er een overaanbod van EV's is ontstaan en dat de verkoop veel minder vlot toeneemt dan verwacht. Tesla die 14.000 man afdankt wegens terugvalende verkoop, Audi Brussel, Chinese import, fabrikanten die nu met veel nieuwe modellen op de markt komen,... Kan alleen maar goed zijn voor de prijsevolutie, binnenkort zijn die EV's goedkoper dan ICE's. Pech voor wie er al eentje heeft, die zal al snel met een heel zware afwaardering zitten, dalende prijzen gaan daarbij ook nog voor gevolg hebben dat aankopen worden uitgesteld. Dat heb je natuurlijk wanneer je iets minderwaardig in de markt duwt met tijdelijke premies en eco praatjes, uiteindelijk wint de economische realiteit altijd
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is zeker een economische realiteit.
Waar zit het verschil met een ice auto (of met een pc, smartphone, televisie,...)?
In het begin van het topic was het voornaamste argument tegen ev: te duur.
En nu zijn we aan het evolueren richting: te goedkoop .
Inderdaad een perfect voorbeeld van economische realiteit.
Waar zit het verschil met een ice auto (of met een pc, smartphone, televisie,...)?
In het begin van het topic was het voornaamste argument tegen ev: te duur.
En nu zijn we aan het evolueren richting: te goedkoop .
Inderdaad een perfect voorbeeld van economische realiteit.
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoezo te goedkoop? Ze zijn zonder subsidies en korting op taksen nog altijd flink duurder dan het door de grote meerderheid beter bevonden alternatief en daardoor koopt de meerderheid nog geen EV, inderdaad een perfect voorbeeld van economische realiteit. Ze gaan nog veel goedkoper moeten worden eer ze de meerderheid zullen overtuigen. Vraag is of Europese fabrikanten het zich kunnen veroorloven om de prijs drastisch te laten zakken, ze zijn immers afhankelijk van de door China gedomineerde accu grondstoffen markt, ook dat is economische realiteit met de bijhorende bedrijfssluitingen en ontslagen. Als compensatie kunnen ze ICE's duurder maken, wat al aan de gang is, een tweedehands ICE zal met andere woorden langer een hoge inruilwaarde behoudenWoz schreef: ↑20 april 2024, 12:53 Dat is zeker een economische realiteit.
Waar zit het verschil met een ice auto (of met een pc, smartphone, televisie,...)?
In het begin van het topic was het voornaamste argument tegen ev: te duur.
En nu zijn we aan het evolueren richting: te goedkoop .
Inderdaad een perfect voorbeeld van economische realiteit.
Re: Rijden met EV vs ICE
In je vorige post schreef je zelf dat we in de richting aan het evolueren zijn dat ev's goedkoper zijn dan ice.
Ik voorspel nu al dat ice auto's binnenkort een hip elitair speelgoedje zullen worden van de rijken. Net zoals de eerste Tesla's dat waren enkele jaren geleden.
'zie mij eens speciaal doen met mijn auto waar aan de achterkant rook uit komt'.
Dan zullen de oudere generaties kunnen zeggen: 'in mijnen tijd reden we allemaal met zo'n ding'. Beetje zoals de lp's.
Mensen en hun emoties, het blijft iets raar.
Ik voorspel nu al dat ice auto's binnenkort een hip elitair speelgoedje zullen worden van de rijken. Net zoals de eerste Tesla's dat waren enkele jaren geleden.
'zie mij eens speciaal doen met mijn auto waar aan de achterkant rook uit komt'.
Dan zullen de oudere generaties kunnen zeggen: 'in mijnen tijd reden we allemaal met zo'n ding'. Beetje zoals de lp's.
Mensen en hun emoties, het blijft iets raar.
Re: Rijden met EV vs ICE
Waarom moet je hier alles drie keer uitleggen?
Goedkoper is niet hetzelfde als jouw TE goedkoop, zoals reeds gezegd gaan de EU fabrikanten voorlopig nog niet te veel van de prijs kunnen afdoen. Blijft dus over ICE's duurder maken en zichzelf alsnog uit de markt prijzen tov Chinese import of toch maar wat langer op ICE's blijven inzetten, daar is immers een markt voor. We gaan het zien, maar ik voorspel dat 2030 niet het eind van nieuwe ICE's zal zijn, de kern uitstap was ook zo een zekerheid tot de economische realiteit van gas afhankelijkheid daar anders deed over beslissen. De afhankelijkheid van Chinese batterij materialen en hun dominante positie in gans die keten is ook zo een economische realiteit die een andere visie kan bewerkstelligen.
Re: Rijden met EV vs ICE
De economische realiteit voor bedrijven is overleven of er mee stoppen. Met rechtspersonen hoef je geen medelijden te hebben.
Ice of ev, het economisch verhaaltje is net hetzelfde.
En niet alles gebeurd in China:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Ice of ev, het economisch verhaaltje is net hetzelfde.
En niet alles gebeurd in China:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Re: Rijden met EV vs ICE
Echt niet, China is globaal de belangrijkste leverancier van geraffineerde lithium producten (battery grade lithium hydroxide en lithium carbonaat) en is daarmee prijsbepalend, ook bij ons, want Europa heeft amper, eigenlijk nog zo goed als geen fabrieken die van ruw lithium battery grade lithium maken. Een batterij fabriek hebben is één zaak maar daarmee ben je nog niet onafhankelijk qua grondstoffen. Het economisch verhaaltje ziet er voor de Europese auto constructeurs bijlange niet zo rooskleurig uit, met ICE auto's hadden ze geen concurrentie uit China en waren ze ook niet afhankelijk van Chinese onderdelen of grondstoffen, voor EV's ligt dat wel even anders, zeer stevige concurrentie op komst en heel afhankelijk qua grondstoffen. En zelfs al zou Europa op termijn zelf lithium ontginnen, het raffineren en er zelf batterijen mee maken, dan nog zal dat niet concurrentieel zijn tov China wegens lonen, energie kost en milieu normen.Woz schreef: ↑20 april 2024, 16:53 Ice of ev, het economisch verhaaltje is net hetzelfde.
En niet alles gebeurd in China:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Re: Rijden met EV vs ICE
De grootste lithium voorraden zitten in Chili. Daarnaast zijn er nog landen met grote voorraden zoals Bolivië, Argentinië en Australië. China heeft maar een relatief beperkt aandeel van de totale lithium productie in handen.
Bovendien is het nog maar de vraag of lithium belangrijk blijft. Sodium batterijen zouden lithium batterijen op termijn kunnen vervangen zonder dat je met een grondstof probleem zit. De technologie is momenteel al beschikbaar voor kleinere elektrische voertuigen. In de toekomst zou dit ook voor EV's kunnen zijn.
Bovendien is het nog maar de vraag of lithium belangrijk blijft. Sodium batterijen zouden lithium batterijen op termijn kunnen vervangen zonder dat je met een grondstof probleem zit. De technologie is momenteel al beschikbaar voor kleinere elektrische voertuigen. In de toekomst zou dit ook voor EV's kunnen zijn.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Tja, da's zowat de rode draad in heel dat verhaal. Meer dan 4 jaar terug:
CarpeNoctem schreef: ↑14 januari 2020, 19:25Jaja, dat hoor ik al heel lang beweren. Idem voor de actieradius. In de toekomst komt dat in orde ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell