Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
China heeft een kwart van de globale lithium mijnen in bezit en zijn aandeelhouder in veel grote lithium mijnbouwers, daarnaast gaat zowat alles wat er in genoemde landen aan lithium ontgonnen wordt naar China om er battery grade materiaal van te maken.NS2SN schreef: ↑20 april 2024, 19:28 De grootste lithium voorraden zitten in Chili. Daarnaast zijn er nog landen met grote voorraden zoals Bolivië, Argentinië en Australië. China heeft maar een relatief beperkt aandeel van de totale lithium productie in handen.
Bovendien is het nog maar de vraag of lithium belangrijk blijft. Sodium batterijen zouden lithium batterijen op termijn kunnen vervangen zonder dat je met een grondstof probleem zit. De technologie is momenteel al beschikbaar voor kleinere elektrische voertuigen. In de toekomst zou dit ook voor EV's kunnen zijn.
De evolutie naar een nieuw batterij materiaal duurt lang, men spreekt al jaren over alternatieven en die zijn er ook maar toch komen die niet massaal in productie wegens allemaal wel een of ander nadeel tov de gekende en ver doorontwikkelde lithium technologie. Enkel in een paar lithium varianten worden mega investeringen gedaan. Zelfs al zou natrium gelijkwaardig zijn (is het niet wegens zwaarder en dus minder geschikt voor EV's) dan nog gaat alleen al de kost om gans de keten om te bouwen er voor zorgen dat het tientallen jaren duurt eer lithium van de troon wordt gestoten.
En dan nog is het maar de vraag of een eventuele nieuwe technologie ons een voorsprong zou verschaffen op China, met onze energie kost, loonkost, traagheid in vergunningen en milieu normen hebben de Chinezen al 10 mega fabrieken terwijl wij onze zoveelste procedure slag voeren om een boom te kappen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat zijn zeker allemaal goede vragen. Dezelfde vragen kan je stellen over fossiele brandstoffen, die maken we ook niet zelf en komen ook van ver.
Uiteindelijk reageert de mens op zijn omstandigheden. En we zitten in een context van handel drijven. En handel is gebaseerd op vertrouwen.
Van zodra er iets voorvalt waardoor dat vertrouwen geschonden wordt dan verandert de context.
Als batterijen kopen uit China de beste wederzijdse deal is die je kan maken dan zal dat ook gebeuren.
Als dat op een dag niet meer zo is dan moeten andere opties overwogen worden.
Andere bronnen voor lithium (bvb zeewater), ander materialen,... de grondstoffen zijn er, de kennis is er, de testopstellingen zijn er. Het enige puzzelstuk dat ontbreekt is schaalgrootte.
Uiteindelijk reageert de mens op zijn omstandigheden. En we zitten in een context van handel drijven. En handel is gebaseerd op vertrouwen.
Van zodra er iets voorvalt waardoor dat vertrouwen geschonden wordt dan verandert de context.
Als batterijen kopen uit China de beste wederzijdse deal is die je kan maken dan zal dat ook gebeuren.
Als dat op een dag niet meer zo is dan moeten andere opties overwogen worden.
Andere bronnen voor lithium (bvb zeewater), ander materialen,... de grondstoffen zijn er, de kennis is er, de testopstellingen zijn er. Het enige puzzelstuk dat ontbreekt is schaalgrootte.
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor fossiele brandstoffen zit er geen dominante speler in het spel, daar speelt min of meer het normale vraag en aanbod en zijn we niet afhankelijk van één leverancier die de prijs zet. Globale handel is geen kwestie van vertrouwen, dat is ofwel een vrije markt of een gedomineerde markt, in het ene bepaalt vraag en aanbod de prijs in het andere bepaalt de dominante speler het aanbod en daarmee de prijs. Batterijen en vooral batterij grondstoffen kopen uit China is de enige deal, en dat is voor onze auto producenten echt geen gelijke deal met de Chinese auto producenten.
Ik had al een paar keer uitgelegd waarom alternatieven, eigen ontginning enz... niet concurrentieel zijn tegenover China, dat "enige puzzelstuk" is een hele reeks redenen waarom Europa zijn maak industrie (en nu ook zijn chemische industrie) aan het verliezen is. Om genoemde redenen kunnen wij niet aan de prijs produceren waaraan China produceert, als wij onze markt vervolgens open zetten voor Chinese import moet het toch niet verwonderen dat onze industrie daar niet tegen op kan? Waar denk je dat er geïnvesteerd wordt in nieuwe fabrieken en schaal vergrotingen? Alvast niet of nauwelijks in Europa, terwijl China een en al bouwwerf van nieuwe fabrieken is, niet zelden joint ventures met Westerse bedrijven.
Ik had al een paar keer uitgelegd waarom alternatieven, eigen ontginning enz... niet concurrentieel zijn tegenover China, dat "enige puzzelstuk" is een hele reeks redenen waarom Europa zijn maak industrie (en nu ook zijn chemische industrie) aan het verliezen is. Om genoemde redenen kunnen wij niet aan de prijs produceren waaraan China produceert, als wij onze markt vervolgens open zetten voor Chinese import moet het toch niet verwonderen dat onze industrie daar niet tegen op kan? Waar denk je dat er geïnvesteerd wordt in nieuwe fabrieken en schaal vergrotingen? Alvast niet of nauwelijks in Europa, terwijl China een en al bouwwerf van nieuwe fabrieken is, niet zelden joint ventures met Westerse bedrijven.
Re: Rijden met EV vs ICE
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
En hier is de volgende prijsverlaging alweer, verkoop loopt voor geen meter dus prijs omlaag om overproductie wat te temperen. Met huidige prijs deflatie stelt de verstandige consument zijn aankoop nog wat uit met nog minder vraag tot gevolg. Of de Europese EV fabrikanten het allemaal zo leuk gaan vinden nu ze eindelijk wat aanbod hebben is nog wat anders, winst en voldoende omzet draaien zal er voorlopig niet inzitten.vortex schreef: ↑20 april 2024, 12:46 Ziet er inderdaad naar uit dat er een overaanbod van EV's is ontstaan en dat de verkoop veel minder vlot toeneemt dan verwacht. Tesla die 14.000 man afdankt wegens terugvalende verkoop, Audi Brussel, Chinese import, fabrikanten die nu met veel nieuwe modellen op de markt komen,... Kan alleen maar goed zijn voor de prijsevolutie, binnenkort zijn die EV's goedkoper dan ICE's.
Re: Rijden met EV vs ICE
Sorry, maar dit is toch bijna exact het prijzentraject dat al meer dan 10 jaar geleden voorspelt werd?
Maar door heel veel mensen werd weggelachen als iets utopisch.
En mensen kopen niet elke week een nieuwe auto. Dat gebeurd om de zoveel jaar en in de periode dat je uitkijkt voor een andere auto zet je voor jezelf op dat moment je verschillende opties, met elk zijn voor- en nadelen, naast elkaar en neem je een beslissing.
En dan ben je weer vertrokken voor pakweg 5 jaar, 10 jaar of langer.
De gelijkenissen met bijvoorbeeld zonnepanelen qua prijsvorming zijn niet te ontkennen.
Maar door heel veel mensen werd weggelachen als iets utopisch.
En mensen kopen niet elke week een nieuwe auto. Dat gebeurd om de zoveel jaar en in de periode dat je uitkijkt voor een andere auto zet je voor jezelf op dat moment je verschillende opties, met elk zijn voor- en nadelen, naast elkaar en neem je een beslissing.
En dan ben je weer vertrokken voor pakweg 5 jaar, 10 jaar of langer.
De gelijkenissen met bijvoorbeeld zonnepanelen qua prijsvorming zijn niet te ontkennen.
Re: Rijden met EV vs ICE
En in welk land worden zonnepanelen tegenwoordig gemaakt? Juist ja, in China, 80% van wat hier verkocht wordt is made in China. Het zal met EV's net zo evolueren indien Europa zijn markt niet beschermd. Maar ik hoor het je al denken, geeft toch niet dat EV's uit China komen, zijn van kwaliteit net zo goed of beter en goedkoper. Vergeet echter niet dat de maak industrie zowat het belangrijkste is waar Europa welvaart mee creëert en waar de overheden hun inkomsten uit halen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat denk je van onderzoek en innovatie? Daarmee begint het allemaal.
De maakindustrie moet licentievergoedingen betalen om iets te mogen/kunnen produceren.
De wereld is niet wij tegen zij, het is niet zwart/wit. Wetenschappers wereldwijd werken samen, die zijn niet zo bezig met nationaliteiten.
De maakindustrie moet licentievergoedingen betalen om iets te mogen/kunnen produceren.
De wereld is niet wij tegen zij, het is niet zwart/wit. Wetenschappers wereldwijd werken samen, die zijn niet zo bezig met nationaliteiten.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat ons nog rest zijn diensten, maatwerk en ... ambtenarij.
Diensten zoals plaatsen van zonnepanelen, verbouwen van woningen en onderhoud van auto's.
Maatwerk zoals keukens, veranda's en bruggen.
Ambtenarij zoals ... euh teveel om neer te schrijven.
Meubelindustrie, auto-industrie, scheepvaartindustrie, ... Verdwenen of dra verdwenen. We hebben 25 jaar geleden onze eigen ruiten ingeslagen. Overslag gegaan voor goedkopere en minderwaardige import. Als de consument dit enkele decennia volhoudt dan maak je je eigen industrie zelf kapot ( samen met het openzetten van de importsluizen). Zijn kopers van een Chinese auto/ zonnepanelen / smartphones / ... zich daar eigenlijk wel van bewust? Ik vrees dat de meerderheid er niet van wakker ligt. Zolang ze het allemaal maar kunnen kopen met hun budget.
Diensten zoals plaatsen van zonnepanelen, verbouwen van woningen en onderhoud van auto's.
Maatwerk zoals keukens, veranda's en bruggen.
Ambtenarij zoals ... euh teveel om neer te schrijven.
Meubelindustrie, auto-industrie, scheepvaartindustrie, ... Verdwenen of dra verdwenen. We hebben 25 jaar geleden onze eigen ruiten ingeslagen. Overslag gegaan voor goedkopere en minderwaardige import. Als de consument dit enkele decennia volhoudt dan maak je je eigen industrie zelf kapot ( samen met het openzetten van de importsluizen). Zijn kopers van een Chinese auto/ zonnepanelen / smartphones / ... zich daar eigenlijk wel van bewust? Ik vrees dat de meerderheid er niet van wakker ligt. Zolang ze het allemaal maar kunnen kopen met hun budget.
Re: Rijden met EV vs ICE
LOL Denk je dat China niet aan innovatie doet? Of dat ze zich iets van licenties aantrekken? En hoeveel inkomsten denk je dat Europa of ons land uit licenties haalt? Wees toch niet zo naïef, zowat alle technologie die hier ontwikkeld wordt, wordt met wetenschapper of start up bedrijfje en al opgekocht of de research werd hier al bij aanvang door een globale speler gedaan (zie farma). Zonder de maak industrie en enkel wat innovatie gaat Europa het niet redden. Trouwens met de achteruitgang in het onderwijs zou ik niet te sterk op toekomstige innovatie inzetten, de volgende etappe in innovatie zal trouwens voor een groot deel via AI gebeuren en ook daar heeft Europa geen pole position.
En de wereld is niet wij tegen zij, het is eerder Europa tegen zichzelf. Hier wordt ondernemen steeds moeilijker door allerlei regeltjes en hoge kosten terwijl onze markt open is voor goedkopere import. Op den duur zijn we voor alles afhankelijk van anderen, gelukkig begint het besef bij de politiek door te dringen, er iets aan doen is natuurlijk nog een andere kwestie.
En de wereld is niet wij tegen zij, het is eerder Europa tegen zichzelf. Hier wordt ondernemen steeds moeilijker door allerlei regeltjes en hoge kosten terwijl onze markt open is voor goedkopere import. Op den duur zijn we voor alles afhankelijk van anderen, gelukkig begint het besef bij de politiek door te dringen, er iets aan doen is natuurlijk nog een andere kwestie.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik merk een zekere nostalgie naar 'de maakindustrie'.
Waarom? Die zonnepaneelfabrieken werken zo goed als volledig automatisch. Net zoals andere massaproducties zoals auto's, keukenkastjes,...
Vlaanderen en bij uitbreiding Europa stikt van de kmo machinebouwers elk met hun eigen niche en specialiteiten.
Creatieve oplossingen, maatwerk, top klantenservice.
Dat moet je hebben.
Waarom? Die zonnepaneelfabrieken werken zo goed als volledig automatisch. Net zoals andere massaproducties zoals auto's, keukenkastjes,...
Vlaanderen en bij uitbreiding Europa stikt van de kmo machinebouwers elk met hun eigen niche en specialiteiten.
Creatieve oplossingen, maatwerk, top klantenservice.
Dat moet je hebben.
Re: Rijden met EV vs ICE
De verantwoordelijkheid ligt niet bij de consument, die heeft vaak niet de optie om eigen makelij te kopen wegens niet beschikbaar of onbetaalbaar. En zelfs als het hier gemaakt is, kunnen de grondstoffen of onderdelen nog altijd import zijn (denk maar aan de chips in allerlei toestellen). Globalisering was zeer winstgevend voor Westerse bedrijven, zij verhuisden hun massa productie naar lage loon landen, vandaag zijn die lage loon landen zelf massa producent geworden en worden Westerse bedrijven stilaan uit hun thuismarkt gedrukt door ongelijke concurrentie. De consument kan dat niet oplossen, bedrijven kunnen dat niet oplossen, enkel politiek kan daar iets aan doen door de markt te beschermen middels import heffingen. Een kilo Chinees staal zou even duur moeten zijn dan in Europa gemaakt staal, enz... Alles wat wij voorlopig nog zelf kunnen maken kan maar beter beschermd worden, eenmaal weg bepaalt de exporteur de prijs en beschikbaarheid en is het veel moeilijker om het ooit nog terug te krijgen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Jaja, en voor wie werken die machine bouwers? Juist ja voor de maak industrie. Een auto fabriek heeft een paar duizend mensen in dienst, in de toelevering werken nog eens een paar duizend mensen, in de bedrijfjes die de toeleveranciers en de auto fabriek van machines, IT, logistiek, gebouwen, energie, vergunningen, schoonmaak, enz.., enz... voorzien werken ook nog eens een paar duizend mensen. Als de maak industrie verdwijnt, verdwijnt ook alles wat diensten verleent aan die maak industrie en dat gaat om veel meer arbeidsplaatsen dan de industrie op zich. Mensen zonder werk hebben minder geld om te bouwen, renoveren, zaken te kopen, enz... gevolg nog minder werk voor kmo's. Of hoe kortzichtig kun je zijn om dat niet te willen zien?Woz schreef: ↑21 april 2024, 17:38 Ik merk een zekere nostalgie naar 'de maakindustrie'.
Waarom? Die zonnepaneelfabrieken werken zo goed als volledig automatisch. Net zoals andere massaproducties zoals auto's, keukenkastjes,...
Vlaanderen en bij uitbreiding Europa stikt van de kmo machinebouwers elk met hun eigen niche en specialiteiten.
Creatieve oplossingen, maatwerk, top klantenservice.
Dat moet je hebben.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat snap je niet aan niche en specialisatie?
Het is niet ongebruikelijk dat een kmo met 20 personeelsleden zijn machines levert aan gans de wereld.
Het is niet ongebruikelijk dat een kmo met 20 personeelsleden zijn machines levert aan gans de wereld.
Re: Rijden met EV vs ICE
En gaan die 20 personeelsleden in die paar kmo's die niet van de lokale markt afhangen genoeg zijn om onze welvaart op peil te houden denk je? Om nog maar te zwijgen over de handelsbalans indien onze maakindustrie verdwijnt en we voor alles afhankelijk zijn van import.