ECB vs termijnrekeningen rentevoeten
TIP
Re: ECB vs termijnrekeningen rentevoeten
vortex schreef: ↑23 april 2024, 18:42Over die curve,bc148 schreef: ↑23 april 2024, 15:27
https://www.worldgovernmentbonds.com/co ... itle-curve
Ik ben niet goed genoeg opgeleid om de relatie tussen deze curven en de verschillen in tarieven op termijnrekeningen te begrijpen.
De rente is nog steeds inverted of in het Nederlands, de korte termijn brengt meer op dan de lange termijn. Dit is eigenlijk een abnormale situatie en toont aan dat de markt een rente daling verwacht. In een normale situatie zou de curve oplopend zijn, immers hoe langer je geld uitleent hoe meer rente het moet opbrengen. In principe gaan termijnrekeningen en andere vastrentende producten ongeveer dezelfde trend tonen, dus momenteel meer op korte, wat minder op langere termijn. De rentes op een termijn rekening gaan altijd onder die curve liggen, het verschil is immers de winst voor de bank, terwijl een hypotheek er wat boven zal liggen. Hoe meer een bank het geld nodig heeft hoe dichter ze haar rente bij die curve zal zetten, indien ze ruim voldoende liquiditeit heeft zal ze opportunistisch minder geven.
dank u voor de verklaring
Is het een goed idee om nu op zeer korte termijn 3, 4, 5 mnd in te tekenen en te zien wat er daarna gebeurt? Is het een goed idee om nu voor 4 mnd in te tekenen en dan profiteren van de concurrentie van de banken eind augustus en begin september, wanneer op 4 september 22 miljard euro op de markt wordt gebracht?
Hoe ik, met beperkte financiële kennis en eveneens ontbreken van de glazen bol te werk ga:
1. heb ik - binnen mijn roerend vermogen - het maximumbedrag dat ik in dergelijke producten wil investeren bereikt?
2. wat is het hoogste tarief dat ik terugvind (mercie spaargids)
3. is er een iets lager tarief beschikbaar waarin ik me eveneens kan vinden, maar met een langere looptijd
4. heb ik met deze instelling al een klantenrelatie of ben ik bereid om er een aan te gaan
5. welk bedrag kan ik nu investeren om ook latere instappen mogelijk te maken? Toekomstige vervaldagen spelen hier een rol in maar ook hoe "uitzonderlijk" het huidige aanbod is. Trouwens bedankt aan de mensen die de curve in beeld brachten en input gaven hoe deze aangewend kan worden! Totnogtoe ging ikzelf vrij intuïtief te werk op basis van communicatie in de media over rente beleid ECB en de prognoses die gemaakt worden.
6. teken tevreden in en wees content met het beoogde rendement/je beslissing.
Bij mij helpt het al eens om alles te becijferen en te merken dat de nominale verschillen tussen de verschillende rente% eigenlijk minimaal zijn (hangt natuurlijk af van de grootteorde van de bedragen). Soms (niet alle banken staan dit toe) bestaat de mogelijkheid om een dergelijk product (weliswaar tegen kosten) vervroegd te beëindigen, ook dat relativeert een en ander.
1. heb ik - binnen mijn roerend vermogen - het maximumbedrag dat ik in dergelijke producten wil investeren bereikt?
2. wat is het hoogste tarief dat ik terugvind (mercie spaargids)
3. is er een iets lager tarief beschikbaar waarin ik me eveneens kan vinden, maar met een langere looptijd
4. heb ik met deze instelling al een klantenrelatie of ben ik bereid om er een aan te gaan
5. welk bedrag kan ik nu investeren om ook latere instappen mogelijk te maken? Toekomstige vervaldagen spelen hier een rol in maar ook hoe "uitzonderlijk" het huidige aanbod is. Trouwens bedankt aan de mensen die de curve in beeld brachten en input gaven hoe deze aangewend kan worden! Totnogtoe ging ikzelf vrij intuïtief te werk op basis van communicatie in de media over rente beleid ECB en de prognoses die gemaakt worden.
6. teken tevreden in en wees content met het beoogde rendement/je beslissing.
Bij mij helpt het al eens om alles te becijferen en te merken dat de nominale verschillen tussen de verschillende rente% eigenlijk minimaal zijn (hangt natuurlijk af van de grootteorde van de bedragen). Soms (niet alle banken staan dit toe) bestaat de mogelijkheid om een dergelijk product (weliswaar tegen kosten) vervroegd te beëindigen, ook dat relativeert een en ander.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
DB.Gwendoline1 schreef: ↑24 april 2024, 13:34Was dit bij Deutsche Bank die 3.3% of nog andere bank die hetzelfde bied?
Dank U.
Fortis geeft gewoonlijk een beetje meer maar je moet op kantoor handelen.
Fortis vandaag 3,2%. In USD geven ze echter meer dan D.B,bc148 schreef: ↑24 april 2024, 14:13DB.Gwendoline1 schreef: ↑24 april 2024, 13:34
Was dit bij Deutsche Bank die 3.3% of nog andere bank die hetzelfde bied?
Dank U.
Fortis geeft gewoonlijk een beetje meer maar je moet op kantoor handelen.
Klopt het dat je bij DB enkel klant kunt worden door langs te gaan in een kantoor? Online zie ik geen optie... Of kijk ik er over?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed dat dat nog steeds zo is.
Doe het gewoon eens, wellicht is het een kleine moeite voor jou. Belangrijker is mogelijks of jij de moeite bent voor DB.

Daarna kan je quasi alles "remote" regelen.
Als je op korte termijn wil beleggen, zijn dit wellicht de laatste maanden dat je huidige KT rente gaat krijgen. Nadeel is natuurlijk dat een herbelegging over 3 of 5 maand mogelijks aan een wat lager tarief zal zijn. Of het vrijkomen van die 22 miljard een goeie zaak voor de spaarder gaat zijn, valt af te wachten, kan net zo goed dat banken hier een opportuniteit in zien om goedkoop geld op te halen, die 22 miljard moet immers ergens geplaatst worden en een hoog aanbod zorgt meestal niet voor hoge prijzen. Als ik moet kiezen uit je reeks termijnrekeningen, zou eerder voor 9 maand of een jaar gaan.bc148 schreef: ↑23 april 2024, 23:07
Is het een goed idee om nu op zeer korte termijn 3, 4, 5 mnd in te tekenen en te zien wat er daarna gebeurt? Is het een goed idee om nu voor 4 mnd in te tekenen en dan profiteren van de concurrentie van de banken eind augustus en begin september, wanneer op 4 september 22 miljard euro op de markt wordt gebracht?
goede tip dank je welvortex schreef: ↑24 april 2024, 19:17Als je op korte termijn wil beleggen, zijn dit wellicht de laatste maanden dat je huidige KT rente gaat krijgen. Nadeel is natuurlijk dat een herbelegging over 3 of 5 maand mogelijks aan een wat lager tarief zal zijn. Of het vrijkomen van die 22 miljard een goeie zaak voor de spaarder gaat zijn, valt af te wachten, kan net zo goed dat banken hier een opportuniteit in zien om goedkoop geld op te halen, die 22 miljard moet immers ergens geplaatst worden en een hoog aanbod zorgt meestal niet voor hoge prijzen. Als ik moet kiezen uit je reeks termijnrekeningen, zou eerder voor 9 maand of een jaar gaan.bc148 schreef: ↑23 april 2024, 23:07