Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Mijn zoon is in 2023 naar 3 kampjes geweest. Ik dacht dat zomerkampjes voor 40% fiscaal aftrekbaar waren?
Ze worden in elk geval niet opgenomen in Tax-on-web.
Een tijdje geleden heb ik daar al eens voor geïnformeerd bij de verschillende verstrekkers van kampjes. De één gaf mij een handgetekend blad mee waarop stond dat mijn kind een zomerkampje gevolgd heeft gedurende 5 werkdagen in juli 2023.
De ander wist niet over welke fiscale fiche ik sprak. Dus daar kwam ik ook niet verder mee, ik kreeg alleen als antwoord dat die vraag in de afgelopen jaren nog nooit gesteld werd (dat ik de eerste ben) en dat ik anders eens een voorbeeld moet afleveren. Maar ik heb zelf ook geen voorbeeld, het enige dat ik heb is een handgetekend document, wat ook niet officieel is.
Iemand die weet wat ik nu kan doen? Wat ik mag aangeven?
Sla ik de bal mis? Of zijn die verstrekkers onwetend?
(Die handgetekende voer ik sowieso in in tax-on-web. Als de belastingen mij om bewijzen vragen, dan krijgen ze dat handgetekend document mee en dan moeten ze maar verhaal halen bij die verstrekker want ik zal uiteraard zeggen dat dat hetgeen is wat ik gekregen heb).
Een tijdje geleden heb ik daar al eens voor geïnformeerd bij de verschillende verstrekkers van kampjes. De één gaf mij een handgetekend blad mee waarop stond dat mijn kind een zomerkampje gevolgd heeft gedurende 5 werkdagen in juli 2023.
De ander wist niet over welke fiscale fiche ik sprak. Dus daar kwam ik ook niet verder mee, ik kreeg alleen als antwoord dat die vraag in de afgelopen jaren nog nooit gesteld werd (dat ik de eerste ben) en dat ik anders eens een voorbeeld moet afleveren. Maar ik heb zelf ook geen voorbeeld, het enige dat ik heb is een handgetekend document, wat ook niet officieel is.
(Die handgetekende voer ik sowieso in in tax-on-web. Als de belastingen mij om bewijzen vragen, dan krijgen ze dat handgetekend document mee en dan moeten ze maar verhaal halen bij die verstrekker want ik zal uiteraard zeggen dat dat hetgeen is wat ik gekregen heb).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat er nogal wat voorwaarden aan gekoppeld zijn.
Dus best altijd op voorhand nagaan en desgevallend zal je vermoedelijk ook "vanzelf" een attest krijgen of zullen ze toch minstens weten waarover het gaat.
Dus best altijd op voorhand nagaan en desgevallend zal je vermoedelijk ook "vanzelf" een attest krijgen of zullen ze toch minstens weten waarover het gaat.
De voorwaarden voor de belastingvermindering voor kinderopvang in Vlaanderen, https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... nderopvangKevva schreef: ↑24 april 2024, 18:41 Mijn zoon is in 2023 naar 3 kampjes geweest. Ik dacht dat zomerkampjes voor 40% fiscaal aftrekbaar waren?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan de belastingen altijd zelf eens contacteren, heb in het verleden steeds snel een correct antwoord ontvangen.Kevva schreef: ↑24 april 2024, 18:41 Mijn zoon is in 2023 naar 3 kampjes geweest. Ik dacht dat zomerkampjes voor 40% fiscaal aftrekbaar waren?
Make Spaargids " Great Again ! "
Kijk eens op de link hierboven, "De instelling of opvangvoorziening is rechtstreeks erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door een openbaar bestuur." Is dat niet zo, bvb privé ponykampjes etc, dan kan je deze niet inbrengen...
Dat handgetekend document van die organisatie telt niet. In de link staat bij procedure hoe de organisatie het attest moet afleveren. https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... nderopvang
Vraag een attest volgens die regels aan de organisatie.
Vraag een attest volgens die regels aan de organisatie.
PS: In de belastingaangifte aanslagjaar 2024 wordt de belastingvermindering voor kinderopvang o.b.v. de ontvangen fiscale attesten vooringevuld. Hoorde ik gisteren in het nieuws.Om de kosten te kunnen aftrekken moet u als ouder over bewijzen beschikken voor de uitgaven die u maakte voor de kinderopvang. Vraag hiervoor een fiscaal attest aan de initiatiefnemers. Initiatiefnemers van kinderopvang vinden meer informatie over het afleveren van attesten(opent in nieuw venster) op de website van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Kinderopvang randinformatie:
-Voor opvang vanaf 27 januari 2022 is er een verplicht modelattest dat gebruikt moet worden.
-Dit aanslagjaar (2024 voor inkomsten 2023) word met die info (omdat 2023 het eerste "volledig beschikbare jaar is" daarmee voor het eerst dit vooringevuld.
=> Dat lukt natuurlijk enkel als de organisator van de kinderopvang correcte fiches opstelt (met rijkregister van de ouder(s) die recht op aftrek hebben) en doorstuurt naar de fiscus.
Probleem is natuurlijk dat de fiscus², en de vlaamse overheid³ nogal kortzichtig waren:
-er zijn organisaties die aan de voorwaarden van aftrek voldoen maar bewust geen fiches opstellen (en dat zo in hun algemene voordaarden zetten) omdat het nu veel meer administratie vergt dan vroeger
-er zijn organisaties die "oude", niet meer geldige, attesten manueel blijven gebruiken
-er zijn organisatie die uiteindelijk wel correcte fiches opstellen en naar de fiscus sturen, maar die komen soms aan NAdat jij je aangifte doet (of nadat de voorinvulling gebeurde)
Conclusie:
-²goed dat de fiscus (grotere) organisaties vraagt om fiches te gebruiken, en tijdig in te sturen, zodat voorinvulling kan
-²+³ dom en dwaas dat je dit voor alle organisaties verplicht is *, daarin had vooral de vlaamse overheid een eisend handje (as usual met hun overdreven regelneverij)
-------------------
*Er zijn veel vrijwilliger-organisatie (scoutskampen bijvoorbeeld), die je beter niet verplicht tot dit alles, dat is niet waarmee ze bezig moeten zijn.
³en bijkomstig werden alle steden en gemeenten plots belast om een reglement op te stellen welke organisaties "erkent" konden worden. Dat is iets:
-wat nog altijd bij veel gemeenten niet op orde is.
-of er worden regelmatig onrealistische voorwaarden gesteld
-ofwel uitsluiting tot erkenning wegens beschouwd als "winstgevens initiatief"*
* Terwijl het logisch is dat de organisatie en medewerkers een billijke vergoeding krijgen voor dit werk.
=> dat overigens meer en meer word afgestoten door diezelfde steden en gemeenten
----------------------
Een spelletje "overheid legt dwaze maatregelen op" (hoe goedbedoeld ook soms) waarvan op het einde van de rit:
-er veel meer werk is voor allerlei organisaties
-de "domme" burgers beter worden (die voorheen niets invulden van kinderaftrek)
-de "slimme" bugers slechter worden (omdat meer organisaties nu uitgesloten worden, geen attesten uitreiken,....)
=> ik betwijfel dus of deze (alleszinds de huidige) implementatie wel een positief eindsalso heeft voor de maatschappij
-Voor opvang vanaf 27 januari 2022 is er een verplicht modelattest dat gebruikt moet worden.
-Dit aanslagjaar (2024 voor inkomsten 2023) word met die info (omdat 2023 het eerste "volledig beschikbare jaar is" daarmee voor het eerst dit vooringevuld.
=> Dat lukt natuurlijk enkel als de organisator van de kinderopvang correcte fiches opstelt (met rijkregister van de ouder(s) die recht op aftrek hebben) en doorstuurt naar de fiscus.
Probleem is natuurlijk dat de fiscus², en de vlaamse overheid³ nogal kortzichtig waren:
-er zijn organisaties die aan de voorwaarden van aftrek voldoen maar bewust geen fiches opstellen (en dat zo in hun algemene voordaarden zetten) omdat het nu veel meer administratie vergt dan vroeger
-er zijn organisaties die "oude", niet meer geldige, attesten manueel blijven gebruiken
-er zijn organisatie die uiteindelijk wel correcte fiches opstellen en naar de fiscus sturen, maar die komen soms aan NAdat jij je aangifte doet (of nadat de voorinvulling gebeurde)
Conclusie:
-²goed dat de fiscus (grotere) organisaties vraagt om fiches te gebruiken, en tijdig in te sturen, zodat voorinvulling kan
-²+³ dom en dwaas dat je dit voor alle organisaties verplicht is *, daarin had vooral de vlaamse overheid een eisend handje (as usual met hun overdreven regelneverij)
-------------------
*Er zijn veel vrijwilliger-organisatie (scoutskampen bijvoorbeeld), die je beter niet verplicht tot dit alles, dat is niet waarmee ze bezig moeten zijn.
³en bijkomstig werden alle steden en gemeenten plots belast om een reglement op te stellen welke organisaties "erkent" konden worden. Dat is iets:
-wat nog altijd bij veel gemeenten niet op orde is.
-of er worden regelmatig onrealistische voorwaarden gesteld
-ofwel uitsluiting tot erkenning wegens beschouwd als "winstgevens initiatief"*
* Terwijl het logisch is dat de organisatie en medewerkers een billijke vergoeding krijgen voor dit werk.
=> dat overigens meer en meer word afgestoten door diezelfde steden en gemeenten
----------------------
Een spelletje "overheid legt dwaze maatregelen op" (hoe goedbedoeld ook soms) waarvan op het einde van de rit:
-er veel meer werk is voor allerlei organisaties
-de "domme" burgers beter worden (die voorheen niets invulden van kinderaftrek)
-de "slimme" bugers slechter worden (omdat meer organisaties nu uitgesloten worden, geen attesten uitreiken,....)
=> ik betwijfel dus of deze (alleszinds de huidige) implementatie wel een positief eindsalso heeft voor de maatschappij
Een vraagje voor de fiscalisten.
Mijn oudste dochter heeft vorig jaar met haar vakantie- en weekendjob als verpleegster net niet te veel verdiend om nog ten laste te zijn van ons, haar ouders.
Ze heeft voldoende RV betaald om € 240 te kunnen terugvorderen door die in te geven in vak 1437.
Echter, als die € 240 dient bijgeteld te worden bij haar inkomen, zou haar inkomen net boven het bedrag komen waarbij ze nog ten laste blijft.
Vandaar dus mijn vraag, dient rekening gehouden te worden met die € 240 voor de berekening van haar totale inkomen of staat dit los van alles en heeft dit geen invloed op haar inkomen ?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat iemand mij verder kan helpen.
Mijn oudste dochter heeft vorig jaar met haar vakantie- en weekendjob als verpleegster net niet te veel verdiend om nog ten laste te zijn van ons, haar ouders.
Ze heeft voldoende RV betaald om € 240 te kunnen terugvorderen door die in te geven in vak 1437.
Echter, als die € 240 dient bijgeteld te worden bij haar inkomen, zou haar inkomen net boven het bedrag komen waarbij ze nog ten laste blijft.
Vandaar dus mijn vraag, dient rekening gehouden te worden met die € 240 voor de berekening van haar totale inkomen of staat dit los van alles en heeft dit geen invloed op haar inkomen ?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat iemand mij verder kan helpen.
Die 240€ is een belastingvermindering voor dividenden van aandelen en geen inkomen. De ontvangen nettodividenden (aandelen, ETF), netto intresten en andere roerende inkomsten tellen wel mee voor de berekening van haar nettobestaansmiddelen. Nam je die 560€ dividenden of het juiste bedrag, de ontvangen interesten al in de berekening op?
Als je in de berekening van haar bestaansmiddelen al rekening hield met de rubriek inkomsten van kapitalen en roerende goederen en ze ten laste is moet je u geen zorgen maken. Zie de berekenigsmodule aanslagjaar 2023 https://eservices.minfin.fgov.be/motiv/ ... EPENDENT.1 of https://financien.belgium.be/nl/particu ... iddelen#q1
Als je in de berekening van haar bestaansmiddelen al rekening hield met de rubriek inkomsten van kapitalen en roerende goederen en ze ten laste is moet je u geen zorgen maken. Zie de berekenigsmodule aanslagjaar 2023 https://eservices.minfin.fgov.be/motiv/ ... EPENDENT.1 of https://financien.belgium.be/nl/particu ... iddelen#q1
Is er een verschillend bedrag voor kinderen ten laste tegen over derde? En is dit enkel voor twee AJ?
Daarom wordt het bedrag van de toegelaten bestaansmiddelen voor ‘kinderen ten laste’ voor de aanslagjaren 2024 en 2025 ook fors verhoogd. Kinderen ten laste mogen in ij. 2023 max. 7.010,00 euro en in ij. 2024 max. 7.290,00 euro aan bestaansmiddelen hebben om nog fiscaal ten laste te kunnen zijn van hun ouder(s). Voor andere personen ten laste mogen de netto bestaansmiddelen niet meer bedragen dan 3.820,00 euro in aj. 2024.
Daarom wordt het bedrag van de toegelaten bestaansmiddelen voor ‘kinderen ten laste’ voor de aanslagjaren 2024 en 2025 ook fors verhoogd. Kinderen ten laste mogen in ij. 2023 max. 7.010,00 euro en in ij. 2024 max. 7.290,00 euro aan bestaansmiddelen hebben om nog fiscaal ten laste te kunnen zijn van hun ouder(s). Voor andere personen ten laste mogen de netto bestaansmiddelen niet meer bedragen dan 3.820,00 euro in aj. 2024.
Vraagje over berekening
"Nam je die 560€ dividenden of het juiste bedrag, de ontvangen interesten al in de berekening op?' Dien je het bruto bedrag (800) of het netto bedrag (560) in te geven en daar dan forfaitaire kosten van 20% af te trekken? En wat met de onroerende inkomsten? Kan men daar ook nog forfaitaire kosten van aftrekken? Lukt mij niet via berekeningstool.
"Nam je die 560€ dividenden of het juiste bedrag, de ontvangen interesten al in de berekening op?' Dien je het bruto bedrag (800) of het netto bedrag (560) in te geven en daar dan forfaitaire kosten van 20% af te trekken? En wat met de onroerende inkomsten? Kan men daar ook nog forfaitaire kosten van aftrekken? Lukt mij niet via berekeningstool.
In de aangifte vul je de betaalde roerende voorheffing in.jv1 schreef: ↑26 april 2024, 17:08 Vraagje over berekening
vb: brutodividend van 500 €
RV 150 €
Dan vul je het volgende bedrag in (bij code 1437) : 150 €
Er zijn 2 maxima: het maximaal bedrag dat je kunt recupereren is 240€
het maximaal bedrag van het brutodividend is 800 €
Ja, het is het brutobedrag. Voor dividenden en interesten is het bedrag na de afhouding van de bronbelasting. Met nettodividend was ik te voorbarig.jv1 schreef: ↑26 april 2024, 17:08 Vraagje over berekening
In de toelichting bij de belastingaangifte staat "Om het nettobedrag te bepalen vermindert u het brutobedrag met de werkelijke kosten of met een forfaitaire aftrek van 20 % (met een minimum van 530 euro (1) voor bezoldigingen van werknemers en baten van beoefenaars van vrije beroepen). ". Dus je moet steeds het brutobedrag en de werkelijke kosten indien gekend invullen. De RV is een voorheffing op de te betalen personenbelasting en telt niet mee.
In de berekeningstool vul je het brutobedrag in. De forfaitaire kost (20%) wordt door de tool bij de berekening van het nettobedrag afgetrokken (*). De tool berekend en geeft het bedrag van de forfaitaire kosten zelf weer. In het voorbeeld vul je 800€ in en heb je een nettobestaansmiddel van 600€.
* Bij de onroerende goederen berekend de tool de forfaitaire kosten op het bruto ontvangen huurbedrag. Indien je het onroerend goed niet verhuurd wordt het geindexeerd KI het nettobestaansmiddel. Van dat geindexeeerd KI worden geen forfaitaire kosten afgetrokken.
Heeft het nog zin om je belastingaangifte door iemand met verstand van zaken te laten invullen daar zij intussen zowat alles weten buiten RV op dividenden ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: