Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Heb ook naar de Ellio gekeken maar prijs was gelijkaardig aan de Stromers en het model is ook echt niet om aan te zien alhoewel dat natuurlijk niet het belangrijkste is maar het mag toch wel iets hebben.
Wanneer ik dan kijk wat je bij Klever krijgt voor die prijs, verende voorvork, verend zadel en nu vooral de Klever N Rogue voor €5450 met 1200Wh batterij en verende voorvork. Intussen twee collega's die ermee rondrijden en zeer tevreden zijn. Ze beginnen blijkbaar ook stilaan marktaandeel te winnen op de Stromers.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Zijn er rekenmodellen waarbij je kunt berekenen of het wel interessant is om aan fietsleasing te doen? Mijn eerste indruk zegt 'nee'.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Ik vind simulaties op internet maar die zijn afkomstig van fietsleasebedrijven en dus met een korrel zout te nemen.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Hangt een beetje af van je leasebedrijf en wat ze aanrekenen. Maar uiteindelijk is het het leasebedrijf dat besluit hoeveel ze van je brutoloon nodig hebben om hun dienst aan te bieden.
Voor mij was het alleszins interessant:
- Catalogusprijs fiets: 2000 EUR
- Accessoires: 160 EUR
- Bruto loonruil: 66 EUR
- Overeenkomstige netto loonruil: 26 EUR
- Termijn: 36 maanden / 42 betalingen (want ook afgehouden van vakantiegeld en eindejaarspremie)
- Overnameprijs: 400 EUR
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Ik vind dat je niet enkel puur naar de kost moet kijken maar ook naar alles wat je erbij krijgt zoals onderhoud en het feit dat je om de drie jaar een nieuwe fiets kunt hebben.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Wij hebben het ook, de grote winnaar is het leasebedrijf. Dat moet echt een goudmijn zijn.
Iets met een (CATALOGUS)waarde van 3.000 euro waarde moet je afbetalen aan 92 euro per maand 36 maanden lang.
Om te beginnen zal het leasebedrijf echt niet zelf 3.000 euro betalen voor die fiets. Daarna ook nog eens een eindcashflow voor de overname (of verkoop) van 600 euro.
Laat ons eerlijk zijn, de diefstalpremie en onderhoud zal men aan de verzekering/hersteller moeten batelen (@10 euro per maand).
Bij aankoop aan 2600 euro, maandelijkse cashflow na verzekeringskost, en verkoop aan 600 euro kom ik op een IRR van 22,82%.
Los daarvan, voor de consument/gebruiker is het meestal een degelijke deal, omdat het zo belastingsvriendelijk is. (Bij ons BRUTOLOON + PATRONALE BIJDRAGE 25%).
Als particulier is het ontzettend slecht, zou jij een 2600 euro kostende fiets leasen voor 92 euro per maand? Ik niet, zelfs nog niet voor de helft daarvan.
Iets met een (CATALOGUS)waarde van 3.000 euro waarde moet je afbetalen aan 92 euro per maand 36 maanden lang.
Om te beginnen zal het leasebedrijf echt niet zelf 3.000 euro betalen voor die fiets. Daarna ook nog eens een eindcashflow voor de overname (of verkoop) van 600 euro.
Laat ons eerlijk zijn, de diefstalpremie en onderhoud zal men aan de verzekering/hersteller moeten batelen (@10 euro per maand).
Bij aankoop aan 2600 euro, maandelijkse cashflow na verzekeringskost, en verkoop aan 600 euro kom ik op een IRR van 22,82%.
Los daarvan, voor de consument/gebruiker is het meestal een degelijke deal, omdat het zo belastingsvriendelijk is. (Bij ons BRUTOLOON + PATRONALE BIJDRAGE 25%).
Als particulier is het ontzettend slecht, zou jij een 2600 euro kostende fiets leasen voor 92 euro per maand? Ik niet, zelfs nog niet voor de helft daarvan.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Vraag is ook wat verdient de lokale fietsenhandelaar er nog aan?
Als je werkgever met KBC-lease in zee is, dan moet de handelaar 10% korting geven op de catalogusprijs. Verder 3 keer een gratis nazicht. Ik heb eens een elektrische fiets ( buiten de garantieperiode) binnen gedaan voor een algemeen nazicht: 109 euro! 4 remblokjes, aan de pc gehangen en werkuren.
De markt van tweedehands elektrische fietsen is gigantisch. Als particulier zoek je daar beter een koopje. Zonder financiering natuurlijk.
Als je werkgever met KBC-lease in zee is, dan moet de handelaar 10% korting geven op de catalogusprijs. Verder 3 keer een gratis nazicht. Ik heb eens een elektrische fiets ( buiten de garantieperiode) binnen gedaan voor een algemeen nazicht: 109 euro! 4 remblokjes, aan de pc gehangen en werkuren.
De markt van tweedehands elektrische fietsen is gigantisch. Als particulier zoek je daar beter een koopje. Zonder financiering natuurlijk.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
De simulaties van fietsleasebedrijven vertrouw ik niet zo. Die gaan altijd zeggen dat het voordelig is om te leasen.
Ik zoek een onafhankelijke bron of iemand die evt. een Excel gemaakt heeft waar je een aantal parameters in voert.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Spreek je jezelf nu niet tegen? Je zegt dat het als consument/gebruiker (dus de klant) een degelijke deal is. In je volgende alinea schrijf je dat het ontzettend slecht is als particulier (=klant).Galactic schreef: ↑26 april 2024, 11:44 Los daarvan, voor de consument/gebruiker is het meestal een degelijke deal, omdat het zo belastingsvriendelijk is. (Bij ons BRUTOLOON + PATRONALE BIJDRAGE 25%).
Als particulier is het ontzettend slecht, zou jij een 2600 euro kostende fiets leasen voor 92 euro per maand? Ik niet, zelfs nog niet voor de helft daarvan.
Wat bedoel je nu?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Niet te geloven, waar is ons gezonde verstand gebleven? Een Excel maken over een leasefiets....!
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Dit is volledig de nagel op de kop. Heb er mij ook even in verdiept. De lokale fietshandel (waar jij dan mee wenst samen te werken) wordt ook maar met de rug tegen de muur gezet door de leasingbedrijven : "met ons samenwerken , dit zijn dan condities".pukkie007 schreef: ↑26 april 2024, 15:22 Vraag is ook wat verdient de lokale fietsenhandelaar er nog aan?
Als je werkgever met KBC-lease in zee is, dan moet de handelaar 10% korting geven op de catalogusprijs. Verder 3 keer een gratis nazicht. Ik heb eens een elektrische fiets ( buiten de garantieperiode) binnen gedaan voor een algemeen nazicht: 109 euro! 4 remblokjes, aan de pc gehangen en werkuren.
De markt van tweedehands elektrische fietsen is gigantisch. Als particulier zoek je daar beter een koopje. Zonder financiering natuurlijk.
Gezien de grote opkomst van fietslease en E-bikes wilt de lokale fietshandel mee in die toekomst gaan, maar gezien de prijs en stimuli wensen vele personen dat dus te doen via Leasing
Leasebedrijf biedt grote groep aan van fietshandels waar ze mee 'samenwerken' om de aankoop te doen, het is dus aantrekkelijker voor fietshandel hun naam mee tussen dat aanbod te zien staan , en dat spelen leasingbedrijven natuurlijk wel uit door hun eigen condities voorop te willen stellen.
Maar het is een feit : er komen heel veel fietsen op de tweedehands markt die na 3jaar leasing verkocht worden omdat de eigenaar einde contract is en verder wenst te gaan met nieuwe fiets met nieuw leasecontract.
Zo een tweedehands fiets in combinatie met een mooie fietsvergoeding zorgt er voor dat je uw fiets ook op een termijn van een paar jaar hebt terug verdiend.
En je hebt niet de nadelen van brutoloon inruil , leasebedrijven maken mensen iedere keer gek met "het voordeel van belasting"
Maar men praat niet over de nadelen (minder brutoloon = lager vakantiegeld, lager eindejaarspremie, indien % shiftvergoeding daalt dat ook door lager basis brutoloon, pensioenopbouw verlaagt ook, indien ziekte kijkt mutualiteit enkel naar uw basis (verlaagde) brutoloon als basis voor uitkering , ....)
Laatst gewijzigd door KV op 28 april 2024, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Eventueel om te berekenen : https://www.lease-a-bike.be/werknemer
KBC is trouwens een dure leasemaatschappij, bedrijf waar ik werk +4500 werknemer is er nu vanaf gestapt en overgeschakeld naar lease a bike.
Lease heeft één groot voordeel, en dat is wanneer de fiets stuk gaat en die kans is best groot merk ik.
Koop een tweedehands en de motor gaat na enkele maanden stuk, dan kan je de fiets bijna gaan weggooien. Idem voor de batterij(€2000), display(€300) enz enz.
Wanneer je uitgaat van 130 dagen naar het werk fietsen wat best haalbaar is merk ik :
Ik betaal nu €90/maand voor leasefiets aankoop €6000.
Negatief : minder brutoloon, vakantiegeld, pensioen enz maar ook minder belastingen.
Positief :
Km vergoeding(54 km/dag) bij 130 dagen woon/werkverkeer : €2460
Benzine bij 130 dagen : 420 liter x €1,7/l : €714
Onderhoud : vervangen ketting, cassette, remblokken, werkuren : €177
Totaal €3351/130 dagen
Totale besparing bij 130 dagen/jaar en dit 3/jaar : €10.053 bespaard
Volgens mij compenseren deze vergoedingen makkelijk het verlies van minder loon, pensioen, enz en dan spreken we nog maar over 130 dagen per jaar met de fiets naar het werk.
En dan mag je met de aankoopfiets nog geen serieuze stukken krijgen.
KBC is trouwens een dure leasemaatschappij, bedrijf waar ik werk +4500 werknemer is er nu vanaf gestapt en overgeschakeld naar lease a bike.
Lease heeft één groot voordeel, en dat is wanneer de fiets stuk gaat en die kans is best groot merk ik.
Koop een tweedehands en de motor gaat na enkele maanden stuk, dan kan je de fiets bijna gaan weggooien. Idem voor de batterij(€2000), display(€300) enz enz.
Wanneer je uitgaat van 130 dagen naar het werk fietsen wat best haalbaar is merk ik :
Ik betaal nu €90/maand voor leasefiets aankoop €6000.
Negatief : minder brutoloon, vakantiegeld, pensioen enz maar ook minder belastingen.
Positief :
Km vergoeding(54 km/dag) bij 130 dagen woon/werkverkeer : €2460
Benzine bij 130 dagen : 420 liter x €1,7/l : €714
Onderhoud : vervangen ketting, cassette, remblokken, werkuren : €177
Totaal €3351/130 dagen
Totale besparing bij 130 dagen/jaar en dit 3/jaar : €10.053 bespaard
Volgens mij compenseren deze vergoedingen makkelijk het verlies van minder loon, pensioen, enz en dan spreken we nog maar over 130 dagen per jaar met de fiets naar het werk.
En dan mag je met de aankoopfiets nog geen serieuze stukken krijgen.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Ik heb een tweedehandsfiets, gekocht voor 500 euro. Nieuwprijs was 1100 euro (ofzo) en dan kijk je naar fietsen die 3 of 4 jaar oud zijn. Vaak is er daar nog niets aan.
Zelf koop ik geen nieuwe fietsen meer, ze worden sneller gestolen dan een fiets dat er al wat ouder uit ziet. En een fietsdiefstal wordt nooit serieus genomen door de politie (of althans, ze gaan er geen moeite in steken).
Ik heb uiteindelijk mijn fiets wel teruggevonden maar dan omdat ik zelf actief op zoek ging. Mijn broer is 3 fietsen gestolen en sinds hij een oude fiets heeft valt het niet meer voor.
Met zo'n tweedehandsfiets rij ik gemiddeld 7 jaar. (Laatste 15 jaar toch 2 tweedehandsfietsen aangekocht).
Let wel op, ik fiets wel 4000 à 5000km per jaar. Want onlangs vroeg iemand wat ik met mijn fiets deed om die na 7 jaar al kapot te rijden.
Daarnaast ga ik 1x per jaar op onderhoud met mijn fiets. Voor zo'n jaarlijks onderhoud mag je rekenen op een bedrag tussen 120 en 150 euro. (x 5 jaar komt dat dus neer op 750 euro).
Hierbij wordt altijd mijn ketting, balhoofd in het stuur vervangen, remmen (evt. remleidingen), kijken of de verlichting het nog doet, ... soms eens een nieuw wiel (dat kost direct een pak meer).
Laat ons zeggen dat zo'n fiets mij in totaal 1250 euro kost (over 7 jaar) of 178 euro op jaarbasis.
Zelfs al houdt mijn werkgever 15 euro/maand af voor leasing, dan nog ben ik sowieso goedkoper uit als ik die fiets gewoon zelf aanschaf en daarna 'op rij'.
Maandelijks mag ik rekenen op 40 euro fietsvergoeding. Dus mijn fietsvergoeding betaalt die fiets + onderhoud eigenlijk al terug.
Ik verdien al snel 400 euro aan fietsvergoeding per jaar.
Collega's op mijn werk zijn wel heilig overtuigd van het voordeel van leasing. Maar zij doen hun simulaties op de website van het leasingbedrijf. Die leasingbedrijven gaan natuurlijk niet zeggen dat zelf aankopen voordeliger is.
Zelf koop ik geen nieuwe fietsen meer, ze worden sneller gestolen dan een fiets dat er al wat ouder uit ziet. En een fietsdiefstal wordt nooit serieus genomen door de politie (of althans, ze gaan er geen moeite in steken).
Ik heb uiteindelijk mijn fiets wel teruggevonden maar dan omdat ik zelf actief op zoek ging. Mijn broer is 3 fietsen gestolen en sinds hij een oude fiets heeft valt het niet meer voor.
Met zo'n tweedehandsfiets rij ik gemiddeld 7 jaar. (Laatste 15 jaar toch 2 tweedehandsfietsen aangekocht).
Let wel op, ik fiets wel 4000 à 5000km per jaar. Want onlangs vroeg iemand wat ik met mijn fiets deed om die na 7 jaar al kapot te rijden.
Daarnaast ga ik 1x per jaar op onderhoud met mijn fiets. Voor zo'n jaarlijks onderhoud mag je rekenen op een bedrag tussen 120 en 150 euro. (x 5 jaar komt dat dus neer op 750 euro).
Hierbij wordt altijd mijn ketting, balhoofd in het stuur vervangen, remmen (evt. remleidingen), kijken of de verlichting het nog doet, ... soms eens een nieuw wiel (dat kost direct een pak meer).
Laat ons zeggen dat zo'n fiets mij in totaal 1250 euro kost (over 7 jaar) of 178 euro op jaarbasis.
Zelfs al houdt mijn werkgever 15 euro/maand af voor leasing, dan nog ben ik sowieso goedkoper uit als ik die fiets gewoon zelf aanschaf en daarna 'op rij'.
Maandelijks mag ik rekenen op 40 euro fietsvergoeding. Dus mijn fietsvergoeding betaalt die fiets + onderhoud eigenlijk al terug.
Ik verdien al snel 400 euro aan fietsvergoeding per jaar.
Collega's op mijn werk zijn wel heilig overtuigd van het voordeel van leasing. Maar zij doen hun simulaties op de website van het leasingbedrijf. Die leasingbedrijven gaan natuurlijk niet zeggen dat zelf aankopen voordeliger is.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Dan praat je ook over een ander segment van fietsen. Ik veronderstel dat jij het over een gewone fiets hebt zonder motor voor €1100.
Fietsen van 6 a 8000 euro en 3-4 jaar oud betaal je tweedehands nog snel 2 a 3000 euro.
Ik fiets ook +7000km/jaar en dan is een deftige speed pedelec ook wel echt nodig.
Mijn vorige leasefiets heb ik vlotjes afbetaald door de vergoedingen, na 3 jaar aangekocht voor €800 en verder verkocht voor €2000.