De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Hahaha, say whaaaaat?Gudrun schreef: ↑26 april 2024, 10:56Amazon daarentegen is de Aldi van de cloud services. Een "me too" product dat vooral op vlak van prijs moet concurreren.
Dat Alphabet ooit sterk stond op vlak van AI heeft in een snel veranderende wereld weinig te betekenen.
IBM stond ook ooit sterk op dat vlak.
Google Workspace wordt toch werkelijk door niemand serieus meer gebruikt? Hun zoekengine, ooit beschouwd als een oninneembare burcht, wordt voor het eerst uitgedaagd door copilot. Ik zie mensen het niet meer googelen, ze vragen het gewoon aan copilot om het op te zoeken.
Het is een winner-takes-it-all omgeving.
Amazon de Aldi van cloud services lmao. Knappe opsomming van Microsoft-producten, maar heeft totaal niets te maken met de competitiviteit van AWS. AWS heeft de grootste calatoog aan available cloud services, meer dan Azure, en wordt gezien als de gouden standaard wat betreft betrouwbaarheid en security. De servercapaciteit van AWS is 6x groter dan Azure, Google Cloud én de 10 andere grootste concurrenten samen. Switching costs zijn gigantisch en voor de meeste bedrijven is een migratie onbegonnen werk. Amazon is dominant en Microsoft speelt catch-up, niet omgekeerd.
Je doet alsof Google nog niets bereikt heeft en enkel Microsoft iets van AI kan. Waanzin. AlphaFold heeft het probleem van protein folding opgelost. Kwamen ze mee in het tijdschrift Nature en werd een gigantische wetenschappelijke doorbraak genoemd. Machine learning is uitgevonden bij DeepMind. Die mannen werken daar nog steeds aan (en again: Google is eigenaar, Microsoft heeft géén belang in OpenAI). Gemini al gebruikt? Copilot is ontvangen als underwhelming tov GPT4. Je baseert je gewoon op het feit dat Office momenteel de Enterprise-standaard is, en je op het werk dus vnl met Microsoft in contact komt. Google stond niet "ooit sterk", ze staan als een van de sterksten op dit moment. Als de rest is sentiment, getuige je IBM-analogie... Hoe groot is de datapool van Microsoft vs Google?
Een vraag stellen aan copilot, sure. Je vakantie boeken of kerstcadeaus zoeken met copilot? Ik denk het niet. De meeste mensen, uitgezonderd jeugd, kunnen amper werken met Google Search. Je denkt toch niet dat 45-plussers plots massaal copilot/GPT gaan beginnen gebruiken? Ondanks verwoede pogingen van Microsoft met Bing (incl rechtszaken) is het marktaandeel van Search gewoon stabiel en de inkomsten groeien 14%. Wordt uitgedaagd ja, maar zonder succes.
Google Workspace heeft 3 miljard gebruikers. 8 miljoen klanten betalen voor Workspace. Office productivity software market share: Google Apps: 50% en Microsoft Office: 45%. Er zijn 14,5 miljoen websites die Google Workspace gebruiken, 3x meer dan Office.
"door niemand serieus meer gebruikt"
Het is geen winner takes all omgeving gewoon omdat een aantal media outlets dat beweren. Is cybersecurity winner takes all? Nee. Is semiconductor equipment winner takes all? Nee. Is chip development winner takes all? Nee.
En dan hebben we het nog niet gehad over waardering Microsoft vs Alphabet...
Laatst gewijzigd door Rise op 26 april 2024, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze discussie doet me denken aan dit artikel op SA:
ChatGPT Is An Existential Threat To Google Search's Ad-Based Model
https://seekingalpha.com/article/468224 ... ased-model
Met vervolgens deze comment eronder:
April 2024
ChatGPT Is An Existential Threat To Google Search's Ad-Based Model
https://seekingalpha.com/article/468224 ... ased-model
Met vervolgens deze comment eronder:
April 2024
April 2023:There are so many strong counterpoints to the arguments from this article.
First, Google search market share has fallen by a whopping 1% (sarcasm) over the past 7 years and has seen no material change since ChatGPT was introduced over a year ago.
Why is that? It's because chat bots and LLMs will never compete with search. It's a completely different product. Chat bots are great for entertainment or to generate preliminary ideas that may or may not be truthful and you don't care because you'll refine them later with a human touch. In contrast, search engines query a wealth of knowledge to return something factual. Chatbots can never do this because there is no way to enforce "truth" in a loss function when training these models.
TLDR: All Bing is doing is connecting a factually incorrect chat bot to their already failed search engine. There is no threat...
I wrote a much longer post here when everyone first started to hype up AI. I'd encourage you to read more: [zie april 2023 hieronder]
Here's another article that says that same thing I said a year ago: https://www.theverge.com/24111326/ai-se ... gle-review
Disclaimer: long GOOGL, AMZN. Geen positie in MSFT.It's really painful to see people continue to make comments about AI when they are completely uninformed about this space. The hype about ChatGPT is overblown and frankly exhausting. All Bing is doing is connecting a factually incorrect chat bot to their already failed search engine. There is no threat...
1) Google continues to lead not just in search, but in ML technology. GPT stands for Generative Pre-trained Transformer, which is type of machine learning model architecture. Who do you think first released the transformer architecture back in 2017 that is powering ChatGPT and basically all other state of the art ML? (hint it was Google!!). So no, Google is not behind or facing competition from MSFT. They're 6 years ahead.
As related examples, please read how Imagen (created by Google!) outperformed basically all other text-to-image diffusion based models that were released last year
Or perhaps read about ALBERT or PaLM for Google's advance language model architectures. Or perhaps more generally read about the other R&D Google is working on. Does Waymo ring a bell? They're miles ahead of Tesla on that technology... Also Google had the technology (and computer vision AI) for Google glasses 10 years before META and AAPL ever released their headsets.
2) Chat bots and pre-trained models will never disrupt search, not at Google, not anywhere. These models are great for specific creative tasks like writing YouTube scripts, snippets of code, or having a laugh with your friends because you asked it to do something silly. However, I'd argue that most people use search engines to query basic info like get maps instructions, see what time the game is on, what's the weather forecast, double check some historical fact, etc. And those simple tasks are exactly what ChatGPT struggles with. Read here for one example davehogg.medium.com/... or watch this video www.youtube.com/...
And guess what you do when ChatGPT gives questionable answers? You use Google to figure it out. that's because Google queries existing information that is updated continuously while ChatGPT and any AI system makes guesses which sometimes are a good fit for certain creative tasks, but are often really bad for basic queries of information. Case in point is Google's Bard ad which contained one incorrect bullet point about the James Webb space telescope, yet another demonstration about how chat bots will NOT replace search.
Heel interessant. Bedankt om te delen. Ik heb Alphabet verkocht voor minder dan 100$ omdat het toen voor mij onduidelijk was wat de impact van chatGPT ging zijn. Was dat een vergissing? Ik weet het nog altijd niet goed. Leek mij toen een goede beslissing. Ik heb ze daarna weer gekocht aan 126$. Nog eens verkocht met winst, en recent terug ingestapt aan 137.5$, nu met de bedoeling om te blijven zitten
Merci Jens! Je kopt em erin. Als zelfs een value belegger pur sang mee long is ben ik helemaal overtuigd
Ik zeg het al sinds begin dit jaar en ik zal het nog eens doen: Google en Amazon zijn ultradominant en cashflow monsters die gewoon gaan blijven groeien. Zonder Amazon is er geen Cloud en logistiek meer. Zonder Google geen internet. Buy the dips and hold for life.
Ik zeg het al sinds begin dit jaar en ik zal het nog eens doen: Google en Amazon zijn ultradominant en cashflow monsters die gewoon gaan blijven groeien. Zonder Amazon is er geen Cloud en logistiek meer. Zonder Google geen internet. Buy the dips and hold for life.
Er zijn nochtans genoeg voorbeelden van dominante bedrijven die ook nooit failliet konden gaan en gingen blijven groeien. De toekomst zal het uitwijzen. Ik hoop alleszins voor jou dat het effectief zo is .
"but what about.."
Ongelooflijk hoe je letterlijk alles voor je neus krijgt en nog met zoiets afkomt. Your loss though Wedden tegen Amazon/Google is wedden tegen een vooruitstrevende samenleving. Al de cijfers en feiten staan er, maar je moet ze willen zien.
Ongelooflijk hoe je letterlijk alles voor je neus krijgt en nog met zoiets afkomt. Your loss though Wedden tegen Amazon/Google is wedden tegen een vooruitstrevende samenleving. Al de cijfers en feiten staan er, maar je moet ze willen zien.
Met capaciteit heeft het niks te maken.
Dat is exact wat ik bedoelde met "eens de knikkers verdeeld zijn". Hoewel, ik zal mezelf meteen tegenspreken want dankzij Terraforms kun je bvb infrastructuur opzetten op een plaform-agnostische manier.
Fout. Waar het mij vooral om gaat wie winst kan maken. Een artikel in Nature, daar verdien je niks mee. Een geflopt social network, verdien je niks mee. Gemini heet Gemini omdat men Bard eerder lam vond. De precieze link tussen MSFT en Open AI is niet publiek gemaakt. MSFT zou zich namelijk teveel in de kijker werpen als monopilist en zeker in Europa de authoriteiten wakker maken. We weten dus niet precies hoe het partnerschap eruit ziet, behalve dat MSFT geen stemrecht heeft binnen OpenAI.
Dat is het punt dat ik zelf maakte. Google heeft dankzij Android de data. MSFT heeft enkel data van bedrijven, en behandelt die niet als haar eigen bezit. Google behandelt data als koopwaar.
Dat doet me denken aan "mensen zullen nooit kledij online kopen", of "een gsm zonder toetsenbord wordt nooit een succes", of "videoconferencing zal nooit doorbreken bij het brede publiek", of "niemand heeft meer dan 640 KB nodig"
Zowel minderjarigen als gepensioneerden kunnen iets aan Siri vragen.Rise schreef: ↑26 april 2024, 12:26 De meeste mensen, uitgezonderd jeugd, kunnen amper werken met Google Search. Je denkt toch niet dat 45-plussers plots massaal copilot/GPT gaan beginnen gebruiken? Ondanks verwoede pogingen van Microsoft met Bing (incl rechtszaken) is het marktaandeel van Search gewoon stabiel en de inkomsten groeien 14%. Wordt uitgedaagd ja, maar zonder succes.
Echt? Kun je daar een bron voor geven?
Dit boek valt aan te bevelen: https://www.amazon.com/Chip-War-Worlds- ... 1982172002
Absoluut. Die van MSFT is al ver vooruit gelopen, hoewel ze nu ook weer niet zover uit mekaar liggen. MSFT noch alphabet liggen in NVDA territorium.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Voor alle duidelijheid: dit doe ik NIET. Hoewel ik geen individuele aandelen meer bezit in de technologiesector, ik heb wel degelijk een heel dik belang in alle grote techbedrijven.
Maar, denk eraan, geen enkele moat duurt eeuwig.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nah, ging meer over dat "vroeger was er nog een dominant bedrijf en dat is failliet gegaan". Vroeger was er geen geglobaliseerde wereld met gigantisch geinterconnecteerde infrastructuur die beheerd wordt door een handjevol privébedrijven. Gooi al die klassieke theorieën en bedrijfsboeken maar weg.
En 40 jaar moat is genoeg. Ik leef ook niet eeuwig
Ga niet meer te veel in depth, maar Google heeft niet "de data door Android". Android is een van de vele platformen van Google die hen winst oplevert. Play Store alleen verdient tientallen miljarden. Android licenties, pre-installed Google services, browsers, mails, maps etc. Alles geconnecteerd met de online Google environment. Google heeft ook een ecosystem. Al die toepassingen samen verzamelen data. Android is gewoon het besturingssysteem voor smartphones... Dat is ook wat ik bedoel met datalake. Google heeft alles. En als je vragen hebt bij winst maken moet je gewoon naar de resultaten kijken. De uitkering naar aandeelhouders alleen al (dividenden + buybacks) is in de honderden miljarden de komende jaren. Hallo
Zeker aangezien je zegt geen individuele posities te hebben denk ik dat je je gewoon puur baseert op marktsentiment (uitspraken als "Amazon is Aldi van Cloud" of "Niemand gebruikt Workspace" of "ooit stond Google sterk in AI").
En daarom is MSFT schijteduur en was Google spotgoedkoop (btw zelfs met premarket stijging van +12% staan ze maar aan een iets hogere forward PE als de S&P500.
Edit: +9%, buy the dip
Wall street is toch een raar beestje. Alphabet maakt zo’n sprong, meer dan 10%, en dan ziet de markt dat blijkbaar meteen als de nieuwe correcte prijs. Het wordt al heel de dag ongeveer aan $172 verhandeld, tegen hoge volumes uiteraard, en iedereen vindt dat goed zo. Niet te veel meer omhoog, niet veel omlaag: $172 is het nu waard.
Samenvatting van de laatste earningscall van Tesla.
https://youtu.be/LsBW_3cWVX0?si=l5tFlsgw6JjzJuja
Ik heb geen Tesla aandelen en ik ben ook niet van plan om er te kopen. Maar het filmpje geeft volgens mij wel een indicatie over hoe big tech de toekomst ziet, hoe ze mikken op samenlevingveranderende technologie.
Ik zou niet teveel focussen op specifieke timings en bedragen, maar het zou wel de richting kunnen zijn waarin we de komende jaren evolueren.
Zoals steeds: met voor- en nadelen, maar het kan nooit kwaad om er alvast wat over na te denken. Ik ga zelf alvast geen taxibedrijf meer beginnen.
https://youtu.be/LsBW_3cWVX0?si=l5tFlsgw6JjzJuja
Ik heb geen Tesla aandelen en ik ben ook niet van plan om er te kopen. Maar het filmpje geeft volgens mij wel een indicatie over hoe big tech de toekomst ziet, hoe ze mikken op samenlevingveranderende technologie.
Ik zou niet teveel focussen op specifieke timings en bedragen, maar het zou wel de richting kunnen zijn waarin we de komende jaren evolueren.
Zoals steeds: met voor- en nadelen, maar het kan nooit kwaad om er alvast wat over na te denken. Ik ga zelf alvast geen taxibedrijf meer beginnen.
Wil nu niet doordrammen, maar omdat je erover begint:
https://www.theverge.com/2024/4/26/2414 ... rash-death
De FSD van Tesla wordt serieus onderzocht door autoriteiten en de "robotaxis" waar Musk over spreekt zijn imo nog veraf.
Waymo daarentegen:
En qua veiligheid:
https://www.theverge.com/2024/4/26/2414 ... rash-death
But what the investigation found after examining hundreds of similar crashes was a pattern of driver inattention, combined with the shortcomings of Tesla’s technology, resulting in hundreds of injuries and dozens of deaths.
Tesla’s gebruiken uitsluitend camerabeelden voor hun omgevingsherkenning. Waymo (Google subsidiary) gebruikt ook Lidar, dat veel nauwkeuriger is in het bepalen van afstand tot een object, iets waar Tesla FSD gigantisch in tekortschiet (botsingen met stilstaande objecten die secondenlang zichtbaar waren op beeld).In 19 of those crashes, the hazard was visible for 10 or more seconds before the collision.
De FSD van Tesla wordt serieus onderzocht door autoriteiten en de "robotaxis" waar Musk over spreekt zijn imo nog veraf.
Waymo daarentegen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/WaymoIn fall 2015, Google provided "the world's first fully driverless ride on public roads".[9] In December 2016, the project was renamed Waymo and spun out of Google as part of Alphabet.[10] In October 2020, Waymo became the first company to offer service to the public without safety drivers in the vehicle.[11][12][13][14] Waymo currently operates commercial robotaxi services in Phoenix, Arizona and San Francisco, with new services planned in Los Angeles[15] and Austin, Texas.[16]
En qua veiligheid:
https://arstechnica.com/cars/2023/12/hu ... ata-shows/Since their inception, Waymo vehicles have driven 5.3 million driverless miles in Phoenix, 1.8 million driverless miles in San Francisco, and a few thousand driverless miles in Los Angeles through the end of October 2023. And during all those miles, there were three crashes serious enough to cause injuries
Ik ben niet diegene die Tesla moet verdedigen.
Als er problemen zijn dan moeten die onderzocht worden. Als de toezichthouders op een dag overal volledig autonome auto's zullen toelaten dan zullen ze waarschijnlijk toch strenge eisen stellen op gebied van transparantie en rapportage van incidenten.
Wat niet meer dan normaal is.
In het filmpje wordt de vergelijking gemaakt met een lift. Vroeger was liftbedienaar een job uitgevoerd door een mens. Nu is dat een knop waar je op drukt, mensen vinden dat helemaal normaal, de meeste mensen weten niet dat dit vroeger anders was.
Tegelijkertijd worden er aan liften door de overheden hele strenge eisen gesteld qua onderhoud en inspectie. Afhankelijk van de omstandigheden moeten liften 2 tot 4 keer per jaar gekeurd worden en moet er om de zoveel jaar een risicoanalyse uitgevoerd worden om na te gaan of de lift nog voldoet aan de moderne veiligheidseisen.
Iets gelijkaardigs zal waarschijnlijk geëist worden van zelfrijdende auto's. Controles van de software vanop afstand, jaarlijks bij de autokeuring controle van de camera's en dergelijke. Bijvoorbeeld.
Wat betreft die camera's: een menselijke chauffeur gebruikt grotendeels maar 2 camera's om zijn weg te banen door het verkeer. Die staan niet op de meest optimale plaats in de auto en over de goede werking van die camera's bij veel mensen kan je best wel vragen stellen.
Als er problemen zijn dan moeten die onderzocht worden. Als de toezichthouders op een dag overal volledig autonome auto's zullen toelaten dan zullen ze waarschijnlijk toch strenge eisen stellen op gebied van transparantie en rapportage van incidenten.
Wat niet meer dan normaal is.
In het filmpje wordt de vergelijking gemaakt met een lift. Vroeger was liftbedienaar een job uitgevoerd door een mens. Nu is dat een knop waar je op drukt, mensen vinden dat helemaal normaal, de meeste mensen weten niet dat dit vroeger anders was.
Tegelijkertijd worden er aan liften door de overheden hele strenge eisen gesteld qua onderhoud en inspectie. Afhankelijk van de omstandigheden moeten liften 2 tot 4 keer per jaar gekeurd worden en moet er om de zoveel jaar een risicoanalyse uitgevoerd worden om na te gaan of de lift nog voldoet aan de moderne veiligheidseisen.
Iets gelijkaardigs zal waarschijnlijk geëist worden van zelfrijdende auto's. Controles van de software vanop afstand, jaarlijks bij de autokeuring controle van de camera's en dergelijke. Bijvoorbeeld.
Wat betreft die camera's: een menselijke chauffeur gebruikt grotendeels maar 2 camera's om zijn weg te banen door het verkeer. Die staan niet op de meest optimale plaats in de auto en over de goede werking van die camera's bij veel mensen kan je best wel vragen stellen.
In 2000 zeiden ze dat ook over de tech. Maar bon ik beleg zelf deels in tech en heb ook alphabet. Ik ga gewoon niet akkoord met je stelling dat je dan gebakken zit for life.
Op welke manier ben jij belegt in koper?
Al een stevige stijging achter de rug maar blijkbaar nog veel potentieel de komende jaren.