Peiling federale verkiezingen 2024
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Nog nooit van de (federale) Werkbonus (voor lagere lonen) gehoord?Destereir schreef: ↑1 mei 2024, 22:57In Spanje?VincentVega schreef: ↑1 mei 2024, 22:32
Volgens de salarissimulator hou je bij een brutoloon van 2.030 euro minimum zo’n 1.930 euro over.
Als we zoveel over hadden van ons brutoloon had echt rechts en namaak rechts ook geen reden meer tot spreken.
Volgens mijn simulatie heeft iemand met 2030 euro bruto maar 1763 euro over als alleenstaande.
Simulatie gedaan via de website van Jobat.
En dan heb ik nog opzettelijk de (Vlaamse) Jobbonus vergeten (50 euro per maand in dit geval) omdat het ging om een Waalse kennis ...
Ik heb de simulator van een vakvereniging gebruikt (het ACV). Die van Securex en SD Worx geven hetzelfde resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik kwam met die van Sd worx ook op jouw resultaat uit. Dus... als het resultaat fout is, is het alleszins niet jouw fout.
Als je van 2030 euro nog 1900 overhoudt is er (voor iemand met een dergelijk laag loon) zeker geen reden om te klagen.
Dat nettoloon van 1600 euro is geen fantasie, alleen misschien verleden tijd ALS het waar is dat een nettoloon van lager dan 1900 euro niet meer bestaat.
En rechts maakt dan veel kabaal om minder dan niets.
Een werkloosheidsuitkering na >2 jaar is 1381 euro.
Als je om te werken altijd meer dan 1900 euro krijgt is al dat tumult over de werkloosheidsval enkel maar slap gelul.
Zelf kan ik uit eigen ervaring de bovenstaande cijfers niet bevestigen of weerleggen.
Als je van 2030 euro nog 1900 overhoudt is er (voor iemand met een dergelijk laag loon) zeker geen reden om te klagen.
Dat nettoloon van 1600 euro is geen fantasie, alleen misschien verleden tijd ALS het waar is dat een nettoloon van lager dan 1900 euro niet meer bestaat.
En rechts maakt dan veel kabaal om minder dan niets.
Een werkloosheidsuitkering na >2 jaar is 1381 euro.
Als je om te werken altijd meer dan 1900 euro krijgt is al dat tumult over de werkloosheidsval enkel maar slap gelul.
Zelf kan ik uit eigen ervaring de bovenstaande cijfers niet bevestigen of weerleggen.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoewel ik en mijn partner beide nog nooit één dag hebben gedopt, wil ik toch 2 kanttekeningen plaatsen bij het voorgaande:
- de berekening telt voor een alleenstaande en klopt, maar hoeveel hou je als samenwonende netto over ?; dan kan het verschil volgens mij al een pak lager liggen
- men houdt ook nooit rekening met de kosten die opnieuw gaan werken met zich meebrengen: dit kan bv. een extra wagen zijn, kosten kinderopvang; alleen deze 2 factoren kunnen het verschil tussen werken en niet-werken al teniet doen
Daarom blijft de enige oplossing, een oplossing zoals in Spanje waar niet alleen de minimumlonen bijna hun bruto als netto overhouden maar ook waar de hangmat bijna niet bestaat en waardoor de enige keuze die je hebt is: niet- werken = armoede, werken = ( naar gelang de job ) goed of tenminste rondkomen
- de berekening telt voor een alleenstaande en klopt, maar hoeveel hou je als samenwonende netto over ?; dan kan het verschil volgens mij al een pak lager liggen
- men houdt ook nooit rekening met de kosten die opnieuw gaan werken met zich meebrengen: dit kan bv. een extra wagen zijn, kosten kinderopvang; alleen deze 2 factoren kunnen het verschil tussen werken en niet-werken al teniet doen
Daarom blijft de enige oplossing, een oplossing zoals in Spanje waar niet alleen de minimumlonen bijna hun bruto als netto overhouden maar ook waar de hangmat bijna niet bestaat en waardoor de enige keuze die je hebt is: niet- werken = armoede, werken = ( naar gelang de job ) goed of tenminste rondkomen
Als alleenstaande komt bv. eten me duurder uit als ik ga werken.
Full time zou dat wel een merkbaar verschil zijn.
Maar daar heb ik natuurlijk maaltijdcheques voor. Die hebben we in het verhaal van die alleenstaande zijn werkloosheidsval niet eens meegerekend.
Ik zie niet in waarom een werkloze van 56 jaar oud bv. die op de arbeidsmarkt totaal ongewild is arm zou moeten zijn/ worden.
Dan moeten de sociale bijdragen ook worden herbekeken. Die van 56 heeft wel al 35 jaar de volle pot betaald.
Dus : nee. Slecht idee.
Maar daar heb ik natuurlijk maaltijdcheques voor. Die hebben we in het verhaal van die alleenstaande zijn werkloosheidsval niet eens meegerekend.
Ik zie niet in waarom een werkloze van 56 jaar oud bv. die op de arbeidsmarkt totaal ongewild is arm zou moeten zijn/ worden.
Dan moeten de sociale bijdragen ook worden herbekeken. Die van 56 heeft wel al 35 jaar de volle pot betaald.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn fout? Jouw berekening was fout, niet de mijne.
Je houdt effectief 1.930 euro netto over op een brutoloon van 2.030 euro.
Misschien in het vervolg een meer betrouwbare tool gebruiken: van een vakorganisatie of van een sociaal secretariaat in plaats van die van een gazet. In ieder geval van een bron die ook op de hoogte is van maatregelen voor lagere lonen zoals werkbonussen en jobbonussen.
En misschien in het vervolg eerst kritisch je resultaat eens nakijken of via verschillende tools berekenen vooraleer je, overtuigd van je grote gelijk, hoog van de toren blaast
Je houdt effectief 1.930 euro netto over op een brutoloon van 2.030 euro.
Misschien in het vervolg een meer betrouwbare tool gebruiken: van een vakorganisatie of van een sociaal secretariaat in plaats van die van een gazet. In ieder geval van een bron die ook op de hoogte is van maatregelen voor lagere lonen zoals werkbonussen en jobbonussen.
En misschien in het vervolg eerst kritisch je resultaat eens nakijken of via verschillende tools berekenen vooraleer je, overtuigd van je grote gelijk, hoog van de toren blaast
Maar goed, terug on topic. We onthouden vooral dat werken loont (behalve misschien in de eerste 2 jaar dat je een hogere werkloosheidsvergoeding krijgt). Nu nog links zover krijgen dat ze zich focussen op mensen aan de slag te krijgen in plaats van op meer en hogere vervangingsinkomens.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Het zou inderdaad oneerlijk zijn om zoiets direct voor iedereen in te voeren, daar heb je volkomen gelijk in.Destereir schreef: ↑2 mei 2024, 13:50 Als alleenstaande komt bv. eten me duurder uit als ik ga werken.
Maar net als het verhogen van de pensioenleeftijd kan je dit progressief doen.
Je kan al beginnen met de hangmat af te schaffen voor elke persoon die aan zijn loopbaan begint. Bij deze groep kan je dan direct een grotere korting geven op hun sociale bijdragen zodat ze netto een pak meer overhouden maar wel geen hangmat hebben. Bij de rest kan je naar gelang het aantal jaren dienst/ het aantal jaren werkloosheid een korting op de bijdragen beginnen geven en de hangmat geleidelijk kleiner te maken.
Niks van. De berekening van sd worx komt een ander bedrag uit. Dat is niet mijn berekening.
Ik ben er nog niet eens zeker van dat die fout is maar ik reken graag verder met jouw (mogelijk foute) cijfers.
Die passen me beter in mijn kraam.
Ik zou zelf ook niet zeggen dat er meer vervangingsinkomens moeten komen. Alleen dat concrete geval waar iedereen die nog aan zijn eigen gat kan krabben van de ziekenkas naar de werkloosheid gestuurd wordt : dat is een overdreven jacht op mensen die gerechtvaardigd een uitkering krijgen omdat ze zogezegd nog "iets" kunnen.
Da's waar.
1933.19 / 2030 = 0,952 % (4,8% afgegeven)
Waarom moet ik dan als werkende mens al 30 jaar lang bijna 40% afgeven ? (als alleenstaande? In Januari had ik €2184 netto, 35% afgegeven van brutoloon)
Mij moet je niet uitleggen waarom er veel overgeschakeld zijn naar/genieten van de hangmatten.
Waarom moet ik dan als werkende mens al 30 jaar lang bijna 40% afgeven ? (als alleenstaande? In Januari had ik €2184 netto, 35% afgegeven van brutoloon)
Mij moet je niet uitleggen waarom er veel overgeschakeld zijn naar/genieten van de hangmatten.
Voila , dat is ook mijn idee. Ik durf mijn loonfiche niet goed pakken want het kan zijn dat ik dan begin te wanhopen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat is het perverse van het Belgische systeem met weinig lasten bij de lage inkomens (al dan niet uit werk) en heel veel lasten (of niet toegekende voordelen) bij de "werkende middenklasse" (en je behoort al vrij snel tot die klasse ).Teebee schreef: ↑2 mei 2024, 14:47 1933.19 / 2030 = 0,952 % (4,8% afgegeven)
Lage lonen of vervangingsinkomen betalen bijna niks en genieten van vele voordelen. In het voorbeeld van de werkende met een brutoloon van 2.030 euro per maand (federale) Werkbonus waardoor de SZ bijdrage (13,07%) wegvalt voor de werknemer. In de berekening van het ACV is dat 265.32 euro.
En op het vlak van Bedrijfsvoorheffing krijgt dezelfde werknemer ook nog eens 122.94 euro "korting".
Samen krijgt hij dus 388.26 euro aan voordelen en kortingen per maand (of voor bijna 20% van zijn brutoloon) waardoor netto bijna gelijk is aan bruto.
Wie pakweg 3.000 bruto per maand verdient, houdt volgens de simulator amper 2.153.97 euro over (verlies dus 28,233%) want hij krijgt al die voordelen niet.
De politiek zou zich beter eens wat meer inzetten voor de "werkende middenklasse".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ach de sterke schouders moeten de lasten toch dragen?VincentVega schreef: ↑2 mei 2024, 15:56Dat is het perverse van het Belgische systeem met weinig lasten bij de lage inkomens (al dan niet uit werk) en heel veel lasten (of niet toegekende voordelen) bij de "werkende middenklasse" (en je behoort al vrij snel tot die klasse ).Teebee schreef: ↑2 mei 2024, 14:47 1933.19 / 2030 = 0,952 % (4,8% afgegeven)
Lage lonen of vervangingsinkomen betalen bijna niks en genieten van vele voordelen. In het voorbeeld van de werkende met een brutoloon van 2.030 euro per maand (federale) Werkbonus waardoor de SZ bijdrage (13,07%) wegvalt voor de werknemer. In de berekening van het ACV is dat 265.32 euro.
En op het vlak van Bedrijfsvoorheffing krijgt dezelfde werknemer ook nog eens 122.94 euro "korting".
Samen krijgt hij dus 388.26 euro aan voordelen en kortingen per maand (of voor bijna 20% van zijn brutoloon) waardoor netto bijna gelijk is aan bruto.
Wie pakweg 3.000 bruto per maand verdient, houdt volgens de simulator amper 2.153.97 euro over (verlies dus 28,233%) want hij krijgt al die voordelen niet.
De politiek zou zich beter eens wat meer inzetten voor de "werkende middenklasse".
bruto netto berekening2.JPG
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat doen ze ook bewijst mijn voorbeeld.
Hoewel het zijn niet de sterkste schouders (de rijken) maar de sterkere schouders (de werkende middenklasse) die vooral de lasten dragen in ons huidig systeem van sociale zekerheid.
Hoewel het zijn niet de sterkste schouders (de rijken) maar de sterkere schouders (de werkende middenklasse) die vooral de lasten dragen in ons huidig systeem van sociale zekerheid.
De nog sterkere schouders dragen sowieso al meer lasten en dan ook nog eens procentueel meer. Laten we maar liever oppassen dat ze geen schouderblessures oplopen.VincentVega schreef: ↑2 mei 2024, 17:10Dat doen ze ook bewijst mijn voorbeeld.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
+ 1.JOKER247 schreef: ↑2 mei 2024, 17:19De nog sterkere schouders dragen sowieso al meer lasten en dan ook nog eens procentueel meer. Laten we maar liever oppassen dat ze geen schouderblessures oplopen.VincentVega schreef: ↑2 mei 2024, 17:10 Dat doen ze ook bewijst mijn voorbeeld.
In plaats van een “bricolage” met allerlei voordelen voor slechts welbepaalde categorieën zou er beter een algemene lastenverlaging komen voor iedere werkende.
En misschien ook eens de belastingschijven herzien, zowel de percentages als de grensbedragen. Je komt in de huidige situatie al heel snel in het marginale tarief van 40% terecht
Inkomensschijf aj. 2024, ink. 2023 Tarief belasting
Schijf 1 Van 0,01 euro tot 15.200 euro 25 %
Schijf 2 Van 15.200 euro tot 26.830 euro 40 %
Schijf 3 Van 26.830 euro tot 46.440 euro 45 %
Schijf 4 Meer dan 46.440 euro 50 %
(Vergeet de belastingvrije som van 10.570 euro niet, te verhogen met 1.920 euro per kind ten laste).