Eerste appartement of huis kopen
TIP
Eerste appartement of huis kopen
Hallo
Ik ben 25 jaar en momenteel nog thuiswonend.
Ik moet thuis niets afgeven en kan dus elke maand sparen.
Het kriebelt al eventjes om uit huis te gaan, maar als alleenstaande is dat niet zo simpel.
Mijn situatie is als volgt:
+/- 70.000 euro aan eigen inbreng. 15k noodfonds. Mijn nettoloon bedraagt 2350 euro per maand.
Wat zouden jullie aanraden aan een starter? Een (nieuwbouw)appartement of huis kopen?
Het voordeel van een appartement lijkt me dat de kosten voor renovaties en herstellingen door alle eigenaars worden betaald. Je hebt ook geen kosten voor onderhoud van een tuin. Met een huis kun je meer zelf kiezen wat je wel/niet wil doen (op wettelijke verplichtingen en regels na uiteraard). Je moet wel de kosten alleen dragen.
Ik wil gewoon even wat advies vragen.
Het kriebelt al eventjes om uit huis te gaan, maar als alleenstaande is dat niet zo simpel.
+/- 70.000 euro aan eigen inbreng. 15k noodfonds. Mijn nettoloon bedraagt 2350 euro per maand.
Wat zouden jullie aanraden aan een starter? Een (nieuwbouw)appartement of huis kopen?
Het voordeel van een appartement lijkt me dat de kosten voor renovaties en herstellingen door alle eigenaars worden betaald. Je hebt ook geen kosten voor onderhoud van een tuin. Met een huis kun je meer zelf kiezen wat je wel/niet wil doen (op wettelijke verplichtingen en regels na uiteraard). Je moet wel de kosten alleen dragen.
Re: Eerste appartement of huis kopen
Persoonlijk zou ik dan maar met een simpel appartementje beginnen, gezien kosten en onderhoud.Anoymous schreef: ↑29 april 2024, 10:30 Hallo
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of misschien net wél. Het hangt er maar vanaf hoe je de dingen bekijkt.
Belangrijk is te bepalen hoeveel je maandelijks wenst uit te geven aan "aflossing" van een lening.
Neem als maximum de 1/3 regel die de banken ook hanteren. Verlaag het indien je dat te teveel vind.
Dan kan je berekenen hoeveel je kan lenen.
In jouw geval kom je dan bv. op 150.000 EUR op 20 jaar.
Met een lening en je eigen middelen samen zit je bv. aan een maximum projectprijs (= aankoop + kosten) van 230.000 EUR.
Daarvoor moet je dan bv. een "bewoonbaar/afgewerkt" pand vinden, want je hebt niets over voor renovatie.
Misschien dus eerst eens kijken wat er mogelijk is met je financiële middelen.
Inderdaad, neem iets goedkoops. Ge/misbruik het feit dat huizen/appartementjes met een fout EPC veel onderhandelingsmarge hebben. Je bent nog jong dus je kan (zelf ?) de EPC met de jaren optrekken. Ga voor die renovaties niet extra lenen maar betaal het met de inkomsten die binnenkomen, in stukjes dus. Bedenkt bij de aankoop al dat de kans groot is dat je dit later gaat willen verhuren, hou daar al rekening mee. Richt het praktisch en onderhoudsarm in en automatiseer.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Veel zal afhangen van waar je van plan bent om iets te kopen, de prijzen verschillen nu éénmaal enorm van regio tot regio en hoeveel je per maand kan missen voor de afbetaling van je lening en genoeg overhouden om de vaste kosten ( taksen, verzekeringen, gas/ stroom, internet, water, ... ) te betalen en toch nog deftig leven.
Ik zou alvast voor een appartement in jou plaats gaan gezien het budget. Als je geluk hebt met de regio kan de afwerkingsgraad en een extra kamer nog mogelijk zijn.
Ik zou alvast voor een appartement in jou plaats gaan gezien het budget. Als je geluk hebt met de regio kan de afwerkingsgraad en een extra kamer nog mogelijk zijn.
Make Spaargids " Great Again ! "
Gouden tip van iemand met een appartement en occasionele syndic van het gebouw. Als je een appartement zou kopen, lees zeker alle verslagen van de AV. De kosten worden idd gedeeld maar dat wil niet zeggen dat je niet bedrogen zou kunnen uitkomen en deze veel hoger uitvallen dan gedacht. Bekijk zeker de jaarlijkse kosten, reeds uitgevoerde werken, etc. Is er een beroepssyndicus? Wat doe hij? Wat rijft die persoon jaarlijks binnen?Anoymous schreef: ↑29 april 2024, 10:30 Hallo