Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Prijs kan een doel zijn om thuisbatterijen aan te schaffen, fun & plezier kan ook een motivatie zijn. Toevallig mijn motivatie die ik hier beschreven heb. Ik heb 4x 5kWh thuisbatterijen van Sessy laten installeren (NL) en laat hier de data zien: https://jeroen.nl/over/thuisbatterijen
Ik vind het prachtig mooi, ook al zal ik ze niet snel terugverdienen. Het is magisch om met je eigen opgeslagen stroom in de avond (als het echt donker is) te kunnen koken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240503_96586497
Voor gepensioneerden zal het in de zomer wel lukken om de opgewekte stroom zelf te verbruiken desnoods met een airco aan te schaffen. Voor de werkmens echter, die 5 op 7 gaat werken. Die zal mogen betalen voor zijn stroom die hij op het net zet, tenzij je een rij dure batterijen aanschaft die je kunt vullen tijdens de dag en dan 's avonds, koken maar en zoveel mogelijk stroom verbruiken zodat je batterijen weer leeg zijn voor de volgende dag, of je panelen loskoppelen![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Voor gepensioneerden zal het in de zomer wel lukken om de opgewekte stroom zelf te verbruiken desnoods met een airco aan te schaffen. Voor de werkmens echter, die 5 op 7 gaat werken. Die zal mogen betalen voor zijn stroom die hij op het net zet, tenzij je een rij dure batterijen aanschaft die je kunt vullen tijdens de dag en dan 's avonds, koken maar en zoveel mogelijk stroom verbruiken zodat je batterijen weer leeg zijn voor de volgende dag, of je panelen loskoppelen
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Laatst gewijzigd door Trivium op 4 mei 2024, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Binnenkort gaan we massaal premies krijgen om zonnepanelen weer te verwijderen, ze kunnen geen weg met de opgewekte stroom en zullen we betalen om stroom op het net te zetten
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
De opgewekte stroom kan perfect gebruikt worden voor onze Ev. Wie gebruikt dan nog die vieze fossiele troep ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Je zonnepanelen installatie niet te groot dimensioneren bvb maar 4 of 3 kW omvormer, zo kom aan een hoog eigen verbruik.
Als je een digitale teller hebt kan je het verbruik al opvolgen en het gemiddeld verbruik in kaart brengen.
Bij ons gaat het afwasmachine in de voormiddag op, meestal met een timer ingesteld rond 10u.
Met de timerfunctie op het wasmachine en droogkast zorgen wij ook dat deze gedaan hebben net voordat wij thuiskomen van het werk.
Als die grote toestellen overdag al draaien heb je al een groot deel van het verbruik gecoverd.
En als je zonnepanelen wat westelijk liggen kan je thuiskomen en nog elektrisch koken of stofzuigen zonder probleem, de zon is nu toch actief tot 8 uur s'avonds.
Zo zijn die zonnepanelen op max 5 jaar afbetaald.
Natuurlijk als je in de toekomst nog elektrisch gaat rijden kan je voor een grotere installatie gaan en in het weekend of op thuiswerk dagen de auto opladen maar daarvoor moet de prijs van de EV nog wat zakken want deze zijn nu nog niet te betalen voor de gewone werkmens.
Als je een digitale teller hebt kan je het verbruik al opvolgen en het gemiddeld verbruik in kaart brengen.
Bij ons gaat het afwasmachine in de voormiddag op, meestal met een timer ingesteld rond 10u.
Met de timerfunctie op het wasmachine en droogkast zorgen wij ook dat deze gedaan hebben net voordat wij thuiskomen van het werk.
Als die grote toestellen overdag al draaien heb je al een groot deel van het verbruik gecoverd.
En als je zonnepanelen wat westelijk liggen kan je thuiskomen en nog elektrisch koken of stofzuigen zonder probleem, de zon is nu toch actief tot 8 uur s'avonds.
Zo zijn die zonnepanelen op max 5 jaar afbetaald.
Natuurlijk als je in de toekomst nog elektrisch gaat rijden kan je voor een grotere installatie gaan en in het weekend of op thuiswerk dagen de auto opladen maar daarvoor moet de prijs van de EV nog wat zakken want deze zijn nu nog niet te betalen voor de gewone werkmens.
Je moet gewoon het uitgangsvermogen van de omvormer regelen.Trivium schreef: ↑4 mei 2024, 10:39 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240503_96586497
Voor gepensioneerden zal het in de zomer wel lukken om de opgewekte stroom zelf te verbruiken desnoods met een airco aan te schaffen. Voor de werkmens echter, die 5 op 7 gaat werken. Die zal mogen betalen voor zijn stroom die hij op het net zetten, tenzij je een rij dure batterijen aanschaft die je kunt vullen tijdens de dag en dan 's avonds, koken maar en zoveel mogelijk stroom verbruiken zodat je batterijen weer leeg zijn voor de volgende dag, of je panelen loskoppelen![]()
Ik heb zelf nog geen zonnepanelen maar ik ben er wel stilletjes aan voor aan het uitkijken.
Waarbij ik het belangrijk vind om ook in de winter nog wat opbrengst te hebben.
Mijn dak is oost/West georiënteerd en ik zou per dakhelft iets van een 4000Wp kunnen leggen, 2x10 panelen.
Dan heb ik in de maanden januari en december nog telkens ongeveer 150kWh opbrengst.
In de zomermaanden heb ik er dan wel meer dan 1000kWh.
Als de prijzen op dat moment negatief zijn dan zal mijn omvormer zo ver moeten terugregelen dat ie enkel mijn eigen verbruik op dat moment dekt. In de zomermaanden verbruiken we hier maar een goede 100kWh per maand dus dat wordt stevig terugregelen.
Jammer van je investering zou je denken maar panelen kosten minder dan <100€ per stuk en zullen nog dalen in prijs dus veel maakt het niet meer uit.
Het is niet omdat energie gratis is dat je verplicht bent om die te verbruiken. Voldoende is voldoende.
Hopelijk heb je nooit brand wanneer al die toestellen draaien wanneer je nooit thuis bent. Best een goede brandverzekering afsluiten.weegschaal schreef: ↑4 mei 2024, 12:12 Bij ons gaat het afwasmachine in de voormiddag op, meestal met een timer ingesteld rond 10u.
De afwas doe ik trouwens met de hand, de wasmachine draait in het weekend en de was hangt te drogen buiten onder de carport en staat in de winter voor de pelletkachel. Die dure stroomslurpers heb ik helemaal niet nodig.
Laatst gewijzigd door Trivium op 4 mei 2024, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verbruik nog geen 2000 kw/h per jaar. Dus voorlopig geen zonnepanelen hier, tenzij ze quasi gratis zouden zijn en dan nog. Wanneer ik binnen 5 jaar op pensioen kan is het plan om nog zo weinig mogelijk hier in dit land te vertoeven.Woz schreef: ↑4 mei 2024, 12:23 Je moet gewoon het uitgangsvermogen van de omvormer regelen.
Ik heb zelf nog geen zonnepanelen maar ik ben er wel stilletjes aan voor aan het uitkijken.
Waarbij ik het belangrijk vind om ook in de winter nog wat opbrengst te hebben.
Mijn dak is oost/West georiënteerd en ik zou per dakhelft iets van een 4000Wp kunnen leggen, 2x10 panelen.
Dan heb ik in de maanden januari en december nog telkens ongeveer 150kWh opbrengst.
In de zomermaanden heb ik er dan wel meer dan 1000kWh.
Als de prijzen op dat moment negatief zijn dan zal mijn omvormer zo ver moeten terugregelen dat ie enkel mijn eigen verbruik op dat moment dekt. In de zomermaanden verbruiken we hier maar een goede 100kWh per maand dus dat wordt stevig terugregelen.
Jammer van je investering zou je denken maar panelen kosten minder dan <100€ per stuk en zullen nog dalen in prijs dus veel maakt het niet meer uit.
Het is niet omdat energie gratis is dat je verplicht bent om die te verbruiken. Voldoende is voldoende.
Laatst gewijzigd door Trivium op 4 mei 2024, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Premies op thuisbatterijen en elektrische auto's te kopen misschien. Dat helpt ook de overtollige elektriciteit verdwijnen.Abatoetnie schreef: ↑4 mei 2024, 11:11 Binnenkort gaan we massaal premies krijgen om zonnepanelen weer te verwijderen, ze kunnen geen weg met de opgewekte stroom en zullen we betalen om stroom op het net te zetten![]()
![]()
![]()
Of een paal om je opgewekte elektriciteit te verkopen aan een buur met een elektrische auto ?
Mijn investering lijkt momenteel alleszins een slechte stap geweest.
![Cry :'(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cry.gif)
Idem hier, 150kWh per maand of 1800kWh per jaar, kost mij €570 per jaar (digitale teller)
Als ik met hetzelfde contract en jaarverbruik panelen leg (min. 2000Wp, 1800kWh opbrengst, 30% direct verbruik, 1260kWh injectie) kost mij dat jaarlijks nog altijd €370. Een besparing van €200 bij een installatie kost van minstens €2500 komt op 12,5 jaar terug verdien tijd. Natuurlijk moeten we niet te naïef zijn en er van uitgaan dat de injectie vergoeding een kost wordt of mits bijkomende investering van een regeling zal wegvallen. De besparing zal dan op €140 komen of 18 jaar terug verdien tijd.
En als je omvormer na pakweg 12 jaar de geest geeft en je een nieuwe moet laten installeren gaat je terugverdientijd nog wat meer de hoogte in. Binnen 18 jaar ben ik 71. Goed zot dat ik nu nog panelen zou leggen. Ik heb eens iemand laten komen. Die mens zei zelf dat het sop de kool niet waard was en dat ik beter geen panelen zou leggen. Een eerlijke verkoper zeg, dat dat nog bestaat tegenwoordig is al een wonder.
Vanwaar toch altijd dat brandverhaal ?Trivium schreef: ↑4 mei 2024, 12:48Hopelijk heb je nooit brand wanneer al die toestellen draaien wanneer je nooit thuis bent. Best een goede brandverzekering afsluiten.weegschaal schreef: ↑4 mei 2024, 12:12 Bij ons gaat het afwasmachine in de voormiddag op, meestal met een timer ingesteld rond 10u.
De afwas doe ik trouwens met de hand, de wasmachine draait in het weekend en de was hangt te drogen buiten onder de carport en staat in de winter voor de pelletkachel. Die dure stroomslurpers heb ik helemaal niet nodig.
Hoeveel wasmachines veroorzaken er jaarlijks een woningbrand, waar je al dan niet bij thuis bent ?
Ik heb gelukkig geen ervaring met brand, niet in mijn directe noch ruime omgeving...
Niets mis mee, integendeel.
Het belangrijkste punt dat ik wil maken is dat de tijd van particulier 'energieleveranciertje' spelen voorgoed voorbij is. (Vanaf een omvormer meer dan 10kVA moet je zelfs verplicht een btw-nummer hebben)
Als je zonnepanelen wil leggen dan moet je dat doen om zoveel mogelijk je eigen verbruik af te dekken op moment van opwek.
En daarmee bespaar je vooral belastingen en netkosten.
Het belangrijkste punt dat ik wil maken is dat de tijd van particulier 'energieleveranciertje' spelen voorgoed voorbij is. (Vanaf een omvormer meer dan 10kVA moet je zelfs verplicht een btw-nummer hebben)
Als je zonnepanelen wil leggen dan moet je dat doen om zoveel mogelijk je eigen verbruik af te dekken op moment van opwek.
En daarmee bespaar je vooral belastingen en netkosten.
Ik wel, ik heb een brand gehad in mijn wasmachine. Gelukkig was mijn vrouw thuis en stond de machine in de garage net naast de achterdeur. Ze heeft de machine naar buiten kunnen sleuren en daar zelf kunnen blussen. Buiten een kapotte machine en een brandwonde aan haar vinger geen verdere schade.
Mmm, vandaar uw bezorgdheid. Ferme reactie van uw vrouw, een wasmachine weegt tegenwoordig gemakkelijk 60kg en meer, wateraanvoer losmaken, afvoer losmaken, elektriciteit uittrekken. Allemaal niet zo evident. Maar de kans dat een wasmachine in brand gaat is toch niet hoger of oorzakelijk verbonden aan het feit dat je zonnepanelen hebt ? Als je de machine in gang steekt, en ritje gaat fietsen kan het ook prijs zijn. Ik denk dat er weinig mensen persé thuis blijven omdat hun wasmachine draait. Of die ondertussen slapen... ?