Intresten aangeven op belastingsbrief
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Intresten aangeven op belastingsbrief
Inderdaad, het gaat over de interesten die je in 2023 verworven hebt.
Sommige banken betalen de laatste interesten van dat jaar op 31/12/2023, andere banken doen dat op 01/01/2024
Alles samentellen en bedrag boven 980 aangeven.
Koppels 2x 980.
Hoe wordt het eigenlijk gezien bij minderjarigen als zij die 980€ overschrijden ?
Uit: https://www.kbc.be/particulieren/nl/spa ... rgeld.html
(En bij elke ouder de helft bijtellen heb ik ergens gelezen dacht ik.)Bovendien worden de interesten van minderjarige kinderen meegeteld bij de interesten van de ouders
-
- Jr. Member
- Contacteer:
"Hebt u één spaarrekening bij dezelfde bank, dan moet u de interest niet zelf aangeven. De bank houdt automatisch de roerende voorheffing in en stort die door naar de fiscus. Hebt u meerdere spaarrekeningen, bij de bank of bij andere kredietinstellingen, dan bent u verplicht om de rentevergoedingen die de drempel overschrijden en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden te vermelden op uw belastingaangifte. U telt dan alle intresten bij elkaar op en trekt er het plafondbedrag van € 1.020 per rekeninghouder vanaf."
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... -spaargeld
Dus opgelet, als het bedrag aan rente op elke afzonderlijke spaarrekening onder het plafondbedrag blijft bij eenzelfde bank(!), zal de bank ook geen roerende voorheffing inhouden, zelfs als het totale bedrag aan rente dat je ontvangt over al je spaarrekeningen de drempel overschrijdt!
Ondanks herhaalde vragen aan Santander, bleven ze volhouden dat ik geen roerende voorheffing hoefde te betalen. Ik kreeg ook geen antwoord of ze daadwerkelijk roerende voorheffing hadden afgehouden. Uiteindelijk ontdekte ik deze informatie op hun website.
Ik denk dat veel mensen dit niet gaan weten, en er van uitgaan dat de RV is afgehouden.
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... -spaargeld
Dus opgelet, als het bedrag aan rente op elke afzonderlijke spaarrekening onder het plafondbedrag blijft bij eenzelfde bank(!), zal de bank ook geen roerende voorheffing inhouden, zelfs als het totale bedrag aan rente dat je ontvangt over al je spaarrekeningen de drempel overschrijdt!
Ondanks herhaalde vragen aan Santander, bleven ze volhouden dat ik geen roerende voorheffing hoefde te betalen. Ik kreeg ook geen antwoord of ze daadwerkelijk roerende voorheffing hadden afgehouden. Uiteindelijk ontdekte ik deze informatie op hun website.
Ik denk dat veel mensen dit niet gaan weten, en er van uitgaan dat de RV is afgehouden.
Op de website van Santander hebben ze het ook over 1020 euro. Maar dat gaat pas gelden in 2025 in voor de inkomsten van 2024.
Voor de huidige belastingsaangifte van 2023 is de vrijstelling nog steeds 980 euro.
Wel jammer dat de 1880 euri is afgeschaft op spaarintresten. Op een enkel dividend na van Argenco, kan ik nergens anders de overige 980 euro vrijstelling recuperen. Dat hebben we nog aan Reynders te danken .
Voor de huidige belastingsaangifte van 2023 is de vrijstelling nog steeds 980 euro.
Wel jammer dat de 1880 euri is afgeschaft op spaarintresten. Op een enkel dividend na van Argenco, kan ik nergens anders de overige 980 euro vrijstelling recuperen. Dat hebben we nog aan Reynders te danken .
Op de site van Tax on Web lees ik het volgende:
VAK VII
2. Verplicht aan te geven inkomsten
Het gaat hier over niet van de personenbelasting vrijgestelde inkomsten van kapita-
len (zowel van Belgische als van buitenlandse oorsprong) waarop geen roerende
voorheffing is ingehouden en waarvoor geen fictieve roerende voorheffing verreken-
baar is.
a)
Inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij kredietinstellingen
in de Europese Economische Ruimte, waarop geen roerende voorhef-
fing is ingehouden
Vermeld hier de inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij Belgische
kredietinstellingen of kredietinstellingen in andere lidstaten van de Europese
Economische Ruimte, in de mate dat die inkomsten, per belastingplichtige, meer
bedragen dan 980 euro (1) en er geen roerende voorheffing op is ingehouden.
▲ Opgelet: echtgenoten en wettelijk samenwonenden hebben elk afzonderlijk
recht op een vrijstelling van 980 euro (1).
De te vermelden inkomsten zijn die van 2023. Ze zijn belastbaar tegen 15 %.
Er is hier géén sprake van een gemeenschappelijke spaarrekening op naam van beide partners. Dat zou dan betekenen dat een koppel met een spaarrekening op 1 naam tot 2x980 euro rente vrijgesteld is van roerende voorheffing en niets moet aangeven ?
Of zie ik dat verkeerd ?
VAK VII
2. Verplicht aan te geven inkomsten
Het gaat hier over niet van de personenbelasting vrijgestelde inkomsten van kapita-
len (zowel van Belgische als van buitenlandse oorsprong) waarop geen roerende
voorheffing is ingehouden en waarvoor geen fictieve roerende voorheffing verreken-
baar is.
a)
Inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij kredietinstellingen
in de Europese Economische Ruimte, waarop geen roerende voorhef-
fing is ingehouden
Vermeld hier de inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij Belgische
kredietinstellingen of kredietinstellingen in andere lidstaten van de Europese
Economische Ruimte, in de mate dat die inkomsten, per belastingplichtige, meer
bedragen dan 980 euro (1) en er geen roerende voorheffing op is ingehouden.
▲ Opgelet: echtgenoten en wettelijk samenwonenden hebben elk afzonderlijk
recht op een vrijstelling van 980 euro (1).
De te vermelden inkomsten zijn die van 2023. Ze zijn belastbaar tegen 15 %.
Er is hier géén sprake van een gemeenschappelijke spaarrekening op naam van beide partners. Dat zou dan betekenen dat een koppel met een spaarrekening op 1 naam tot 2x980 euro rente vrijgesteld is van roerende voorheffing en niets moet aangeven ?
Of zie ik dat verkeerd ?
Dat klopt. De interesten op een gezamenlijke gereglementeerde spaarrekening van gehuwden of wettelijk samenwonenden zijn belastingvrij tot 1.960 euro (dubbele vrijstelling). Dat betekent dat er geen roerende voorheffing wordt ingehouden op de eerste 1.960 euro interest die je samen ontvangt.
Je ziet dat niet verkeerd.pep schreef: ↑8 mei 2024, 10:29
Of zie ik dat verkeerd ?
Het leven en belastingen is heel hard.
Estate Guru believer.
Bedankt Yaris en Platin
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat zie je volgens mij verkeerd.pep schreef: ↑8 mei 2024, 10:29 Er is hier géén sprake van een gemeenschappelijke spaarrekening op naam van beide partners. Dat zou dan betekenen dat een koppel met een spaarrekening op 1 naam tot 2x980 euro rente vrijgesteld is van roerende voorheffing en niets moet aangeven ?
Of zie ik dat verkeerd ?
De vrijstelling geldt per persoon.
Een spaarrekening op naam van 1 persoon hoort enkel bij de vrijstelling van die persoon.
""""De rentevrijstelling van 1020 euro geldt per belastingplichtige, niet per rekening. Je moet dus alle rente op al jouw spaarrekeningen bij elkaar optellen: Als het bedrag niet hoger is dan 1020 euro, hoef je niets te doen en niets te betalen."""
Info wikifin.
Zoals Earthnvstr zei...
1 rekening op 1 naam = 1 keer de vrijstelling.
Als je 4 kinderen hebt is er ook geen 6 keer de vrijstelling. Eentje voor de mama, eentje voor de papa, eentje voor alle kindjes apart.
Info wikifin.
Zoals Earthnvstr zei...
Als je 4 kinderen hebt is er ook geen 6 keer de vrijstelling. Eentje voor de mama, eentje voor de papa, eentje voor alle kindjes apart.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Opgelet: voor dit aanslagjaar (2024), inkomsten 2023 dus, is de vrijstelling 980 euro per persoon
Of het een gezamenlijke rekening is of niet speelt geen enkele rol het is onder welk stelsel je valt die telt .Yaris schreef: ↑8 mei 2024, 10:42 Dat klopt. De interesten op een gezamenlijke gereglementeerde spaarrekening van gehuwden of wettelijk samenwonenden zijn belastingvrij tot 1.960 euro (dubbele vrijstelling). Dat betekent dat er geen roerende voorheffing wordt ingehouden op de eerste 1.960 euro interest die je samen ontvangt.
Al staat het op 1 van beide echtgenoten dit speelt geen enkele rol .
Als ze gehuwd zijn of gelijkgesteld hebben ze wel degelijk een vrijstelling van 2x 980 € . Het is niet omdat een rekening op 1 naam staat dat dit automatisch betekend dat dit eigendom is van deze persoon .EarthNvstr1 schreef: ↑8 mei 2024, 15:19Ja, dat zie je volgens mij verkeerd.pep schreef: ↑8 mei 2024, 10:29 Er is hier géén sprake van een gemeenschappelijke spaarrekening op naam van beide partners. Dat zou dan betekenen dat een koppel met een spaarrekening op 1 naam tot 2x980 euro rente vrijgesteld is van roerende voorheffing en niets moet aangeven ?
Of zie ik dat verkeerd ?
De vrijstelling geldt per persoon.
Een spaarrekening op naam van 1 persoon hoort enkel bij de vrijstelling van die persoon.
Deze rekening is nog altijd eigendom van beide partners .
Dus hebben ze ook 2 x de vrijstelling .
Als je 1 effectenrekening hebt op 1 naam geniet je ook automatisch 2 keer de vrijstelling van 800 € als je getrouwd bent .
De tenaamstelling op een rekening doet er niet toe het is het stelsel waaronder je valt .
Het geeft geen enkele nadelen of voordelen .
De enige reden dat spelen met de namen voordelen bied is om onder de effectentaks uit te komen .
1 gezamenlijke rekening en 2 op elk zijn naam .
Heeft zijn redenen dat er in heel Belgie maar 1000 mensen effectief de effectentaks betalen .
Niks fraude aan .
Ze zullen wel iets anders uitvinden ze staan al te springen
1 rekening op 1 naam van een gehuwd koppel heeft 2 x de vrijstelling en niet 1 maal .haelewyn schreef: ↑8 mei 2024, 15:30 """"De rentevrijstelling van 1020 euro geldt per belastingplichtige, niet per rekening. Je moet dus alle rente op al jouw spaarrekeningen bij elkaar optellen: Als het bedrag niet hoger is dan 1020 euro, hoef je niets te doen en niets te betalen."""
Info wikifin.
Zoals Earthnvstr zei...
En kinderen kunnen geen eigen vermogen hebben tot ze 18 jaar zijn dus dit is eigendom van de ouders .
Zoals je zelf hierboven aanhaalt de vrijstelling geld per belastingplichtige en niet per rekening .
Maar eronder laat earth blijken dat 1 naam automatisch 1 maal de vrijstelling is.
Wat earth zegt klopt niet .
1 naam kan evengoed ook 2 keer de vrijstelling zijn !
De naam is een detail die er niet toe doet bij partners onder het algemene stelsel .