Voorspelde woningcrisis
TIP
Re: Voorspelde woningcrisis
Dit is niet enkel een VL/Belgisch issue; dit is op EU-niveau idem dito. Het geld geraakt zo langzaam aan op. Er er staan nog onbetaalde facturen in de pipeline: "Uschies Green deal; Ukraïne deal; Energiedeal; Migratiedeal"... enz, enz...JOKER247 schreef: ↑5 mei 2024, 19:03Precies, de jaloezie viert weer hoogtij. De middenstander die zijn winkeltje verkocht en een huisje of appartement kocht om iets opbrengst bij zijn staatspensioen te hebben (netto vaak nog minder dan 3 procent, die moeten we vooral pakken.
De zelfstandige ondernemers, die het risico hebben genomen om een zaak te beginnen en nooit door de staat gepamperd zijn, die moet je vooral pakken.
Zodra die mensen niet meer willen en geen risico meer willen nemen. Dan is dat het einde van België.
Maar wij moeten solidair zijn met de ganse wereld; NIET!
De prijzen zijn de laatste jaren wel doorgeslagen, tenminste naar Belgische normen. Er zijn verschillende oorzaken en de meeste zijn hier al opgesomd. Wat ik nog niet gelezen heb, is dat vele niet-Belgen blijkbaar prijzen kunnen betalen die Jan Met De Pet niet kan of wil betalen. Recent werden hier 2 woningen( bj 1980 , + 1500 m², +250 m² bewoonbaar, net nog EPC D) verkocht voor respectievelijk 620k en 760k ( zonder kosten). Beide woningen stonden meerdere maanden te koop en waren blijkbaar te hoog geprijsd. Tot een Roemeense en een Turkse familie de panden kocht, aan de vraagprijs wel te verstaan. Dus ja, daar sta je dan als Belg hopende dat de prijs mss toch 100k zou dalen. Je kan het de verkopers en de makelaars dus niet kwalijk nemen dat ze zulke vraagprijzen hanteren. De geschiedenis herhaalt zich hier: 40 jaar geleden kochten Nederlanders alle mooie en dure woningen, nu is er een andere invasie bezig.
Merk je niet, dat jij volledig buiten het speelveld speelt?Woz schreef: ↑5 mei 2024, 19:29 Probeer even bij het onderwerp te blijven in plaats van er een links/rechts discussie van te maken.
Wat betreft de woning zelf: die kan je zo sober en luxueus maken als je zelf wil.
Daarbovenop is de woning na pakweg 50 jaar versleten, in de gebruikte materialen zit geen waarde meer, integendeel je moet betalen om er vanaf te geraken bij afbraak of grote renovatie.
Als je echt wonen meer betaalbaar wil maken dan moet je maatregelen willen nemen toegespitst op hoe we omgaan met bezit van grond.
Systemen zoals erfpacht bestaan al heel lang.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erfpacht
'Erfpacht komt vaak voor de in de openbare sector met als bedoeling historische panden in stand te kunnen houden. Veelvoorkomende gevallen zijn: begijnhoven of oude pastorijwoningen. In de private sector kan erfpacht de mogelijkheid bieden om onroerende goederen aan een lagere prijs op de markt te brengen, gezien het grondaandeel hier niet mee verkocht wordt.
Erfpacht is fiscaal voordeliger dan het hebben van eigendom. De registratierechten op erfpacht worden door de wet bepaald op 2% berekend op de erfpachtcanon, terwijl bij verkoop de registratiebelasting 10% bedraagt. De jaarlijkse vergoeding is volledig aftrekbaar voor de personenbelasting.'
Erfpacht??? In welk decennium leef jij?
Ofwel moeten wij binnenkort ons "Staatsgebied" vergroten door Luxemburg en ook nog Nederland, aan te vallen en te annexeren; ofwel de bevolkingsgroei stoppen of reduceren. Misschien ligt het EU-woningsprobleem-oplossing in Oekraïne? Al daar eens aan gedacht?
Ja maar, deze nieuwe EU burgers, leggen hun gezamenlijke spaarpot bijeen om deze eigendommen te verwerven. Zij kopen ook Duitse luxe wagen aan met "gemeenschappelijk" kapitaal; zoals uitgelegd enkele jaren geleden. In plaats van dat iedereen een kleine wagen koopt; kopen zij "enkele" luxebakken aan en verdelen de kosten in de gemeenschap. . Geleefde solidariteit; en klimaatvriendelijk.pukkie007 schreef: ↑5 mei 2024, 19:57 De prijzen zijn de laatste jaren wel doorgeslagen, tenminste naar Belgische normen. Er zijn verschillende oorzaken en de meeste zijn hier al opgesomd. Wat ik nog niet gelezen heb, is dat vele niet-Belgen blijkbaar prijzen kunnen betalen die Jan Met De Pet niet kan of wil betalen. Recent werden hier 2 woningen( bj 1980 , + 1500 m², +250 m² bewoonbaar, net nog EPC D) verkocht voor respectievelijk 620k en 760k ( zonder kosten). Beide woningen stonden meerdere maanden te koop en waren blijkbaar te hoog geprijsd. Tot een Roemeense en een Turkse familie de panden kocht, aan de vraagprijs wel te verstaan. Dus ja, daar sta je dan als Belg hopende dat de prijs mss toch 100k zou dalen. Je kan het de verkopers en de makelaars dus niet kwalijk nemen dat ze zulke vraagprijzen hanteren. De geschiedenis herhaalt zich hier: 40 jaar geleden kochten Nederlanders alle mooie en dure woningen, nu is er een andere invasie bezig.
Erfpacht is een bestaande wettelijke regeling waarbij je voor minder geld dezelfde rechten hebt als dat je de grond zou kopen. Alleen beperkt in de tijd max. 99 jaar.
Alleen momenteel niet zo gebruikelijk omdat blijkbaar de meeste mensen er geen probleem mee hebben om meer te betalen voor quasi hetzelfde. Namelijk het recht om een bepaald stuk grond te gebruiken om te wonen.
Ik zou zelf niet twijfelen als ik de keuze zou hebben tussen kopen en erfpacht. Ik ga er niet vanuit dat ik langer dan 99 jaar ergens zal wonen.
Alleen momenteel niet zo gebruikelijk omdat blijkbaar de meeste mensen er geen probleem mee hebben om meer te betalen voor quasi hetzelfde. Namelijk het recht om een bepaald stuk grond te gebruiken om te wonen.
Ik zou zelf niet twijfelen als ik de keuze zou hebben tussen kopen en erfpacht. Ik ga er niet vanuit dat ik langer dan 99 jaar ergens zal wonen.
Hoeveel eigendommen zijn er per erfpacht beschikbaar: dus "beschikbare en bruikbare eigendommen". Jij kent blijkbaar de situatie; dus geef eens een overzichtje... aub.Woz schreef: ↑5 mei 2024, 20:15 Erfpacht is een bestaande wettelijke regeling waarbij je voor minder geld dezelfde rechten hebt als dat je de grond zou kopen. Alleen beperkt in de tijd max. 99 jaar.
Momenteel quasi geen.
Maar van zodra er een echte wooncrisis zou zijn zou de erfpachtregeling terug gepromoot worden.
Het is een duidelijke methode om wonen goedkoper te maken.
Maar van zodra er een echte wooncrisis zou zijn zou de erfpachtregeling terug gepromoot worden.
Het is een duidelijke methode om wonen goedkoper te maken.
Ik weet echt niet waar jij jouw "ideetjes" haalt.
Misschien ook eens aan "lijfeigenen" in te voeren? Ongeveer dezelfde eeuw.
Het huidige probleem, voor de linksen ook wel "Uitdaging" genoemd, is de explosieve bevolkingsaangroei. Waar iedere normale bewoner van dit landje genoegen neemt met 1 à 2 kinderen "te nemen", wenst de nieuwe bevolking het niet onder VIJF te doen. Dus, met kleine appartementjes of huizen ben je niets. Zij hebben zeer veel meer ruimte nodig. Dus de stelling van: "wij stevenen af op een maatschappij van kleine gezinnen..." is totaal ongegrond of zelfs bedrog. Wij ontwikkelen "ons" naar een grotere familie of "Clan" genaamd. Mijn visie.
Ok Sammy, het is duidelijk dat het voor je enkel gaat om geroep en getier.
Van zodra er maar een schijn van een mogelijke/deelse oplossing geopperd wordt begin je helemaal te flippen.
Van zodra er maar een schijn van een mogelijke/deelse oplossing geopperd wordt begin je helemaal te flippen.
Nochtans kregen Oekraïners die hier aankwamen binnen de paar weken een sociale woning toegewezen. Het hangt er een beetje vanaf wie je bent of wie je kent waarschijnlijk.Tarbo schreef: ↑5 mei 2024, 17:39 Ik heb een beetje problemen met de kritiek op sociale woningen terwijl de wachtlijsten soms tot 7 jaar bedragen (7 jaar... ). Er werd gewoon verzaakt om sociale woningen te bouwen door de politiek. Een oplossing zou zijn om ook de privé veel meer te betrekken hierbij en niet alles zelf te doen (en dat we overheid zelf doet duurt trouwens toch tergend lang).
In Engeland is dit systeem eerder regel dan uitzondering. Veel gronden en woningen zijn daar eigendom van rijke, adellijke families die de gronden in erfpacht geven voor 99 jaar. Leningen daarvoor worden dikwijls over 2 generaties afgesloten.Woz schreef: ↑5 mei 2024, 20:15 Erfpacht is een bestaande wettelijke regeling waarbij je voor minder geld dezelfde rechten hebt als dat je de grond zou kopen. Alleen beperkt in de tijd max. 99 jaar.
Ik roep en tier niet. Wat jij aangeeft zijn geen oplossingen of zelfs gedeeltelijke oplossingen. Jij ontkent nadrukkelijk de realiteit. Wij hebben trouwens geen "woningcrisis" dan wel een "overbevolkings- en niet-presterende maatschappijcrisis". Dit is het punt.
Hoe is dit mogelijk? Niet-inwoners van de EU krijgen voorrang op burgers van de EU. Is de Oekraïne misschien een buurland van België? Onze eigen bevolking moet in de kou blijven staan, terwijl deze "exoten" hier hun dikke SUV bak voor een sociale woning parkeren? Leg mij dat eens uit aub.Trivium schreef: ↑5 mei 2024, 21:04Nochtans kregen Oekraïners die hier aankwamen binnen de paar weken een sociale woning toegewezen. Het hangt er een beetje vanaf wie je bent of wie je kent waarschijnlijk.Tarbo schreef: ↑5 mei 2024, 17:39 Ik heb een beetje problemen met de kritiek op sociale woningen terwijl de wachtlijsten soms tot 7 jaar bedragen (7 jaar... ). Er werd gewoon verzaakt om sociale woningen te bouwen door de politiek. Een oplossing zou zijn om ook de privé veel meer te betrekken hierbij en niet alles zelf te doen (en dat we overheid zelf doet duurt trouwens toch tergend lang).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt, maar erfpacht vind ik echter geen oplossing.
Wel meer wooneenheden/bewoners per vierkante meter grond oppervlakte.
Dat kan bv. door compacter te gaan wonen, wat tegenwoordig vaak gebeurt.
Maar dat bv. ook door hogere bebouwing toe te laten of gewoon door meer wooneenheden toe te laten waar nu slechts 1 wooneenheid toegelaten is bv.
Aha, jij bedoelt dus "massa-mensen-houding"? Wat bij dieren "ongewenst" is mag nu wel toepast worden bij mensen? Knap, echt knap!EarthNvstr1 schreef: ↑5 mei 2024, 21:34Klopt, maar erfpacht vind ik echter geen oplossing.
Wel meer wooneenheden/bewoners per vierkante meter grond oppervlakte.
Dat kan bv. door compacter te gaan wonen, wat tegenwoordig vaak gebeurt.
Maar dat bv. ook door hogere bebouwing toe te laten of gewoon door meer wooneenheden toe te laten waar nu slechts 1 wooneenheid toegelaten is bv.