Peiling federale verkiezingen 2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
De werkweek mag van mij ook 27 uur 37 minuten en 18 seconden duren hoor, no problem.CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08 Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.
Je zal onmiddellijk minder burn-out, minder stressgerelateerde aandoeningen hebben. Maar neen, de werkweek moet en zal X-aantal uren duren.
Ik denk niet dat de gemiddelde werknemer minder stress zal ervaren als hij een overeenkomst moet maken met zijn werkgever, voor de werkgever zal het nooit genoeg zijn (en liefst voor dezelfde wedde als voorheen). Er zijn er weinig die als werknemer in een eisende rol staan tegenover hun werkgever. Als de werkgever x zegt en de werknemer gaat er niet in mee dan is het : thank you, next !
Soms zie je van die nieuwsberichten:
'bedrijf X: werknemers mogen zoveel verlof nemen als ze willen'.
Maar het werk moet wel af zijn....
Voor veel mensen is dat een rechte lijn richting burnout.
Daarom ook dat de kans op burnout bij zelfstandigen een stuk groter is.
Begrijp me niet verkeerd: flexibiliteit hoort er bij, tot op zekere hoogte. Ik werk ook wel eens de zaterdag, of ik sta om 4h 's morgens bij de klant. Maar dan is het ook wel eens vrijdag om 15h klaar.
En de meeste werkgevers menen het goed. In het kader van geven en nemen kan er veel. Maar werkgevers hebben liever dat dit informeel blijft.
'bedrijf X: werknemers mogen zoveel verlof nemen als ze willen'.
Maar het werk moet wel af zijn....
Voor veel mensen is dat een rechte lijn richting burnout.
Daarom ook dat de kans op burnout bij zelfstandigen een stuk groter is.
Begrijp me niet verkeerd: flexibiliteit hoort er bij, tot op zekere hoogte. Ik werk ook wel eens de zaterdag, of ik sta om 4h 's morgens bij de klant. Maar dan is het ook wel eens vrijdag om 15h klaar.
En de meeste werkgevers menen het goed. In het kader van geven en nemen kan er veel. Maar werkgevers hebben liever dat dit informeel blijft.
Helemaal niet
Maar de tip werd u reeds gegeven, het geschikte orgaan daarvoor is het overleg tussen werkgevers-werknemersafgevaardigden
En net nu het de periode van de syndicale verkiezingen. Hopelijk heb je je kandidaat gesteld ?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je veralgemening slaat nergens op. En ik vrees dat je de krapte op de arbeidsmarkt danig onderschat. Werkgevers staan te schreien achter volk en zijn bereid verregaande consessies te doen om toch maar het werk gedaan te krijgen.Abatoetnie schreef: ↑8 mei 2024, 20:57Ik denk niet dat de gemiddelde werknemer minder stress zal ervaren als hij een overeenkomst moet maken met zijn werkgever, voor de werkgever zal het nooit genoeg zijn (en liefst voor dezelfde wedde als voorheen).CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08 Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.
Je zal onmiddellijk minder burn-out, minder stressgerelateerde aandoeningen hebben. Maar neen, de werkweek moet en zal X-aantal uren duren.
Ja, en? Vice versa idem. Wat is het probleem?Abatoetnie schreef: ↑8 mei 2024, 20:57Als de werkgever x zegt en de werknemer gaat er niet in mee dan is het : thank you, next !
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Dat is het hem net : op sommige werkplaatsen zijn ze helaas te onvolwassen.CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08Je blijft in hetzelfde (linkse) bedje ziek. Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.Abatoetnie schreef: ↑8 mei 2024, 13:54stel (en ik zeg wel degelijk "stel) dat door een kortere werkweek (of een 32-urenweek, welke voorgesteld werd door een bepaalde politieke partij) de algemene gezondheid zou stijgen, minder ziekte, minder burn-out, minder stressgerelateerde aandoeningen, en hierdoor op termijn de productiviteit (ondanks de kortere werktijd) zou stijgen ... maar nee, nu is er algemene steigering door machomannen en machopolitici
Ik verklaar me nader : De afgelopen jaren tijdens het 2-jaarlijkse sociaal overleg met de groep van 10 is iets nuttigs gekomen :
In het kader van levenslang leren en up to date blijven in vanalles en nog wat is er uit de bus gekomen om WN x-aantal uren verplicht opleiding te laten volgen , dit zowel formeel als informeel.
De vrijheid om daar iets zinvols van te maken krijgen WN en WG zelf om daar samen iets deftigs van te maken.
Als je dan ziet met welke gedrochten van 'opleidingsplannen' men komt aandraven omdat bepaalde WG alles op alles zet om er zich toch maar vlug en goedkoop vanaf te maken....
Wel dan vind ik persoonlijk : als men er maar dergelijke karikatuur van maakt is het misschien beter dat overheid / nationale groep van 10 er maar nog meer regels van maakt.
Triestig dat men er zelfs in slaagt van één van de weinige positieve dingen uit dat 2-jaarlijks overleg alsnog weer een circus van te maken.
Talloze voorbeelden van mensen als je er mee praat dat uw punt waar je hier mee afkomt nergens op slaatCarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 21:32Je veralgemening slaat nergens op. En ik vrees dat je de krapte op de arbeidsmarkt danig onderschat. Werkgevers staan te schreien achter volk en zijn bereid verregaande consessies te doen om toch maar het werk gedaan te krijgen.Abatoetnie schreef: ↑8 mei 2024, 20:57 Ik denk niet dat de gemiddelde werknemer minder stress zal ervaren als hij een overeenkomst moet maken met zijn werkgever, voor de werkgever zal het nooit genoeg zijn (en liefst voor dezelfde wedde als voorheen).
Ik ben echt eens benieuwd wat jij noemt :
, concreet betekent dit ?
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Over die opleidingen waar werknemers recht op hebben. Ik werk nu 6 jaar als bediende in mijn huidige bedrijf; ik heb letterlijk nog niet één dag opleiding gehad terwijl onze sector er minimaal 5 per jaar/ werknemer voorziet. MAAR, natuurlijk hebben ze daar weer oplossingen voor gevonden, als er een werknemer een opleiding van 6 maanden volgt hoeven er enkele tientallen anderen NIETS te volgen of krijgen ...KV schreef: ↑8 mei 2024, 21:42Dat is het hem net : op sommige werkplaatsen zijn ze helaas te onvolwassen.CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08
Je blijft in hetzelfde (linkse) bedje ziek. Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.
Ik verklaar me nader : De afgelopen jaren tijdens het 2-jaarlijkse sociaal overleg met de groep van 10 is iets nuttigs gekomen :
In het kader van levenslang leren en up to date blijven in vanalles en nog wat is er uit de bus gekomen om WN x-aantal uren verplicht opleiding te laten volgen , dit zowel formeel als informeel.
De vrijheid om daar iets zinvols van te maken krijgen WN en WG zelf om daar samen iets deftigs van te maken.
Als je dan ziet met welke gedrochten van 'opleidingsplannen' men komt aandraven omdat bepaalde WG alles op alles zet om er zich toch maar vlug en goedkoop vanaf te maken....
Wel dan vind ik persoonlijk : als men er maar dergelijke karikatuur van maakt is het misschien beter dat overheid / nationale groep van 10 er maar nog meer regels van maakt.
Triestig dat men er zelfs in slaagt van één van de weinige positieve dingen uit dat 2-jaarlijks overleg alsnog weer een circus van te maken.
Dat ze al die opleidingsgedrochten en andere zever waar de vakbonden altijd mee afkomen en de bedrijven uiteindelijk ook geld kosten gewoon afschaffen en ons ofwel meer verlof geven ofwel meer loon; persoonlijk vind ik dat men over dat laatste individueel zou moeten kunnen beslissen. Ofwel zoveel loon erbij door al die nutteloze gedrochten af te schaffen ofwel zoveel uren/ dagen verlof erbij.
En twee dagen per maand poeperkesverlof voor koppels. Dan kan de vrouw niet meer afkomen met "vanavond niet schat, ik ben moe na mijn werkdag"EarthNvstr1 schreef: ↑8 mei 2024, 20:39En samenlevingsverlof ook nog niet, want je hebt echt geen idee hoeveel stress dat met zich meebrengt als je vrijgezel bent.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Say no more. 'De groep van 10'. Ik weet al meer dan genoeg. Laat werkgever en werknemer maar zelf overeenkomen wat er al dan niet mogelijk is. Geen (dure!) bemoeizuchtige schoonmoeders nodig.KV schreef: ↑8 mei 2024, 21:42Ik verklaar me nader : De afgelopen jaren tijdens het 2-jaarlijkse sociaal overleg met de groep van 10 is iets nuttigs gekomen :CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08Je blijft in hetzelfde (linkse) bedje ziek. Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.
Heel gemakkelijk. Schaf al die regeltjes af en laat de werknemer maar zelf onderhandelen met zijn werkgever.
Ikzelf - en tal van mijn collega's- hebben dit talloze keren gedaan. Meestal succesvol, soms ook eens niet. Maar het laatste decennium is eigenlijk the sky the limit wat je kunt verkrijgen van je werkgever. Waarbij the sky hier niet zelden contraproductieve regeltjes zijn die uitgevonden zijn door de vakbonden. Ter meerdere eer en glorie van zichzelf, en hun Letzeburgische banken natuurlijk
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Ik had dat vroeger bij mijn eerste job. Ik was chauffeur bij De Post. Pakjes rondvoeren, postzakken gaan leveren naar postkantoren.CarpeNoctem schreef: ↑8 mei 2024, 20:08 Je blijft in hetzelfde (linkse) bedje ziek. Waarom moet er een X-urige werkweek zijn? Laat werkgevers en werknemers toch vrij om hierin overeen te komen.
Een werkdag had een forfait van 7.36u. Was je eerder klaar dan mocht je naar huis. Had je meer werk, dan werkte je langer door maar kon je ook geen overuren inschrijven. Op jaarbasis bekeken was het in je voordeel.
Vooral in de zomer had je soms na 4u al gedaan. De bouw was in verlof, veel mensen waren op reis dus had je niet veel werk.
Best plezant zo'n regeling.
Iets om over na te denken als u uw stem uitbrengt?
Post-labor economics:
https://youtu.be/4fLgX_YIVak?si=SHrv_naqQKiEwu4P
*Ik heb hier zelf (nog) geen uitgesproken idee over. Dus val me niet lastig met flauwe praat of memes hierover.
Post-labor economics:
https://youtu.be/4fLgX_YIVak?si=SHrv_naqQKiEwu4P
*Ik heb hier zelf (nog) geen uitgesproken idee over. Dus val me niet lastig met flauwe praat of memes hierover.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Bij ons paritair comité is dit Mtech+. Iedere werknemer kan er tot €1000 aan opleidingen mee volgen. Heel recent, dus wat voordeel van de twijfel gunnen maar op het eerste zicht lijkt het weer iets wat enorm veel gaat kosten en weinig gaat opbrengen.
Al die opleidingen zijn inderdaad grotendeels je reinste flauwekul. Dikwijls verplichte nummertjes waar geen kat goesting heeft om naartoe te gaan.
Enkel in het leven geroepen om mensen met een nutteloos universitair diploma een bullshit job te geven.
En terwijl je daar naar wat flauwekul zit te luisteren blijft je echte werk liggen en mag je het achteraf inhalen.
Enkel in het leven geroepen om mensen met een nutteloos universitair diploma een bullshit job te geven.
En terwijl je daar naar wat flauwekul zit te luisteren blijft je echte werk liggen en mag je het achteraf inhalen.
Laatst gewijzigd door Trivium op 8 mei 2024, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog twee voorbeelden van hetzelfde thema :
Verplichte outplacement bij ontslag. Pro forma gezever om mensen te "leren solliciteren" en dergelijke. Kompleet nutteloos. Als je te dom bent om te solliciteren ben je waarschijnlijk ook te dom om te werken.
Verplichte opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs die al 30 jaar met een vrachtwagen rijden. Daar gaat een gediplomeerde nietsnut dan vertellen hoe het echt moet. Het moet geld kosten, daarop ontvangt de staat BTW... en de winkel draait.
Ik heb ook nog opleidingen gevolgd over mijn job van een ge-outsourced gediplomeerd wicht die mijn job nog nooit van dicht gezien had. Kost veel geld maar het is voor niks goed.
Allemaal profiteurs van de maatschappij ook. Daar kunnen we alleen maar tegen zijn.
Verplichte outplacement bij ontslag. Pro forma gezever om mensen te "leren solliciteren" en dergelijke. Kompleet nutteloos. Als je te dom bent om te solliciteren ben je waarschijnlijk ook te dom om te werken.
Verplichte opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs die al 30 jaar met een vrachtwagen rijden. Daar gaat een gediplomeerde nietsnut dan vertellen hoe het echt moet. Het moet geld kosten, daarop ontvangt de staat BTW... en de winkel draait.
Ik heb ook nog opleidingen gevolgd over mijn job van een ge-outsourced gediplomeerd wicht die mijn job nog nooit van dicht gezien had. Kost veel geld maar het is voor niks goed.
Allemaal profiteurs van de maatschappij ook. Daar kunnen we alleen maar tegen zijn.