Kosten corporate actions bij Bolero
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Kosten corporate actions bij Bolero
Vandaag weer 5 euro van mijn rekening bij Bolero: "Kost igv corporate actions". Geen enkele uitleg op welke corporate action of welk aandeel die kost betrekking heeft.
Er waren de voorbije weken effectief twee corporate actions voor aandelen in mijn portefeuille. Ik heb in beide gevallen geen keuze gemaakt en dus was de standaardkeuze van toepassing, namelijk uitbetaling dividenden.
Waarom rekent Bolero hier een kost van 5 euro voor aan? Op die manier zijn keuzedividenden een financiële afstraffing waarbij Bolero - los van wat je uiteindelijk doet of kiest - steeds met 5 euro gaat lopen?
Er waren de voorbije weken effectief twee corporate actions voor aandelen in mijn portefeuille. Ik heb in beide gevallen geen keuze gemaakt en dus was de standaardkeuze van toepassing, namelijk uitbetaling dividenden.
Waarom rekent Bolero hier een kost van 5 euro voor aan? Op die manier zijn keuzedividenden een financiële afstraffing waarbij Bolero - los van wat je uiteindelijk doet of kiest - steeds met 5 euro gaat lopen?
Re: Kosten corporate actions bij Bolero
I feel you. Vorig jaar was er een stock split van Nintendo (waarbij ze mij dan nog het verkeerde aantal nieuwe gaven) en een naamsverandering bij Bungee. Telkens rekenen ze 5 eur aan. Helpt me alleen maar om alles naar IBKR over te boeken.
Moest je er vragen over stellen, zullen ze wel zeggen dat dit administratieve kosten zijn. Terwijl bij elke stock split of naamsverandering v aandelen bij IBKR daar niks wordt voor aangerekend.
Dit is echter nogal typerend voor KBC: "we rekenen een kost aan die niet teveel pijn doet, want 95% van onze klanten volgt het toch allemaal niet van dichtbij op"
Moest je er vragen over stellen, zullen ze wel zeggen dat dit administratieve kosten zijn. Terwijl bij elke stock split of naamsverandering v aandelen bij IBKR daar niks wordt voor aangerekend.
Dit is echter nogal typerend voor KBC: "we rekenen een kost aan die niet teveel pijn doet, want 95% van onze klanten volgt het toch allemaal niet van dichtbij op"
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is inderdaad overdreven die corporate action kosten. bij mij ook weer 5 euro eraf door keuzedividend Immobel. In de details geen uitleg. Ik had er ook het raden naar maar was de enige in portefeuille waar ik recent keuze moest maken.
Heb dit een keer in september en december 2023 voorgehad.
Inderdaad zonder enige info mbt waarover dit gaat.
Heb net meer info gevraagd.
Inderdaad zonder enige info mbt waarover dit gaat.
Heb net meer info gevraagd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat ze in het geval van een keuzedividend die 5 euro enkel aanrekenden als je een actieve keuze maakt, dus als je bijvoorbeeld voor aandelen in plaats van dividenden kiest. Als je dat niet doet is het de gewone standaardprocedure, namelijk uitbetaling van dividenden, en is het mijns inziens gewoon niet correct dat ze daar 5 euro extra voor aanrekenen.
Ergerlijke praktijk, idd. Easy money voor Bolero.
'Stelen' zo makkelijk 30 euro per jaar van mijn winsten.
'Stelen' zo makkelijk 30 euro per jaar van mijn winsten.

Als het keuzedividend effectief in cash wordt uitbetaald lijkt het m.i inderdaad niet correct dat Bolero die 5 euro aanrekent. Totnogtoe heb ik hier geen problemen mee gehad. Betrof wel een ander aandeel. Ik zou eerst zekerheidshalve nakijken of de uitbetaling daadwerkelijk cash was en zoja aan klantendienst vragen dat ze de 5 euro terugbetalen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mochten ze al eens vermelden op welke corporate action de kost betrekking heeft zou dat enorm helpen om dat te achterhalenDieteren schreef: ↑8 mei 2024, 11:13 Als het keuzedividend effectief in cash wordt uitbetaald lijkt het m.i inderdaad niet correct dat Bolero die 5 euro aanrekent. Totnogtoe heb ik hier geen problemen mee gehad. Betrof wel een ander aandeel. Ik zou eerst zekerheidshalve nakijken of de uitbetaling daadwerkelijk cash was en zoja aan klantendienst vragen dat ze de 5 euro terugbetalen.

Ik heb ze de vraag effectief gesteld want ik heb bij elke recente corporate action geen keuze gemaakt, wat resulteert in de standaardkeuze en dat is uitbetaling in cash.
Bij mij rekent Bolero de corporate action kost 2 dagen na de voltooing van de corporate action aan. Bij keuzedividend dus 2 dagen na de uitbetaling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Non-topic n.m.i.
In hun tarieven document staat dat uitbetaling van dividend (in cash) niets kost voor Belgische aandelen.
N.m.i. is er dus enkel sprake van een "corporate action" indien je kiest voor de omzetting van je virtueel uitbetaalde cash in nieuwe aandelen.
In hun tarieven document staat dat uitbetaling van dividend (in cash) niets kost voor Belgische aandelen.
N.m.i. is er dus enkel sprake van een "corporate action" indien je kiest voor de omzetting van je virtueel uitbetaalde cash in nieuwe aandelen.
"Belgische aandelen" is natuurlijk wel een heel kleine poel om in te vissen.
Corporate action heb je ook bij obli's die men vervroegd terugbetaald met een fee. Net nog aan de hand gehad met Xerox ( $).
Het antwoord van Bolero op mijn vraag om verduidelijking:
Een “corporate action” is een manuele aanpassing aan uw effecten. Hiervoor werd in het verleden een algemene “bewaringskost” doorgerekend naar de klant (0,20% op het totaal).
Bolero heeft beslist om dit bewaarloon niet langer aan te rekenen, maar deze manuele kosten apart automatisch door te rekenen.
We rekenen enkel iets aan wanneer er effectief iets voor moet gebeuren. Bij elke aanpassing van effecten betaalt Bolero immers (meer dan 5 eur) aan zijn bewaarnemer.
Voor welke Corporate Actions wordt er een kost aangerekend?
Voor couponinteresten, kapitaaluitkeringen op eindvervaldag en dividenden op Belgische aandelen betaalt u geen speciale kosten. Enkel voor dividenden op buitenlandse aandelen betaalt u inningskosten (2% met een maximum van €125).
Voor meer uitzonderlijke corporate actions die complexer zijn en waar verschillende tegenpartijen betrokken zijn in de verschillende fases, wordt €5 per Corporate Action (BTW inclusief) aangerekend. Hieronder vallen onder meer: een (reverse) stock split, kapitaalvermindering, kapitaalverhoging, omwisseling, Spin-offs, aandelenuitkering bij keuzedividenden, omruilbod,…
Hierbij vindt u ook de link naar onze tarievenfiche https://www.bolero.be/nl/tarieven .
-
- Full Member
- Contacteer:
Op basis van dit overzicht heb ik werkelijk geen idee waarvoor die 5 euro gisteren werd aangerekend bij mij. Opnieuw, als ze al eens zouden vermelden op welk aandeel de corporate action betrekking heeft, het zou het allemaal een pak duidelijker makken wellicht.
Vraag het hen gewoon.
Wat mij betreft hebben ze Prosus en Syensqo vermeld en mijn 2 maal 5€ afhouding heeft betrekking op een CA in september van de ene en in december van de andere.
Wat mij betreft hebben ze Prosus en Syensqo vermeld en mijn 2 maal 5€ afhouding heeft betrekking op een CA in september van de ene en in december van de andere.