Obligaties op- en afbouwen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties op- en afbouwen
Beste forumleden,
Ik heb mij proberen in te lezen in de voor- en nadelen van individuele obligaties vs obligatie-etf/fondsen.
De grote lijnen heb ik begrepen en ik weet ook dat het fiscaal interessanter is om individuele obligaties te kopen maar dat ETF's gemakkelijker en beter gespreid zijn.
Als 39-jarige ben ik momenteel mijn portefeuille aan het opbouwen en ik ben nu aan het overwegen om obligatie-ETF's te kopen. Ik heb echter 3 vragen:
-> Welke duurtijd van obligaties koop ik nu best? Op bogleheads is er continu discussie over mid- vs long-term (20-30jaar) met de achterliggende gedachte dat long term meer opbrengt maar volatieler is.
-> Gesteld dat ik long-term ETF's koop, wanneer en hoe moet ik dit dan afbouwen als ik mijn pensioenleeftijd nader? Stel dat ik rond 55 jaar de long-term etf's begin af te bouwen maar er is in die jaren zoals vandaag een renteverhoging en dus dip van de ETF-prijs, moet ik dat dan gewoon enkele jaren uitzweten en wachten tot de NAV terug naar 100 is?
-> zijn inflatie-gelinkte obligatie etf's de moeite?
Mijn gevoel blijft dat ik liever individuele obligaties heb, maar ik weet niet of dit echt rationeel is?
Ik heb mij proberen in te lezen in de voor- en nadelen van individuele obligaties vs obligatie-etf/fondsen.
De grote lijnen heb ik begrepen en ik weet ook dat het fiscaal interessanter is om individuele obligaties te kopen maar dat ETF's gemakkelijker en beter gespreid zijn.
Als 39-jarige ben ik momenteel mijn portefeuille aan het opbouwen en ik ben nu aan het overwegen om obligatie-ETF's te kopen. Ik heb echter 3 vragen:
-> Welke duurtijd van obligaties koop ik nu best? Op bogleheads is er continu discussie over mid- vs long-term (20-30jaar) met de achterliggende gedachte dat long term meer opbrengt maar volatieler is.
-> Gesteld dat ik long-term ETF's koop, wanneer en hoe moet ik dit dan afbouwen als ik mijn pensioenleeftijd nader? Stel dat ik rond 55 jaar de long-term etf's begin af te bouwen maar er is in die jaren zoals vandaag een renteverhoging en dus dip van de ETF-prijs, moet ik dat dan gewoon enkele jaren uitzweten en wachten tot de NAV terug naar 100 is?
-> zijn inflatie-gelinkte obligatie etf's de moeite?
Mijn gevoel blijft dat ik liever individuele obligaties heb, maar ik weet niet of dit echt rationeel is?
Re: Obligaties op- en afbouwen
Een paar gedachten:
0- bepaal goed wat de rol van obligaties zou zijn in je portefeuille.
1- google `bond tent`
2- duration x2 < horizon
3- zorg dat je begrijpt wat een periode zoals de eerste helft van 2022 doet met je obligaties
0- bepaal goed wat de rol van obligaties zou zijn in je portefeuille.
1- google `bond tent`
2- duration x2 < horizon
3- zorg dat je begrijpt wat een periode zoals de eerste helft van 2022 doet met je obligaties
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 mei 2024, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
KBC Bolero publiceert dagelijks hun selectie van obligaties https://www.bolero.be/uploads/media/632 ... lectie.pdf
Hun voorkeur gaat NU naar kortlopende obligaties.
Belangrijk : Kies voor het uitvoeren van uw orders een goedkope bank/broker ( makelaarsloon , BEWAARLOON !!! )
Zie ook eens spreadsheet-bondcalculator-bereken-rend ... 71-30.html
Belangrijk : Kies voor het uitvoeren van uw orders een goedkope bank/broker ( makelaarsloon , BEWAARLOON !!! )
Zie ook eens spreadsheet-bondcalculator-bereken-rend ... 71-30.html
Irrationeel zeker niet. Een klassieke obligatie-ETF is toch wel vrij sterk verschillend van een individuele obligatie.
Ihb zit je met de rentegevoeligheid.
Wel heb je tegenwoordig ook enkele obligatie-ETFs (en fondsen) met een target maturity.
https://www.justetf.com/en/search.html? ... rrency=EUR
Dus in feite een pakketje obligaties die allemaal ongeveer gelijk aflopen.
Als je die bijhoudt tot de maturity, kan je vooraf het rendement vrij goed voorspellen. De rente-capriolen spelen dan geen rol.
Zoiets lijkt beter op een individuele obligatie, dan een klassieke obligatie-ETF.
En als je nu obligaties kan krijgen op 3-4 jaar die 3-4% netto geven, lijkt me dat je daar weinig mee kan verkeerd doen ?Urbain schreef: ↑6 mei 2024, 16:44 KBC Bolero publiceert dagelijks hun selectie van obligaties https://www.bolero.be/uploads/media/632 ... lectie.pdf
Iemand ervaring met deze target maturity obligatie-ETFs, lijkt mij wel een interessante optie. Welke zijn aan te raden met een maturity van laat ons zeggen binnen 4 a 6 jaar.el perro schreef: ↑6 mei 2024, 17:23 Wel heb je tegenwoordig ook enkele obligatie-ETFs (en fondsen) met een target maturity.
https://www.justetf.com/en/search.html? ... rrency=EUR
Dus in feite een pakketje obligaties die allemaal ongeveer gelijk aflopen.
Als je die bijhoudt tot de maturity, kan je vooraf het rendement vrij goed voorspellen. De rente-capriolen spelen dan geen rol.
Zoiets lijkt beter op een individuele obligatie, dan een klassieke obligatie-ETF.