Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Ja omdat een faillissement soms de enige en beste uitweg is om een bedrijf weer op het droge te krijgen, obligatie en aandeel houders nemen het verlies terwijl de levensvatbare delen een herstart maken met het gros van de werknemers. De tijd dat overheden eindeloos met geld over de brug (mogen) komen om bedrijven of banken te redden is al een tijd voorbij. De kans dat VW failliet gaat is wel heel klein, het voordeel van zo een groot bedrijf is dat ze verlieslatende stukken kunnen sluiten of afstoten om zo het geheel gezond te houden.
Bedrijfsobligates zijn altijd risico, retail beleggers zijn de laatste die geïnformeerd worden bij problemen.karine schreef: ↑12 mei 2024, 11:39Het blijft goed afwegen risico tegenover rendement.Koffieleut schreef: ↑12 mei 2024, 11:07 Misschien zijn deze scenario's onwaarschijnlijk, maar voor 0,1% of 0,2% extra rendement wil ik dat risico niet lopen.
0,5% extra rendement telt toch best snel op.
Een bedrijf moet niet failliet gaan om zware verliezen te leiden als risicoschuwe obligatiebelegger.
Als er zich donkere wolken samentrekken boven bedrijf, krijg je "twijfels in de markt".
Dan zal de obligatiekoers beginnen dalen.
De typische risicoschuwe obligatiebelegger volgt een bedrijf dikwijls niet op de voet.
Maar als ze in hun portefeuille die dalende koers zien, zullen ze zich als goede huisvader toch vragen beginnen stellen: wat is er aan de hand?
Wat ze in de pers dan lezen is niet fraai, onrustwekkend. Geruchten die de ronde doen. En er is die koers die maar daalt.
Ze maken zich zorgen.
En de koers daalt verder, meer krantenartikels.
Ze willen dan af van hun obligaties. Om te redden wat er te redden valt. En om beter te slapen.
Zeker bij illiquide obligaties krijg je dan een markt met veel verkopers en nauwelijks kopers.
De koers kan dan zwaar duiken, niet in verhouding tot de problemen.
Ik heb daar al paar keer mijn voordeel bij gedaan, door aan de koopkant te staan.
Eind vorig jaar nog Atenor. Vroeger nog Fagron. Die bedrijven zijn niet failliet.
Maar het is de risicoschuwe obligatiebelegger die de pineut is.
Moraal: je moet maar risico's nemen die je aankan/je je comfortabel bij voelt.
Als je niet wil blootgesteld zijn aan risico van bedrijf X, moet je er ook geen obligatie van kopen.
Als er zich donkere wolken samentrekken boven bedrijf, krijg je "twijfels in de markt".
Dan zal de obligatiekoers beginnen dalen.
De typische risicoschuwe obligatiebelegger volgt een bedrijf dikwijls niet op de voet.
Maar als ze in hun portefeuille die dalende koers zien, zullen ze zich als goede huisvader toch vragen beginnen stellen: wat is er aan de hand?
Wat ze in de pers dan lezen is niet fraai, onrustwekkend. Geruchten die de ronde doen. En er is die koers die maar daalt.
Ze maken zich zorgen.
En de koers daalt verder, meer krantenartikels.
Ze willen dan af van hun obligaties. Om te redden wat er te redden valt. En om beter te slapen.
Zeker bij illiquide obligaties krijg je dan een markt met veel verkopers en nauwelijks kopers.
De koers kan dan zwaar duiken, niet in verhouding tot de problemen.
Ik heb daar al paar keer mijn voordeel bij gedaan, door aan de koopkant te staan.
Eind vorig jaar nog Atenor. Vroeger nog Fagron. Die bedrijven zijn niet failliet.
Maar het is de risicoschuwe obligatiebelegger die de pineut is.
Moraal: je moet maar risico's nemen die je aankan/je je comfortabel bij voelt.
Als je niet wil blootgesteld zijn aan risico van bedrijf X, moet je er ook geen obligatie van kopen.
En die obligaties worden meestal uitgegeven door een onderdeel van het bedrijf dat een aparte B.V. (A.G.) is.vortex schreef: ↑12 mei 2024, 12:29Ja omdat een faillissement soms de enige en beste uitweg is om een bedrijf weer op het droge te krijgen, obligatie en aandeel houders nemen het verlies terwijl de levensvatbare delen een herstart maken met het gros van de werknemers. De tijd dat overheden eindeloos met geld over de brug (mogen) komen om bedrijven of banken te redden is al een tijd voorbij. De kans dat VW failliet gaat is wel heel klein, het voordeel van zo een groot bedrijf is dat ze verlieslatende stukken kunnen sluiten of afstoten om zo het geheel gezond te houden.
B.v. VW leasing A.G., V.W. financing A.G. etc.
FR0014003Q41
Bedrijfsobligatie ( Danone)
Yield: 3,5%
Coupure: 100k
Bedrijfsobligatie ( Danone)
Yield: 3,5%
Coupure: 100k
JOKER247 schreef: ↑4 april 2024, 18:52FR0014007TY9 (Vandaag nog gedaan) 3,14%
DE0001141810 (Vandaag nog gekocht ) 3,02% op laatste advieskoers vandaag.
EU000A1Z99J2 Weinig handel in. 3,148% op laatste advieskoers vandaag.
DE000A254PM6 Weinig handel in. Laatste advies koers vandaag 3,178%
AT000A2QRW0 (Gisteren nog gekocht voor 96,65 (helaas deeluitvoering gehad) 3,11%
Een tijdje geleden werden deze obligatie voorgesteld. De vraag die ik heb: waar kan je met zekerheid de uitgifte prijs nagaan, want stel dat dit ver beneden pari is uitgegeven zoals zerocoupons obligatie (niet te verwarren met nulcoupons) dan ben je wel de RV op de meerwaarde verschuldigd.
Ik weet dat Saxo de uitgifte prijs geeft, maar is dit wel 100% betrouwbaar/correct?
Ik vraag het omdat ik inderdaad een zerocopon obligatie heb gekocht (EIB 0% 5nov 2026 EU DE0001345908). Op het eerste zicht lijkt dit een nucoupon, maar neen, het is een zero coupon uitgegeven aan 13%. Saxo geeft dit wel correct weer).
Ik wil dus voor mijn volgende aanopen absoluut zeker zijn en een officiele bron vinden.
De beurs ven Frankfurt is een betrouwbare bron. As van de grafiek op maximaal zetten en kijken naar waarde op dag 1.
ova103 schreef: ↑13 mei 2024, 21:34neen dat klopt niet altijd. Heb ik al ondervonden met aangegeven uitgifte prijzen bv FR0013476090 RCI Banque S.A. 1,125% 20/27. Uigifte 99, 39%,
ZOwel bij Saxo als bij https://www.boursorama.com/bourse/oblig ... 013476090/
koers bij beurs van Frankfurt zogezegd op de vroegste datum die het laat zien: 84%
Mijn ervaringen gaven me gelijk. Maar ik steek mijn hand niet in het vuur dat het 100% correct is. Zelfs Bolero ging onlangs nog de mist in ..;
Je mag de obligatie hier altijd posten. Redelijk wat kenners in dit topic.
Je mag de obligatie hier altijd posten. Redelijk wat kenners in dit topic.
Je maakt een fout bij het instellen van de grafiek. Je moet de as op maximaal zetten en dan zie je dat ie vertrekt op 100.
dubbel
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 13 mei 2024, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 13 mei 2024, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
als ik de as op maximaal zet toont het 80% als vroegste datum.
Maar als ik de as op 1 jaar zet, en dan verschuif naar de lanceringsdatum, dan geeft het idd de juiste waarde mee.