Vraag ivm starten met investeren na vastgoedtransactie
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Vraag ivm starten met investeren na vastgoedtransactie
Ik zou alleszins niet overhaast te werk gaan om die 600 k€ te gaan beleggen. Het tijdperk dat een spaarrekening slechts 0,11% opleverde, is immers voorbij.
Een deel van het bedrag (200 k€) zou ik dus gewoon tijdelijk sparen. Er zijn spaarrekeningen die 2 tot zelfs 3% opleveren. Om RV te vermijden en omwille van de depositobeschermingsregeling, zou ik dat bedrag spreiden over diverse banken.
Het ganse bedrag in ETF's steken, zelfs gespreid in de tijd, zou ik alleszins nooit doen. Zeker niet in dit stadium waarbij de Amerikaanse aandelen sterk beïnvloed zijn geweest door AI nieuws en de meeste erg duur noteren.
Het is ook een misvatting om te denken dat ETF's niet zouden kunnen crashen. De coronacrash was een voorsmaakje, en ja.. gelukkig is die crash erg snel hersteld. Vroeg of laat zal een crash zich opnieuw voordoen en dan stelt zich maar de vraag of de beurzen dan ook zo snel zullen herstellen.
De vraag stelt zich ook wie zijn emoties onder controle zal kunnen houden. Diegene die in een ETF heeft belegd (waar je weinig analysewerk kunt omtrent doen en waarvan je weet dat je op een hoogtepunt bent ingestapt) of diegene die geïnformeerd geïnvesteerd heeft in koopwaardige waardeaandelen.
Een combinatie van ETF's, individuele aandelen, obligaties,... is perfect mogelijk, dus "individuele aandelen"' volledig uitsluiten, zou ik niet doen. Een paar GVV's in portefeuille nemen, zoals Aedifica, Montea en WDP is zo bijvoorbeeld het overwegen waard.
Een deel van het bedrag (200 k€) zou ik dus gewoon tijdelijk sparen. Er zijn spaarrekeningen die 2 tot zelfs 3% opleveren. Om RV te vermijden en omwille van de depositobeschermingsregeling, zou ik dat bedrag spreiden over diverse banken.
Het ganse bedrag in ETF's steken, zelfs gespreid in de tijd, zou ik alleszins nooit doen. Zeker niet in dit stadium waarbij de Amerikaanse aandelen sterk beïnvloed zijn geweest door AI nieuws en de meeste erg duur noteren.
Het is ook een misvatting om te denken dat ETF's niet zouden kunnen crashen. De coronacrash was een voorsmaakje, en ja.. gelukkig is die crash erg snel hersteld. Vroeg of laat zal een crash zich opnieuw voordoen en dan stelt zich maar de vraag of de beurzen dan ook zo snel zullen herstellen.
De vraag stelt zich ook wie zijn emoties onder controle zal kunnen houden. Diegene die in een ETF heeft belegd (waar je weinig analysewerk kunt omtrent doen en waarvan je weet dat je op een hoogtepunt bent ingestapt) of diegene die geïnformeerd geïnvesteerd heeft in koopwaardige waardeaandelen.
Een combinatie van ETF's, individuele aandelen, obligaties,... is perfect mogelijk, dus "individuele aandelen"' volledig uitsluiten, zou ik niet doen. Een paar GVV's in portefeuille nemen, zoals Aedifica, Montea en WDP is zo bijvoorbeeld het overwegen waard.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoe ik het zou doen, ik zou één of max. 2 ETF's kiezen.
Kies je er één, dan zou ik daar minstens ( kom ik direct op terug ) elke maand 10 000 euro in beleggen, kies je er 2 ( die niet bijna identiek dezelfde overlapping hebben ) zou ik minstens 7 500 euro/ Maand in investeren.
Tevens zou ik het gemiddelde van je aankoopkoersen bijhouden. Ligt de koers, na een koersval 5% lager dan je gemiddelde zou ik direct voor 25 000 euro extra bijkopen die maand; ligt de koers 10% lager dan je gemiddelde zou ik voor 100 000 bijkopen.
Bij mij staan er zelf enkele panden te koop/ klaar bij de notaris voor de ondertekening en dit is hoe ik het ga doen.
Kies je er één, dan zou ik daar minstens ( kom ik direct op terug ) elke maand 10 000 euro in beleggen, kies je er 2 ( die niet bijna identiek dezelfde overlapping hebben ) zou ik minstens 7 500 euro/ Maand in investeren.
Tevens zou ik het gemiddelde van je aankoopkoersen bijhouden. Ligt de koers, na een koersval 5% lager dan je gemiddelde zou ik direct voor 25 000 euro extra bijkopen die maand; ligt de koers 10% lager dan je gemiddelde zou ik voor 100 000 bijkopen.
Bij mij staan er zelf enkele panden te koop/ klaar bij de notaris voor de ondertekening en dit is hoe ik het ga doen.
ETF's zijn veel volatieler dan vastgoedpanden, moet je ook mentaal mee om kunnen, -50% op je ETF's kan gebeuren (zie 2000, 2008).voorheenCP1234 schreef: ↑2 mei 2024, 13:53 Hoe ik het zou doen, ik zou één of max. 2 ETF's kiezen.
Persoonlijk zou ik nooit verhuurvastgoed verkopen om ETF's aan te kopen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat U persoonlijk zou doen interesseert me niet ...TrX schreef: ↑2 mei 2024, 15:15ETF's zijn veel volatieler dan vastgoedpanden, moet je ook mentaal mee om kunnen, -50% op je ETF's kan gebeuren (zie 2000, 2008).voorheenCP1234 schreef: ↑2 mei 2024, 13:53 Hoe ik het zou doen, ik zou één of max. 2 ETF's kiezen.
Persoonlijk zou ik nooit verhuurvastgoed verkopen om ETF's aan te kopen.
Wat ik ga doen, ben aan het doen, is een mogelijk antwoord op de vraag van de topicstarter.
Theorie zou zeggen alles direct investeren via trackers. In de praktijk denk ik dat weinig mensen het aandurven bij zo'n bedrag.
Maak me nu wel de bedenking: na vele jaren van beleggen, is mijn eigen portefeuille al zo groot dat ik deze waarschijnlijk ook niet zou durven investeren in één keer, echter zit dit bedrag evengoed wel volledig in de markt.
Sommige zaken zijn toch psychologische mindfucks.
Maak me nu wel de bedenking: na vele jaren van beleggen, is mijn eigen portefeuille al zo groot dat ik deze waarschijnlijk ook niet zou durven investeren in één keer, echter zit dit bedrag evengoed wel volledig in de markt.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb dat ook nooit gedurfd hoewel het achteraf gezien beter was geweest, maar je moet maar juist alles hebben geïnvesteerd de dag voor een crash ...simonvb schreef: ↑2 mei 2024, 19:32 Theorie zou zeggen alles direct investeren via trackers. In de praktijk denk ik dat weinig mensen het aandurven bij zo'n bedrag.
Ik was iets ouder toen ik hetzelfde probleem had. Ik heb gewoon 2 obligaties gekocht en die na 3 jaar verkocht om ... alles terug in vastgoed te steken.
De tijden zijn ondertussen wel veranderd ( destijds was er geen RV op obligaties) en ze zullen nog veranderen. Moeilijk ,om zomaar 'het goede antwoord' te geven aan een 30-jarige.
Het 'probleem' van de obligaties kan je oplossen door bvb een nulcoupon-obli te kopen aan 70% of lager. Zo vermijd je alvast de RV. ( als men de regels niet wijzigt, maar dat geldt voor alle beleggingen) .
De tijden zijn ondertussen wel veranderd ( destijds was er geen RV op obligaties) en ze zullen nog veranderen. Moeilijk ,om zomaar 'het goede antwoord' te geven aan een 30-jarige.
Het 'probleem' van de obligaties kan je oplossen door bvb een nulcoupon-obli te kopen aan 70% of lager. Zo vermijd je alvast de RV. ( als men de regels niet wijzigt, maar dat geldt voor alle beleggingen) .
Zoals ik eerder al schreef, om te kopen en te blijven kopen wanneer de beurzen langere tijd bloedrood zien moet je tegen een stoot(je) kunnen.BenjaminBuffett schreef: ↑2 mei 2024, 13:37 De vraag stelt zich ook wie zijn emoties onder controle zal kunnen houden. Diegene die in een ETF heeft belegd (waar je weinig analysewerk kunt omtrent doen en waarvan je weet dat je op een hoogtepunt bent ingestapt) of diegene die geïnformeerd geïnvesteerd heeft in koopwaardige waardeaandelen.
Op een maand 10% verliezen van 300K is veel geld en blijf dan maar eens verder aankopen.
Theoretisch allemaal mooi, in de praktijk heel wat anders.
Zeker waar. Maar wat zijn de alternatieven met zo'n bedrag?karine schreef: ↑3 mei 2024, 00:09Zoals ik eerder al schreef, om te kopen en te blijven kopen wanneer de beurzen langere tijd bloedrood zien moet je tegen een stoot(je) kunnen.BenjaminBuffett schreef: ↑2 mei 2024, 13:37 De vraag stelt zich ook wie zijn emoties onder controle zal kunnen houden. Diegene die in een ETF heeft belegd (waar je weinig analysewerk kunt omtrent doen en waarvan je weet dat je op een hoogtepunt bent ingestapt) of diegene die geïnformeerd geïnvesteerd heeft in koopwaardige waardeaandelen.
Op een maand 10% verliezen van 300K is veel geld en blijf dan maar eens verder aankopen.
Investeren in vastgoed? Voor 600.000 euro koop je de dag van vandaag ook niet enorm veel meer, zeker niet in steden. En dan moet je nog rekening houden met huurders waar je veel miserie mee kan hebben.
Op spaarrekeningen laten staan aan lage rentevoeten waar je dan ook nog eens 15% van mag afdokken aan de belastingen is ook niet de meest slimme zet.
Blijven niet veel opties over?
Laatst gewijzigd door Samsara op 4 mei 2024, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelfs op een bedrag van 600k is 2% tot 3% is wel heel weinig rendement vind ik. Die rentevoeten kunnen in de nabije toekomst ook wel een duikje gaan nemen.BenjaminBuffett schreef: ↑2 mei 2024, 13:37 Een deel van het bedrag (200 k€) zou ik dus gewoon tijdelijk sparen. Er zijn spaarrekeningen die 2 tot zelfs 3% opleveren. Om RV te vermijden en omwille van de depositobeschermingsregeling, zou ik dat bedrag spreiden over diverse banken.
Als je rekening wil houden met de depositobeschermingsregeling moet je dat bedrag spreiden over 6 verschillende banken. 6 banken vinden met rentevoeten van 3%, dat zal al moeilijk worden.
Het spreiden van dat bedrag over verschillende spaarrekeningen bij verschillende banken maakt overigens geen verschil uit voor het betalen van de Roerende Voorheffing. Die moet je sowieso betalen, of je geld nu gespreid is over verschillende banken of niet. Op alles boven de 1040 euro rente betaal je ook nog eens 15% RV.
Dat kan altijd maar als je daar constant angstig voor bent dan investeer je nooit.BenjaminBuffett schreef: ↑2 mei 2024, 13:37 Het is ook een misvatting om te denken dat ETF's niet zouden kunnen crashen. De coronacrash was een voorsmaakje, en ja.. gelukkig is die crash erg snel hersteld. Vroeg of laat zal een crash zich opnieuw voordoen en dan stelt zich maar de vraag of de beurzen dan ook zo snel zullen herstellen.
Heb je het over nieuwbouw ofzo? Je kan best met dergelijk bedrag iets niet nieuw kopen en jaarlijks een rendement opbouwen van 3 a 4% + de eventuele meerwaarde van het vastgoed.Samsara schreef: ↑4 mei 2024, 22:19Zeker waar. Maar wat zijn de alternatieven met zo'n bedrag?karine schreef: ↑3 mei 2024, 00:09
Zoals ik eerder al schreef, om te kopen en te blijven kopen wanneer de beurzen langere tijd bloedrood zien moet je tegen een stoot(je) kunnen.
Investeren in vastgoed? Voor 600.000 euro koop je de dag van vandaag ook niet enorm veel meer, zeker niet in steden.
Ik zou direct een deel in obligaties stoppen a 3% en meer.
Deel op spaarrekening a 2,8% netto.
Paar goedkope vastgoedaandelen.
Tracker portefeuille opstarten.
Beurzen blijven niet eeuwig stijgen maar correcties lijken er ook niet te komen en met rente dalingen in het vooruitzicht kan de stijging nog wel eens een tijd aan aanhouden.
Ik zou in ieder geval voldoende cash achter de hand houden voor koopjes zouden die er toch komen.
Laat verder die etf portefeuille rustig verder opbouwen.
Beurzen blijven niet eeuwig stijgen maar correcties lijken er ook niet te komen en met rente dalingen in het vooruitzicht kan de stijging nog wel eens een tijd aan aanhouden.
Ik zou in ieder geval voldoende cash achter de hand houden voor koopjes zouden die er toch komen.
Dat klinkt als een goede spreiding.karine schreef: ↑5 mei 2024, 12:35 Ik zou direct een deel in obligaties stoppen a 3% en meer.
Vastgoedaandelen hebben nog nooit mijn aandacht getrokken. Zijn die interessant?
Appartementen in grootsteden voornamelijk.
Voor een (gerenoveerd) appartement in zo'n typisch groot gebouw van de jaren 70 zit je al makkelijk aan 300K of meer. Dan nog de maandelijkse gemeenschappelijke kosten erbij, extra onvoorziene kosten mogelijk door defecten wegens ouderdom. En dan heb je nog maar 1 pand en moet je nog geluk hebben met de huurders.
Al te veel horrorverhalen gehoord vrees ik.
Maar we wijken af want nieuw vastgoed is denk ik ook niet meteen het doel van topicstarter, want die heeft net een bedrag vrij na een vastgoedtransactie.
Laatst gewijzigd door Samsara op 14 mei 2024, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk, dat is een goede raad. Je hoeft niet de hele tijd de markt in het oog te houden en te springen op wat je denkt dat opportuniteiten zijn. Koop een goed gespreide etf en laat de tijd zijn werk doen.
Toch wel. Niet de hele tijd onafgebroken natuurlijk, maar op lange termijn wel. Hieronder zie je de evolutie van de Dow Jones in letterlijk een eeuw.Beurzen blijven niet eeuwig stijgen.