Vraag ivm starten met investeren na vastgoedtransactie
TIP
Re: Vraag ivm starten met investeren na vastgoedtransactie
Nu nog alleen maar een eeuw blijven leven.
Laat ons realistisch zijn, de meeste mensen hebben een beleggingshorizon van maximaal 30-40 jaar.
Dus grafieken op een eeuw zijn eigenlijk niet relevant, omwille van de praktische reden dat je dood bent op die termijn
Tenzij je belegt voor je kinderen en kleinkinderen. (Ook al bestaan die nog niet vandaag.)
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Zelfs op 30 jaar maak je op de beurs nog fenomenale winsten. Behalve degenen die daags voor de crash van 1929 ingestapt waren.
Op de heel lange termijn natuurlijk wel maar is het nu niet allemaal een beetje te mooi om waar te zijn?Yaris schreef: ↑14 mei 2024, 05:13Kijk, dat is een goede raad. Je hoeft niet de hele tijd de markt in het oog te houden en te springen op wat je denkt dat opportuniteiten zijn. Koop een goed gespreide etf en laat de tijd zijn werk doen.
Toch wel. Niet de hele tijd onafgebroken natuurlijk, maar op lange termijn wel. Hieronder zie je de evolutie van de Dow Jones in letterlijk een eeuw.Beurzen blijven niet eeuwig stijgen.
Je moet vandaag moeite doen om iets te kopen dat daalt i.p.v. stijgt.
Misschien off topic maar ik ben al enkele weken aan het twijfelen om een positie in BABA of KWEB te nemen.
Is de ommekeer dan toch begonnen.
BABA gisteren +5,7%/ 1 maand +19,8% / 5 jaar -50%
KWEB gisteren +3,8% / 1 maand +20% / 5 jaar -28%
Een troost, EMIM blijf ik gespreid aankopen.
uw harde centen worden toch ook steeds minder waard? Vastgoed stijgt toch ook al een eeuw? De hamburger bij mcdonalds en de pintjes bij elk café worden toch ook telkens duurder?karine schreef: ↑14 mei 2024, 09:15Op de heel lange termijn natuurlijk wel maar is het nu niet allemaal een beetje te mooi om waar te zijn?Yaris schreef: ↑14 mei 2024, 05:13
Kijk, dat is een goede raad. Je hoeft niet de hele tijd de markt in het oog te houden en te springen op wat je denkt dat opportuniteiten zijn. Koop een goed gespreide etf en laat de tijd zijn werk doen.
Toch wel. Niet de hele tijd onafgebroken natuurlijk, maar op lange termijn wel. Hieronder zie je de evolutie van de Dow Jones in letterlijk een eeuw.
Je moet vandaag moeite doen om iets te kopen dat daalt i.p.v. stijgt.
Dat is geen blinde logica, maar als je begrijpt hoe het financieel systeem in elkaar zit, is dat wél logisch.
Wijlen Charlie Munger, de collega van Warren Buffet, zei altijd dat je meer kon verdienen door aan de zijlijn het goede moment af te wachten dan door op een willekeurig moment in de markt te stappen.
Velen hier geloven dat nog altijd niet, maar de grafiek van "mijn vriend" Yaris bewijst dat zeer duidelijk.
Als je ingestapt bent op .32 ipv op .28 dan ga je een pak meer eenheden gekregen hebben en een veel beter rendement. De impact van een slecht startmoment, sleep je heel lang achter je aan.
Als je ingestapt bent op een goed moment, dan is de kans heel groot dat je bij een volgende crash (en die komt er soswieso ooit aan) niet in de negatieve cijfers belandt.
Velen hier geloven dat nog altijd niet, maar de grafiek van "mijn vriend" Yaris bewijst dat zeer duidelijk.
Als je ingestapt bent op .32 ipv op .28 dan ga je een pak meer eenheden gekregen hebben en een veel beter rendement. De impact van een slecht startmoment, sleep je heel lang achter je aan.
Als je ingestapt bent op een goed moment, dan is de kans heel groot dat je bij een volgende crash (en die komt er soswieso ooit aan) niet in de negatieve cijfers belandt.
Ik ben begonnen begin 2022 met aandelen/ETF aan te kopen en gedurende het volledige jaar bijgekocht. Ik denk dat het altijd interessanter is om gespreid aan te kopen i.p.v. ineens alles op willekeurAlFonds schreef: ↑15 mei 2024, 11:04 Wijlen Charlie Munger, de collega van Warren Buffet, zei altijd dat je meer kon verdienen door aan de zijlijn het goede moment af te wachten dan door op een willekeurig moment in de markt te stappen.
Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat markttiming niet werkt.
Correctie komt er zeker maar wanneer ? Als de Russen morgen een foute bom gooien hebben we morgen al een correctie.
https://beterbeleggendandebank.nl/waaro ... iet-werkt/
-
- Full Member
- Contacteer:
Markttiming werkt wel.karine schreef: ↑15 mei 2024, 12:41Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat markttiming niet werkt.
Correctie komt er zeker maar wanneer ? Als de Russen morgen een foute bom gooien hebben we morgen al een correctie.
Nu het enkel nog onder de knie krijgen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Munger en Buffet hebben 1 gigantisch voordeel (gehad) en dat is hun leeftijd.
Een exponentiële curve stijgt gigantisch op het einde.
(zonder afbreuk te doen aan hun kunnen)
Een exponentiële curve stijgt gigantisch op het einde.
(zonder afbreuk te doen aan hun kunnen)
De dwaasheid om de markt proberen te timenPieter1985 schreef: ↑15 mei 2024, 14:09Markttiming werkt wel.karine schreef: ↑15 mei 2024, 12:41 Ik denk dat iedereen intussen wel weet dat markttiming niet werkt.
Nu het enkel nog onder de knie krijgen.
De allure van markttiming verleidt voortdurend beleggers, die denken dat ze het systeem kunnen verslaan en winst kunnen maken. Talrijke studies hebben echter aangetoond dat deze aanpak vol valkuilen zit. De onvoorspelbare aard van de markt maakt het vrijwel onmogelijk om consequent de hoogte- en dieptepunten met enige mate van nauwkeurigheid te voorspellen. Pogingen om dit te doen resulteren vaak in gemiste kansen en suboptimale rendementen.
De gevaren van aan de zijlijn blijven staan
Beleggers die de markt proberen te timen, eindigen vaak aan de zijlijn, wachtend op het "perfecte" moment om te beleggen. Deze strategie kan echter schadelijk zijn voor de groei op lange termijn. Door buiten de markt te blijven, missen beleggers de potentiële winst en het samengestelde effect van regelmatig beleggen. De geschiedenis heeft aangetoond dat hoe langer een belegger belegd blijft, hoe groter de kans op een positief rendement.
De kracht van consistent beleggen
Beleggers die daarentegen een gedisciplineerde, consistente benadering van beleggen hanteren, doen het op de lange termijn veel beter. Door regelmatig bij te dragen aan hun beleggingsportefeuille, ongeacht de marktomstandigheden, zijn ze in staat om de onvermijdelijke ups en downs te overleven en te profiteren van de inherente neiging van de markt om na verloop van tijd te stijgen.
De mythe van perfecte timing
Om de nutteloosheid van markttiming te illustreren, laten we eens kijken naar twee hypothetische beleggers, elk met een andere benadering van beleggen in de S&P 500 over een periode van 20 jaar.
De "Beste-Dag" Belegger
De eerste belegger, de "Best-Day" belegger, slaagt er op de een of andere manier in om zijn beleggingen perfect te timen, door altijd op de laagste dag van het jaar te beleggen. Over de periode van 20 jaar zou deze belegger een gemiddeld jaarlijks rendement van 11,43% hebben behaald.
De "Slechtste-Dag" Belegger
De tweede belegger, de "Worst-Day" belegger, doet precies het tegenovergestelde en belegt op de hoogste dag van het jaar. Zelfs met deze schijnbaar rampzalige timing zou het gemiddelde jaarlijkse rendement voor deze belegger 9,48% zijn geweest. Dit toont aan dat zelfs met de slechtst mogelijke timing, een belegger die toegewijd blijft aan de markt nog steeds aanzienlijke winsten op lange termijn kan behalen.
Inderdaad, time in the market is more important than timing the market.
En hier zijn de resultaten voor de perfecte markettiming:
Hier is meer uitleg: https://www.personalfinanceclub.com/how ... he-market/
Hier is meer uitleg: https://www.personalfinanceclub.com/how ... he-market/
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt B7H4long. Ik maak het jullie gemakkelijk en voeg er de conclusies aan toe:
- Wie iedere maand een vast bedrag spaart zonder naar de markt te kijken wint tegenover degenen die de markt proberen te timen.
- Wie de markt goed kan timen wint weliswaar tegenover degenen die steeds opnieuw verkeerd timen, maar het verschil is niet gigantisch. Belangrijker is in de markt te blijven, zelfs als je op het verkeerde moment instapt.
Laatst gewijzigd door Yaris op 16 mei 2024, 07:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer: