Umicore
TIP
Re: Umicore
Toch opvallend en een beetje triest dat dit weer vlot 5% onderuit is gegaan op nieuws dat de Belgische overheid is ingestapt
Tja, de reden (protectionisme en staatsinmenging) waarom de overheid instapt is natuurlijk niet echt in het belang van het bedrijf en aandeelhouder.
Voor mij zou dat ook een belangrijke reden voor verkoop zijn.
Ik denk maar even aan de geweldige prestaties en al het gedoe bij oa Belgacom/Proximus en Bpost.
Run to the hill zou de eerste reactie zijn. Nu betreft dit natuurlijk maar een klein deel in het kapitaal en ook nog onrechtstreeks, maar iets positief zou ik er niet in kunnen zien.
Ik denk maar even aan de geweldige prestaties en al het gedoe bij oa Belgacom/Proximus en Bpost.
Run to the hill zou de eerste reactie zijn. Nu betreft dit natuurlijk maar een klein deel in het kapitaal en ook nog onrechtstreeks, maar iets positief zou ik er niet in kunnen zien.
Als een belgisch of vlaams bedrijf in buitenlandse handen komt komt de commentaar dat we onze bedrijven in eigen handen -controle dienen te houden. Indien de belgische of vlaamse overheid dit onrechtstreek doet wordt deze strategische keuze als protectionisme gezien. Vreemd
Mijn mening: de overheid hoort geen hoofdaandeelhouder te zijn maar kan wel een kleine maar belangrijke participatie nemen om onze eigen economie te behouden-versterken. Gezien de plannen van umicore vind ik dit ondanks ik liever geen overheidsbemoeienis zie, wel een strategische juiste keuze cfr Keynes
Mijn mening: de overheid hoort geen hoofdaandeelhouder te zijn maar kan wel een kleine maar belangrijke participatie nemen om onze eigen economie te behouden-versterken. Gezien de plannen van umicore vind ik dit ondanks ik liever geen overheidsbemoeienis zie, wel een strategische juiste keuze cfr Keynes
zelfde gedachte erover....uiteindelijk..of de overheid erin zit of niet..het is nog altijd het management dat bepaalt wat er zal gebeuren..die 5% is peanuts zou ik dan denken en eigenlijk deel moeten uitmaken van vertrouwen in het bedrijf Umicore.Ronaldo schreef: ↑15 mei 2024, 14:12 Als een belgisch of vlaams bedrijf in buitenlandse handen komt komt de commentaar dat we onze bedrijven in eigen handen -controle dienen te houden. Indien de belgische of vlaamse overheid dit onrechtstreek doet wordt deze strategische keuze als protectionisme gezien. Vreemd
Dat is niet de gedachte er achter van de overheid.Tommy052 schreef: ↑15 mei 2024, 14:31zelfde gedachte erover....uiteindelijk..of de overheid erin zit of niet..het is nog altijd het management dat bepaalt wat er zal gebeuren..die 5% is peanuts zou ik dan denken en eigenlijk deel moeten uitmaken van vertrouwen in het bedrijf Umicore.Ronaldo schreef: ↑15 mei 2024, 14:12 Als een belgisch of vlaams bedrijf in buitenlandse handen komt komt de commentaar dat we onze bedrijven in eigen handen -controle dienen te houden. Indien de belgische of vlaamse overheid dit onrechtstreek doet wordt deze strategische keuze als protectionisme gezien. Vreemd
Die 5% heeft veel meer macht dan het op het eerste zicht lijkt, immers de overheid is ook diegene die over vergunningen gaat, wel of geen subsidies geeft, milieunormen handhaaft, middels wetgeving bepaalde dingen mogelijk of onmogelijk kan maken, enz... En wie zegt dat het bij die 5% blijft. Hoe dan ook is het met een voorop gesteld doel dat juist nu er concurrentie tussen België en Frankrijk is ontstaan over de locatie van een batterij recyclage fabriek dat de staat zich inkoopt. En ja, de staat zal er wel belang bij hebben dat bedrijven lokaal blijven en hier investeren maar staatsbelangen zijn zelden gelijk aan bedrijfs en aandeelhoudersbelangen.
Maar die 5% is wel gewoon 250M€ van 'ons' belastinggeld.Tommy052 schreef: ↑15 mei 2024, 14:31zelfde gedachte erover....uiteindelijk..of de overheid erin zit of niet..het is nog altijd het management dat bepaalt wat er zal gebeuren..die 5% is peanuts zou ik dan denken en eigenlijk deel moeten uitmaken van vertrouwen in het bedrijf Umicore.Ronaldo schreef: ↑15 mei 2024, 14:12 Als een belgisch of vlaams bedrijf in buitenlandse handen komt komt de commentaar dat we onze bedrijven in eigen handen -controle dienen te houden. Indien de belgische of vlaamse overheid dit onrechtstreek doet wordt deze strategische keuze als protectionisme gezien. Vreemd
Daarvoor hadden ze ook scholen kunnen bouwen, of fatsoenlijke uitrusting kopen voor de politie, of een salarisverhoging geven aan verpleegsters, of nog zoveel andere goede dingen.
Als de staat zorgt voor goede vestigingscondities voor bedrijven, dan bijft Umicore (en andere bedrijven) vanzelf wel verankerd in Belgie.
Ik ben bang dat Frankrijk het uiteindelijk toch gaat winnen. Ze hebben ook al een contract afgesloten met China om in Frankrijk via de Stellantis groep 2 merken Chinese elektr. auto's te gaan bouwen.vortex schreef: ↑15 mei 2024, 14:54 Die 5% heeft veel meer macht dan het op het eerste zicht lijkt, immers de overheid is ook diegene die over vergunningen gaat, wel of geen subsidies geeft, milieunormen handhaaft, middels wetgeving bepaalde dingen mogelijk of onmogelijk kan maken, enz... En wie zegt dat het bij die 5% blijft. Hoe dan ook is het met een voorop gesteld doel dat juist nu er concurrentie tussen België en Frankrijk is ontstaan over de locatie van een batterij recyclage fabriek dat de staat zich inkoopt. En ja, de staat zal er wel belang bij hebben dat bedrijven lokaal blijven en hier investeren maar staatsbelangen zijn zelden gelijk aan bedrijfs en aandeelhoudersbelangen.
Geef ik jou absoluut gelijk in..maar 1 miljoen euro of 250 miljoen euro...dat zal nu nog niet veel uitmaken, denk ik. Voor Umicore zelf is dit geen significante wijziging van beleid dat er dient te gebeuren. Umicore zelf heeft daar tot op heden geen voordeel aan zou ik denken.Kempen123 schreef: ↑15 mei 2024, 14:55Maar die 5% is wel gewoon 250M€ van 'ons' belastinggeld.
Daarvoor hadden ze ook scholen kunnen bouwen, of fatsoenlijke uitrusting kopen voor de politie, of een salarisverhoging geven aan verpleegsters, of nog zoveel andere goede dingen.
Als de staat zorgt voor goede vestigingscondities voor bedrijven, dan bijft Umicore (en andere bedrijven) vanzelf wel verankerd in Belgie.
Als ik het goed begrepen heb is de 250m investering gedaan met winst dat het fonds gemaakt heeft en niet met ‘ons’ belastinggeld want dan dacht ik er anders over. Mi dient de overheid in het landsbelang te investeren (bvb scholen etc idd) maar ook in de industrie in dit land. Ondanks dat wij geen gas/olie inkomsten hebben zoals noorwegen hoop ik toch dat er een copie van noors staatsfonds komt in belgie voor onze toekomstige welvaart te beschermen. En mi past een investering in umicore hierin
Waarom bang? Als Frankrijk er als economisch beste locatie uitkomt, moet die recyclage eenheid daar gebouwd worden. Dat België eerst maar eens zorgt dat er een wat vriendelijker investeringsklimaat wordt gecreëerd, zowel qua het verlenen van vergunningen als qua energie zekerheid. De stikstof strapatsen rond de Ineos investering hebben nu eenmaal geen al te beste indruk nagelaten bij potentiële investeerders en deze overheids inmenging via inkopen gaat zal daar ook geen goed aan doen.
Sorry maar dit is geen investering, Umicore krijgt hier geen euro van, dit zijn gewoon aandelen die van eigenaar gewisseld zijn om een poot binnen het bestuur te verkrijgen. En of die 250 miljoen nu uit directe belastingen of uit de verkoop van een andere participatie komt maakt niks uit, het is geld van de staat dat ze slechts een keer kan spenderen. Mocht de staat nu intekenen op een kapitaal verhoging om hier een recyclage fabriek te bouwen, dan zou het wel een investering zijn.Ronaldo schreef: ↑15 mei 2024, 16:32
Als ik het goed begrepen heb is de 250m investering gedaan met winst dat het fonds gemaakt heeft en niet met ‘ons’ belastinggeld want dan dacht ik er anders over. Mi dient de overheid in het landsbelang te investeren (bvb scholen etc idd) maar ook in de industrie in dit land.