Alles in 1x beleggen na erfenis?
TIP
Re: Alles in 1x beleggen na erfenis?
Kort filmpje over cash aanhouden:
https://youtu.be/tFpJrqp0l_4?si=mmSdNKcykIpCREjx
Zoals ik het interpreteer is de theorie dat je een wereld-etf beschouwd als een spaarrekening.
Je houdt net genoeg cash aan om je maandelijkse verwachte kosten te betalen.
En stel dat je pakweg 500k in een brede etf hebt zitten dat het nooit zal voorvallen dat je alles in 1 keer moet verkopen.
Stel je wil een nieuwe auto kopen dan verkoop je bijvoorbeeld voor 30k aan aandelen. Aangezien het in verhouding om een relatief klein deel van je portefeuille gaat maakt het niet veel uit of je al dan niet op een ATH verkoopt.
Een grote aankoop kunnen mikken met een ATH is natuurlijk wel leuker.
Bovenstaand is wel de theorie. Het mentale aspect voor deze manier van werken is zeker niet te onderschatten. Maar op de lange termijn wel de meest efficiënte qua rendement.
https://youtu.be/tFpJrqp0l_4?si=mmSdNKcykIpCREjx
Zoals ik het interpreteer is de theorie dat je een wereld-etf beschouwd als een spaarrekening.
Je houdt net genoeg cash aan om je maandelijkse verwachte kosten te betalen.
En stel dat je pakweg 500k in een brede etf hebt zitten dat het nooit zal voorvallen dat je alles in 1 keer moet verkopen.
Stel je wil een nieuwe auto kopen dan verkoop je bijvoorbeeld voor 30k aan aandelen. Aangezien het in verhouding om een relatief klein deel van je portefeuille gaat maakt het niet veel uit of je al dan niet op een ATH verkoopt.
Een grote aankoop kunnen mikken met een ATH is natuurlijk wel leuker.
Bovenstaand is wel de theorie. Het mentale aspect voor deze manier van werken is zeker niet te onderschatten. Maar op de lange termijn wel de meest efficiënte qua rendement.
ff checken of TS nog mee leest:BeleggertjeBelegmans schreef: ↑10 mei 2024, 22:34 Dag Pukkie,
Ik ben gewoon een starter die al effe meeleest en nu de sprong gewaagd heeft en wat advies wil. Uit de posts van andere starters heb ik al veel geleerd, maar ik wou het dus iets meer over lump sum hebben versus beetje bij beetje aankopen en opbouwen. Erven is toch net iets anders dan maandelijks een stukje loon beleggen, toch?
- de afweging alles nu in 1 keer beleggen op gedeeltelijk instappen is hier weldegelijk al tig keer aan bod gekomen, ook in topics van nieuwe leden.
- erven is idd iets anders dan maandelijks beleggen. Bij het eerste ontvang je, bij het 2de gaat er geld de deur uit en krijg je 'waardepapier' in de plaats.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wauw, bedankt voor jullie gewaardeerde adviezen tot dusver, iedereen! Jammer dat jullie niet allemaal hetzelfde zeggen, dat zou wel veel makkelijker zijn, haha!
Mijn basis is voorlopig dus 50K in 5 brede ETF’s: IWDA, EMIM, CSPX, SWRD en IQQH (telkens 10K).
En wat nog meer naast ETF’s? Ik las gisteren over obligaties van Fastned, die 6% bruto opleveren op 5 jaar, en nog wat meer als je 50k koopt. Zou een goeie deal zijn volgens Paul D’Hoore … als Fastned de komende 5 jaar niet overkop gaat, natuurlijk. Riskant?
Defensief als ik ben, ga ik toch ook wel wat geld op termijnrekeningen en spaarboekjes zetten. Na analyse van de vergelijking hier op Spaargids wordt het NIBC, Santander en MeDirect. En misschien nog wat Izola.
Mijn basis is voorlopig dus 50K in 5 brede ETF’s: IWDA, EMIM, CSPX, SWRD en IQQH (telkens 10K).
Allicht ga ik nu om de paar maanden wat van die 5 bijkopen (of iets anders?) in schijven van net onder de 10k (want per schijf van 10k is het 15 EUR makelaarsloon via Bolero ETF Playlist).Wat zouden jullie aanraden om mijn portefeuille nog te vervolledigen? Ik ben sowieso voor duurzaam, dus ik overweeg ook nog T3MP (Climate Change Solutions) en IEVD (Electric Driving).
En wat nog meer naast ETF’s? Ik las gisteren over obligaties van Fastned, die 6% bruto opleveren op 5 jaar, en nog wat meer als je 50k koopt. Zou een goeie deal zijn volgens Paul D’Hoore … als Fastned de komende 5 jaar niet overkop gaat, natuurlijk. Riskant?
Defensief als ik ben, ga ik toch ook wel wat geld op termijnrekeningen en spaarboekjes zetten. Na analyse van de vergelijking hier op Spaargids wordt het NIBC, Santander en MeDirect. En misschien nog wat Izola.
Is IQQH dan defensief ??
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja, tamelijk riskant.BeleggertjeBelegmans schreef: ↑17 mei 2024, 16:24 En wat nog meer naast ETF’s? Ik las gisteren over obligaties van Fastned, die 6% bruto opleveren op 5 jaar, en nog wat meer als je 50k koopt. Zou een goeie deal zijn volgens Paul D’Hoore … als Fastned de komende 5 jaar niet overkop gaat, natuurlijk. Riskant?
Ik heb niet gelezen wat Paul D'Hoore daarvan vindt. Ik volg die man niet. Waarom zou ik?
Bij beleggen gaat hoger rendement altijd gepaard met hoger risico. "Cadeautjes" worden nooit gegeven zonder reden.
"Hoewel Fastned positieve groeivooruitzichten heeft, zijn er grote risico’s en uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd. Concurrentie in de snellaadmarkt blijft toenemen, wat de marges onder druk kan zetten. Daarnaast is het afhankelijk van een gunstig regelgevingsklimaat en heeft het bedrijf een hoge schuldengraad. Het bruto rendement van 6% toont ook aan dat investeren in deze obligatie een behoorlijk risico met zich mee brengt."
https://www.mijnkapitaal.be/obligatie-s ... tned-2028/
https://www.mijnkapitaal.be/obligatie-s ... tned-2028/
En als ze nu nog 6+ % rente moeten gaan betalen over een nieuwe lening, dan gaat het nog slechter met.Koffieleut schreef: ↑21 mei 2024, 14:18Ja, tamelijk riskant.BeleggertjeBelegmans schreef: ↑17 mei 2024, 16:24 En wat nog meer naast ETF’s? Ik las gisteren over obligaties van Fastned, die 6% bruto opleveren op 5 jaar, en nog wat meer als je 50k koopt. Zou een goeie deal zijn volgens Paul D’Hoore … als Fastned de komende 5 jaar niet overkop gaat, natuurlijk. Riskant?
Ik heb niet gelezen wat Paul D'Hoore daarvan vindt. Ik volg die man niet. Waarom zou ik?
Bij beleggen gaat hoger rendement altijd gepaard met hoger risico. "Cadeautjes" worden nooit gegeven zonder reden.
De bank wil ze blijkbaar ook niet meer lenen, anders deden zij deze uitgifte niet.