Pensioensparen overdragen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen overdragen
Ik vraag mij 2 zaken af in verband met mijn pensioenspaarfonds (BE0172903495) en ben benieuwd of iemand hier ook al over nagedacht heeft of het antwoord weet.
Is het mogelijk om het pensioenspaarfonds over te dragen naar een andere bank (het fonds zelf behouden, niet switchen naar het fonds van die bank).
Is het mogelijk om het pensioenspaarfonds over te dragen naar een broker zoals Interactive Brokers of anders? Uiteindelijk is dit een soort "ETF".
Het liefst wil ik er helemaal van af (maar ik weet dat het +30% belasting kost, en dat is niet optimaal).
Ik ben niet meer tevreden over die bank (en specifiek het kantoor). Voorkeur om het bij de broker te hebben staan als dat zou kunnen.
Is het mogelijk om het pensioenspaarfonds over te dragen naar een andere bank (het fonds zelf behouden, niet switchen naar het fonds van die bank).
Is het mogelijk om het pensioenspaarfonds over te dragen naar een broker zoals Interactive Brokers of anders? Uiteindelijk is dit een soort "ETF".
Het liefst wil ik er helemaal van af (maar ik weet dat het +30% belasting kost, en dat is niet optimaal).
Ik ben niet meer tevreden over die bank (en specifiek het kantoor). Voorkeur om het bij de broker te hebben staan als dat zou kunnen.
Re: Pensioensparen overdragen
Je kan een pensioenspaarfonds van bank a niet overdragen naar bank b.
Wat er zal gebeuren bij een overdracht, is dat alles bij bank a verkocht wordt, en met dat geld wordt alles gekocht bij bank b. Heb het jaren geleden zelf meegemaakt toen ik van Fintro naar Argenta ging.
Je kan maar van 1 bank vermindering krijgen bij je belastingaangifte. Heb je al stortingen gedaan dit jaar in je pensioenspaarfonds, dan blijf je dat best doen tot het einde van het jaar, of je stort in 1 keer het resterende deel.
Volgens mij kan je je pensioensparen niet overdragen naar een broker, toch zeker geen buitenlandse.
Wat er zal gebeuren bij een overdracht, is dat alles bij bank a verkocht wordt, en met dat geld wordt alles gekocht bij bank b. Heb het jaren geleden zelf meegemaakt toen ik van Fintro naar Argenta ging.
Je kan maar van 1 bank vermindering krijgen bij je belastingaangifte. Heb je al stortingen gedaan dit jaar in je pensioenspaarfonds, dan blijf je dat best doen tot het einde van het jaar, of je stort in 1 keer het resterende deel.
Volgens mij kan je je pensioensparen niet overdragen naar een broker, toch zeker geen buitenlandse.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een pensioenspaarfonds is helemaal geen ETF/Exchange Traded Fund: de deelbewijzen worden niet verhandeld op een beurs.
Voor het aanbieden van een fonds, ben je dus overgeleverd aan de goodwill van de bank.
Die bieden (voor zover ik weet) enkel hun eigen pensioenspaarfonds aan.
Een buitenlandse broker gaat zich zeker niet bezighouden met Belgische wettelijke verplichtingen rond pensioenspaarfondsen, voor 2 man en een paardenkop.
De meest praktische oplossing om volledig af te raken van Argenta is, zoals Annetje schreef, niet het fonds maar de reserves overhevelen naar het pensioenspaarfonds van een andere Belgische bank waar je nog klant bent.
Bank die het bij u hopelijk minder verkorven heeft.
Dat kan zoals u wellicht wel weet zonder exit-taks.
Of evt. eerst eens enkel andere kantoorhouder zoeken. Denk dat er bij Argenta wel wat verschil op zit.
Voor het aanbieden van een fonds, ben je dus overgeleverd aan de goodwill van de bank.
Die bieden (voor zover ik weet) enkel hun eigen pensioenspaarfonds aan.
Een buitenlandse broker gaat zich zeker niet bezighouden met Belgische wettelijke verplichtingen rond pensioenspaarfondsen, voor 2 man en een paardenkop.
De meest praktische oplossing om volledig af te raken van Argenta is, zoals Annetje schreef, niet het fonds maar de reserves overhevelen naar het pensioenspaarfonds van een andere Belgische bank waar je nog klant bent.
Bank die het bij u hopelijk minder verkorven heeft.
Dat kan zoals u wellicht wel weet zonder exit-taks.
Of evt. eerst eens enkel andere kantoorhouder zoeken. Denk dat er bij Argenta wel wat verschil op zit.
Als het dan toch aan de kantoorhouder (ster) of het kantoor ligt: veranderen van Argenta-kantoor. Dat kan zonder enige kost.
We blijven erbij dat het pensioenspaarfonds van Argenta een van de beste is op de markt.
We blijven erbij dat het pensioenspaarfonds van Argenta een van de beste is op de markt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb hier enkele jaren geleden ook voor gekeken. De details ga ik u besparen, maar de conclusie was simpel: alles laten staan waar het staat en eventueel bij een nieuwe partij een pensioenspaarfonds opstarten.
En als het specifiek aan uw Argenta-kantoor ligt: even polsen bij een ander kantoor.
En als het specifiek aan uw Argenta-kantoor ligt: even polsen bij een ander kantoor.
Nochtans is dat bij mij een paar jaar geleden wel gelukt. Ik ben van Kbc Pricos overgestapt naar Argenta Arpe. De kantoorhouder heeft dat voor mij allemaal netjes geregeld. Er waren bepaalde kosten aan maar zij hebben die kosten op hen genomen.annetje schreef: ↑14 mei 2024, 12:08 Je kan een pensioenspaarfonds van bank a niet overdragen naar bank b.
De reden dat ik ben veranderd is door de hoge kosten bij Kbc waar ze niets in wilden tegemoet komen en omdat zoals AlFonds zegt, Arpe zowat de beste op de markt is. Ik ben er alleszins zeer tevreden over alsook over de service van het kantoor.
Trivium schreef: ↑17 mei 2024, 10:17
Nochtans is dat bij mij een paar jaar geleden wel gelukt. Ik ben van Kbc Pricos overgestapt naar Argenta Arpe. De kantoorhouder heeft dat voor mij allemaal netjes geregeld. Er waren bepaalde kosten aan maar zij hebben die kosten op hen genomen.
De reden dat ik ben veranderd is door de hoge kosten bij Kbc waar ze niets in wilden tegemoet komen en omdat zoals AlFonds zegt, Arpe zowat de beste op de markt is. Ik ben er alleszins zeer tevreden over alsook over de service van het kantoor.
Zou hier graag de bewijzen van willen zien.
Het is altijd eerst verkopen, de som wordt overgeboekt en bij de nieuwe wordt het aangekocht.
En inderdaad als particulier kan u het niet zelf uitvoeren.
Estate Guru believer.
Bewijzen
Ik wist niet dat het hier een rechtbank was.
Ga het vragen in uw kantoor. Voor goede klanten zijn extra's altijd mogelijk.
Misschien dit eens lezen.
https://www.wikifin.be/nl/pensioen-en-p ... nspaarplan
Ik wist niet dat het hier een rechtbank was.
Ga het vragen in uw kantoor. Voor goede klanten zijn extra's altijd mogelijk.
Had je het topic gelezen, dan had je beseft dat het hier gaat over het overdragen van een fonds naar een nieuwe bank. Dus met behoud van het oude fonds.
In uw geval zou dat betekenen: Pricos deelbewijzen aanhouden bij Argenta.
Wat jij beschrijft is courant, kan overal.
In uw geval zou dat betekenen: Pricos deelbewijzen aanhouden bij Argenta.
Wat jij beschrijft is courant, kan overal.
Ja Kbc die kosten op zich neemt voor een klant die vertrekt met een product, we leren weer bij.Trivium schreef: ↑17 mei 2024, 14:06
De enige kosten die er zijn als ze er al zijn is fonds Kbc verkopen, centen overschrijven en bij Argenta die centen omzetten in Arpe.
Wat mensen zich toch laten wijsmaken, wij nemen de kosten die er niet zijn op ons.
Was toch in mijn geval geen kosten.
Estate Guru believer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Krijgt er iemand de "kostentool pensioenproducten" op de website van de FSMA open?
Re: Pensioensparen overdra
Heeft iemand ervaring met bv zijn pensioensparen te doen via Athora met achterliggend fondsen die men zelf kiest? Of is dit ook instapkost met de beheerskosten van elk achterliggend fonds en dan nog eens beheerskosten op het geheel?
Tak 23 is duur en de kosten zijn weinig transparant.
Dat is algemene regel, en ook hier:
Athora Profilife, belegd in Carmignac Patrimoine:
De "speciefieke informatiefiche" ( https://www.athora.com/be/nl/bibliotheek/documenten -> Specifieke informatiedocumenten -> Tak 23-fondsen - Profilife -> Profilife - Athora Carmignac Patrimoine)
rapporteert jaarlijkse kosten van zo maar eventjes 2,35% en 0,74% transactiekosten, dat is dus 3% tesamen.
Waar zijn die kosten te vinden?
De fondsenfiche ( https://www.athora.com/be/nl/bibliotheek/documenten -> Fondsenfiches -> Athora Carmignac Patrimoine)
geeft een beheersvergoeding van 0,80% voor het interne fonds.
Carmignac Patrimoine zelf (onderliggende fonds) rapporteert kosten van 1,51% + 0,63%
Tesamen geeft dat ongeveer de cijfers van de informatiefiche.
Carmignac Patrimoine is duur fonds, er zijn ook goedkopere passieve indexfondsen als onderliggende fondsen, bv Amundi S&P 500 ESG Index Fund.
Maar dan is de beheersvergoeding van het tak-23 jasje 1,5%.
Dat geeft dan in totaal ook 1,82% + 0,01%
Bij pensioensparen zijn de jaarlijkse kosten het belangrijkste, maar de instapkosten komen er nog eens bovenop.
Pensioenspaarfonds (bij een bank) hebben lagere kosten.
En nog, gezien de thread over pensioensparen overdragen gaat, deze waarschuwing:
Je kan pensioenreserves niet overzetten van verzekering naar bank.
Enkel van verzekering naar verzekering en van bank naar bank.
Dat is algemene regel, en ook hier:
Athora Profilife, belegd in Carmignac Patrimoine:
De "speciefieke informatiefiche" ( https://www.athora.com/be/nl/bibliotheek/documenten -> Specifieke informatiedocumenten -> Tak 23-fondsen - Profilife -> Profilife - Athora Carmignac Patrimoine)
rapporteert jaarlijkse kosten van zo maar eventjes 2,35% en 0,74% transactiekosten, dat is dus 3% tesamen.
Waar zijn die kosten te vinden?
De fondsenfiche ( https://www.athora.com/be/nl/bibliotheek/documenten -> Fondsenfiches -> Athora Carmignac Patrimoine)
geeft een beheersvergoeding van 0,80% voor het interne fonds.
Carmignac Patrimoine zelf (onderliggende fonds) rapporteert kosten van 1,51% + 0,63%
Tesamen geeft dat ongeveer de cijfers van de informatiefiche.
Carmignac Patrimoine is duur fonds, er zijn ook goedkopere passieve indexfondsen als onderliggende fondsen, bv Amundi S&P 500 ESG Index Fund.
Maar dan is de beheersvergoeding van het tak-23 jasje 1,5%.
Dat geeft dan in totaal ook 1,82% + 0,01%
Bij pensioensparen zijn de jaarlijkse kosten het belangrijkste, maar de instapkosten komen er nog eens bovenop.
Pensioenspaarfonds (bij een bank) hebben lagere kosten.
En nog, gezien de thread over pensioensparen overdragen gaat, deze waarschuwing:
Je kan pensioenreserves niet overzetten van verzekering naar bank.
Enkel van verzekering naar verzekering en van bank naar bank.