Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Toch opmerkelijk dat niemand denkt te investeren in aandelen/ETF's van grondstoffen die momenteel heel sterk presteren maar nog in het begin staan van hun cyclus.
Koper, zilver, platinum, olie, goud, uranium. Genoeg ETF's hiervan.
Koper, zilver, platinum, olie, goud, uranium. Genoeg ETF's hiervan.
Waarom denk je dat?
Mijn portefeuille zit vol grondstofaandelen...
Net zoals bij toch een belangrijk deel van dit forum, volgens mij
Ik was er net nog over aan het denken hoe fantastisch het uranium verhaal was, ik mis de tijd toen ik net instapte een 3tal jaar geleden, toen was het nog een kennerspubliek die ermee bezig was, nu investeert iedereen erin, zonder kennis van zaken.
Het was veel leuker toen
Ik was er net nog over aan het denken hoe fantastisch het uranium verhaal was, ik mis de tijd toen ik net instapte een 3tal jaar geleden, toen was het nog een kennerspubliek die ermee bezig was, nu investeert iedereen erin, zonder kennis van zaken.
Het was veel leuker toen
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand eens uitleggen hoe die YTD precies wordt berekend? Ik krijg hier in Bolero wel een percentage te zien, maar ik heb geen flauw benul hoe ze daaraan komen... (Excuses als de vraag hier al ergens beantwoord is, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug.)
Omdat jij waarschijnlijk de enige ben die ik hier regelmatig hoor spreken over grondstoffenAerolla schreef: ↑21 mei 2024, 10:15 Waarom denk je dat?
Het was veel leuker toen
En soms nog 2-3 anderen maar voor de rest ..... dus, een belangrijk deel van dit forum ?? denkt het niet ...
Ben met uranium begonnen in 2011, na de crash.
Goud/zilver/koper ... : sinds 2004
Ik veronderstel dat de meesten de XIRR functie gebruiken in Excel. De stand op 01/01/2024, contributies en afnames doorheen het jaar en dan de huidige stand op 31/12/2024 zetten.Pieter1985 schreef: ↑21 mei 2024, 10:43 Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand eens uitleggen hoe die YTD precies wordt berekend? Ik krijg hier in Bolero wel een percentage te zien, maar ik heb geen flauw benul hoe ze daaraan komen... (Excuses als de vraag hier al ergens beantwoord is, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug.)
Je kan ook de bogleheads spreadsheet gebruiken: https://www.bogleheads.org/wiki/Calcula ... al_returns. Dit zijn timeweighted returns en dus beter om bv te vergelijken met een index.
Ayhrual schreef: ↑21 mei 2024, 10:48Omdat jij waarschijnlijk de enige ben die ik hier regelmatig hoor spreken over grondstoffenAerolla schreef: ↑21 mei 2024, 10:15 Waarom denk je dat?
Het was veel leuker toen
En soms nog 2-3 anderen maar voor de rest ..... dus, een belangrijk deel van dit forum ?? denkt het niet ...
Ben met uranium begonnen in 2011, na de crash.
Goud/zilver/koper ... : sinds 2004
Het idee is dat je jouw rendement berekend alsof je het geld op een rekening zet op het moment dat het beschikbaar werd.Pieter1985 schreef: ↑21 mei 2024, 10:43 Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan iemand eens uitleggen hoe die YTD precies wordt berekend? Ik krijg hier in Bolero wel een percentage te zien, maar ik heb geen flauw benul hoe ze daaraan komen... (Excuses als de vraag hier al ergens beantwoord is, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug.)
Voor termijnen langer dan een jaar wordt er rekening gehouden met de samengestelde intrest( intrest op intrest). Standaard IR.schema() of XIRR() in excel. Alle kosten en taksen worden meegenomen.
Voor termijnen korter dan een jaar kijkt men meestal naar de groei van het kapitaal binnen het jaar (geen samengestelde intrest) . XIRR() met als einddatum 32 dec werkt hier best.
Sommige broker/banken gebruiken alternatieve berekeningen waarvan ze hopen dat de resultaten beter lijken voor de klant: bvb kosten en taksen niet meerekenen, cash op een alternatieve manier behandelen.
Sommige posters in dese tread gebruiken ook alternatieve berekeningswijzen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Beste ayhrual,
Mijn mooiste grondstof ooit: rhodium. Maal 30 gegaan op drie jaar tijd. Een story om nooit te vergeten en terug te vinden op een ander forum. Even grote fan van grondstoffen als jou. Hopelijk beleven we nog eens wat hefboomeffecten bij de grondstof-aandelen. Etf’s in overvloed bij mijn portefeuille.
Mijn mooiste grondstof ooit: rhodium. Maal 30 gegaan op drie jaar tijd. Een story om nooit te vergeten en terug te vinden op een ander forum. Even grote fan van grondstoffen als jou. Hopelijk beleven we nog eens wat hefboomeffecten bij de grondstof-aandelen. Etf’s in overvloed bij mijn portefeuille.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Top !!koenvhaver schreef: ↑21 mei 2024, 16:32 Beste ayhrual,
Rhodium heb ik gemist. Vooral omdat ik toen niet wist waar het gebruikt werd. Ik koop niet wat ik niet ken. Behalve met Gamestop in 2021
Met ETF's (World, S &P 500) en holdings (Brederode, Indutrade, Investor en Brk.b) en consumer (PG + Pepsico) en wat Alphabet heb ik nu een YTD van 13,93 %
Heel mijn liquide vermogen samen: +4,7%.
11% goud, 34% losse staatsobligaties (US-Germany-NL), 1% cash, 54% aandelen (holdings + quality + vastgoed (TR Property investment trust voor zo’n 10% v aandelengedeelte) + EMIM (ook 10%)). Samen +- 95% van liquide vermogen. Zo’n 5% is noodfonds in money market.
11% goud, 34% losse staatsobligaties (US-Germany-NL), 1% cash, 54% aandelen (holdings + quality + vastgoed (TR Property investment trust voor zo’n 10% v aandelengedeelte) + EMIM (ook 10%)). Samen +- 95% van liquide vermogen. Zo’n 5% is noodfonds in money market.
-
- Full Member
- Contacteer:
Allereerst bedankt voor de uitleg. Uiteraard snap ik de grote lijnen wel. Ik worstel vooral met de bijkomende aankopen die ik dit jaar gedaan heb. De waarde van mijn portefeuille is sinds nieuwjaar toegenomen, maar dit is logischerwijs deels door ingelegd kapitaal en deels door de gestegen koersen. Ik heb zelf wel een excel waarin ik alles netjes bijhoud, maar de berekening van mijn YTD is toch een formule waar ik mijn hoofd over blijf breken. :-) Ik ga eens experimenteren met die IR.schema() en XIRR().
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
IR.SCHEMA gebruik ik voor de performance van de portfolio in zijn geheel over de volledige termijn waarbij de laatste lijn =VANDAAG() is met daarnaast de totale waarde van alle effecten.Pieter1985 schreef: ↑22 mei 2024, 08:39 Allereerst bedankt voor de uitleg. Uiteraard snap ik de grote lijnen wel. Ik worstel vooral met de bijkomende aankopen die ik dit jaar gedaan heb. De waarde van mijn portefeuille is sinds nieuwjaar toegenomen, maar dit is logischerwijs deels door ingelegd kapitaal en deels door de gestegen koersen. Ik heb zelf wel een excel waarin ik alles netjes bijhoud, maar de berekening van mijn YTD is toch een formule waar ik mijn hoofd over blijf breken. :-) Ik ga eens experimenteren met die IR.schema() en XIRR().
Om YTD en uiteindelijk een jaarrendement bij te houden zou je elk jaar een aparte tabel moeten maken met de snapshotwaarde op 1 januari en opnieuw tot =VANDAAG() voor YTD en dat wordt dan het kalenderjaar rendement op 31 december.
In het volgende kalenderjaar begin je dan opnieuw en kan je die aparte tabel weggooien. De jaarrendementen kan je wel ergens bijhouden om zo een historiek op te bouwen.
Ik doe het zelf niet, ik houd enkel de volledige termijn bij. Voor YTD ga ik wel eens kijken in Bolero.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Waarom doen jullie allemaal zoveel boekhouding over dat YTD?
Je ziet toch vanzelf hoeveel je rekening stijgt.
En dan nog....
Je ziet toch vanzelf hoeveel je rekening stijgt.
En dan nog....