Buitenlandse brokers Revolut, Trade Republic, Bux, ...
TIP
Buitenlandse brokers Revolut, Trade Republic, Bux, ...
Hallo allen
Ik heb de drie brokers in titel gecontacteerd met de vraag hoe het zit met de belgische taksen en alle drie zeggen ze het zelf uit te zoeken.
De FOD contactdienst stuurt me gewoon een standaard link door met allerlei formulieren en regeltjes.
Kan iemand me gewoon heel simpel uitleggen wat ik moet doen als ik bij een van hen:
Fractionele aandelen koop of verkoop, bv 10 euro in Apple.
- Wat met de meerwaarde bij verkoop?
- Wat bij dividenden? (hier heb ik begrepen dat als het op een buitenlands platform is en je totale dividenden niet boven het vrijgestelde bedrag van 1020 euro komen, je niets moet aangeven). Klopt dit?
Fractionele ETF's koop of verkoop, vb MSCI World
- Wat met de meerwaarde bij een CAP?
- Wat met de meerwaarde bij een DIS?
- Wat bij de dividenden? Hier heb ik begrepen dat je deze wél altijd moet inbrengen in je aanslag per munt (euro, dollar,...) en dat dit aan 30% is.
Gezien de populariteit van deze neobanken en neobrokers, kan ik toch niet de enige zijn die dit af vraagt?
Dat je de rekening moet melden bij het CAP, elk jaar, als buitenlandse rekening weet ik.
Waarom per sé die buitenlandse brokers? Die hebben effecten die je niet kan aankopen via de Belgische brokers en/of die zijn nu eenmaal veel goedkoper of zelfs gratis.
Dank!
Ik heb de drie brokers in titel gecontacteerd met de vraag hoe het zit met de belgische taksen en alle drie zeggen ze het zelf uit te zoeken.
De FOD contactdienst stuurt me gewoon een standaard link door met allerlei formulieren en regeltjes.
Kan iemand me gewoon heel simpel uitleggen wat ik moet doen als ik bij een van hen:
Fractionele aandelen koop of verkoop, bv 10 euro in Apple.
- Wat met de meerwaarde bij verkoop?
- Wat bij dividenden? (hier heb ik begrepen dat als het op een buitenlands platform is en je totale dividenden niet boven het vrijgestelde bedrag van 1020 euro komen, je niets moet aangeven). Klopt dit?
Fractionele ETF's koop of verkoop, vb MSCI World
- Wat met de meerwaarde bij een CAP?
- Wat met de meerwaarde bij een DIS?
- Wat bij de dividenden? Hier heb ik begrepen dat je deze wél altijd moet inbrengen in je aanslag per munt (euro, dollar,...) en dat dit aan 30% is.
Gezien de populariteit van deze neobanken en neobrokers, kan ik toch niet de enige zijn die dit af vraagt?
Dat je de rekening moet melden bij het CAP, elk jaar, als buitenlandse rekening weet ik.
Waarom per sé die buitenlandse brokers? Die hebben effecten die je niet kan aankopen via de Belgische brokers en/of die zijn nu eenmaal veel goedkoper of zelfs gratis.
Dank!
Re: Buitenlandse brokers Revolut, Trade Republic, Bux, ...
Meerwaardetax - bijna nooit voor aandelen, wel voor obligaties in sommige gevallen.
Tax op de Dividenden - op zuivere aandelen vrijgesteld tot xxx, in andere gevallen te vermelden op jaarlijkse belastingbrief
Transactietax - te betalen binnen de twee maanden na de transactie
Buitenlandse rekeningen - aan te geven
Tax op de Dividenden - op zuivere aandelen vrijgesteld tot xxx, in andere gevallen te vermelden op jaarlijkse belastingbrief
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De maximumgrens voor vrijstelling van roerende voorheffing op dividenden is 800€ voor het aanslagjaar 2024 en 833€ voor het aanslagjaar 2025.B7H4long schreef: ↑17 april 2024, 10:59 Meerwaardetax - bijna nooit voor aandelen, wel voor obligaties in sommige gevallen.
Het moet gaan om echte aandelen. ETF's, beleggingsfondesen zijn geen zuivere aandelen. Die hebben dus geen recht op vrijstelling van roerende voorheffing op de dividenden.
Een transactietax op elke aan- en verkoop dan neem ik aan? Hoeveel bedraagt dit dan?B7H4long schreef: ↑17 april 2024, 10:59 Meerwaardetax - bijna nooit voor aandelen, wel voor obligaties in sommige gevallen.
0,12%, 0,35%, 1,32%?
Voor een buitenlandse broker moet je dat zelf bepalen, afhankelijk van welk effect het is.Nenzurax schreef: ↑17 april 2024, 15:04Een transactietax op elke aan- en verkoop dan neem ik aan? Hoeveel bedraagt dit dan?B7H4long schreef: ↑17 april 2024, 10:59 Meerwaardetax - bijna nooit voor aandelen, wel voor obligaties in sommige gevallen.
0,12%, 0,35%, 1,32%?
Een belgische broker zal dit voor jou doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Gewoon maandelijks overschrijven en klaar?
Een overzicht genereren op Revolut en Trade Republic van aan- en verkopen lijkt geen probleem te zijn. Gewoon kwestie van optellen en overschrijven per maand (lijkt me de beste opvolging).
Aandelen lijken me steeds 0,35% te zijn bij aan- en verkoop.
ETF's koop ik enkel in DIS en dat scheelt me een hoop werk blijkbaar. Want die vallen steeds onder 0,12% en ik moet niet nagaan of er een Belgische variant voor bestaat. Wat wel zo is voor CAP ETF's.
Moet ik dan ook nog dat apart formulier invullen en opsturen?
"Aangifte van de taks op de beursverrichtingen (voor verrichtingen die dateren van vóór 8 januari 2018) (PDF, 382.45 KB)"
Als een heel leger dat allemaal moet controleren dan is de opbrengst heel veel kleiner dan de kosten.Nenzurax schreef: ↑17 april 2024, 19:57Gewoon maandelijks overschrijven en klaar?
Een overzicht genereren op Revolut en Trade Republic van aan- en verkopen lijkt geen probleem te zijn. Gewoon kwestie van optellen en overschrijven per maand (lijkt me de beste opvolging).
ETF's koop ik enkel in DIS en dat scheelt me een hoop werk blijkbaar. Want die vallen steeds onder 0,12% en ik moet niet nagaan of er een Belgische variant voor bestaat. Wat wel zo is voor CAP ETF's.
"Aangifte van de taks op de beursverrichtingen (voor verrichtingen die dateren van vóór 8 januari 2018) (PDF, 382.45 KB)"
Nenzurax schreef: ↑17 april 2024, 19:57Gewoon maandelijks overschrijven en klaar?
Ik werk met IBKR en geef elke maand mijn aan- en verkopen aan.
Het is maar een detail, maar bij de aangifte niet zomaar het aan- en verkoopbedrag aangeven. Je moet er je transactiekosten nog van aftrekken.
En wordt dit gecontroleerd? Jazeker, ik heb al enkele malen een fout gemaakt bij mijn aangifte (obligatie transactie in verkeerde vak & fout bij rijksregisternummer) en kreeg telkens binnen de week reactie van de fiscus.
De voorbije 6 maand heb ik amper transacties gedaan en ging het telkens over enkele euro's. Goed om weten dat ons belastinggeld gebruikt wordt voor dergelijke zaken.
Ja, elke maand of twee maand het formulier "Aangifte van de taks op de beursverrichtingen (voor verrichtingen die dateren vanaf 8 januari 2018)" invullen, doormailen en het geld met de referentie overschrijven. Je aankopen en verkopen van februari 2024 vallen na die datum. De aangifte op 30/4/2024 indienen en betalen met instant overschrijving. Zie https://financien.belgium.be/nl/experte ... richtingenNenzurax schreef: ↑17 april 2024, 19:57 Gewoon maandelijks overschrijven en klaar?
Opgelet:wanneer u de aangifte per post verstuurt, verstuur dan geen tweede aangifte via e-mail en omgekeerd. Dit zorgt voor verwarring en kan ertoe leiden dat u een dubbele vordering van betaling ontvangt.
De aangifte moet ten laatste op de dag van de betaling ervan worden ingediend. In het geval van een verzending via de post moet rekening worden gehouden met de uitreikingstermijnen.
Waarom staat bux in de onderwerp titel
Deze handelt zelf de Belgische beurstax af voor u .
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Deze handelt zelf de Belgische beurstax af voor u .
Hey,
Ik heb interesse in het openen van een DEGIRO-account. Ik lees overal over hoe je dient aan te geven dat je beschikt over een NL en een D rekening, maar nergens wat je moet doen als je hieruit effectief 'winst' haalt. Dien je dit niet aan te geven dan?
Als ik bv een DEGIRO-account open en ik koop bv enkele IWDA; dien ik dan enkel aan te geven dat ik een NL en een D rekening heb?
Dankjewel voor jullie input.
Ik heb interesse in het openen van een DEGIRO-account. Ik lees overal over hoe je dient aan te geven dat je beschikt over een NL en een D rekening, maar nergens wat je moet doen als je hieruit effectief 'winst' haalt. Dien je dit niet aan te geven dan?
Als ik bv een DEGIRO-account open en ik koop bv enkele IWDA; dien ik dan enkel aan te geven dat ik een NL en een D rekening heb?
De Giro houdt zelf de beurstaks in bij aan- of verkoop en stort deze door. (of je moet dit bij instellingen hebben uitgezet).Manatee49 schreef: ↑22 mei 2024, 09:32 Hey,
Verder moet je aangeven bij de centrale bank van België dat je een rekening bij Flatex Dtsl hebt voor de Giro. Kleine moeite.
Evt. R.V. moet je zelf aangeven in België.
Ik handel zelf bij de Giro in 0% obligaties waarop geen R.V. van toepassing is. Op futures en opties is geen sprake van beursbelasting of R.V.
Op winst op aandelen ook niet zolang je het niet te gek maakt met veel korte termijnhandel.
Dus geen probleem.
In dit specifiek geval van ETF's als IWDA dien je winsten niet aan te geven omdat meerwaarden niet belastbaar zijn in België, terwijl dividenden dat wel zijn. IWDA keert echter geen dividend uit.Manatee49 schreef: ↑22 mei 2024, 09:32 Hey,
Wat eventueel wel moet aangegeven worden, zijn tegoeden hoger dan 1 miljoen euro, aangezien daarop 0,15% effectentaks verschuldigd is.
Dus daar maar net onder blijven en de rest op spaar- of termijnrekening.pmu schreef: ↑22 mei 2024, 12:00In dit specifiek geval van ETF's als IWDA dien je winsten niet aan te geven omdat meerwaarden niet belastbaar zijn in België, terwijl dividenden dat wel zijn. IWDA keert echter geen dividend uit.Manatee49 schreef: ↑22 mei 2024, 09:32 Hey,
Wat eventueel wel moet aangegeven worden, zijn tegoeden hoger dan 1 miljoen euro, aangezien daarop 0,15% effectentaks verschuldigd is.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)