meerwaardebelastingen op traden
TIP
Re: meerwaardebelastingen op traden
Dan moet je dat jaar geen diverse inkomsten aangeven.
netto_resultaat voor jaar X= som van gerealiseerde meerwaarden gedurende jaar X - som van gerealiseerde minwaarden gedurende jaar X
en dit uiteraard voor zover die meerwaarden vallen onder "diverse inkomsten".
belastbaar als divers inkomen voor jaar X = netto_resultaat if netto_resultaat > 0 else 0
eventueel te verlagen met overgedragen verliezen van jaar X-1, ... X-5
overdraagbaar verliezen voor jaar X = -netto_resultaat if netto_resultaat <0
te gebruiken voor jaar X+1, ... X+5
Dus als je dit jaar verliest maakt, niks aan te geven
En het verlies dit jaar kan je volgende 5 jaar gebruiken om uw belastbaar divers inkomen van die jaren te verlagen.
Let wel, dit op voorwaarde dat het wel degelijk over diverse inkomsten gaat!
Dat is doorgaans het geval voor crypto, maar doorgaans nooit voor meerwaarden op beursbeleggingen
Er zijn er hier die veel poeha verkopen over belastbaarheid,
maar op mijn vraag of er iemand dit daadwerkelijk aangaf, bleef het oorverdovend stil:
belastingen-uitzonderlijke-meerwaarde-t ... ml#p555061
Daar lees je dat beursbeleggingen met rust gelaten worden.
netto_resultaat voor jaar X= som van gerealiseerde meerwaarden gedurende jaar X - som van gerealiseerde minwaarden gedurende jaar X
en dit uiteraard voor zover die meerwaarden vallen onder "diverse inkomsten".
belastbaar als divers inkomen voor jaar X = netto_resultaat if netto_resultaat > 0 else 0
eventueel te verlagen met overgedragen verliezen van jaar X-1, ... X-5
overdraagbaar verliezen voor jaar X = -netto_resultaat if netto_resultaat <0
te gebruiken voor jaar X+1, ... X+5
Dus als je dit jaar verliest maakt, niks aan te geven
En het verlies dit jaar kan je volgende 5 jaar gebruiken om uw belastbaar divers inkomen van die jaren te verlagen.
Let wel, dit op voorwaarde dat het wel degelijk over diverse inkomsten gaat!
Dat is doorgaans het geval voor crypto, maar doorgaans nooit voor meerwaarden op beursbeleggingen
Er zijn er hier die veel poeha verkopen over belastbaarheid,
maar op mijn vraag of er iemand dit daadwerkelijk aangaf, bleef het oorverdovend stil:
belastingen-uitzonderlijke-meerwaarde-t ... ml#p555061
Daar lees je dat beursbeleggingen met rust gelaten worden.
Hey El Perro;
Alvast bedankt. Dus ik heb bv dit jaar 4000€ verlies en 2000€ winst met futures of microfutures.
Ik dien dus volgend jaar niks te betalen? De volgende 2 jaar heb ik telkens 1000€ winst. Ik mag het verlies inbrengen dus betaal ik ook niks? Correct? Geen beroepsinkomen maar diverse inkomsten uiteraard.
Alvast bedankt. Dus ik heb bv dit jaar 4000€ verlies en 2000€ winst met futures of microfutures.
Ik dien dus volgend jaar niks te betalen? De volgende 2 jaar heb ik telkens 1000€ winst. Ik mag het verlies inbrengen dus betaal ik ook niks? Correct? Geen beroepsinkomen maar diverse inkomsten uiteraard.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Barricadeer uw deur al maar. The tax man is coming!!RGiskard schreef: ↑5 juli 2022, 15:10 Ik heb alvast beslist om mijn Gamestop-winst (paar honderd euro, 4 transacties in 2 dagen tijd) niet aan te geven, met volgende argumenten:Als de fiscus zich daar niet in kan vinden, dan moeten ze het maar laten weten.
- < 2% van mijn net worth geriskeerd, zoals het een voorzichtig en redelijk persoon betaamt
- Pas gekocht eens de exponentiële stijging (short squeeze) ingezet was.
- Een kwartier later direct 80% van mijn positie verkocht om mijn originele inleg veilig te stellen. Zoals het hoort voor een voorzichtig en redelijk persoon.
- Twee dagen later de resterende 20% ook verkocht - ik wou niet speculeren op verdere stijging van het aandeel.
- Mijn case is dus dat ik een short squeeze zag gebeuren, en zo risicoloos mogelijk een graantje wou meepikken.
Ik vind bovenstaande een perfect te verantwoorden strategie voor een goede huisvader.
Voor diverse inkomsten correct ja.Indalo schreef: ↑20 juli 2023, 19:16 Hey El Perro;
Wie denkt dat zijn beleggingsmeerwaarden onder diverse inkomsten (of beroepsinkomsten) valt,
zou ik toch aanraden eens bij een fiscalist langs te gaan om zijn situatie uit te klaren
(ttz zodra/als je weer boven 0 raakt)
-
- Newbie
- Contacteer:
In de praktijk komt dit niet vaak voor. Tussen 2012 en 2016 heeft FOD Financiën slechts 76 keer de meerwaarde belast bij de verkoop van aandelen. In totaal ging het om een bedrag van minder dan 5 miljoen euro. Als je niet enorm vaak aandelen koopt en verkoopt, is de kans zeer klein dat de meerwaarde zal belast worden.
Van waar haal je deze cijfers?
Ik denk trouwens dat er onderscheid moet gemaakt worden tussen beursgenoteerde aandelen en niet-beurgenoteerde aandelen.
(Denk constructies tussen bedrijven met zelfde eigenaars).
Ik denk trouwens dat er onderscheid moet gemaakt worden tussen beursgenoteerde aandelen en niet-beurgenoteerde aandelen.
(Denk constructies tussen bedrijven met zelfde eigenaars).
Een belangrijk ding (en niet het enige ding) waar de fiscus al naar kijkt is of je een voltijdse dagjob hebt (of 4/5de).
Dit heb ik rechtstreeks van 1ste lijn
Dit heb ik rechtstreeks van 1ste lijn

Ik vermeldde "beursgenoteerd" omdat, terwijl de minister zich meestal op de vlakte houdt bij parlementaire vragen,
er over dit aspect een ministeriële verklaring is. Die de fiscus bindt.
belastingen-uitzonderlijke-meerwaarde-t ... ml#p586718
Maar ik ben dus benieuwd naar de bron/context van de cijfers.
er over dit aspect een ministeriële verklaring is. Die de fiscus bindt.
belastingen-uitzonderlijke-meerwaarde-t ... ml#p586718
Maar ik ben dus benieuwd naar de bron/context van de cijfers.