termijn rekeningen/kasbons
TIP
Re: termijn rekeningen/kasbons
Dan beter 3% netto op 0% staatsobligaties.Matroos1958 schreef: ↑4 april 2024, 18:56 Goedenavond,
Wat denken jullie dat de banken/verzekeraars TAK21 ed zullen doen in september als de 22 miljard euro van de staatsbons vrij komt?
Momenteel heb ik 150K vrij om te beleggen. best wachten tot september? of nu kiezen voor termijnrekening met 2% op 2 jaar netto?
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar ken ik dus NIKS van. Hoe werkt zoiets?JOKER247 schreef: ↑4 april 2024, 19:07Dan beter 3% netto op 0% staatsobligaties.Matroos1958 schreef: ↑4 april 2024, 18:56 Goedenavond,
Wat denken jullie dat de banken/verzekeraars TAK21 ed zullen doen in september als de 22 miljard euro van de staatsbons vrij komt?
Momenteel heb ik 150K vrij om te beleggen. best wachten tot september? of nu kiezen voor termijnrekening met 2% op 2 jaar netto?
Kapitaalsgarantie?
Werkt goed zolang de betreffende staat niet failliet gaat. Maar ach die garantie van 100.000 bij de bank kun je in dat geval ook vergeten.Matroos1958 schreef: ↑4 april 2024, 20:48Daar ken ik dus NIKS van. Hoe werkt zoiets?
Kapitaalsgarantie?
Lees de rubrieken over de 0% obligaties maar eens, diverse mensen waaronder huisjetuintjefiets hebben daar lijsten in geplaatst en een uitgebreide uitleg gegeven.
Ik wou even terugkomen op mijn bericht van vorig jaar. Tijdens onze jaarlijkse bijeenkomst samen met de familie kwam dit onderwerp opnieuw aan bod. Ik zei tegen hun dat ik mijn portefeuille momenteel zelf (actief) beheer. Ze hebben aangeboden om toe te treden tot de "familieportefeuille". Heb er zelf niet verder over doorgevraagd maar ik neem aan dat dit wel enkele voordelen biedt die ik momenteel niet heb als particuliere belegger? Iemand thuis in die wereld?bryanv schreef: ↑7 maart 2023, 09:12 Bedankt voor de update Prince. Ik denk dat 2,75% op een jaar niet zo slecht is, zeker niet t.o.v. andere grootbanken en het inlegbedrag.
Nu even terzijde,
Mijn vriendin zit met haar familie bij CapitalatWork. Ik zou mijn geld daar ook kunnen beleggen. Dat is weliswaar als ik 80% van mijn huidig liquide aanreik en maandelijks een bedrag stort. De winstmarges zijn daar wel groter en het lijkt mij nu wel een goed instapmoment. Nu, dit is een belegging en geen garantie.
Ik zou dat nooit doen. Kan alleen maar tot problemen leiden als het niet goed gaat.bryanv schreef: ↑21 mei 2024, 15:31Ik wou even terugkomen op mijn bericht van vorig jaar. Tijdens onze jaarlijkse bijeenkomst samen met de familie kwam dit onderwerp opnieuw aan bod. Ik zei tegen hun dat ik mijn portefeuille momenteel zelf (actief) beheer. Ze hebben aangeboden om toe te treden tot de "familieportefeuille". Heb er zelf niet verder over doorgevraagd maar ik neem aan dat dit wel enkele voordelen biedt die ik momenteel niet heb als particuliere belegger? Iemand thuis in die wereld?bryanv schreef: ↑7 maart 2023, 09:12 Bedankt voor de update Prince. Ik denk dat 2,75% op een jaar niet zo slecht is, zeker niet t.o.v. andere grootbanken en het inlegbedrag.
Nu even terzijde,
Mijn vriendin zit met haar familie bij CapitalatWork. Ik zou mijn geld daar ook kunnen beleggen. Dat is weliswaar als ik 80% van mijn huidig liquide aanreik en maandelijks een bedrag stort. De winstmarges zijn daar wel groter en het lijkt mij nu wel een goed instapmoment. Nu, dit is een belegging en geen garantie.
Verdiep je er dan eens in. Info genoeg (hier).Matroos1958 schreef: ↑4 april 2024, 20:48Daar ken ik dus NIKS van. Hoe werkt zoiets?
Kapitaalsgarantie?
Familie dient om te wandelen,niet handelenbryanv schreef: ↑21 mei 2024, 15:31Ik wou even terugkomen op mijn bericht van vorig jaar. Tijdens onze jaarlijkse bijeenkomst samen met de familie kwam dit onderwerp opnieuw aan bod. Ik zei tegen hun dat ik mijn portefeuille momenteel zelf (actief) beheer. Ze hebben aangeboden om toe te treden tot de "familieportefeuille". Heb er zelf niet verder over doorgevraagd maar ik neem aan dat dit wel enkele voordelen biedt die ik momenteel niet heb als particuliere belegger? Iemand thuis in die wereld?bryanv schreef: ↑7 maart 2023, 09:12 Bedankt voor de update Prince. Ik denk dat 2,75% op een jaar niet zo slecht is, zeker niet t.o.v. andere grootbanken en het inlegbedrag.
Nu even terzijde,
Iemand die intekent op de nieuwe staatsbon vanaf vrijdag? Of zien jullie mooiere kansen vanaf augustus/september (als er heel veel geld vrijkomt uit de Peetbon)?
Ik pas er voor. Ik vind andere kansen met 3,1 à 3,2% netto beter.
In Aug./Sept. zien we wel weer. In de US wordt de rente dit jaar waarschijnlijk helemaal niet verlaagd.
0% staatsobligaties. Gisteren nog bijgekocht 3,115% netto (Oostenrijk)
Morgen nog wat Duitse bijkopen 3,09% netto.
Je kunt ook nog Franse kopen 3,10 à 3,20% netto.
Allemaal met een looptijd van ongeveer een jaar.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn drie transacties in mei : 0% staatobligaties, 3 x 10.000,00 EUR, France en Netherlands, tot 2025-2026-2027 : tussen 2,70% en 2,83% NETTO, NA spread, kosten, TOB...).
2,70 à 2,83% is toch kleiner dan 3,10 à 3,20%

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Gebruik een limietorder en een goedkopere broker?
Ik vind er nog voldoende van 3%-3,20% netto van 2025/2026 zowel Duits, Frans, Oostenrijks, Spaans,...
Ik vind er nog voldoende van 3%-3,20% netto van 2025/2026 zowel Duits, Frans, Oostenrijks, Spaans,...
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn broker = Bolero.
Geen limiteorder maar ik altijd check het orderbook.
Ik bereken mijn "echte" (niet theoretische => zie Bolero obligatieselectie bv.) YTM na de aankoop.
Maar ja, een (heel) kleine verbetering is toch mogelijk

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Beste superspaarder,Superspaarder schreef: ↑23 mei 2024, 07:26Mijn broker = Bolero.
Geen limiteorder maar ik altijd check het orderbook.
Ik bereken mijn "echte" (niet theoretische => zie Bolero obligatieselectie bv.) YTM na de aankoop.
Maar ja, een (heel) kleine verbetering is toch mogelijk![]()
misschien een paar tips:
- met Nederlandse obligaties red je het inderdaad niet. Met Duitse, Franse en Oostenrijkse wel.
- Bolero rekent bij orders van 10.000 0,15% op de beurs van Frankfurt. Beter 1 grote order dan vele kleine, dan zijn de kosten nog maar 0,1%
- Best zijn obligaties van bijna 1 jaar
- Reken je de rente wel op jaarbasis uit?
- Reken je het percentage wel uit op basis van de aankoopprijs incl. kosten en taks i.p.v. op basis van de nominale waarde?