Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Allemaal goed en wel, maar als iedereen gewoon de verantwoordelijkheid zou nemen voor de eigen keuzes, dan zou er veel minder profitariaat zijn en zouden de belastingen een stuk lager liggen.
Qua YTD: het is een momentopname, en korte termijn goede resultaten kan je niet zomaar op lange termijn doortrekken. Bovendien wordt belegd met reeds meermaals zwaar belast geld, én worden de inkomsten al zwaar (en vaak dubbel) belast, én is er op iedere aankoop- en verkooptransactie al een forse (en soms dubbele) belasting (beurstaks), én wordt er belasting betaald op allerhande dienstverlening (btw op bankverrichtingen) én levert het zwaarbelastte banen (bankmedewerkers) en winsten (van de banken) op.
Dus nee, iedereen met een minimum aan gezond verstand, inzicht in economie, en rechtvaardigheidsgevoel, weet dat de belastingen maar één richting op moeten, en dat is omlaag.
YTD 11,16%
Niet vergeten dat veel Belgische beleggers de voorbije jaren vooral geld hebben verloren op de beurs. De antwoorden hier zijn geenszins representatief.
@ kierkegaard :
Nogthans ken ik je als belegger in Belgische aandelen en in Noorse zalmproducenten.
Ook als een 5% goudbelegger.
Zit jij nog steeds in je zelfde beleggingsstrategie? Hoogstwaarschijnlijk goud moeten verkopen de laatste weken door de stijging ?
Of toch wat meer de Noorse beurs gaan bespelen en een groter gewicht goud aanhouden en dus de Belgische aandelen terug geschroefd ?
(Puur uit interesse ,hoor. Geen kritiek.)
Mvg , Divi
@ kierkegaard :
Nogthans ken ik je als belegger in Belgische aandelen en in Noorse zalmproducenten.
Ook als een 5% goudbelegger.
Zit jij nog steeds in je zelfde beleggingsstrategie? Hoogstwaarschijnlijk goud moeten verkopen de laatste weken door de stijging ?
Of toch wat meer de Noorse beurs gaan bespelen en een groter gewicht goud aanhouden en dus de Belgische aandelen terug geschroefd ?
(Puur uit interesse ,hoor. Geen kritiek.)
Mvg , Divi
Waarom denk je dat?
Een gemiddeld belegger zou in de laatste 12 maanden een winst van zo'n 20-25%moeten hebben.
De 12 maanden daarvoor zal er gemiddeld niet veel winst geweest zijn.
De maanden en jaren daarvoor wel opnieuw.
"Beleggers" die de voorbije jaren vooral geld hebben verloren op de beurs, moeten dit eens diep analyseren.....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk niet dat de gemiddelde belegger zo hoog zit qua rendement.B7H4long schreef: ↑23 mei 2024, 15:23Waarom denk je dat?
Een gemiddeld belegger zou in de laatste 12 maanden een winst van zo'n 20-25%moeten hebben.
"Beleggers" die de voorbije jaren vooral geld hebben verloren op de beurs, moeten dit eens diep analyseren.....
De gemiddelde wat oudere en grotere belegger in België, belegt niet in ETF's, maar in een mix van Onroerend goed, Obligaties, defensieve aandelen en spaarrekening. Ik denk dat een % of 7 à 8 reëler is.
Wie zegt dat B7H4long alludeert naar de gemiddelde belegger als de "wat oudere en grotere Belgische belegger"? Misschien bedoelde hij eerder wereldwijd? Stel u voor.JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 15:48Ik denk niet dat de gemiddelde belegger zo hoog zit qua rendement.B7H4long schreef: ↑23 mei 2024, 15:23 Waarom denk je dat?
De gemiddelde wat oudere en grotere belegger in België, belegt niet in ETF's, maar in een mix van Onroerend goed, Obligaties, defensieve aandelen en spaarrekening. Ik denk dat een % of 7 à 8 reëler is.
Goed dat je dat zegt, misschien bedoelde hij wel in Rusland of in Afrika.bryanv schreef: ↑23 mei 2024, 16:16Wie zegt dat B7H4long alludeert naar de gemiddelde belegger als de "wat oudere en grotere Belgische belegger"? Misschien bedoelde hij eerder wereldwijd? Stel u voor.JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 15:48
Ik denk niet dat de gemiddelde belegger zo hoog zit qua rendement.
Ik alludeer trouwens niet naar de gemiddelde belegger als etc.
Gewoon begrijpend lezen en je ontdekt dat het 2 zinnen zijn die jij nu in elkaar plakt.
Heb je een nieuw woordenboek voor je verjaardag gehad trouwens?
Dit is een quote van Kierkegaard en ik kan hem daar volledig in bijtreden.B7H4long schreef: ↑23 mei 2024, 15:23Waarom denk je dat?
Wie zich de laatste jaren vooral inliet met Belgische aandelen,heeft maar zwakke resultaten,en kan slechts dromen van 20% winst !!
Nog een voorbeeld : Het beursblad "beurstips" met hun portefeuille "schatten op zolder"
Met zo een 80% in Belgische aandelen,een 8% goud en de rest wat buitenlandse aandelen.
Rendement in 2024 : +3.8%
Rendement in 2023 : -2.4%
Rendement in 2022 : -4.2%
Ik denk dat je het vooral voor anderen vrij verwarrend maakt, vooral nieuwe mensen. Dat is toch het gevoel ik erbij had. Je sluit namelijk af met een nieuwe zin. Verwijzend met een stelling van 7 a 8%. Waar slaagt die 7 a 8% op? Gemiddelde belegger of de gemiddelde wat oudere Belgische belegger?JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 16:31Goed dat je dat zegt, misschien bedoelde hij wel in Rusland of in Afrika.
Gewoon begrijpend lezen en je ontdekt dat het 2 zinnen zijn die jij nu in elkaar plakt.
EDIT: Indien het tweede, welke bijdrage heeft het dan om dit als reactie te gebruiken op de stelling van diegene waarop je reageert.
Ik ga uit van het volgende:bryanv schreef: ↑23 mei 2024, 18:44Ik denk dat je het vooral voor anderen vrij verwarrend maakt, vooral nieuwe mensen. Dat is toch het gevoel ik erbij had. Je sluit namelijk af met een nieuwe zin. Verwijzend met een stelling van 7 a 8%. Waar slaagt die 7 a 8% op? Gemiddelde belegger of de gemiddelde wat oudere Belgische belegger?JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 16:31
Goed dat je dat zegt, misschien bedoelde hij wel in Rusland of in Afrika.
EDIT: Indien het tweede, welke bijdrage heeft het dan om dit als reactie te gebruiken op de stelling van diegene waarop je reageert.
het totaal belegde vermogen van de Belgen. En dan heb ik een sterk vermogen dat het netto lager is dan 7-8%. Maar OK De laatste 12 maanden waren uitzonderlijk goed.
Ik wil het zeker niet verwarrend maken voor vooral nieuwe mensen.
Laat ik het zo zeggen, het lijkt me gevaarlijk te verkondigen dat een gemiddelde belegger in de laatste 12 maanden een winst van 20-25% zou moeten hebben.
Redenen:
- de gemiddelde Belgische belegger gokt niet en spreidt daarom over onroerend goed, obligaties (zeker in de laatste 12 maanden), veilige aandelen en een spaarrekening.
- veel Belgen beleggen hoofdzakelijk op de Belgische beurs, die heeft het echter slecht gedaan
- degenen die wel b.v. in USD aandelen hebben belegd, hebben het nadeel van een gedaalde USD tegenover de Euro gehad.
Dus n.m.m. is die stelling dat de gemiddelde Belgische belegger over de laatste 12 maanden 20-25% gemaakt zou moeten hebben gevaarlijk en kunnen degenen die dat niet hebben gehaald denken dat ze meer risiko moeten nemen.
Verder geldt natuurlijk ook: hoe groter het bedrag om te beleggen hoe voorzichter men zal zijn.
Iemand die 300 euro heeft en dat belegd in een paar opties, kan of zijn geld kwijt zijn (meeste kans) of 100-200% winst maken.
Iemand die een miljoen of meer belegd is heel blij met 8-10% netto.
Nog sterker: probeer maar eens iemand of een bank te vinden die het voor jou belegd en je kan garanderen dat je 5% netto per jaar krijgt en tegelijkertijd dat je niets van je belegde geld zal verliezen. En dat zij de meerdere winst mogen houden.
Zo iemand , een vermogensbeheerder of bank bestaat er niet. Probeer het maar eens!
Daarom zeggen mij die YTD cijfers hier ook niets zolang er niet het door de jaren heen belegde kapitaal bij staat.
En ondertussen delen we premies uit aan wie het niet nodig heeft.
Daarna, de belastingen zijn toch zo hoog.
Estate Guru believer.
Het grote licht ontdekt.
Ja, stoefen is makkelijk.
Miskleunen moeten onder de mat.
Estate Guru believer.
Natuurlijk zal het rendement bij de gemiddelde Belgische belegger lager liggen dan het totaal gemiddelde van alle mensen die beleggen. Wat je wilt zeggen is dat de gemiddelde Belg vrij conservatief is met zijn centen en daar is op zich niets mis mee. Ben ik volledig mee eens. De gemiddelde Belg is ook vrij onwetend wat hij best met z'n geld kan doen, zie hoeveel geld op spaarboekjes staat te verdampen. 40% van mijn liquide is zelfs niet belegd op dit moment. Because I don't have the balls to invest. En dat geef ik gerust eerlijk toe. Ik vind dat de waarde van aandelen torenhoog staan op dit moment en verwacht een correctie, wat wellicht weer een illusie is.JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 19:41Ik ga uit van het volgende:bryanv schreef: ↑23 mei 2024, 18:44
Ik denk dat je het vooral voor anderen vrij verwarrend maakt, vooral nieuwe mensen. Dat is toch het gevoel ik erbij had. Je sluit namelijk af met een nieuwe zin. Verwijzend met een stelling van 7 a 8%. Waar slaagt die 7 a 8% op? Gemiddelde belegger of de gemiddelde wat oudere Belgische belegger?
het totaal belegde vermogen van de Belgen. En dan heb ik een sterk vermogen dat het netto lager is dan 7-8%. Maar OK De laatste 12 maanden waren uitzonderlijk goed.
Ik wil het zeker niet verwarrend maken voor vooral nieuwe mensen.
Laat ik het zo zeggen, het lijkt me gevaarlijk te verkondigen dat een gemiddelde belegger in de laatste 12 maanden een winst van 20-25% zou moeten hebben.
Redenen:
- de gemiddelde Belgische belegger gokt niet en spreidt daarom over onroerend goed, obligaties (zeker in de laatste 12 maanden), veilige aandelen en een spaarrekening.
- veel Belgen beleggen hoofdzakelijk op de Belgische beurs, die heeft het echter slecht gedaan
- degenen die wel b.v. in USD aandelen hebben belegd, hebben het nadeel van een gedaalde USD tegenover de Euro gehad.
Dus n.m.m. is die stelling dat de gemiddelde Belgische belegger over de laatste 12 maanden 20-25% gemaakt zou moeten hebben gevaarlijk en kunnen degenen die dat niet hebben gehaald denken dat ze meer risiko moeten nemen.
Verder geldt natuurlijk ook: hoe groter het bedrag om te beleggen hoe voorzichter men zal zijn.
Iemand die 300 euro heeft en dat belegd in een paar opties, kan of zijn geld kwijt zijn (meeste kans) of 100-200% winst maken.
Iemand die een miljoen of meer belegd is heel blij met 8-10% netto.
Nog sterker: probeer maar eens iemand of een bank te vinden die het voor jou belegd en je kan garanderen dat je 5% netto per jaar krijgt en tegelijkertijd dat je niets van je belegde geld zal verliezen. En dat zij de meerdere winst mogen houden.
Zo iemand , een vermogensbeheerder of bank bestaat er niet. Probeer het maar eens!
Daarom zeggen mij die YTD cijfers hier ook niets zolang er niet het door de jaren heen belegde kapitaal bij staat.
Er schrijft hier ook niemand dat de gemiddelde Belgische belegger de laatste 12 maanden, 20-25% moest gemaakt hebben, tenzij ik erover kijk.
Toch wel. Kijk eens gisteren 13.23 post van B7H4long.