Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
JOKER247 schreef: ↑23 mei 2024, 19:41 Laat ik het zo zeggen, het lijkt me gevaarlijk te verkondigen dat een gemiddelde belegger in de laatste 12 maanden een winst van 20-25% zou moeten hebben. >>> De statement was over beleggers op de beurs
Redenen:
[]
- veel Belgen beleggen hoofdzakelijk op de Belgische beurs, >>> waarom denk je dat? die heeft het echter slecht gedaan
- degenen die wel b.v. in USD aandelen hebben belegd, hebben het nadeel van een gedaalde USD tegenover de Euro gehad. >>> Dat is inbegrepen in de 25% rendement de laatste ?
Dus n.m.m. is die stelling dat de gemiddelde Belgische belegger over de laatste 12 maanden 20-25% gemaakt zou moeten hebben gevaarlijk en kunnen degenen die dat niet hebben gehaald denken dat ze meer risiko moeten nemen. >>> Ik zie geen reden waarom de Belgische beursbelegger minder rendement zou moeten halen op de beurs dan de wereldwijde belegger
Verder geldt natuurlijk ook: hoe groter het bedrag om te beleggen hoe voorzichter men zal zijn. >>> of omgekeerd
[]
Nog sterker: probeer maar eens iemand of een bank te vinden die het voor jou belegd en je kan garanderen dat je 5% netto per jaar krijgt en tegelijkertijd dat je niets van je belegde geld zal verliezen. En dat zij de meerdere winst mogen houden.
Zo iemand , een vermogensbeheerder of bank bestaat er niet. Probeer het maar eens!
>>> banken en vermogensbeleggers beleggen jouw geld vooral om zelf winst te maken
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik vermoed dat je het nog niet helemaal snapt.
Maar het heeft weinig zin om hier dan een lange discussie aan te wijden.
"Let's agree, we disagree".
Maar het heeft weinig zin om hier dan een lange discussie aan te wijden.
"Let's agree, we disagree".
De Belgische beurs is ver van de beste presterende beurs in Europa en zeker in de wereld. De grafieken als bewijs.
Veel Belgen, en zeker van de oudere generaties, blijven op de Belgische beurs kopen, eventueel ook NL en/of FR. Ze missen hier veel kansen op bv. de Amerikaanse markten.
Dat de USD daalt of stijgt ? laat uw geld op een USD rekening staan en koop en verkoop verder of wacht dat de USD terug stijgt.
Veel Belgen, en zeker van de oudere generaties, blijven op de Belgische beurs kopen, eventueel ook NL en/of FR. Ze missen hier veel kansen op bv. de Amerikaanse markten.
Dat de USD daalt of stijgt ? laat uw geld op een USD rekening staan en koop en verkoop verder of wacht dat de USD terug stijgt.
Klopt, maar procentueel doen niet zoveel Belgen dat (helaas).Ayhrual schreef: ↑24 mei 2024, 16:18 De Belgische beurs is ver van de beste presterende beurs in Europa en zeker in de wereld. De grafieken als bewijs.
Wat B7H4long daarmee bedoelde is dat de gemiddelde Belgische belegger uiteindelijk slechter heeft gepresteerd dan de gemiddelde (wereldwijde) belegger (MSCI index) het voorbije jaar (en dat verontwaardigd mij ook niet waarom, zie mijn vorige post, die eveneens aansluit op uw argumentatie).
Misschien als we het gemiddeld rendement bij de Belgische belegger (zoals ik en u) omhoog kunnen halen, zal het totaal (wereldwijd) rendement misschien ook een beetje mee verhogen? Misschien komt dat iedereen ineens ten goede.
Ik ben met een bescheiden rendement tevreden.bryanv schreef: ↑24 mei 2024, 17:19Wat B7H4long daarmee bedoelde is dat de gemiddelde Belgische belegger uiteindelijk slechter heeft gepresteerd dan de gemiddelde (wereldwijde) belegger (MSCI index) het voorbije jaar (en dat verontwaardigd mij ook niet waarom, zie mijn vorige post, die eveneens aansluit op uw argumentatie).
Misschien als we het gemiddeld rendement bij de Belgische belegger (zoals ik en u) omhoog kunnen halen, zal het totaal (wereldwijd) rendement misschien ook een beetje mee verhogen? Misschien komt dat iedereen ineens ten goede.
Same. Denk dat we het daar wel eens over zijn.JOKER247 schreef: ↑24 mei 2024, 17:20Ik ben met een bescheiden rendement tevreden.bryanv schreef: ↑24 mei 2024, 17:19
Wat B7H4long daarmee bedoelde is dat de gemiddelde Belgische belegger uiteindelijk slechter heeft gepresteerd dan de gemiddelde (wereldwijde) belegger (MSCI index) het voorbije jaar (en dat verontwaardigd mij ook niet waarom, zie mijn vorige post, die eveneens aansluit op uw argumentatie).
De resultaten van mijn portefeuilles:
Aandelen +8,2% sinds op de eerste 5 maanden van het jaar
Volledige portefeuille +4,6%
Resultaten van een paar fondsen:
Aandelen +8,2% sinds op de eerste 5 maanden van het jaar
Volledige portefeuille +4,6%
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
-0,7 1,1 2,3 8,8 4,6 13,1 4,1 8,3 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
-1,1 1,7 3,8 14,3 8,2 21,4 7,7 14,4 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-0,4 5,6 -2,7 23,1 13,6 22,5 18,5 29,5 De B7H4long-A-aandelen selectie
Resultaten van een paar fondsen:
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
0,5 5,6 10,9 x 8,7 19,1 4,1 9,4 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
0,0 1,8 2,0 x 1,6 24,5 8,3 13,9 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
-1,5 1,2 2,8 x 10,8 22,0 10,8 13,2 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,3 -0,1 -0,2 x -1,7 2,7 -4,6 -2,1 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,2 0,6 -0,5 x -1,9 0,8 -4,4 - VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
ETF-portefeuilles: +8,85%
Pensioensparen Tak-23: +4,26%
Pensioensparen Tak-21: +1,21%
Spaargeld: +0,87%
Globaal resultaat: +5,39%
Pensioensparen Tak-23: +4,26%
Pensioensparen Tak-21: +1,21%
Spaargeld: +0,87%
Globaal resultaat: +5,39%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
YTD van mijn “actief” beheerde aandelenportefeuille (holdings + quality): 6.7%. Benchmark: 8.72%.
EMIM en TR Property zitten hier niet bij in. Goud en obligaties ook niet.
Alles samen rond de 3.7%:
Aandelen 55%
Obligaties 34%
Goud 11%
EMIM en TR Property zitten hier niet bij in. Goud en obligaties ook niet.
Alles samen rond de 3.7%:
Aandelen 55%
Obligaties 34%
Goud 11%
Laatst gewijzigd door Barryke op 1 juni 2024, 12:05, 3 keer totaal gewijzigd.
YTD: 5.91%
samenstelling:
- aandelen 40.5%
- obligaties 32.8%
- cash 17.2%
- grondstoffen 9.2%
- crypto 0.3%
samenstelling:
- aandelen 40.5%
- obligaties 32.8%
- cash 17.2%
- grondstoffen 9.2%
- crypto 0.3%
De waarde van mijn aandelenportefeuille is dit jaar 10,71% gestegen.
Dit is inclusief het verkopen van 5,23% van de beginwaarde van de portefeuille, het ontvangen van 1,06% nettodividenden t.o.v. de beginwaarde van de portefeuille, en het verrichten van aankopen ter waarde van 5,45% van de beginwaarde van de portefeuille.
Samen een YTD rendement van 11,73%.
Veruit de belangrijkste bijdrage kwam van NVIDIA, anders was het een flink pak minder geweest.
Andere procentueel sterke YTD stijgers waren WK Kellogg (+47%), Allison Transmission (+33%), Lantheus Holdings (+31%), Walmart (+28%), Philips (+22%), ING (+21%) en Cranswick (+19%).
Dit is inclusief het verkopen van 5,23% van de beginwaarde van de portefeuille, het ontvangen van 1,06% nettodividenden t.o.v. de beginwaarde van de portefeuille, en het verrichten van aankopen ter waarde van 5,45% van de beginwaarde van de portefeuille.
Samen een YTD rendement van 11,73%.
Veruit de belangrijkste bijdrage kwam van NVIDIA, anders was het een flink pak minder geweest.
Andere procentueel sterke YTD stijgers waren WK Kellogg (+47%), Allison Transmission (+33%), Lantheus Holdings (+31%), Walmart (+28%), Philips (+22%), ING (+21%) en Cranswick (+19%).
8.17%
83% aandelen
14% cash
2% bonds
1% crypto
83% aandelen
14% cash
2% bonds
1% crypto
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ytd + 11,01
Gemengde portefeuille met veel posities, te veel in feite
Waarom "te veel"? Er is veel te zeggen voor focus, zoals veel bekenelde beleggers, maar evengoed voor spreiding, zoals bv. Peter Lynch deed. Meer posities vermindert het risico, en verhoogt de kans op een uitzonderlijke winnaar. Voorbeeld: stel dat je 50 evenwaardige posities hebt, en 49 ervan blijven 10 jaar lang ter plaatse trappelen. Eentje gaat maal 300. Dan is je portefeuille in 10 jaar gestegen met net geen factor 7, goed voor een CAGR van ruim 21 procent.contextbinder schreef: ↑2 juni 2024, 13:28 Ytd + 11,01
Ik begrijp dat elke positie wat management impliceert, en ik probeer daarom eveneens het aantal posities te beperken, maar als ik een goed idee denk tegen te komen wil ik wel overwegen een extra positie openen.