Groeispaarrekeningen en LIFO
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Groeispaarrekeningen en LIFO
Ik heb zo'n groeispaarrekening bij Argenta en zag dat ze het Lifo systeem toepassen. Dat wil zeggen dat als ik iedere maand 500 euro spaar tot en met december, ik sowieso tot een jaar later in december moet wachten om de volledige intrest te krijgen voor mijn laatste storting. Voor die van november die ondertussen één jaar en een maand staat moet ik in principe dan nog eens tot november van het jaar nadien wachten om na twee jaar de volledige intrest te krijgen en zo verder.... Of hoe de bank altijd wint hier. Bij volledige opvraging verlies je altijd de getrouwheidspremie van een groot deel van je bedrag voor het laatste jaar dat het geld er staat.
Dit is een bedrieglijke manier om je geld te lokken. Hier zou eerlijkerwijze het Fifo principe toegepast worden.
Of zie ik dit verkeerd?
Dit is een bedrieglijke manier om je geld te lokken. Hier zou eerlijkerwijze het Fifo principe toegepast worden.
Of zie ik dit verkeerd?
Re: Groeispaarrekeningen en LIFO
Je uitleg is geldig voor zo goed als elke gereglementeerde spaarrekening.
De spaarrekening is bedoeld om maandelijks te sparen en er wel even te laten opstaan, zodat het geld kan groeien.
Als het doel niet overeenkomt met hetgeen dat je wilt doen met de centjes, kan je gerust een gepaster product zoeken?
De spaarrekening is bedoeld om maandelijks te sparen en er wel even te laten opstaan, zodat het geld kan groeien.
Als het doel niet overeenkomt met hetgeen dat je wilt doen met de centjes, kan je gerust een gepaster product zoeken?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij afhaling van een spaarrekening stopt de opbouw van de getrouwheidspremie voor de bedragen waarvoor die opbouw het minst ver gevorderd is. Dat is wettelijk bepaald, geldig voor alle gereglementeerde spaarrekeningen én in het voordeel van de klant.
Dat weet ik, maar omdat je maar maximum 500 euro per maand kan sparen bij zo een groeirekening, moet ieder bedrag er ook een jaar op blijven staan en verschuift de termijn telkens.
Stel om ten volle te genieten van je getrouwheidspremie, is de beste formule een eenmalige storting. Die kan je exact na een jaar eventueel afhalen. Bij maandelijkse stortingen in de Lifo formule verlies je alle maanden tussen twee jaren in, in geval je wil stoppen en over je geld beschikken. Bij de Fifo methode zou je eventueel maandelijks een bedrag kunnen afhalen wanneer de getrouwheidstermijn bereikt is. Met Lifo zou je zo telkens een jaar moeten wachten om fasegewijze je getrouwheidspremie volledig te kunnen verkrijgen. Aangezien niemand dat doet verlies je aan premie en wint de bank.
Een groeispaarrekening moet je niet in één keer leegmaken maar gedurende twaalf maanden, iedere maand het bedrag waarop je net de getrouwheidspremie verworven hebt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is noch LIFO noch FIFO ... stop dus best met het zo te bekijken. Het werkt zoals Yaris het schreef.
Als je op een gereglementeerde spaarrekening zonder limiet een bedrag zet, dan is dat juist hetzelfde.
Dat kan je met maandelijkse stortingen ook.
Maar als je een groter bedrag hebt, is het natuurlijk eenvoudiger om het op een rekening zonder limiet te zetten, eventueel dan wel tegen een lagere rente.
Elk systeem heeft voor- en nadelen voor verschillende situaties. Kies het beste voor jouw siutatie.mouche schreef: ↑25 mei 2024, 14:39 Bij maandelijkse stortingen in de Lifo formule verlies je alle maanden tussen twee jaren in, in geval je wil stoppen en over je geld beschikken. Bij de Fifo methode zou je eventueel maandelijks een bedrag kunnen afhalen wanneer de getrouwheidstermijn bereikt is. Met Lifo zou je zo telkens een jaar moeten wachten om fasegewijze je getrouwheidspremie volledig te kunnen verkrijgen.
(en dus nogmaals: het is noch LIFO noch FIFO, het lijkt wel het meest op LIFO maar het is dat niet helemaal)
Wie het systeem niet goed kent en/of het niet optimaal gebruikt, "verliest" mogelijks rente inderdaad.
Ik zou dat echter niet veralgemenen.
Zoals Yaris schreef:
Past dat niet voor je situtatie of wil je de moeite niet doen, gebruik dan een andere spaarrekening.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 mei 2024, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je met de voorwaarden of karakteristieken niet kan leven toch..
Voor mij is zo een rekening prima.
By the way : het is LIFO.
Gereglementeerde spaarrekening met een bijzondere voorwaarde die het te storten bedrag beperkt en bepaalt.
Het lifo principe verandert niet.
Zie maar naar de rentecalculator van je bank.
Lifo is eerlijker dan fifo. Anders zou je bij een afhaling geld dat volgende week rente heeft opgebracht kunnen wegnemen... en dat zou jammer zijn. Lifo is imho zeker beter.