Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Toch nog eens op inpikken dat analisten niet feilloos zijn.karine schreef: ↑21 mei 2024, 11:33En toen stond de koers nog 20% hoger.BRT schreef: ↑20 mei 2024, 22:41 Ulta lijkt interessant. Werd ook al getipt door Pieter Slegers, FWIW.
https://www.moneyshow.com/articles/tptp ... auty-ulta/
Pieter Slegers gaf die tip van ulta beauty en intussen staan we 20% lager.
Vandaag kreeg ik een mail van Pieter met onderwerp "I made a huge mistake".
But which mistake did I make?
On the 7th of January, we bought Text SA.
Vandaag staat Text SA 25% lager en sluit hij deze positie.
Ik ben niet gevolgd met die Text SA. Zag ik van ver dat dat geen stabiele quality was. Hij gaat maandag Ulta Beauty bijkopen denk ik. Wel goed dat hij zijn fout inziet en verkoopt. Moedig. Of het verstandig is dat hij de overschot in Ulta steekt, weet ik niet. Ik begrijp het niet volledig, dus blijf ik eraf. Geef mij maar L’Oreal. Ze zijn wel heel goed in klantenbinding blijkbaar. Network effects enzo. Maar ik kan de Amerikaanse beautymarkt totaal niet inschatten.
Ik ben toch wat terughoudend geworden wat zijn tips betreft. Hij gaat nu weer quality kopen aan een fwd pe van 13,9. Ik vind dat gevaarlijk. Ik denk niet dat ik al echte quality heb kunnen kopen aan die prijs. Tijdens een beurscrash krijg je die kans misschien. Hij moet dan wel echt heel zeker zijn van zijn zaak. De waardering is niet veel hoger dan die van Umicore…
Meta was even ook te koop aan een dergelijke prijs in 2022, maar toen werd de vraag gesteld of het nog wel quality was met al die zotte plannen van Zuck. Ondertussen is de consensus dat het wel weer quality is denk ik.
Ik ben toch wat terughoudend geworden wat zijn tips betreft. Hij gaat nu weer quality kopen aan een fwd pe van 13,9. Ik vind dat gevaarlijk. Ik denk niet dat ik al echte quality heb kunnen kopen aan die prijs. Tijdens een beurscrash krijg je die kans misschien. Hij moet dan wel echt heel zeker zijn van zijn zaak. De waardering is niet veel hoger dan die van Umicore…
Meta was even ook te koop aan een dergelijke prijs in 2022, maar toen werd de vraag gesteld of het nog wel quality was met al die zotte plannen van Zuck. Ondertussen is de consensus dat het wel weer quality is denk ik.
Ben ook terughoudend over ULTA en meer bepaald omdat het retail is. De consument is mij te onvoorspelbaar.
Hij zal vandaag trouwens niet kunnen kopen, zoals hij had aangekondigd, want de beurs is toe
“We will add to the position on Monday. Make sure you don’t miss out”
“We will add to the position on Monday. Make sure you don’t miss out”
L'Oréal is de grootste partner van UltaBarryke schreef: ↑26 mei 2024, 21:08Of het verstandig is dat hij de overschot in Ulta steekt, weet ik niet. Ik begrijp het niet volledig, dus blijf ik eraf. Geef mij maar L’Oreal. Ze zijn wel heel goed in klantenbinding blijkbaar. Network effects enzo. Maar ik kan de Amerikaanse beautymarkt totaal niet inschatten.
Je zegt dus eigenlijk "het aandeel is niet duur genoeg, tzal wel de moeite niet zijn want quality is nooit goedkoop"
Dat het bedrijf schuldenvrij is, bijna alle FCF in buybacks steekt (&huidige $2.0B authorised is 11% van de uitstaande aandelen), volgend jaar voorzichtig een groeimarkt betreedt en 20 jaar fantastisch track record kan voorleggen doet er niet meer toe?
En trouwens: zelfs al wil je er de arbitraire stempel 'quality' niet op plakken: is iets aan 14x de winst met 5% buyback yield terwijl de brede markt aan 23x staat niet sowieso al interessant?
Bijna zelfde waardering als Umicore zeg je... En hoe verhouden de cijfers van Ulta zich tot Umicore? En het track record? En de balans? Heel vreemde redenering dit.
Ik koop zelf alleszins nog wat bij voor de Q1cijfers, maar twijfel nog over hoeveel.
Voorlopig is het een pure play op de voornamelijk stedelijke en vrouwelijke Amerikaanse middenklasse-consument tussen 15-50 jaar. Beperkte groep dus. Ulta is echt wel "een ding" binnen die groep. Daar shoppen staat op de bucket list van ons madam wanneer we de VS bezoeken, om een idee te geven. 95% van de omzet komt van membership-leden die gebonden zijn aan het bedrijf en het aantal members stijgt jaar na jaar verder. Make-up is ook niet zo recessiegevoelig (zie cijfers Ulta 2008-2009). Ulta biedt ook de totaalervaring incl services ipv enkel storefront (en dus meer concurrentie van e-commerce kanalen). Klinkt dat niet redelijk voorspelbaar?
Mogelijke impact handelsoorlog met China?
Kan positief zijn want veel make-up brol komt via de gekende Chinese winkels. Of is het potentieel ook een probleem voor Ulta?
Kan positief zijn want veel make-up brol komt via de gekende Chinese winkels. Of is het potentieel ook een probleem voor Ulta?
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
L’Oreal begrijp ik tenminste. Enfin, dat denk ik toch. Ik ben niet zo slim, dus het moet simpel zijn en het moet liefst van hier in België makkelijk te begrijpen zijn hoe ze geld verdienen.Rise schreef: ↑27 mei 2024, 10:54
L'Oréal is de grootste partner van Ulta
Je zegt dus eigenlijk "het aandeel is niet duur genoeg, tzal wel de moeite niet zijn want quality is nooit goedkoop"
Dat het bedrijf schuldenvrij is, bijna alle FCF in buybacks steekt (&huidige $2.0B authorised is 11% van de uitstaande aandelen), volgend jaar voorzichtig een groeimarkt betreedt en 20 jaar fantastisch track record kan voorleggen doet er niet meer toe?
En trouwens: zelfs al wil je er de arbitraire stempel 'quality' niet op plakken: is iets aan 14x de winst met 5% buyback yield terwijl de brede markt aan 23x staat niet sowieso al interessant?
Bijna zelfde waardering als Umicore zeg je... En hoe verhouden de cijfers van Ulta zich tot Umicore? En het track record? En de balans? Heel vreemde redenering dit.
Ja, dat klopt, dat zeg ik inderdaad. Ik denk niet dat de markt dikwijls verkeerd is. Zeker niet de Amerikaanse. Je moet echt wel de brains van Buffett hebben om dit aandeel nu met overtuiging te kopen. Slegers en jij zeggen nu eigenlijk: de markt is verkeerd, dit is veel te goedkoop. Meestal heeft de markt gelijk. En als je niet Warren Buffett heet, pas je best op met te denken dat je slimmer bent dan de markt.
En nee, dat is niet sowieso interessant. Ik koop, behoudens uitzonderlijke omstandigheden, geen bedrijven meer die geen quality zijn. Vroeg of laat loopt het daarmee verkeerd. En vaak eerder vroeg dan laat.
Als je quality goedkoop op de kop wil tikken, dan moet je het meestal hebben van een algemene beurscorrectie of crash. Als het op een ander moment goedkoop is, dan moet je zeer goed oppassen.
Ik doe dat in de winkel ook zo. Ik koop de eerder dure producten. Van de goedkope krijg je meestal spijt. Wanneer ze iets verkopen aan 40% korting zeg ik niet “joepie!”, maar “oei, waarom krijgen ze dit product niet verkocht aan de volle prijs? Wat is er mis mee?” Ik kies ook niet voor de goedkoopste vakmannen. Ook dat zorgt voor problemen. Ik heb niet graag dat iets kapot gaat. Je kan ook hier de parallel trekken met een aandeel…
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
Ik heb alleen maar dure aandelen. Ik heb er veel (18). En mijn slechtst presterende aandeel (Pool Corp) staat momenteel op -6%. Mijn slechtst presterende holding (heb er 21) is Dior en staat op -8% (iets minder want recent bijgekocht bij een andere broker, Saxo).
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
Ik heb alleen maar dure aandelen. Ik heb er veel (18). En mijn slechtst presterende aandeel (Pool Corp) staat momenteel op -6%. Mijn slechtst presterende holding (heb er 21) is Dior en staat op -8% (iets minder want recent bijgekocht bij een andere broker, Saxo).
Laatst gewijzigd door Barryke op 27 mei 2024, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.
pff, heb vanmorgen een pak Ageas gekocht.
Kwestie van dividend mee te pikken volgende week.
Had er natuurlijk 3 maanden geleden al moeten opspringen.
Kwestie van dividend mee te pikken volgende week.
Had er natuurlijk 3 maanden geleden al moeten opspringen.
Rise schreef: ↑27 mei 2024, 10:54L'Oréal is de grootste partner van UltaBarryke schreef: ↑26 mei 2024, 21:08Of het verstandig is dat hij de overschot in Ulta steekt, weet ik niet. Ik begrijp het niet volledig, dus blijf ik eraf. Geef mij maar L’Oreal. Ze zijn wel heel goed in klantenbinding blijkbaar. Network effects enzo. Maar ik kan de Amerikaanse beautymarkt totaal niet inschatten.
Ik koop zelf alleszins nog wat bij voor de Q1cijfers, maar twijfel nog over hoeveel.
Voorlopig is het een pure play op de voornamelijk stedelijke en vrouwelijke Amerikaanse middenklasse-consument tussen 15-50 jaar. Beperkte groep dus. Ulta is echt wel "een ding" binnen die groep. Daar shoppen staat op de bucket list van ons madam wanneer we de VS bezoeken, om een idee te geven. 95% van de omzet komt van membership-leden die gebonden zijn aan het bedrijf en het aantal members stijgt jaar na jaar verder. Make-up is ook niet zo recessiegevoelig (zie cijfers Ulta 2008-2009). Ulta biedt ook de totaalervaring incl services ipv enkel storefront (en dus meer concurrentie van e-commerce kanalen). Klinkt dat niet redelijk voorspelbaar?
Jawel klinkt inderdaad voorspelbaar, ik geloof er best in dat make-up recessieproof is en stabiel. Maar je leest steeds meer concurrentie van Sephora (LVMH) dat double digits groeit en agressief marktaandeel wint in de VS. En ook al positie heeft in Mexico.
momenteel kijk ik meer naar Despegar en Envipco. En je kan niet alles tegelijk kopen natuurlijk.
DESP
Ulta is goedkoop maar het is geen L'Oréal hé, het is brick and mortar retail. 76% van members koopt alleen in store. 18% in store én online. Vergelijkbare omzetgroei is gezakt van 37,9% in 2021 naar 15,6% in 2022 en 5,7% in 2023. Maar de koers natuurlijk ook... FCF gaat dan wel weer naar agressieve buybacks, wat ik graag zie. Kijk naar Dillards. Daar bestaat hier ook nog een oude thread over. $50 toen, $450 nu... Vind Ulta niet goed genoeg voor m'n PF.
Ulta is goedkoop maar het is geen L'Oréal hé, het is brick and mortar retail. 76% van members koopt alleen in store. 18% in store én online. Vergelijkbare omzetgroei is gezakt van 37,9% in 2021 naar 15,6% in 2022 en 5,7% in 2023. Maar de koers natuurlijk ook... FCF gaat dan wel weer naar agressieve buybacks, wat ik graag zie. Kijk naar Dillards. Daar bestaat hier ook nog een oude thread over. $50 toen, $450 nu... Vind Ulta niet goed genoeg voor m'n PF.
Dillards had waarschijnlijk wel zeer dunne marges. Dat is wel een pak beter bij Ulta.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Deze begrijp ik niet goed; als ik rond deze periode Ageas zou kopen zou ik net wachten tot na de dividendonthechting. Want koop je ervoor, dan gaat het brutodividend van de koers en komt het nettodividend op je rekening, en het verschil gaat naar de overheid. Dus mij ontgaat het nog snel willen meepakken van een dividend wel wat.