Absolute beginner - algemeen advies
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Absolute beginner - algemeen advies
IWDA trackt enkel developed large+mid cap aandelen.BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 Je kunt ook gewoon in 1 ETF beleggen. De populairste, vaakst genoemde is IWDA. ...
Als je voor 1 ETF wil gaan, bekijk dan zeker ook eens IMIE (https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-spyi-gy).
Dit trackt developed+emerging large+mid+small cap aandelen.
Inderdaad.BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 Geen idee of mijn keuze voor 4 verschillende zoveel beter is. Uiteindelijk is er best veel overlap, want bij alle echt brede indexen is de top 10 toch zowat identiek: Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon, Alphabet (Google), Meta, Eli Lilly ... Die top 10's kun je voor elke ETF gaan bekijken op sites als justetf.com.
IWDA en SWRD zijn quasi hetzelfde dacht ik, enkel van een andere aanbieder.
Je hebt 3 ETFs die je exposure op USA nog vergroten, terwijl je die n.m.i. eerder zou willen verkleinen.
Ok. Wat zijn op dit moment dan de verhoudingen van die 4 ETFs in je port ?BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 Ik weet ook zelf nog niet hoe ik de verhoudingen ga doen op termijn ...
Zie vorige post.BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 ... en misschien nog een vijfde erbij rond het thema Clean Energy, omdat dat volgens mij sowieso de toekomst is. Maar ik ben zelf ook nog een newbie, dus tips hoor ik ook graag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Pakweg 2 weken eerder klonk dat nog zo:BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 Dat heeft mijn keuze ingegeven voor de volgende vier, allemaal uit de ETF Playlist van Bolero — al maakt het eigenlijk geen zak uit of een ETF in die playlist staat als je inleg duizenden euro's is zoals in mijn geval. Alleen bij lage bedragen is die Playlist voordeliger.
IWDA (IE00B4L5Y983) —— iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC —— TER= 0.20 —— Index= MSCI World
EMIM (IE00BKM4GZ66) —— iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF - USD ACC —— TER= 0.18 —— Index= MSCI Emerging Markets Investable Market (IMI)
CSPX (IE00B5BMR087) —— iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC —— TER= 0.07 —— Index= S&P 500®
SWRD (IE00BFY0GT14) —— SPDR MSCI World UCITS ETF - USD ACC —— TER= 0.12 —— Index= MSCI World
BeleggertjeBelegmans schreef: ↑17 mei 2024, 16:24 Mijn basis is voorlopig dus 50K in 5 brede ETF’s: IWDA, EMIM, CSPX, SWRD en IQQH (telkens 10K).
Bolero geeft momenteel ook webinars Succesvol beleggen met Dirk Vandycke.
Betreft de etf's.
Binnenkort de nieuwe hype, i.p.v. Passieve etf's gaan we naar actieve etf's.
https://www.morningstar.nl/nl/news/2465 ... -etfs.aspx
Betreft de etf's.
Binnenkort de nieuwe hype, i.p.v. Passieve etf's gaan we naar actieve etf's.
https://www.morningstar.nl/nl/news/2465 ... -etfs.aspx
-
- Newbie
- Contacteer:
Klopt! Van dommigheid en onwetendheid heb ik per abuis de uitkerende IQQH gekocht, terwijl ik geen dividenden hoef, en dus beter af ben met fiscaal voordelige accumulerende ETF’s. Heb die 10K in IQQH na 2 weken verkocht — gelukkig met 550 euro winst — en in CSPX gestoken. Huidige stand is dus ruwweg 20K in CSPX en 10K elk in de andere 3. Te Amerikaans zeg je, maar hoe los ik dat dan op?EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2024, 20:06Pakweg 2 weken eerder klonk dat nog zo:BeleggertjeBelegmans schreef: ↑29 mei 2024, 13:31 Dat heeft mijn keuze ingegeven voor de volgende vier {…}
BeleggertjeBelegmans schreef: ↑17 mei 2024, 16:24 Mijn basis is voorlopig dus 50K in 5 brede ETF’s: IWDA, EMIM, CSPX, SWRD en IQQH (telkens 10K).
Je hebt IQQH ook in acc versie.
Al een serieuze daling erop zitten de laatste twee jaren onlangs de vele groene energie.
Al een serieuze daling erop zitten de laatste twee jaren onlangs de vele groene energie.
Stop met cspx te kopen.
Maak een portefeuille aan op morningstar, en bekijken met xray de regional verdeling
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Belangrijker dan geografische spreiding is spreiding over verschillende sectoren. Want doordat de economie wereldwijd zo aaneenhangt doet een bepaalde sector het overal goed of slecht. Je kunt dus beter een Amerikafonds kopen dat over verschillende sectoren gespreid is dan een wereldwijd techfonds.
"There are currently no ETFs registered in your country. For general enquiries, please contact us at +32 2 663 2036 or spdrseurope@ssga.com"EarthNvstr1 schreef: ↑29 mei 2024, 19:51
IWDA trackt enkel developed large+mid cap aandelen.
Als je voor 1 ETF wil gaan, bekijk dan zeker ook eens IMIE (https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-spyi-gy).
Dit trackt developed+emerging large+mid+small cap aandelen.
Je spreekt over IMIE maar in de url staat SPYI. Best verwarrend allemaal. Is het niet makkelijker om met de IUSN code te werken ipv met tickers?
Klopt. Hangt ook af van het geïnvesteerde bedrag natuurlijk.karine schreef: ↑29 mei 2024, 08:32 Deze vraag komt hier de laatste weken steeds terug.
Nog eens wat ik bedoelde met 'onrealistisch' is een totaal beginner zo een bedrag laten beleggen en dat in deze tijden van topkoersen.
Heb zo een collega die dacht dat kan ik ook maar onlangs €30.000 verloor en er nu dagelijks van wakker ligt, dat kan ook niet de bedoeling zijn. Velen denken nog steeds om even naar de beurs te gaan en het geld komt binnen laat staan minder gaan werken, was het maar zo makkelijk.
30.000 op 400.000 zou je nu ook niet meteen voelen. Is het leuk om dat te verliezen? Neen. Maar je zal er ook geen boterham minder door eten. En zolang je niet verkoopt heb je niets verloren.
Die topkoersen zijn ook al jaren bezig. Zo kan je blijven wachten en zal het altijd wel iets zijn.
Als we het bedrag van topic starter als voorbeeld zouden nemen en 400.000 in 2017 integraal belegd hebben in IWDA, dan was dat vandaag ongeveer het dubbele geweest denk ik.
Zijn de topkoersen van vandaag een reden om niet te kopen? Nee, want de huidige topkoersen zijn misschien tegelijk de laagste koersen van de rest van je leven.
Dat hebben we gisterenavond wel gemerkt dat er nog serieuze weerstand in de markt zit.
Ook ging de Fear & Greed Index terug van fear naar neutraal.
Onze Ulta 382 aangetikt en afgesloten op 395.
Ook ging de Fear & Greed Index terug van fear naar neutraal.
Onze Ulta 382 aangetikt en afgesloten op 395.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In een conversatie is een ticker mogelijks toch wat "makkelijker". Als je zeker wil zijn, gebruik je inderdaad best de ISIN.
ISIN: IE00B3YLTY66 - SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF
Sta me toe als minder ervaren belegger een vraagteken te plaatsen bij "topkoersen".
AB Inbev, Elia, ArcelorMittal, Umicore, Kinepolis, Barco, Wereldhave, Compagnie Des Alpes zitten al meerdere jaren in m'n portefeuille en hebben al beduidend betere tijden gekend dan nu.
Zoals eens wijs man ooit zei, "Alles is relatief: 1 haar in je soep is veel, 1 haar op je hoofd is weinig".
Just saying.
Groeten.
K.
AB Inbev, Elia, ArcelorMittal, Umicore, Kinepolis, Barco, Wereldhave, Compagnie Des Alpes zitten al meerdere jaren in m'n portefeuille en hebben al beduidend betere tijden gekend dan nu.
Zoals eens wijs man ooit zei, "Alles is relatief: 1 haar in je soep is veel, 1 haar op je hoofd is weinig".
Just saying.
Groeten.
K.
Klopt. Daarom hebben we het over IWDA en niet over IE00B4L5Y983.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juni 2024, 12:42 In een conversatie is een ticker mogelijks toch wat "makkelijker".
Topkoersen zijn bv een Nvidia aan 1150 USD.
Maar dat is binnenkort heel snel vergeten wanneer ze in 10 gesplitst worden.
Maar dat is binnenkort heel snel vergeten wanneer ze in 10 gesplitst worden.