Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Als ervaringsdeskundige blijf ik wel nieuwsgierig hoe je met een pensioen toch nog aan 1.700 euro aan premies per maand zou kunnen komen. Eventueel mag je mij deze info via PB bezorgen.pukkie007 schreef: ↑31 mei 2024, 09:28ConradR schreef: ↑31 mei 2024, 08:49
Allemaal goed als je niks hebt. Ik betwijfel trouwens sterk of iemand met een pensioen alles samen aan 1.700 euro aan premies per maand kan komen. Het kan.
De belangrijkste premie is het “zorgbudget voor ouderen met een zorgnood” (heette vroeger de "tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden"). Dat is een zorgbudget voor 65'+ers met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen en bedraagt maximaal 710 euro per maand, afhankelijk van hoeveel zorg iemand nodig heeft en zijn (gezins)inkomen. Klopt.
Wie de laatste 10 jaar voor zijn opname in het WZC een huis heeft verkocht, kan dit zorgbudget sowieso al vergeten. Bovenop het pensioen wordt dan 6% van de verkoopprijs van de woning geteld, waardoor je zelf met het minimumpensioen niet meer in aanmerking komt. En dan heb ik het nog niet over spaargelden gehad … Verkoop immo klopt ook. Spaargelden van bvb 30k heeft geen invloed.
Moraal van het verhaal: tijdig je woning verkopen of schenken (idem voor spaargelden) want anders kom je voor niks in aanmerking en gaat alles naar het WZC of de staat.
Je mag niet alleen nu niks hebben. Je moet er ook voor zorgen dat je de laatste 10 jaar niks hebt gehad. Zie mijn post over hoe een verkoop van je gezinswoning tijdens de laatste 10 jaar er voor zorgt dat je sowieso - zelf met een minimumpensioen - niet in aanmerking komt voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.boskoo7 schreef: ↑30 mei 2024, 23:50Het is eigenlijk een schande dat ze kijken naar wat je hebt en daarop uitkeringen gaan baseren.Abatoetnie schreef: ↑30 mei 2024, 17:09
Een grootmoeder met 30.000 € spaargeld wordt dus al beschouwd als een "kapitalist", amai ...
Het komt er dus eigenlijk op neer om net voor ze je rekeningen controleren er voor te zorgen dat die gelden als (niet-geregistreerde want anders heb je het ook aan je rekker) gift worden doorgesluisd naar kinderen en/of kleinkinderen ?
Als het eerlijk verdiend is heeft er wat mij betreft niemand zaken mee, ook de staat niet.
Helaas is het waarschijnlijk na de verkiezingen nog meer van dat..
Alles opdoen en wegschenken ... en er ook tijdig aan beginnen is mijn nieuwe motto.
Er is een verschil tussen niks gehad hebben en een woning verkopen. Nogmaals, met een bescheiden eigen woning in eigendom en 30k aan spaargelden kom je perfect in aanmerking voor een zorgbudget. Ik weet niet waar jullie wonen en waar jullie je informatie halen. Ik heb het wel genoeg herhaald nu.
Omwille van een of andere rare kronkel in de regelgeving is het nog steeds bezitten van een woning blijkbaar minder erg dan het feit dat je de afgelopen 10 jaar je eigen woning hebt verkocht. In het laatste geval kom je zowat nooit in aanmerking voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.pukkie007 schreef: ↑31 mei 2024, 15:16 Er is een verschil tussen niks gehad hebben en een woning verkopen. Nogmaals, met een bescheiden eigen woning in eigendom en 30k aan spaargelden kom je perfect in aanmerking voor een zorgbudget. Ik weet niet waar jullie wonen en waar jullie je informatie halen. Ik heb het wel genoeg herhaald nu.
BTW, ik wacht nog steeds op je antwoord op de vraag hoe je tot 1.700 euro per maand aan zorgbudget bovenop je pensioen kan krijgen.
pukkie007 schreef: ↑31 mei 2024, 06:49 - hulpbehoevend is al goed voor 140 à 150 euro per maand.
- immobiel is goed voor 500 euro per maand
- zo gaat het tot maximaal 1700 euro per maand, als ik het goed heb.
Ik weet waarover ik spreek, ben dagelijks bezig voor verschillende personen die in een WZC zitten.
Dit is de brief die ze ooit hierover gekregen heeft...
Zoals je ziet is dit een vlaamse materie...
Zoals je ziet is dit een vlaamse materie...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Triestig, omdat ze 31.000 euro aan spaargeld heeft, krijgt ze slechts 281 euro per maand aan zorgbudget. Zonder het spaargeld zou ze volgens mijn berekeningen zowat 155 euro per maand extra aan zorgbudget krijgen, of dus in totaal 436 euro per maand.
Gelukkig heeft ze haar huis nog in eigendom (daarop wordt niks aangerekend want het KI daarvan is vrijgesteld tot 1500 euro). Had ze nu bijvoorbeeld haar huis verkocht de laatste 10 jaar, dan had ze 0 euro zorgbudget gekregen.
Nu, met een zorgbudget van 281 euro (of zelf 436 euro) komt ze met haar bescheiden pensioentje nog flink tekort om de factuur van het WZC te kunnen betalen. Zowat 700 euro per maand (volgens jouw eerdere posts). Zonder spaarcenten en met een verhoogd zorgbudget zou ze dan nog steeds zowat 545 euro per maand tekort komen.
Die 1.700 per maand aan zorgbudget waarover pukkie007 spreekt zouden in ieder geval goed van pas komen.
Alleen jammer dat hij in gebreke blijft om te zeggen hoe hij aan dat bedrag komt
Mijn moeder krijgt voor de volledigheid ook nog 140 € per maand "zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden" , het vroegere "zorgverzekering" - waar iedereen in vlaanderen 62 € per jaar via et ziekenfonds voor moet betalen.
Er zijn natuurlijk ook nog kosten buiten het bedrag voor het rusthuis, zoals haar ziekenfonds, brandverzekering, kadastraal inkomen, minimum bedrag voor electriciteit en water, opleg medicijnen, eens de kapper en pedicure. Ze moet ook nog bijna 700 € opleggen bij haar belastingsaangifte...
Uiteraard komt ze niet toe. Als haar 31.000 € op is zal ik moeten bijleggen of het huis verkopen, maar dan heeft ze nog minder inkomen natuurlijk...
Ik weet van een vrouw in de buurt die geen spaargeld had, maar wel een eigen huisje, kwam niet toe voor haar rusthuis- met het pensioen + zorgbudget dat ze had- , heeft haar huis moeten verkopen en is haar zorgbudget nu uiteraard kwijt...
Het warme vlaanderen, waar het goed is voor diegenen die nooit bijgedragen hebben en aan alles hun kas vegen...
Stem zeker NVA etc , dan kunnen ze ook de werkloosheidsuitkering en ziekteverzekering wegnemen als je zelf nog iets bezit.
Er zijn natuurlijk ook nog kosten buiten het bedrag voor het rusthuis, zoals haar ziekenfonds, brandverzekering, kadastraal inkomen, minimum bedrag voor electriciteit en water, opleg medicijnen, eens de kapper en pedicure. Ze moet ook nog bijna 700 € opleggen bij haar belastingsaangifte...
Uiteraard komt ze niet toe. Als haar 31.000 € op is zal ik moeten bijleggen of het huis verkopen, maar dan heeft ze nog minder inkomen natuurlijk...
Ik weet van een vrouw in de buurt die geen spaargeld had, maar wel een eigen huisje, kwam niet toe voor haar rusthuis- met het pensioen + zorgbudget dat ze had- , heeft haar huis moeten verkopen en is haar zorgbudget nu uiteraard kwijt...
Het warme vlaanderen, waar het goed is voor diegenen die nooit bijgedragen hebben en aan alles hun kas vegen...
Stem zeker NVA etc , dan kunnen ze ook de werkloosheidsuitkering en ziekteverzekering wegnemen als je zelf nog iets bezit.
Ok, we borduren verder al is het off-topic:
Mijn laatste ervaring, december 2023, was net iets anders. We hebben zelf alles moeten opzoeken en indienen bij de mutualiteit want de opgenomen persoon betaalde gewoon de volle pot. Sinds januari is er 150 en sinds maart nog eens 550€ tegemoetkoming. Het pensioen van 1550€ volstaat dus ook niet om de hele rekening van 2800€/maand te betalen. Je hebt het verblijf dat per dag wordt gerekend, de medicatie, kapper, pedicure, was, Tv, telefoon, ijskast, ... Aangezien de persoon nog over een woning beschikt betaalt deze ook nog KI, verzekering, water, elektriciteit, belastingen, ... Maar het is toch logisch dat de oude dag geld kost, niet?
Gelijk heb je.
Verstandigste uitspraak die ik hier deze week al gelezen heb.
Politici als Siegfried Bracke zullen er wel voor zorgen dat er voor hen een uitzondering wordt gemaakt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk is het niet off-topic.
Dat zorgbudget ding is eigenlijk een stukje Vlaamse sociale zekerheid wegens de falende Belgische sociale zekerheid.
Dat laatste maakt het zeer on-topic n.m.i.
Het is een kluwen en ook veel kafka natuurlijk. Ik schrijf 'natuurlijk', maar bedoel weldegelijk 'helaas'. Wie heeft dit ooit in wetteksten gegooid en waarom wordt er niks aan gedaan?
Het bezitten van onroerend goed is hier al ter sprake gekomen en ook de spaargelden. Bij die spaargelden moet je wel goed opletten: een spaarrekening wordt als een bezit aanzien, een zichtrekening niet ... Ttz zo zijn mijn ervaringen, dus kom niet af dat ik het uit mijn duim zuig en het elders weer anders is.
Ik moest ook nog terugkomen op dat maximale bedrag van 1700€: ook deze info verkreeg ik van de mutualiteit. Persoonlijk heb ik niemand 'in portefeuille' die aan dit bedrag komt.
Het bezitten van onroerend goed is hier al ter sprake gekomen en ook de spaargelden. Bij die spaargelden moet je wel goed opletten: een spaarrekening wordt als een bezit aanzien, een zichtrekening niet ... Ttz zo zijn mijn ervaringen, dus kom niet af dat ik het uit mijn duim zuig en het elders weer anders is.
Ik moest ook nog terugkomen op dat maximale bedrag van 1700€: ook deze info verkreeg ik van de mutualiteit. Persoonlijk heb ik niemand 'in portefeuille' die aan dit bedrag komt.
Ik zal eens bij een paar andere mutualiteiten moeten gaan horen, die van mijn moeder heb ik reeds meermaals geraadpleegd...
En iedereen laten werken tot zijn 80e alvorens op pensioen te kunnen gaan.
En inderdaad haelewyn, de Brackes zullen wel zorgen dat er voor hen een uitzondering is.