Nieuwe Vlaamse regering
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Het gaat eigenlijk specifiek over het "zorgbudget voor ouderen met een zorgnood":vortex schreef: ↑2 juni 2024, 17:33 Vermits hier twee discussies door elkaar lopen; zorg budget en de kosten voor een WZC zijn twee verschillende en van elkaar losstaande zaken. Zorgbudget is een extra verplichte sociale zekerheid voor wie door ernstige gezondheidsproblemen of handicap extra zorg nodig heeft, zowel mensen die thuis of in een WZC wonen kunnen er aanspraak op maken. Op de toekenning ervan zou IMO geen financiële discriminatie mogen bestaan. Zorgbudget is geen vergoeding om de verblijfskosten van een WZC te compenseren, de WZC kost moeten uiteraard wel in de eerste plaats uit eigen middelen komen.
https://www.vlaamsesocialebescherming.b ... n-zorgnood
Om het eenvoudiger te houden zouden we inderdaad beter de WZC complexiteit erbuiten laten.
Neem 2 identieke alleenstaande personen met een netto pensioen van 1500 euro en met recht op categorie 4 "zorgbudget voor ouderen met een zorgnood" en als enige verchil:
- persoon A woont thuis met qua netto vermogen enkel een afbetaalde eigen woning van 300.000 euro verkoopwaarde
- persoon B woont thuis op een huur appartement met qua netto vermogen enkel een spaarrekening van 100.000 euro
Persoon A krijgt quasi de volle pot "zorgbudget voor ouderen met een zorgnood", persoon B krijgt quasi geen "zorgbudget voor ouderen met een zorgnood".
En dat verschil komt puur omwille van roerend versus onroerend vermogen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juni 2024, 20:23, 5 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan allemaal zijn, maar dat lijkt mij een ander debat en voor het federale niveau ...
Je gaat vrijwillig naar een Wzc , niemand is verplicht. Bij een gevangenis is dat niet het geval.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat lijkt me inderdaad niet logischEarthNvstr1 schreef: ↑2 juni 2024, 17:12Het vreemde is echter dat men die spaarpot niet hoeft aan te spreken en toch een (deel) zorgbudget kan krijgen.Charlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Van zodra men echter die spaarpot omzet in cash, dan krijgt men plots dat (deel) zorgbudget niet.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 3 juni 2024, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Een WZC is een vorm van wonen, wie in een eigen huis woont of huurt doet dat ook met eigen middelen, idem voor het onderhoud, schoonmaken, voeding, enz... Lijkt mij logisch dat al die WZC kosten in de eerste plaats met eigen middelen worden betaald, zou nog al gek zijn dat je in een WZC plots alles gratis op kosten van de gemeenschap krijgt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan dat misschien logisch vinden, maar de wetgever dacht daar (edit: voor een stuk) anders over.vortex schreef: ↑2 juni 2024, 18:36 Een WZC is een vorm van wonen, wie in een eigen huis woont of huurt doet dat ook met eigen middelen, idem voor het onderhoud, schoonmaken, voeding, enz... Lijkt mij logisch dat al die WZC kosten in de eerste plaats met eigen middelen worden betaald, zou nog al gek zijn dat je in een WZC plots alles gratis op kosten van de gemeenschap krijgt.
https://www.vlaamsesocialebescherming.b ... -ingeschatJe verblijft in een woonzorgcentrum:
Vanaf 1 april 2023 hoef je bij een verblijf in een woonzorgcentrum geen medische inschaling meer te laten afnemen bij de aanvraag voor het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood. Vanaf dan krijg je automatisch een zorgcategorie 4 (aanvulling: minstens) toegekend.
Maar los daarvan, stelt het vraagstuk over roerend versus onroerend vermogen zich ongeacht wel/niet WZC ...
Sommigen hierboven stellen dat je geen steun moet krijgen als je geld hebt en naar een rusthuis moet.
Dat kan zijn.
Ik durf te stellen dat zij die nooit of weinig hebben bijgedragen aan de gemeenschap al zeker niet gratis in een rusthuis mogen zitten.
Om al de problemen met erfenissen, wie betaalt wat etc op te lossen zou ik het communistisch systeem invoeren.
Maar ik zou toch geen 4( jaar zwaar werk meer gaan doen, maar regelmatig ziek zijn, niets kunnen en weinig werken ipv ruim de helft van mijn inkomen aan de beladtingen te geven en niets terug te krijgen.
Je kunt de situatie in dit onland van tegenwoordig wat vergelijken met bvb een buffet restaurant: Degenen die 100 € betaald hebben om binnen te komen krijgen enkel een glas water, zij die geen inkom betalen mogen aan het buffet aanschuiven...
Dat kan zijn.
Ik durf te stellen dat zij die nooit of weinig hebben bijgedragen aan de gemeenschap al zeker niet gratis in een rusthuis mogen zitten.
Om al de problemen met erfenissen, wie betaalt wat etc op te lossen zou ik het communistisch systeem invoeren.
Maar ik zou toch geen 4( jaar zwaar werk meer gaan doen, maar regelmatig ziek zijn, niets kunnen en weinig werken ipv ruim de helft van mijn inkomen aan de beladtingen te geven en niets terug te krijgen.
Je kunt de situatie in dit onland van tegenwoordig wat vergelijken met bvb een buffet restaurant: Degenen die 100 € betaald hebben om binnen te komen krijgen enkel een glas water, zij die geen inkom betalen mogen aan het buffet aanschuiven...
Je kunt dit vergelijken met huurders van een sociale woning. Velen hebben niet het recht op een sociale woning, maar toch zitten die daar. Waarom eigenlijk? Sociaal huren en een dikke auto voor de woning. Kijk maar eens na in deze wijken.R1150GS schreef: ↑2 juni 2024, 22:09 Sommigen hierboven stellen dat je geen steun moet krijgen als je geld hebt en naar een rusthuis moet.
Dat kan zijn.
Het WZC is wel het eindstation, daar mag je all-in gaan qua eigen bezittingen.vortex schreef: ↑2 juni 2024, 12:55Zullen we die redenering dan maar doortrekken naar elke vorm van sociale ondersteuning? Geen werkloosheid of invaliditeit uitkering want je hebt een eigen huis, eet dat maar eerst opCharlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Als je 37 jaar bent, een hypotheek hebt en werkloos bent, is een tijdelijke uitkering te rechtvaardigen.
Over iemand met een zware handicap maar toch een eigen huis bezit, zou ik nooit een boompje durven opzetten. Ook zij mogen een ondersteuning krijgen. Als de handicap onmenselijk zwaar is, kan men een andere discussie starten.
Is dit nu echt het verkiezingsthema??? Zijn er geen andere "uitdagingen"?pukkie007 schreef: ↑2 juni 2024, 22:55Het WZC is wel het eindstation, daar mag je all-in gaan qua eigen bezittingen.
Als je 37 jaar bent, een hypotheek hebt en werkloos bent, is een tijdelijke uitkering te rechtvaardigen.
Over iemand met een zware handicap maar toch een eigen huis bezit, zou ik nooit een boompje durven opzetten. Ook zij mogen een ondersteuning krijgen. Als de handicap onmenselijk zwaar is, kan men een andere discussie starten.
R1150GS schreef: ↑2 juni 2024, 22:09 Sommigen hierboven stellen dat je geen steun moet krijgen als je geld hebt en naar een rusthuis moet. Yep.
Dat kan zijn.
Ik durf te stellen dat zij die nooit of weinig hebben bijgedragen aan de gemeenschap al zeker niet gratis in een rusthuis mogen zitten.Oh jawel, maar het zijn de kinderen die de rekening moeten laten kloppen. Daar sta je allicht ook niet voor te springen.
Om al de problemen met erfenissen, wie betaalt wat etc op te lossen zou ik het communistisch systeem invoeren. Nee, dank je.
Maar ik zou toch geen 4( jaar zwaar werk meer gaan doen, maar regelmatig ziek zijn, niets kunnen en weinig werken ipv ruim de helft van mijn inkomen aan de beladtingen te geven en niets terug te krijgen. Als je regelmatig ziek bent, dan zet je je collega's in de zeik. Beter word je er niet van en bij een reorganisatie ben je de eerste die op de kasseien wordt gezet.
Je kunt de situatie in dit onland van tegenwoordig wat vergelijken met bvb een buffet restaurant: Degenen die 100 € betaald hebben om binnen te komen krijgen enkel een glas water, zij die geen inkom betalen mogen aan het buffet aanschuiven... Of je vergelijkt het met een buffet waar een student en een gepensioneerde korting krijgt, maar de werkman de volle pot betaalt. Er zijn hier trouwens al zulke resto's ...
… maar wie onroerende goederen heeft en maandelijks bovenop zijn pensioen ook nog eens huur ontvangt, die moet volgens jou dan weer niets bijleggen uit zijn eigen vermogen en mag wel steun krijgen.
Rare logica
Kijk vriend, het hele verhaal draait rond geld. Geld waar zowel de staat als de erfgenamen op azen en hen eigenlijk niet toebehoort.
Als een persoon in een WZC belandt, beperkte financiële middelen heeft en aanstalten maakt om zijn enige woning te verkopen, ( ja, als, als, als, maar wel de realiteit in de meeste gevallen) heb ik er geen probleem mee dat die persoon enkele maanden een zorgbudget krijgt toegekend. Jij doet alsof een demente 30 jaar lang aan het geldinfuus van de sociale zekerheid hangt. Nogmaals, het gemiddelde verblijf is 18 maanden, wachttijd zit momenteel rond de 2 maanden voor opname.
Ik doe mantelzorg voor 1 ouder, beheer budgetten voor meerdere familieleden en kom wekelijks meermaals in een WZC. Het kost me elke dag minstens 3 uur tijd. Neem daar eens een voorbeeld aan en stop met zeuren over enkele honderden/duizenden euro's.
Als een persoon in een WZC belandt, beperkte financiële middelen heeft en aanstalten maakt om zijn enige woning te verkopen, ( ja, als, als, als, maar wel de realiteit in de meeste gevallen) heb ik er geen probleem mee dat die persoon enkele maanden een zorgbudget krijgt toegekend. Jij doet alsof een demente 30 jaar lang aan het geldinfuus van de sociale zekerheid hangt. Nogmaals, het gemiddelde verblijf is 18 maanden, wachttijd zit momenteel rond de 2 maanden voor opname.
Ik doe mantelzorg voor 1 ouder, beheer budgetten voor meerdere familieleden en kom wekelijks meermaals in een WZC. Het kost me elke dag minstens 3 uur tijd. Neem daar eens een voorbeeld aan en stop met zeuren over enkele honderden/duizenden euro's.