Startadvies ETF beleggen
TIP
Re: Startadvies ETF beleggen
weet iemand waarom curvo geen nwe klanten accepteert, ik wil maandelijks automatisch ETF kopen
Om elke x maand in een ETF te beleggen heb je enkel een broker, geld en discipline nodig. Totaal geen nood aan curvo of andere robot-beleggers. Enkel die discipline kan moeilijk zijn in tijden van dalende markten.
Ik beleg liever in een dalende markt dan in een stijgende. Want een dalende markt betekent solden. Wanneer je in een stijgende markt belegt ben je sowieso al te laat: had je vroeger aangekocht dan was je goedkoper af geweest en was je nu al winst aan het maken.
On topic: om iedere maand te beleggen heb je geen automatisch spaarplan nodig. Dat kun je snel op een minuut tijd zelf doen en dat is zelfs plezant.
On topic: om iedere maand te beleggen heb je geen automatisch spaarplan nodig. Dat kun je snel op een minuut tijd zelf doen en dat is zelfs plezant.
Het belang van maandelijks te blijven beleggen, ook in slechte tijden:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier een (mogelijks beter) alternatief: https://www.easyvest.be/
Robo investors vragen een bedrag om te doen wat je eigenlijk perfect zelf kan: beleggen in een wereldtracker vaak in combi met een obligatie ETF. Afhankelijk van je profiel stijgt of daalt het percentage obligaties. Easyvest bijvoorbeeld belegt je geld heel straight forward in 1 aandelen ETF en 1 obligatie ETF en rekent daar tussen de 0.5 en 1% kosten voor aan. Naar wat ik lees op trustpilot bieden ze wel goede service en zijn heel bereikbaar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een indexa. Maar het zuivere beleggersluik kan je gewoon zelf doen. Elke eerste van de maand een vast bedrag aankopen in beide ETF en klaar.
Indien je maandelijkse inleg maar vb. 50€, 100€, 200€ ... is twijfel ik of het zinvol is het op die manier te doen.An1972 schreef: ↑21 mei 2024, 00:29 Robo investors vragen een bedrag om te doen wat je eigenlijk perfect zelf kan: beleggen in een wereldtracker vaak in combi met een obligatie ETF. Afhankelijk van je profiel stijgt of daalt het percentage obligaties. Easyvest bijvoorbeeld belegt je geld heel straight forward in 1 aandelen ETF en 1 obligatie ETF en rekent daar tussen de 0.5 en 1% kosten voor aan. Naar wat ik lees op trustpilot bieden ze wel goede service en zijn heel bereikbaar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een indexa. Maar het zuivere beleggersluik kan je gewoon zelf doen. Elke eerste van de maand een vast bedrag aankopen in beide ETF en klaar.
Even opsparen en per vb. 500€ of 1000€ aan te kopen
Deze ETF worden bij Saxo aangeboden op diverse EU beurzen.Krijmbrulee1 schreef: ↑27 april 2024, 08:34 Per €1000 of hoger beleggen om kosten laag te houden.
Idealiter op zelfde tijdstip. maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks,...
En de truuk is om daar niet mee te stoppen (check compound interest)
- ISHAR.III PLC CORE MSCI WORLD KAP : IE00B4L5Y983 (80%)
- ISH.III-CO.MSCI E.UC.ETF EUR(ACC)-K : IE00B4K48X80 (15%)
Als je deze ETF's als kern neemt en daarrond evt paar aandelen steekt dan kan je al redelijk diversifiëren.
- ISHARES PLC CORE MSC E.M.IM UC ET K : IE00BKM4GZ66 (5%)
Hoe bepaal je welke beurs de meest geschikte is?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Krijg keuze uit 5 beurzen
Vind echter nergens informatie of het iets uit maakt dewelke ik vervolgens kies
Is nieuwe materie voor me, vandaar dat ik hier zoek naar goed advies terzake.
Vind echter nergens informatie of het iets uit maakt dewelke ik vervolgens kies
Is nieuwe materie voor me, vandaar dat ik hier zoek naar goed advies terzake.
Hoe ben je bij Saxo terecht gekomen ?
Zijn de kosten gelijk eender via welke beurs je aankoopt ?
Als voorbeeld: IE00BKM4GZ66, kijk bij de aanbieder Ishares op welke beurzen en welke munt deze etf beschikbaar is, kies eerst de gewenste munt en dan de beurs met de laagste brooker kost, de euro versie zou je bv op de beurs van Amsterdam kunnen kopen, daar gekend onder de ticker EMIM. Mocht je de dollar versie willen, dan is er op de beurs van London EIMI te koop.
En daarnaast kun je nog kijken waar het grootste handelsvolume is.
Heeft iemand een idee waarom de beurstaks op iShares Core S&P 500(IE00B5BMR087) 0,12% is en op Vanguard S&P 500(IE00BFMXXD54) 1,32% is ?
Beiden in Ierland gevestigd.
Is er eventueel een waardig alternatief voor iShares S&P 500 acc met beurstaks 0,12% maar in kleinere bedragen beschikbaar ? (iShares €524, Vanguard €94)
Beiden in Ierland gevestigd.
Is er eventueel een waardig alternatief voor iShares S&P 500 acc met beurstaks 0,12% maar in kleinere bedragen beschikbaar ? (iShares €524, Vanguard €94)
Het hangt niet af van het land waar het fonds gevestigd is maar van het feit of het in België geregistreerd is. Dat is niet het geval voor iShares Core S&P 500(IE00B5BMR087) (zie https://www.ishares.com/uk/individual/e ... f-acc-fund onder 'registered locations') maar wel voor Vanguard S&P 500(IE00BFMXXD54) (zie https://www.ishares.com/uk/individual/e ... f-acc-fund onder 'register countries').
Om helemaal zeker te zijn moet je gaan kijken in de lijsten op de site van de FSMA (https://www.fsma.be/nl/instellingen-voo ... egging-icb) want als ik correct ben gebeurt de registratie op naam en niet op ISIN waardoor soms een kapitaliserende variant door de fiscus toch aan 1,32% wordt belast zelfs als het fonds enkel de distribuerende variant wou registreren. Dit is bijv. zo voor https://www.ishares.com/nl/particuliere ... en/290846/