Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Al mijn aankopen via Saxo tot dusver (allemaal overheidsobligaties) zijn op EuroMOT van de Italiaanse beurs uitgevoerd. Uit het Lanxess lijstje wordt daar enkel XS1820748538 aangeboden. Op Luxemburg worden ze wel al 4 aangeboden, dus mss handelen ze via Lux? Want op bijvoorbeelt Stuttgart, waar ze ook allemaal aangeboden worden, handelt Saxo ook niet.
Het feit dat Saxo niet op Frankfurt handelt is wel een (groot) nadeel. Je betaalt misschien wel minder kosten dan bij bijvoorbeeld Bolero, maar het is toch altijd even rekenen of dat voordeel niet teniet gedaan wordt door het koers-nadeel, of je moet werken met limietorders en hopen dat het order uitgevoerd wordt.
Je werkt toch altijd met limietorders ?GreyStar schreef: ↑31 mei 2024, 21:06 Het feit dat Saxo niet op Frankfurt handelt is wel een (groot) nadeel. Je betaalt misschien wel minder kosten dan bij bijvoorbeeld Bolero, maar het is toch altijd even rekenen of dat voordeel niet teniet gedaan wordt door het koers-nadeel, of je moet werken met limietorders en hopen dat het order uitgevoerd wordt.
Ik heb intussen de stap gezet en (via Saxo) nulcouponobligaties gekocht (Duits & Oostenrijks)
Maar de beurstaks wordt nergens aangerekend? Als ik het aantal vermenigvuldig met de aankoopkoers en de commissie erbij optel kom ik bij mijn initieel bedrag uit. Zit die beurstaks dan al in de aankoopkoers vervat?
Maar de beurstaks wordt nergens aangerekend? Als ik het aantal vermenigvuldig met de aankoopkoers en de commissie erbij optel kom ik bij mijn initieel bedrag uit. Zit die beurstaks dan al in de aankoopkoers vervat?
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij staatsobligaties op de middellange of lange termijn is geen beurstaks verschuldigd.camelski schreef: ↑1 juni 2024, 07:53 Ik heb intussen de stap gezet en (via Saxo) nulcouponobligaties gekocht (Duits & Oostenrijks)
Ik wel, maar ik weet natuurlijk niet of iedereen dat doet.karine schreef: ↑31 mei 2024, 21:29Je werkt toch altijd met limietorders ?GreyStar schreef: ↑31 mei 2024, 21:06 Het feit dat Saxo niet op Frankfurt handelt is wel een (groot) nadeel. Je betaalt misschien wel minder kosten dan bij bijvoorbeeld Bolero, maar het is toch altijd even rekenen of dat voordeel niet teniet gedaan wordt door het koers-nadeel, of je moet werken met limietorders en hopen dat het order uitgevoerd wordt.
Ik nooit. Ik wil dat mijn transacties onmiddellijk uitgevoerd worden.
Dat is goed nieuws:-) En je bedoelt middellange/lange termijn als in de totale looptijd van de staatsobligatie, niet in de resterende looptijd? Dus als ik een staatsobligatie koop die volgende maand vervalt, maar die een totale duurtijd had van 5 jaar, is er geen beurstaks verschuldigd?Koffieleut schreef: ↑1 juni 2024, 21:39Bij staatsobligaties op de middellange of lange termijn is geen beurstaks verschuldigd.camelski schreef: ↑1 juni 2024, 07:53 Ik heb intussen de stap gezet en (via Saxo) nulcouponobligaties gekocht (Duits & Oostenrijks)
Is er bij verkoop beurstaks verschuldigd?
Vanaf welke termijn spreek je van middellange termijn zonder beurstaks?
Ik vind het toch opmerkelijk dat hier geen beurstaks op verschuldigd zou zijn. Ik kan online enkel terugvinden dat hier 0.12% op zou zijn. Ook als ik een order in Degiro (dus niet via Saxo) ingeef, zit er volgens mij 0.12% beurstaks bij (ik kan enkel totale transactiekost zien, maar als ik terugreken is dat 0.12% + degiro commissie).Koffieleut schreef: ↑1 juni 2024, 21:39Bij staatsobligaties op de middellange of lange termijn is geen beurstaks verschuldigd.camelski schreef: ↑1 juni 2024, 07:53 Ik heb intussen de stap gezet en (via Saxo) nulcouponobligaties gekocht (Duits & Oostenrijks)
-
- Newbie
- Contacteer:
Het gaat om de resterende looptijd. Middellange termijn is vanaf rond de 6 jaar resterende looptijd.camelski schreef: ↑2 juni 2024, 09:41
Dat is goed nieuws:-) En je bedoelt middellange/lange termijn als in de totale looptijd van de staatsobligatie, niet in de resterende looptijd? Dus als ik een staatsobligatie koop die volgende maand vervalt, maar die een totale duurtijd had van 5 jaar, is er geen beurstaks verschuldigd?
Is er bij verkoop beurstaks verschuldigd?
Vanaf welke termijn spreek je van middellange termijn zonder beurstaks?
Bij verkoop veronderstel ik dat dit hetzelfde is.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik was ook verbaasd, maar ik heb recent nergens anders staatsobligaties gekocht.camelski schreef: ↑2 juni 2024, 10:10
Ik vind het toch opmerkelijk dat hier geen beurstaks op verschuldigd zou zijn. Ik kan online enkel terugvinden dat hier 0.12% op zou zijn. Ook als ik een order in Degiro (dus niet via Saxo) ingeef, zit er volgens mij 0.12% beurstaks bij (ik kan enkel totale transactiekost zien, maar als ik terugreken is dat 0.12% + degiro commissie).
Ze spreken ook over "OLO's", terwijl ik ervan uitging dat deze term alleen voor Belgische staatsobligaties werd gebruikt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Gaat dit over obligaties op de secundaire markt?
Dan koop je altijd aan de 'ask' prijs en verkoop je altijd aan de 'bid' prijs.
Bij een illiquide markt kan daar een serieus verschil op zitten, tot zelfs 3%, of nog meer.
Als je later dan de omgekeerde beweging maakt, zitten we al aan 6% of nog meer.
OLO's zijn Belgische staatsobligaties, daarop betaal je geen 0,12% TOB bij aankoop en verkoop.Koffieleut schreef: ↑2 juni 2024, 12:58Ik was ook verbaasd, maar ik heb recent nergens anders staatsobligaties gekocht.camelski schreef: ↑2 juni 2024, 10:10
Ik vind het toch opmerkelijk dat hier geen beurstaks op verschuldigd zou zijn. Ik kan online enkel terugvinden dat hier 0.12% op zou zijn. Ook als ik een order in Degiro (dus niet via Saxo) ingeef, zit er volgens mij 0.12% beurstaks bij (ik kan enkel totale transactiekost zien, maar als ik terugreken is dat 0.12% + degiro commissie).
Ze spreken ook over "OLO's", terwijl ik ervan uitging dat deze term alleen voor Belgische staatsobligaties werd gebruikt.
Op alle andere staatsobligaties en bedrijfsobligaties is er altijd 0,12% TOB te betalen bij aankoop en verkoop, ongeacht de looptijd van de obligatie.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat dacht ik dus ook allemaal. Vandaar dat ik contact opnam met de klantendienst van Saxo, en die schreven me terug dat het anders zat.TrX schreef: ↑5 juni 2024, 11:29OLO's zijn Belgische staatsobligaties, daarop betaal je geen 0,12% TOB bij aankoop en verkoop.Koffieleut schreef: ↑2 juni 2024, 12:58
Ik was ook verbaasd, maar ik heb recent nergens anders staatsobligaties gekocht.
Op alle andere staatsobligaties en bedrijfsobligaties is er altijd 0,12% TOB te betalen bij aankoop en verkoop, ongeacht de looptijd van de obligatie.
Mail aan mij van 28 mei jl.
"Geachte,
Een OLO is niet specifiek aan België gebonden. Een OLO is een langlopende staatsobligatie. Die kan dus van België, Duitsland, Frankrijk , …. Zijn.
U kan via dat i’tje zien of er beurstaks verschuldigd is op een obligatie (en dus afleiden of het een OLO is of niet).
"
Laatst gewijzigd door Koffieleut op 5 juni 2024, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.