Umicore
TIP
Re: Umicore
Misschien interessant voor mensen die net zouden instappen? Hoe laag zou het nog kunnen gaan? Heb een Barco gevoel bij deze.
Zeg die zin nooit bij een aandeel. Ik herinner mij Nyrstar nog goed. Er was toen op de website van De Tijd een oudere man die heel zijn pensioenspaarpot daarin had geïnvesteerd. Ik ga dat voor altijd onthouden. Hij zal boterhammen met choco kunnen eten hebben op zijn oude dag.
Ik wil niet te pessimistisch zijn, Umicore is niet het volgende Nyrstar, maar ik wil maar zeggen dat elk aandeel potentieel naar 0 kan gaan. Het kan altijd lager.
Wat is een Barcogevoel trouwens?
Post van 2019, koers staat sindsdien -52% en is nog altijd niet zo goedkoop.gpv1 schreef: ↑25 april 2019, 18:19 Persoonlijk vind ik dit een enorm riskant aandeel. Het bedrijf genereert geen cash, en dan een marktkapitalisatie van meer dan €8 miljard. De prognoses van analisten wijzen op een jaarlijkse vrije kasstroom van ong. €120 miljoen op middellange termijn. Een waanzinnige multiple voor een heel zwak bedrijf. Zou er niet van verschieten dat dit aandeel de komende paar jaar meer dan de helft van zijn waarde verliest.
Ter illustratie: op P/FCF basis is Paypal ongeveer even duur. Die hebben weliswaar $17,7 miljard cash op de balans, grote buybacks om aandeelhouderswaarde te creëren en in tegenstelling tot Umicore is de business totaal niet kapitaalintensief én ze groeien nog.
Desondanks gaat de Vlaming liever de overheid achterna om te dumpster diven bij Umicore.
Zie deze post uit 2019:
Vergelijkbaar met het instinctieve gevoel dat je krijgt wanneer je in de buurt bent van een potentieel gevaarlijke situatie: RUN
Dat het laatste slechte nieuws nog niet gekend is, eerst maar eens afwachten hoe het met die batterijmaterialen fabriek verder moet, hoeveel kapitaal zit daar reeds in en zal er nog een voldoende grote markt zijn om die fabriek rendabel in productie te brengen.
Captian hindsightRise schreef: ↑5 juni 2024, 15:50Post van 2019, koers staat sindsdien -52% en is nog altijd niet zo goedkoop.gpv1 schreef: ↑25 april 2019, 18:19 Persoonlijk vind ik dit een enorm riskant aandeel. Het bedrijf genereert geen cash, en dan een marktkapitalisatie van meer dan €8 miljard. De prognoses van analisten wijzen op een jaarlijkse vrije kasstroom van ong. €120 miljoen op middellange termijn. Een waanzinnige multiple voor een heel zwak bedrijf. Zou er niet van verschieten dat dit aandeel de komende paar jaar meer dan de helft van zijn waarde verliest.
Ter illustratie: op P/FCF basis is Paypal ongeveer even duur. Die hebben weliswaar $17,7 miljard cash op de balans, grote buybacks om aandeelhouderswaarde te creëren en in tegenstelling tot Umicore is de business totaal niet kapitaalintensief én ze groeien nog.
Desondanks gaat de Vlaming liever de overheid achterna om te dumpster diven bij Umicore.
Zie deze post uit 2019:
Vergelijkbaar met het instinctieve gevoel dat je krijgt wanneer je in de buurt bent van een potentieel gevaarlijke situatie: RUN
Lage FCF was destijds natuurlijk door hoge expansion capex (2018 was de FCF +-500M gezuiverd voor expansie capex). Feit was dat de ROCE bij RBM toen +-18% bedroeg & momenteel helaas maar 4%, dat scheelt in waardering...
Het verwachte groeitraject van RBM destijds was helemaal zo gek niet, daarvoor hadden ze zelfs geen ecopro prestaties moeten leveren (zie link).
https://www.marketscreener.com/quote/st ... /finances/
Laat het duidelijk zijn dat ECOPRO BM een (grote) premie verdient tov Umicore's RBM, maar om de waarde van Umicore's RBM op 0 te zetten (minder dan 0 zelfs momenteel), vind ik toch wat vergaand.
Ecopro zit overigens in dezelfde kathodes als Umicore, dus dat is niet het probleem... Umicore verwacht een Ebitda marge van 22% op RBM in 2024 (en zou naar 30% moeten gaan, als is dat een groot vraagteken nu), dus het is niet dat ze de bestaande capaciteit geen cashflows kan draaien.
Ecopro wordt gewaardeerd aan een EV/Ebitda van 21 voor 2026! Dus de markt gaat er zeker niet van uit dat het voorbij is met NMC/NCA kathodes.
Umicore heeft overigens LT contracten met clausules, vaak 'take or pay'. Nu denk ik dat in het geval van ACC enkel voor de Eerste 14GWh contractueel vastlag met ACC & voor het overige deel er 'intenties' waren.
Daarnaast rees onder analisten de vraag of Umicore z'n groei wel kon vertragen vanwege contractuele verplichtingen, wel bij deze kan me dat dus alvast wel voor Nysa...
Ik blijf ook overtuigd dat NMC de way to go is voor EV's voor lange afstanden & voor mass adoption. Batterijen moeten veel lichter (bandenslijtage, verbruik, rijcomfort,...) & liefst ook kleiner (meer binnenruimte in de auto, eenvoudiger om auto aerodynamisch te maken,...)
Momenteel kijkt men enkel naar de initiële kost, maar niet de TCO. Een end-of-life NCM batterij heeft veel meer waarde dan die van LFP.
Ik vrees dat er veel LFP batterijen bij end-of-life op een stort landen in China (eerst mogelijk wel als second life als ESS).
Dé vraag die CEO moet beantwoorden is of de investeringen in RBM (voldoende) waarde toevoegen ( ROCE>>WACC ?), ofdat een andere kapitaalallocatie een betere optie is (recycling?). Dat is een zware taak, maar wat ik van de man gezien & gehoord heb, is ie wel bekwaam.
Huidige koers duidt op de grote onzekerheid. Onzekerheid niet enkel over RBM maar ook over Catalysis; Hoe lang blijft de verbrandingsmotor relevant? In Europa lijkt er een hernieuwde trend naar pHEV's. Op zich geen slecht nieuws voor Umicore gezien de lage investeringen die nog nodig zijn in catalysis..
Bij Recycling kan men de komende 3 jaar dan weer wel een vrij stabiele cashflow verwachten vanwege de hedging van energy costs & PGM prices.
RBM is dus op 0 gezet door de markt (ooit nog >4B gewaardeerd overigens...). Kan het van hieruit nog erger? Wie zal het zeggen.
It's always darkest before dawn...
ps Ik ben er zeker van dat er velen ook bij Paypal zeiden 'zou het nog lager kunnen' op 100USD of bij 60USD...
Even offtopic.
Nooit begrepen wat het probleem is/was met Paypal ?
En dan nog 4 miljoen klanten hebben.
Koers half 2021 +300, vandaag nog steeds +-63.
Guilty
Al ben ik altijd al bearish geweest over Umicore. Maat van mij heeft op de elektrolyse in Hoboken gewerkt en dat is daar amateurisme ten top. Ook zeer bedenkelijk HR-beleid dat middelmatigheid bij personeel in de hand werkt. Toen enkele jaren geleden die hoge loodwaarden bij kinderen in Hoboken werden vastgesteld en ze 100+ woningen gingen opkopen om een 'groene buffer' aan te leggen rond de fabriek heb ik eens gepost dat ik gerust short zou willen gaan, maar heb geen verstand van turbo's. Veel praat natuurlijk, maar niet enkel after the fact dus
Je haalt zeker terecht punten aan hoor, en ik ben vrij zeker dat er niemand dat bedrijf beter kent dan jij. Maar je kan er toch moeilijk omheen dat het de laatste jaren enkel bergaf gaat, de ene na de andere 'uitdagende omgeving' opduikt en woorden van de CEO met een stevige korrel zout genomen dienen te worden? Al die jaren ook dividenden liggen uitkeren ondanks hoge Capex noden.Umi schreef: ↑5 juni 2024, 18:55Lage FCF was destijds natuurlijk door hoge expansion capex (2018 was de FCF +-500M gezuiverd voor expansie capex). Feit was dat de ROCE bij RBM toen +-18% bedroeg & momenteel helaas maar 4%, dat scheelt in waardering...
Dé vraag die CEO moet beantwoorden is of de investeringen in RBM (voldoende) waarde toevoegen ( ROCE>>WACC ?), ofdat een andere kapitaalallocatie een betere optie is (recycling?). Dat is een zware taak, maar wat ik van de man gezien & gehoord heb, is ie wel bekwaam.
Huidige koers duidt op de grote onzekerheid. Onzekerheid niet enkel over RBM maar ook over Catalysis; Hoe lang blijft de verbrandingsmotor relevant? In Europa lijkt er een hernieuwde trend naar pHEV's. Op zich geen slecht nieuws voor Umicore gezien de lage investeringen die nog nodig zijn in catalysis..
Bij Recycling kan men de komende 3 jaar dan weer wel een vrij stabiele cashflow verwachten vanwege de hedging van energy costs & PGM prices.
RBM is dus op 0 gezet door de markt (ooit nog >4B gewaardeerd overigens...). Kan het van hieruit nog erger? Wie zal het zeggen.
It's always darkest before dawn...
ps Ik ben er zeker van dat er velen ook bij Paypal zeiden 'zou het nog lager kunnen' op 100USD of bij 60USD...
Is dit (bijna) de bodem? Zou best kunnen. Maar ik zie vanuit mijn beperkte bril echt geen enkele positieve catalyst om dit aandeel weer naar €30 te stuwen. De automarkt (of die nu elektrisch, hybride of ICE is) is voor mij iets dat absoluut te mijden is. De toeleveranciers dus ook (Melexis is niet voor niets het goedkoopste semiconductor aandeel op de beurs).
Volgens mij is een snelle elektrificatie van het wagenpark een utopie. Er is onvoldoende opwekkingscapaciteit, en zelfs als die er was kan het stroomnet die piekbelasting niet aan. Het begint ook stilaan duidelijk te worden dat al die AI chips ook massa's energie vreten (ChatGPT query kost iets van 30x meer energie dan een Google Search). De Chinezen gaan zonder importverbod de Europese merken kapotconcurreren, de consument kan amper nog een auto betalen (ben zelf aan het kijken en zelfs tweedehands is het om van te bleiten). Volgens mij gaan we vooral minder en minder auto's zien rondrijden, ipv een omschakeling naar elektrische wagens.
En wat betreft de vergelijking met Paypal: ze stikken in de cash tov aanzienlijke schuldenberg bij Umicore. Duidelijke kapitaalallocatie met agressieve buybacks, tov grote onzekerheid bij Umicore. Bedrijfsmodel is veel minder afhankelijk van externe factoren zoals grondstofprijzen en veel minder cyclisch.
Je kan toch moeilijk zeggen dat ze aan +- gelijke waardering even interessant zijn?
Wanneer we binnen enkele jaren naar wagens van €20-€25.000 gaan lijkt me dit zeker betaalbaar.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 21:14 De Chinezen gaan zonder importverbod de Europese merken kapotconcurreren, de consument kan amper nog een auto betalen (ben zelf aan het kijken en zelfs tweedehands is het om van te bleiten). Volgens mij gaan we vooral minder en minder auto's zien rondrijden, ipv een omschakeling naar elektrische wagens.
Het is momenteel een heel slechte moment voor een nieuwe wagen alhoewel er op overjaarse modellen aardige kortingen gegeven worden.
Mijn schoonbroer kreeg een korting van €20.000 op zijn nieuwe Audi A5.
Jawadde... Groot winstalarm bij Umicore. Het stond in de sterren geschreven.
https://www.umicore.com/en/investors/fi ... ctivities/
-8,5% onderuit. Koers €14,95
Afschuwelijk
https://www.umicore.com/en/investors/fi ... ctivities/
-8,5% onderuit. Koers €14,95
Umicore lowers its full year 2024 guidance for the Battery Materials Business Group and now expects adjusted EBITDA for this business to be around break-even, including a positive one-off c. € 50 million[1]. This compares to the initially expected adjusted EBITDA[2] for the Business Group in the order of €135 million[3].
Komende van 900 tot 950 miljoen.Umicore now expects Group adjusted EBITDA for the full year 2024 to be in a range of € 760 million to € 800 million[4].
Afschuwelijk
‘Historisch’ gezien hangt het rond zijn gemiddelde.
Tenzij er wat onevenwichten op de markt ontstaan rond grondstoffen zie ik ze persoonlijk niet op korte termijn terug omhoog gaan.
Belgische staat op juiste moment ingestapt.
Tenzij er wat onevenwichten op de markt ontstaan rond grondstoffen zie ik ze persoonlijk niet op korte termijn terug omhoog gaan.
Belgische staat op juiste moment ingestapt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
is dit hier een opportuniteit? Ik blijf er (nog) vanaf.
Waar is de glazen bol?
https://archive.ph/PZmT0
Waar is de glazen bol?
https://archive.ph/PZmT0
En bij Bolero blijven ze maar kopen. “Never catch a falling knife”…
Insiders (Thomas Leysen - Chombart) kopen zelfs niet. Waarom zou jij dat dan doen?
Insiders (Thomas Leysen - Chombart) kopen zelfs niet. Waarom zou jij dat dan doen?
Vraag is; mogen die momenteel kopen gezien de 'strategic review' bij RBM nog niet is afgelopen?
Nieuwe CEO zegt wel nog vertrouwen te hebben in de toekomst van RBM. Nu de vorige 2 CEO's konden we blijkbaar niet vertrouwen mbt hun uitspraken, hopelijk deze wel.
Third time's a charm. Zowel gisteren als vandaag vlak voor het einde vd handel nog snel een grote dump. Er kan blijkbaar iemand niet snel genoeg uit zijn. Weeral -7% eraf vandaag: €14,03 -34% op een maand.
(moet wel zeggen BFIT ook weeral -5% vandaag en Paypal ook weer naar af dus het zijn frustrerende dagen met Nvidia dat gewoon elke dag 2-3% stijgt )
(moet wel zeggen BFIT ook weeral -5% vandaag en Paypal ook weer naar af dus het zijn frustrerende dagen met Nvidia dat gewoon elke dag 2-3% stijgt )