Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Uiteraard hebben ze hier over nagedacht. Volledige electrificatie van het personenvervoer is de oplossing.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dan hebben zij toch niet echt nagedacht, maar goed dat een bekend gebrek bij politici zonder enige kennis van zaken.
Maar ik hoor het al, jij weet ook geen oplossingen voor de genoemde problemen. Jij bent gewoon een subsidieprofiteur.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wauw, zoveel inzicht. U bent genomineerd voor de Nobelprijs chemie en fysica.JOKER247 schreef: ↑5 juni 2024, 16:11 Even wat vraagjes aan de groene experts hier.
- het blijkt dat uit de schonere lucht nu, de zon de aarde makkelijker bereikt en dat de aarde daardoor sneller en meer opwarmt.
Hebben jullie een idee hoe we dat op kunnen lossen?
- Doordat wij in Europa meer elektrische auto's moeten aanschaffen, bouwt China in hoog tempo extra kolencentrales, waarna de, op deze niet bepaald milieuvriendelijke wijze
vervaardigde, SUV's per schip (dat op zware vervuilende olie vaart) naar Europa worden vervoerd.
Iemand een idee hoe dit op te lossen? Of gaat het alleen om schone lucht in België en doet de rest van de wereld er niet toe?
- Mensen hebben zuurstof nodig om te leven. Bomen hebben CO2 nodig om te leven en zetten dit in zuurstof om.
Veel bomen in België staan in de buurt van (snel)wegen, in parken in /bij de stad.
Hoe kunnen we die bomen, in ons eigen belang, in leven houden als we allemaal elektrisch gaan rijden?
Iemand een idee.
PS zouden von der Leyen of Michel daar al over nagedacht hebben en met een oplossing komen?
Re: Rijden met EV vs ICE
Dank voor uw uitgebreide antwoorden en oplossingen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Mijn praktische oplossingen staan ergens helemaal in het begin van dit topic.
- Stroom grotendeels uit de combi zon/wind/batterij.
- Een performant Europees elektriciteitsnet.
- Zoveel mogelijk stroom verbruiken op momenten waarop deze ruim beschikbaar en dus goedkoop is.
Ook qua auto is mij standpunt duidelijk: een EV is een betere auto dan ICE-auto. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Waarbij ik persoonlijk de opmerking maak dat geen auto nog veel beter is dan een EV.
- Stroom grotendeels uit de combi zon/wind/batterij.
- Een performant Europees elektriciteitsnet.
- Zoveel mogelijk stroom verbruiken op momenten waarop deze ruim beschikbaar en dus goedkoop is.
Ook qua auto is mij standpunt duidelijk: een EV is een betere auto dan ICE-auto. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Waarbij ik persoonlijk de opmerking maak dat geen auto nog veel beter is dan een EV.
Re: Rijden met EV vs ICE
Enig idee hoeveel van je batterijlading verloren gaat als je de auto een week niet gebruikt. En daarna laat je hem opnieuw een week stilstaan..
Zou een elektrische auto kunnen dienen voor dergelijk gebruik ?
Gisteren gelezen dat renault gaat inzetten op elektrische auto's met range extender. Tegen binnen een jaar of twee.
Zou een elektrische auto kunnen dienen voor dergelijk gebruik ?
Gisteren gelezen dat renault gaat inzetten op elektrische auto's met range extender. Tegen binnen een jaar of twee.
Re: Rijden met EV vs ICE
Kun je nagaan hoe wereldvreemd die zijn. Zowat alle partijen waren net tot de conclusie gekomen dat het verschil tussen een sociaal inkomen en werken te klein geworden is. Groen daarentegen, laten we er nog een dikke schep bovenop doen met een belachelijk goedkope sociale leasing
Re: Rijden met EV vs ICE
Dan hou je nog een kleine groep zwarte schapen over die GEEN sociale leasing kunnen hebben en GEEN firmawagen.
Daar komt een protest van de gele hesjes van. En nog terecht ook.
Daar komt een protest van de gele hesjes van. En nog terecht ook.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoek ook eens praktische oplossingen voor mensen die in dichte bebouwing wonen en hun auto dus niet met eigen laadpaal kunnen laden. Is nu al een probleem terwijl er nog maar een paar procent een EV heeft, ofwel laadpaal bezet of na een paar uur laden verplicht om de auto te verplaatsen ('s nachts uit bed om auto te verzetten zodat een andere sukkelaar kan laden). Allemaal heel praktisch en comfortabel, met een ICE heb je al een probleem om in een stad te parkeren, met een EV een vrij laadplaatsje vinden is een nog veel grotere ramp. En over de prijs aan een publieke laadpaal zwijgen we dan nog.
Re: Rijden met EV vs ICE
Juist een heel grote groep, namelijk de middenklasse, diegene die aan een relatief laag loon werken zonder firmawagen maar wel dagelijks met eigen vervoer enkele uren in de file verspillen. Die vallen buiten elke sociale ondersteuning, krijgen vaak maar net iets meer dan het sector minimum loon zonder al te veel extra's zoals maaltijdcheques, bedrijfsauto, enz...
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb daar zeker al over nagedacht.vortex schreef: ↑5 juni 2024, 17:00Zoek ook eens praktische oplossingen voor mensen die in dichte bebouwing wonen en hun auto dus niet met eigen laadpaal kunnen laden. Is nu al een probleem terwijl er nog maar een paar procent een EV heeft, ofwel laadpaal bezet of na een paar uur laden verplicht om de auto te verplaatsen ('s nachts uit bed om auto te verzetten zodat een andere sukkelaar kan laden). Allemaal heel praktisch en comfortabel, met een ICE heb je al een probleem om in een stad te parkeren, met een EV een vrij laadplaatsje vinden is een nog veel grotere ramp. En over de prijs aan een publieke laadpaal zwijgen we dan nog.
Mijn persoonlijke context: kleine rijwoning, geen mogelijkheid om vlak voor mijn deur te parkeren, geen eigen garage.
Job: vijfdagenwerkweek, elke dag op de baan naar klanten in Vlaanderen. Particulieren, kmo’s, grote bedrijven. Gemiddeld rij ik een 200km per dag. Kan ook eens een dag 20km zijn, soms een uitschieter richting de 300km.
Hoe ik het zou aanpakken als ik een EV zou hebben:
- Bij bedrijven zou ik laden aan de laadpalen op hun parking. Wel met een eigen badge (een collega doet dit nu al en dat lijkt goed te werken). De tijd die ik doorbreng bij klanten varieert van 1h tot een volledige dag. Als er bij aankomst geen laadpaal zou vrij zijn dan zou ik overleggen met de klant over wanneer het wel past.
- Indien nodig kan ik een middagpauze nemen aan een snellader. Dat is gewoon kwestie van een beetje mee rekening houden in de planning en welke route ik moet rijden.
-
- Hero Member
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik had ooit een job waarin ik 50k kms per jaar deed. In geen 1000 jaar zou ik dat met een elektrische willen doen.
Re: Rijden met EV vs ICE
En nu voor iemand die ergens werkt waar geen laadpalen staan en dus niet tijdens zijn werkuren kan laden, in zijn straat staan geen of te weinig laadpalen die vrijwel altijd bezet zijn, thuis laden is geen optie. Naast een uur of twee file ook nog eens gaan aanschuiven aan een dure snel lader? Zo wordt gaan werken natuurlijk nog wat leuker.Woz schreef: ↑5 juni 2024, 17:37Ik heb daar zeker al over nagedacht.vortex schreef: ↑5 juni 2024, 17:00
Zoek ook eens praktische oplossingen voor mensen die in dichte bebouwing wonen en hun auto dus niet met eigen laadpaal kunnen laden. Is nu al een probleem terwijl er nog maar een paar procent een EV heeft, ofwel laadpaal bezet of na een paar uur laden verplicht om de auto te verplaatsen ('s nachts uit bed om auto te verzetten zodat een andere sukkelaar kan laden). Allemaal heel praktisch en comfortabel, met een ICE heb je al een probleem om in een stad te parkeren, met een EV een vrij laadplaatsje vinden is een nog veel grotere ramp. En over de prijs aan een publieke laadpaal zwijgen we dan nog.
Mijn persoonlijke context:
Re: Rijden met EV vs ICE
Je kan inderdaad een oneindige hoeveelheid scenario’s verzinnen waarin dit of dat niet zal werken.
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De scenario's waarin het niet werkt zijn echter overduidelijk in de meerderheid.
Of een EV nu al of niet voordeliger is voor het milieu is me nog niet echt duidelijk maar dat hij veel te vlug wil gepusht worden in een maatschappij die er totaal niet klaar voor is is een absolute zekerheid.