Holdings
TIP
Re: Holdings
Spreiding inderdaad en grote korting?Kempen123 schreef: ↑31 mei 2024, 09:22 Ik had Sonae ook al bekeken een maand of zo geleden, maar ik heb besloten het niet te doen.
In mijn evalutie is het een retailer, met een vastgoedportefeuille, en een telecomoperator (een beetje zoals Telenet). De koers is op 10 jaar ruwweg stabiel. Wat vinden jullie er aantrekkelijk aan? Ik zie het niet, heb ik iets gemist?
Op zich is er niks mis mee (en ik zou een beetje kunnen nemen om mijn geografische spreiding wat te verbeteren), maar ik zie ook geen positieve punten.
Een NAV dat van 4.08 miljard naar 4.60 miljard schiet op 1 jaar tijd is ook niet slecht. NAV/share = 2.38.
Die zijwaartse beweging zou vroeg of laat eens mooi kunnen uitdraaien.
Die korting is al jarenlang zo hoog bij Sonae. Ik zie dat dus niet gauw veranderen. (Ik ben normaal wel gecharmeerd van hoge kortingen, maar dan moet er ook wel een reden zijn om te geloven dat die kunnen verminderen, en dat zie ik bij Sonae niet)
En NAV....? Ergens tussen 10 en 20% van de NAV is nauwkeurig te bepalen, namelijk het beursgenoteerde deel. De rest zijn schattingen, en ik zit niet diep genoeg in de portugese retail om zelf een goede schatting te doen.
(misschien is die korting wel zo hoog omdat Sonae bekend staat om onrealistisch hoge valuaties aan te houden, ik weet het niet).
En het hoge dividendrendement is ook al een nadeeltje, wegens dubbele taks.
Als die NAV betrouwbaarder te bepalen was, en/of als de korting een flink stuk hoger zou zijn dan historisch, dan zou ik erover denken. Of als ze een duidelijke missie hadden om hun winsten in de groei van nieuwe business te steken ipv in dividend.
Maar nu neigt die balans (voor mij althans) toch nog door naar 'net niet'. Ik zeg ook niet keihard 'nee' en wens je er veel succes mee, dus misschien stap ik ook nog wel eens in, maar nu nog niet.
Sinds +- augustus 2021 is de korting verdubbeld met een ongeveer even hoge koers. We zitten nu aan 61% korting. dat was bij mij dan waarschijnlijk de "net wel". Maar wat je aangeeft zoals een reden om deze korting te verminderen en de eventuele onrealistische evaluatie kan uiteraard een rol spelen. Tot op heden vind je de meeste info over hun portfolio en de bijhorende financiële info duidelijk terug.Kempen123 schreef: ↑4 juni 2024, 11:53Die korting is al jarenlang zo hoog bij Sonae. Ik zie dat dus niet gauw veranderen. (Ik ben normaal wel gecharmeerd van hoge kortingen, maar dan moet er ook wel een reden zijn om te geloven dat die kunnen verminderen, en dat zie ik bij Sonae niet)
En NAV....? Ergens tussen 10 en 20% van de NAV is nauwkeurig te bepalen, namelijk het beursgenoteerde deel. De rest zijn schattingen, en ik zit niet diep genoeg in de portugese retail om zelf een goede schatting te doen.
(misschien is die korting wel zo hoog omdat Sonae bekend staat om onrealistisch hoge valuaties aan te houden, ik weet het niet).
En het hoge dividendrendement is ook al een nadeeltje, wegens dubbele taks.
Als die NAV betrouwbaarder te bepalen was, en/of als de korting een flink stuk hoger zou zijn dan historisch, dan zou ik erover denken. Of als ze een duidelijke missie hadden om hun winsten in de groei van nieuwe business te steken ipv in dividend.
Maar nu neigt die balans (voor mij althans) toch nog door naar 'net niet'. Ik zeg ook niet keihard 'nee' en wens je er veel succes mee, dus misschien stap ik ook nog wel eens in, maar nu nog niet.
Ik zie in het jaarverslag 2021 staan dat op 30 jun 2021 de NAV 3.7 Miljard was. Met 1.92 Miljard aandelen betekent dat: 1.927€ per aandeel De beurskoers in Aug 2021 was circa 0.90€. De korting was dus circa 53%Tommy052 schreef: ↑4 juni 2024, 12:21
Sinds +- augustus 2021 is de korting verdubbeld met een ongeveer even hoge koers. We zitten nu aan 61% korting. dat was bij mij dan waarschijnlijk de "net wel". Maar wat je aangeeft zoals een reden om deze korting te verminderen en de eventuele onrealistische evaluatie kan uiteraard een rol spelen. Tot op heden vind je de meeste info over hun portfolio en de bijhorende financiële info duidelijk terug.
Op 31 maart 2024 was de NAV 4.6 Miljard, dus 2.396€ per aandeel. De beurskoers nu is 0.94€, en daarbij nog 0.06 € dividend (die zit nu niet meer in de koers, maar op 31 maart nog wel), dat levert dus 58% korting.
Hoe kom jij op 'Sinds +- augustus 2021 is de korting verdubbeld''? Kijken wij wel naar dezelfde cijfers?
@CP1234 en @tycoon
Bedankt voor de reacties ivm Kinnevik.
Ik zie wel of ik de redemption shares aan een interessante prijs kan verkopen. Zoniet blijf ik passief aan de zijlijn. Sowieso was het als 'buy and hold' belegger de bedoeling niet om mijn positie van de hand te doen.
Vroeg me alleen af wat de voordeligste manier was om deze 'beloning' ten gelde te maken. Ik las ergens het advies om te verkopen (ten laatste 5 juni) en daarna weer in te stappen
.
Ik zie wel of ik de redemption shares aan een interessante prijs kan verkopen. Zoniet blijf ik passief aan de zijlijn. Sowieso was het als 'buy and hold' belegger de bedoeling niet om mijn positie van de hand te doen.
Vroeg me alleen af wat de voordeligste manier was om deze 'beloning' ten gelde te maken. Ik las ergens het advies om te verkopen (ten laatste 5 juni) en daarna weer in te stappen
.
Ja, hier klopt duidelijk iets niet. Als ik nog wat verder zoek vind ik zelfs voor juni 2021 een NAV van 4.3 miljard terug in hun spreadsheet.Kempen123 schreef: ↑4 juni 2024, 13:02Ik zie in het jaarverslag 2021 staan dat op 30 jun 2021 de NAV 3.7 Miljard was. Met 1.92 Miljard aandelen betekent dat: 1.927€ per aandeel De beurskoers in Aug 2021 was circa 0.90€. De korting was dus circa 53%Tommy052 schreef: ↑4 juni 2024, 12:21
Sinds +- augustus 2021 is de korting verdubbeld met een ongeveer even hoge koers. We zitten nu aan 61% korting. dat was bij mij dan waarschijnlijk de "net wel". Maar wat je aangeeft zoals een reden om deze korting te verminderen en de eventuele onrealistische evaluatie kan uiteraard een rol spelen. Tot op heden vind je de meeste info over hun portfolio en de bijhorende financiële info duidelijk terug.
Op 31 maart 2024 was de NAV 4.6 Miljard, dus 2.396€ per aandeel. De beurskoers nu is 0.94€, en daarbij nog 0.06 € dividend (die zit nu niet meer in de koers, maar op 31 maart nog wel), dat levert dus 58% korting.
Hoe kom jij op 'Sinds +- augustus 2021 is de korting verdubbeld''? Kijken wij wel naar dezelfde cijfers?
https://sonae.pt/fotos/dados_fin/invest ... 8e0d4.xlsx
Die 3.7 miljard vind ik niet direct terug.
Zeker niet verkopen voor 5 juni. Kinnevik raadt de buitenlandse belegger in zijn information zelf aan om zijn redemption shares op de beurs te verkopen. Mogelijk verwarde je redemption met de gewone.KristofJ schreef: ↑4 juni 2024, 13:27 @CP1234 en @tycoon
.
Alternative 2: You sell, all or some of, the
redemption shares on Nasdaq Stockholm
during 11 – 25 June 2024. This alternative may be favorable for non-Swedish
shareholders, please refer to the section
“Certain Swedish tax considerations for
shareholders outside of Sweden”
Zie pag 96 van:Tommy052 schreef: ↑4 juni 2024, 13:48
Ja, hier klopt duidelijk iets niet. Als ik nog wat verder zoek vind ik zelfs voor juni 2021 een NAV van 4.3 miljard terug in hun spreadsheet.
https://sonae.pt/fotos/dados_fin/invest ... 8e0d4.xlsx
Die 3.7 miljard vind ik niet direct terug.
https://sonae.pt/en/sonae/comunicados/click.php?id=1355
Ackermans verkocht. Presteert gewoon niet goed genoeg en geen zicht op beterschap. Waar gaat de groei vandaan komen? John-Eric Bertrand moet zich nog bewijzen. Kleine heropleving wordt meteen weer verkocht. Rendement op zowel 1 als op 5 jaar is ronduit bedroevend. Eruit dus.
Iemand een idee waarom Eurazeo vandaag zo hard daalt?
Brederode heeft blijkbaar in Q1 Alibaba en Prosus op de bodem buitengesmeten. Ook posities in Samsung, Sofina en Unilever verkleind... Allemaal vóór de recente stijgingen, om LVMH op de top bij te kopen
Triestige trades, de keuze om Alphabet bij te kopen was dan weer wel de goede.
Zie paar pagina's terug. Heb ze zelf ook verkocht met dezelfde redenering m.b.t. rendement. Ben benieuwd wat volgend jaar het rendement zal zijn op 10 jaar. (2015 -2025)Barryke schreef: ↑7 juni 2024, 12:27 Ackermans verkocht. Presteert gewoon niet goed genoeg en geen zicht op beterschap. Waar gaat de groei vandaan komen? John-Eric Bertrand moet zich nog bewijzen. Kleine heropleving wordt meteen weer verkocht. Rendement op zowel 1 als op 5 jaar is ronduit bedroevend. Eruit dus.
Vind het wel wat bizar want hebben ze niet voor 62% aandelen van DEME uitstaan? Denk dat het mijn beste BEL20 aandeel betreft.
Ik heb me steeds geërgerd aan de posities in Alibaba (te Chinees) en Prosus (blijft véél te lang ter plaatse trappelen).Bae1 schreef: ↑7 juni 2024, 18:48 Brederode heeft blijkbaar in Q1 Alibaba en Prosus op de bodem buitengesmeten. Ook posities in Samsung, Sofina en Unilever verkleind... Allemaal vóór de recente stijgingen, om LVMH op de top bij te kopen
Ben blij dat ze eindelijk weg zijn en voor groeiende effecten gekozen zijn!
Timing is inderdaad een ander verhaal, maar Brederode hou je voor een lange periode, niet?
Ja en in de media herhaalt Bertrand maar dat ze veel te goedkoop staan en de het legertje analisten strooit ook met koopadviezen. van zulke holdings blijf ik dan ook weg. Om een serieuze koersstijging te krijgen zou de bankenpoot naar de beurs moeten gebracht worden maar... daar zijn geen plannen voor.Barryke schreef: ↑7 juni 2024, 12:27 Ackermans verkocht. Presteert gewoon niet goed genoeg en geen zicht op beterschap. Waar gaat de groei vandaan komen? John-Eric Bertrand moet zich nog bewijzen. Kleine heropleving wordt meteen weer verkocht. Rendement op zowel 1 als op 5 jaar is ronduit bedroevend. Eruit dus.
Heb dat ook eens nagekeken. En inderdaad zeer triestige trades en toch stijgt het aandeel.Bae1 schreef: ↑7 juni 2024, 18:48 Brederode heeft blijkbaar in Q1 Alibaba en Prosus op de bodem buitengesmeten. Ook posities in Samsung, Sofina en Unilever verkleind... Allemaal vóór de recente stijgingen, om LVMH op de top bij te kopen